Til Odelstinget
Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag
til endringer i:
lov av 28. februar 1997 nr. 19 om
folketrygd
lov av 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og
trygdeytelser
lov av 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte til småbarnsforeldre
Følgende forslag gjelder materielle endringer:
Beregning av sykepenger til personer
med gradert uførepensjon
Utvidet stønadstid med sykepenger for delvis yrkesaktive
med delpensjon fra AFP-ordning
Forenklet beregning av alderspensjon fra folketrygden til
personer mellom 67 og 70 år
Gebyr ved manglende melding til arbeidstakerregisteret
Fullmakt for Rikstrygdeverket til å delegere myndighet
til å begjære påtale etter folketrygdloven § 25-12
Generell lovhjemmel for forsøk
Følgende forslag gjelder lovtekniske justeringer og
klargjøring av praksis:
Trygdetid og poengår ved
beregning av etterlattepensjon
Dekning av reiseutgifter ved bruk av dyrere transportmiddel
ved reise til nødvendig undersøkelse eller behandling
Sykepenger fra arbeidsgiver
Læremidler til funksjonshemmede elever/lærlinger
Rehabiliteringspenger og attføringspenger blir
likestilt med arbeidsinntekt
Henvisningsfeil i folketrygdloven
Følgende forslag gjelder endringer i de administrative
bestemmelser for samordning av pensjons- og trygdeytelser:
En person som har fått innvilget gradert uførepensjon
eller foreløpig uførestønad på grunnlag
av delvis tap av inntektsevne, har rett til både uførepensjon
og sykepenger fra trygden ved sykefravær fra delstillingen
utover arbeidsgiverperioden. Sykepengegrunnlaget fastsettes etter
bestemmelsene for selvstendig næringsdrivende.
Departementet foreslår at inntektsgrunnlaget i disse
tilfellene skal følge de vanlige bestemmelsene slik at
fastsettelsen av inntektsgrunnlaget følger bestemmelsene
for vedkommende yrkeskategori (arbeidstaker/selvstendig
næringsdrivende).
Det uttales at endringen vil ha liten betydning i forhold til
sykepengenes størrelse, og at det bare i noen tilfeller
vil kunne bli noe forskjell i utbetalingen i forhold til gjeldende
bestemmelser. Forslaget er først og fremst begrunnet i
forenklingshensyn idet det vil bli vesentlig enklere å informere
om bestemmelsene når sykepenger til arbeidstaker beregnes
med utgangspunkt i hva vedkommende faktisk tjener.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. juli
2000 og uttaler at endringen ikke vil få økonomiske
eller administrative konsekvenser av betydning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks
H. Arnesen, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen, Karin Lian, Nils
A. Røhne og Gunhild Øyangen, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Are Næss, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar
Ballo, er enig i at sykepengene skal fastsettes ut fra inntektsgrunnlaget
for vedkommendes yrkeskategori.
Etter folketrygdloven § 8-51 ytes det ikke
sykepenger til et medlem som mottar hel alderspensjon. Til et medlem
som mottar gradert alderspensjon, ytes det sykepenger i opptil 90
dager. Etter folketrygdloven § 8-52 gjelder bestemmelsene
i § 8-51 tilsvarende for medlemmer som mottar
avtalefestet pensjon (AFP).
Med ny delpensjonsordning og en pensjonsalder på 62 år
som er vedtatt, antas det at flere personer kommer til å kombinere
arbeid og delpensjon over flere år, og man må regne
med at tidligpensjonister vil gjenoppta arbeidet også etter
lengre sykdomsperioder.
Det uttales at det synes lite hensiktsmessig at man etter 90
sykepengedager må ta ut hel pensjon, for så igjen å gå tilbake
på delpensjon/gradert pensjon når arbeidet
gjenopptas.
På denne bakgrunn foreslår departementet at
delvis yrkesaktive med delpensjon i AFP, skal ha rett til sykepenger
etter de vanlige bestemmelser i folketrygdloven kapittel 8. Disse
pensjonistene får da rett til sykepenger i opptil ett år
på grunnlag av inntekten i deltidsarbeidet.
Departementet foreslår at lovendringen trer i kraft 1.
august 2000, samtidig med de nye avkortingsreglene for delpensjon,
og at endringen gis virkning for arbeidsuførhet som oppstår
etter 31. juli 2000.
Endringen vil gi merutgifter for folketrygden på 1,5
til 3 mill. kroner pr. år ved full virkning. På den
andre siden kan lovendringen innebære noe mindre utgifter
for de enkelte AFP-ordningene. Det blir en viss administrativ avlastning
ved at man unngår overganger til og fra full pensjon og
delpensjon.
Komiteen viser til at det i de seinere år
har blitt mulig å ta ut avtalefestet pensjon tidligere.
I forbindelse med inntektsoppgjøret våren 1997
ble pensjonsalderen redusert til 62 år, og det ble mulig å ta
ut deltidspensjon også i privat sektor. Komiteen minner om
at forutsetningen var at det skulle innføres nye avkortingsregler
for å forhindre utilsiktede vridningseffekter. Disse ble
vedtatt ved lov av 22. desember 1999 og trer i kraft 1. august
2000.
Komiteen viser til at AFP-ordningen øker
behovet for å kombinere arbeid og delpensjon over flere år. Komiteen forventer
at også tidligpensjonister, i større grad enn
alderspensjonister, vil gjenoppta arbeidet også etter lengre
sykdomsperioder. Komiteen er derfor enig i at delvis
yrkesaktive med delpensjon i AFP skal ha rett til sykepenger etter
de vanlige bestemmelser i folketrygdloven kapittel 8.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at delvis yrkesaktive med delpensjon i AFP skal ha rett til
sykepenger etter vanlige bestemmelser i folketrygdlovens kapittel
8. Disse medlemmer er videre av den oppfatning at også de
av trygdens medlemmer som mottar gradert alderspensjon, skal ha
rett til sykepenger etter de samme betingelser.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres
følgende endring:
§ 8-51 tredje ledd utgår.»
De fleste som får alderspensjon fra folketrygden ved
fylte 67 år, har på dette tidspunkt ennå ikke
fått fastsatt pensjonsgivende inntekt og poengtall for
det 66. året. Etter gjeldende ordning fastsettes et foreløpig poengtall
for vedkommende år, og når ligningen seinere er
lagt fram, og pensjonsgivende inntekt og endelig poengtall er fastsatt,
omregnes pensjonen dersom den avviker fra den foreløpige
pensjonsberegningen. Vanligvis skjer det bare mindre endringer i
sluttpoengtallet og dermed i tilleggspensjonen.
I NOU 1995:29 «Samordning av pensjons- og trygdeytelser» pekte
Samordningsutvalget på at det vil ha såvel informasjonsmessige
som administrative fordeler om det fastsatte poengtall og antall
poengår endres i minst mulig utstrekning. Samordningsutvalget
foreslo at poengtallet for det 66. året settes lik det poengtallet
vedkommende har fått godskrevet for det foregående
kalenderåret, og at pensjonen først blir omregnet
etter fylte 70 år.
Departementet er enig i at det er ønskelig å unngå stadige
omregninger som fører til merarbeid, og som oftest har
marginal betydning for størrelsen på pensjonen.
Det foreslås på denne bakgrunn at i tilfeller
der pensjonsgivende inntekt for det året pensjonisten fyller
66 år ennå ikke er fastsatt når det innvilges
alderspensjon fra folketrygden, skal poengtallet for dette året
settes lik poengtallet for det året han eller hun fylte
65 år. Omregning av pensjonen etter pensjonsgivende inntekt
og poengtall som fastsettes for året pensjonisten fylte
66 år, foretas først etter fylte 70 år.
Det foreslås at lovendringen trer i kraft 1. januar 2001.
Det uttales at endringen ikke har økonomiske konsekvenser
av betydning. Det vil bli merarbeid med dataprogrammering i forbindelse
med iverksettingen, men seinere vil endringen gi en administrativ
forenkling.
Komiteen viser til at ordningen med å kunne
ta ut alderspensjon fra fylte 67 år har ført til
svært kompliserte beregninger fram til fylte 70 år,
samtidig som beregningene har vært vanskelig å forstå for
pensjonisten. Samordning med andre tjenestepensjoner gjør også at
arbeidet blir svært komplisert. Komiteen har
merket seg at forslaget om en forenkling av beregningene av pensjonene
fra fylte 66 år, går ut på at poengtallet
skal være lik det vedkommende har fått godskrevet
ved ligningen for det foregående kalenderår. Ny
pensjon blir deretter først beregnet etter fylte 70 år. Det
forutsettes at det ikke skal foretas noen regulering og etterbetaling
av pensjon med tilbakevirkning.
Komiteen har merket seg at omleggingen vil gi administrative
forenklinger og vil kunne gjennomføres i trygdeetatens
EDB-system i løpet av året.
Komiteen er enig i forslaget om forenklet beregning
av alderspensjon mellom 67 og 70 år.
Ordningen med særskilte registre av arbeidsgivere og
arbeidstakere (AA-registeret) ble innført fra 1. juli 1978.
Etter reglene skal arbeidsgivere sende melding til trygdekontoret
om inntak og opphør av arbeidsforhold innen fredag i uken
etter. Arbeidsgiveren får årlig tilsendt utskrift
av registeret, som skal kontrolleres og returneres til trygdekontoret
innen en fastsatt frist. Arbeidsgivere som ikke overholder meldeplikten
eller gir respons på årskontrollen, kan etter
folketrygdloven § 25-3 med forskrifter ilegges
en tvangsmulkt, som nå utgjør tre promille av
folketrygdens grunnbeløp per ukedag for hver melding som uteblir.
Det uttales at tvangsmulkten har vist seg som et utilstrekkelig
virkemiddel for å sikre at meldinger gis som forutsatt.
Riksrevisjonen har tatt opp spørsmålet, og har
påpekt at manglene ved registeret betyr at en del av skatteetatens
kontrollrutiner vedrørende beregningsoppgaver og årsoppgaver
ikke lar seg gjennomføre.
Departementet foreslår at det etableres hjemmel i folketrygdloven § 25-3
for å ilegge gebyr når meldinger til AA-registeret
kommer for sent. Gebyr skal imidlertid bare ilegges dersom trygdekontoret
må purre for å få melding, det vil si
ikke i tilfelle der arbeidsgiver av eget initiativ sender melding,
selv om den kommer etter fristen. Gebyret foreslås satt
til et halvt rettsgebyr (pr. i dag kr 300) pr. forsinket
melding som det må purres på. Departementet finner
det hensiktsmessig i forbindelse med innføringen av gebyr å ta
inn hovedreglene om tvangsmulkt i loven.
Dagens hjemmel for å gi forskrifter foreslås
videreført. Det foreslås at departementet i den
forbindelse skal kunne gi regler om forholdet mellom gebyr og tvangsmulkt.
Det foreslås også at departementet gis hjemmel
for å gi regler om bruken av gebyr og tvangsmulkt i forbindelse
med årskontrollen, med sikte på eventuelt å fastsette
høyere gebyr eller tvangsmulkt i slike tilfeller. Forskriftshjemmelen
foreslås videre å omfatte regler om ettergivelse
av gebyr eller tvangsmulkt.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. juli
2000. Innføringen av gebyr antas i noen grad å føre
til merinntekter for folketrygden, men for øvrig antas
endringen ikke å ha nevneverdige økonomiske konsekvenser.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Dokument nr. 3:2 (1996-1997) hvor Riksrevisjonen har påpekt
at manglene ved registeret betyr at en del av skatteetatens kontrollrutiner
vedrørende beregningsoppgaver og årsoppgaver ikke
lar seg gjennomføre.
Flertallet er enig i at det etableres hjemmel
i folketrygdloven § 25-3 for å ilegge
gebyr når meldingen til AA-registeret må purres
på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at man ønsker å innføre et gebyr
ved manglende melding til arbeidstakerregisteret. Disse medlemmer er
enig i at en til enhver tid har så gode register som mulig,
men disse medlemmer er av den oppfatning av at dagens
ordning med mulighet for å ilegge tvangsmulkt må være
tilstrekkelig. Disse medlemmer mener at det i stor grad
er det enorme offentlige skjemaveldet som i seg selv er hovedårsaken
til at mange bedrifter ikke er i stand til å alltid være à jour
med hvilke skjema som skal være inne til enhver tid. Disse
medlemmer vil vise til at en rekke bedriftsledere må bruke
en så stor del av sin tid til å fylle ut skjema
at dette blir et stort problem, og da særlig for mindre
bedrifter som har begrensede ressurser til dette arbeidet. Disse medlemmer vil
derfor gå imot at det innføres en gebyrordning
i de tilfeller der det offentlige må purre for å få tilsendt
det angjeldende skjema, og vil stemme imot forslaget til endring
av § 25-3.
Departementet foreslår at Rikstrygdeverket gis fullmakt
til å delegere sin myndighet til å begjære
påtale ved brudd på straffebestemmelsene i folketrygdloven § 25-12
og kontantstøtteloven § 23. Hensikten er
at fylkestrygdekontorene skal kunne gis slik myndighet i saker om
tilbakekreving av trygdeytelser. Derved sikres en raskere avgjørelse
av påtalespørsmålet i disse sakene. Det
samme gjelder i forbindelse med tilbakekreving av feil utbetalt
barnetrygd og kontantstøtte.
Endringene foreslås å tre i kraft straks. Det
uttales at endringene ikke vil ha økonomiske konsekvenser. Videre
uttales at en delegering av ansvaret vil frigjøre arbeidskapasitet
i Rikstrygdeverket som skal brukes til å kvalitetssikre
ytre etats arbeid med straffesakene.
Komiteen viser til bestemmelsene om
tilbakekreving etter feilaktig utbetalte trygdeytelser. Trygdekontoret
er i dag delegert vedtaksmyndighet i saker om feilutbetaling med
fylkestrygdekontoret som klageinstans. Spørsmålet
om anmeldelse til påtalemyndigheten vurderes av Rikstrygdeverket.
Komiteen har merket seg at fordelene ved delegering
av ansvaret for påtale i straffesaker til fylkestrygdekontorene
og Folketrygdkontoret for utenlandssaker er at det vil bli kortere
behandlingstid, og det vil bli frigjort arbeidskapasitet i Rikstrygdeverket. Komiteen slutter
seg til at Rikstrygdeverket gis fullmakt til å delegere
sin myndighet til å begjære påtale ved
brudd på straffebestemmelsene til fylkestrygdekontorene
og Folketrygdkontoret for utenlandssaker. Komiteen er
enig i at dette er en naturlig og rasjonell oppgaveplassering.
Etter folketrygdloven § 25-13 kan departementet samtykke
i at det gjøres avvik fra loven i forbindelse med visse
typer forsøksvirksomhet. Det framholdes at det er lite
hensiktsmessig å måtte endre loven hver gang det
oppstår behov for å gjennomføre en forsøksordning.
Departementet foreslår derfor at det tas inn en generell
forsøkshjemmel i loven.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks. Det uttales
at endringen ikke vil ha økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det er lite hensiktsmessig å måtte endre
loven hver gang det oppstår behov for å gjennomføre
en forsøksordning.
Flertallet støtter forslaget om en generell
forsøkshjemmel i loven. Departementet gis hjemmel til å gi
forskrifter om forsøksvirksomhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er av den oppfatning at større
og mer omfattende forsøksvirksomhet også innenfor
dette feltet bør forelegges Stortinget for godkjenning. Disse
medlemmer vil derfor gå imot en generell forsøkshjemmel
i loven, og vil stemme imot den foreslåtte endring av § 25-13.
Etter folketrygdloven § 3-7 skal trygdetiden
som er lagt til grunn for beregningen av en uførepensjon, legges
til grunn som trygdetid også for en eventuell etterlattepensjon
når uførepensjonisten dør. Tilsvarende skal
etter loven § 3-23 en tilleggspensjonen for en
etterlatt fastsettes på grunnlag av den tilleggspensjon som
avdøde mottok ved dødsfallet.
Dersom uførepensjonisten har fått sin trygdetid redusert
på grunn av utenlandsopphold etter bestemmelsene i loven § 3-6,
har man i praksis anvendt bestemmelsene slik at trygdetiden blir
fastsatt på nytt, og Rikstrygdeverket har bedt om at loven
presiseres i tråd med praksis.
Departementet er enig med Rikstrygdeverket i at lovbestemmelsene
bør presiseres slik at de også gjenspeiler praksis
for beregning av etterlattepensjon i tilfellene der uførepensjonisten
ved dødsfallet hadde redusert pensjon i medhold av § 3-6
tredje ledd. Det foreslås derfor at loven § 3-7
første ledd suppleres med direkte bestemmelse om at trygdetiden
skal fastsettes på nytt dersom avdøde var uførepensjonist
med pensjon fastsatt etter § 3-6 tredje ledd.
Det uttales at denne omregningen regelmessig, men ikke alltid, vil føre
til en høyere trygdetid, men at det ikke vil dreie seg
om store justeringer.
Det foreslås videre at § 3-23 første
ledd bokstav b suppleres, slik at omregning av den tilleggspensjon som
avdøde oppebar, skal foretas dersom dette vil være
til gunst for gjenlevende. I andre tilfelle skal hovedregelen etter
loven gjelde.
Endringene i §§ 3-7 og 3-23 foreslås å tre
i kraft straks. Det uttales at de foreslåtte endringene
er i samsvar med praksis siden 1991, og at de derfor ikke vil ha økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Komiteen viser til en praksis fra 1991
for beregning av etterlattepensjon i tilfellene der uførepensjonisten
ved dødsfallet hadde redusert pensjon på grunn
av utenlandsopphold. For etterlatte har opptjeningstiden i praksis
blitt beregnet for tiden mellom 16 år og dødsfallet.
Komiteen er enig i at bestemmelsene i folketrygdloven
presiseres, slik at det kommer klart fram at trygdetiden for etterlattepensjon
kan fastsettes på nytt.
Komiteen ser også det som naturlig at
tilleggspensjonen oppjusteres tilsvarende.
Etter folketrygdloven § 5-16 gir trygden stønad
til dekning av nødvendige reiseutgifter når et
medlem må reise for å få undersøkelse
eller behandling. Ved beregningen av stønaden skal taksten
for den billigste reisemåten med rutegående transportmiddel
legges til grunn, med mindre medlemmets helsetilstand gjør
det nødvendig å nytte et dyrere transportmiddel.
Det framholdes at etter fast og langvarig praksis har folketrygden
dekket utgifter til dyrere transport når det ikke går
rutegående transport, og også til reise med dyrere
transportmiddel i noen tilfeller der bruk av rimeligste rutegående
transportmiddel er svært uhensiktsmessig.
Departementet foreslår at den innarbeidede praksis,
med dekning av utgifter til dyrere transport når det ikke
går rutegående transport, blir lovfestet, og at
endringen trer i kraft straks.
Da endringen er en lovfesting av gjeldende praksis, vil den ikke
få økonomiske eller administrative konsekvenser.
Komiteen støtter forslaget
om lovfesting av den innarbeidede praksis om at utgifter til dyrere transport
dekkes, når det ikke går rutegående transport.
Plikten til å gi arbeidsgiver melding om sykefravær
følger av folketrygdloven § 8-18 tredje
ledd. Etter § 8-7 skal arbeidsuførheten
dokumenteres ved legeerklæring hvis det ikke foreligger
rett til å benytte egenmelding. Disse bestemmelsene regulerer
ikke når legeerklæring må være
levert arbeidsgiveren. Departementet foreslår at det presiseres
i loven at legeerklæring skal leveres til arbeidsgiver
innen 14 dager regnet fra det tidspunkt arbeidsgiveren kan kreve
legeerklæring.
Departementet foreslår at lovendringen som ikke har økonomiske
eller administrative konsekvenser, trer i kraft straks.
Komiteen er enig i at det presiseres
i loven at legeerklæring skal leveres til arbeidsgiver
innen 14 dager regnet fra det tidspunkt arbeidsgiveren kan kreve
legeerklæring.
Finansieringsansvaret for tekniske hjelpemidler til funksjonshemmede
skoleelever ble overført fra kommuner og fylkeskommuner
til folketrygden 1. januar 1997.
Det vises til at det har vært tvil og delte meninger om
det er folketrygden eller kommunen/fylkeskommunen som har
ansvaret for ulike typer programvare til datautstyr til funksjonshemmede
elever/lærlinger.
Det uttales at intensjonen for overføringen var at folketrygden
skulle overta kommunens/fylkeskommunens ansvar for hjelpemidler
til funksjonshemmede, mens kommunen/fylkeskommunen fortsatt
skulle ha ansvaret for den spesialpedagogiske tilretteleggingen
av undervisningssituasjonen. Departementet finner det derfor nødvendig
med en presisering i loven om at læremidler, herunder pedagogisk
programvare som erstatter eller supplerer lærebøker,
ikke dekkes av folketrygden.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks. Det uttales
at lovpresiseringen er i samsvar med Rikstrygdeverkets praksis og
derfor ikke vil medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Komiteen er enig i at loven presiseres
slik at det kommer klart fram at folketrygden ikke gir stønad til
læremidler, men kun til tekniske hjelpemidler.
Det vises til at det i Ot.prp. nr. 48 (1998-1999) Om endringer
i folketrygdloven og i enkelte andre lover, blant annet er foreslått
nye beregningsregler for attførings- og rehabiliteringspenger.
Samtidig foreslås det at rehabiliteringspenger og attføringspenger
blir pensjonsgivende inntekt.
Det uttales at når rehabiliteringspenger og attføringspenger
blir pensjonsgivende inntekt, og dermed likestilles med arbeidsinntekt
på andre områder, anser departementet det rimelig
at overgangsstønad til enslige forsørgere ikke
lenger skal reduseres krone for krone mot disse ytelsene, men reduseres
etter de mer lempelige regler som gjelder i forhold til arbeidsinntekt
og andre korttidsytelser etter folketrygdloven §§ 15-9,
16-8 og 17-8.
Departementet foreslår at attføringspenger
og rehabiliteringspenger likestilles med arbeidsinntekt også i
forhold til reduksjon av overgangsstønad etter folketrygdloven § 15-9,
og at samordningsbestemmelsene i § 15-14 oppheves.
Tilsvarende foreslås det at attføringspenger
og rehabiliteringspenger likestilles med arbeidsinntekt i bestemmelsene
om reduksjon av etterlatteytelser mot arbeidsinntekt etter §§ 16-8
og 17-8, og at samordningsbestemmelsene i § 10-14
bokstav b og § 11-15 bokstav b endres.
Departementet foreslår at lovendringene trer i kraft
fra det tidspunkt Kongen bestemmer, men tidligst fra det tidspunkt
endringen i § 3-15 andre ledd om at ytelsene blir
pensjonsgivende inntekt, trer i kraft.
Det uttales at lovendringene ikke har administrative eller økonomiske
konsekvenser av betydning.
Komiteen viser til at pensjonsgivende
inntekt er et sentralt begrep i det norske trygdesystemet. Korttidsytelser
fra folketrygden som direkte erstatter arbeidsinntekt, regnes både
som personinntekt og pensjonsgivende inntekt. Komiteen har
merket seg at etter samordningsbestemmelsene i folketrygdloven § 15-14
faller overgangsstønad til enslige forsørgere
i dag bort når vedkommende mottar attføringspenger eller
rehabiliteringspenger. Etter § 10-14, faller rehabiliteringspenger
bort når vedkommende får etterlatteytelser, etter
kap. 16, 17 og 18. Det samme gjelder for attføringspenger
etter § 11-15.
Komiteen støtter at disse ytelser likestilles
med arbeidsinntekt og blir registrert som pensjonsgivende inntekt.
Folketrygdloven § 22-13 omhandler frister for framsetting
av krav. § 22-13 femte ledd gir bestemmelse om
at arbeidsgivers refusjonskrav innfris for opptil tre måneder
før den måneden da kravet ble satt fram. I bestemmelsen
er det gitt henvisning til § 9-7. Riktig henvisning
skal være § 9-8.
Departementet foreslår derfor at henvisningen til omsorgspenger
rettes til § 9-8, og uttaler at endringen som
foreslås å tre i kraft straks, ikke vil ha noen økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Komiteen har ingen merknader.
Lov av 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser
har detaljerte bestemmelser om samordning av ytelser som går
inn under loven. Dette gjelder ytelser fra tjenestepensjonsordninger
i offentlig sektor, personskadetrygdene, folketrygden og pensjonsordninger
med avtalefestet pensjon.
Reglene i samordningsloven om opplysnings- og meldeplikt for
den som krever eller mottar en ytelse, og for pensjons- og trygdeordningene,
foreslås presisert nærmere. Det foreslås
en særskilt hjemmel i loven for at departementet kan gi
forskrift om registrering og utveksling av opplysninger.
Det foreslås videre lovfestet at en pensjons- og trygdeordning
kan kreve refusjon i etterbetalingsbeløp fra en annen ordning
når det skjer samordning og tilpassing av ytelser med tilbakevirkning.
Endelig foreslås at samordningslovens bestemmelser om
tilbakekreving ved feilutbetalinger blir revidert etter mønster
av bestemmelser i folketrygdloven. Pensjonister som ikke oppfyller
sin opplysningsplikt skal i større grad enn i dag få ansvar
for feilutbetalinger som systemet fører til.
Det uttales at hensikten med forslagene primært er å forenkle
regelverket og å redusere antall feilutbetalinger.
Endringene foreslås å tre i kraft straks, og
det uttales at de ikke vil ha administrative eller økonomiske konsekvenser
av betydning.
Komiteen støtter forslaget
om en presisering av regelverket for registrering og utveksling
av opplysninger, for refusjonsoppgjør mellom ordningene og
for ansvarsforhold når melderutinene svikter.
Komiteen viser til Stortingets godkjenning
av autorisasjon for ortoptister våren 1999. Komiteen ber
Regjeringen vurdere å lovfeste pasientenes rett til refusjon
for ortoptistbehandling i forbindelse med statsbudsjettet for 2001.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende endring:
§ 8-51 tredje ledd utgår.
Komiteen viser for øvrig til
proposisjonen og det som står foran, og rår Odelstinget
til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven og i enkelte
andre lover
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
§ 3-7 første ledd nytt
tredje og fjerde punktum skal lyde:
Dersom avdødes framtidige trygdetid var
fastsatt etter § 3-6 tredje ledd, skal trygdetiden fastsettes
på nytt. Opptjeningstiden regnes da fram til dødsfallstidspunktet.
§ 3-23 første ledd bokstav b skal
lyde:
b) den ugraderte tilleggspensjonen som den avdøde mottok
som uførepensjonist eller alderspensjonist på dødsfallstidspunktet. Dersom
avdødes trygdetid blir fastsatt på nytt etter § 3-7
første ledd tredje og fjerde punktum, skal også tilleggspensjonen fastsettes
på nytt dersom det er til fordel for gjenlevende. Ved omregningen
regnes dødsfallstidspunktet som et nytt uføretidspunkt.
§ 5-16 tredje ledd skal lyde:
Ved beregning av stønaden skal taksten for den billigste
reisemåten med rutegående transportmiddel legges
til grunn, med mindre medlemmets helsetilstand gjør det
nødvendig å nytte et dyrere transportmiddel, eller
det ikke går rutegående transport.
§ 8-18 tredje ledd skal lyde:
Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes tidligst fra og med
den dag arbeidstakeren har gitt melding om arbeidsuførheten
til arbeidsgiveren, såfremt det har vært mulig
for arbeidstakeren å gi slik melding. Plikten til å gi
melding gjelder også når det foreligger legeerklæring. Retten
til sykepenger faller bort dersom arbeidsgiveren skal betale sykepenger
på grunnlag av legeerklæring (§ 8-7),
og legeerklæringen ikke er sendt til arbeidsgiveren innen
14 dager etter at arbeidsgiveren kan kreve slik erklæring.
§ 8-50 andre ledd skal lyde:
Til et medlem som mottar gradert uførepensjon eller
foreløpig uførestønad, ytes det sykepenger
etter bestemmelsene i kapitlet her ut fra den arbeidsinntekt som
medlemmet har i tillegg til pensjonen.
§ 8-52 skal lyde:
Det ytes ikke sykepenger til et medlem som
mottar hel avtalefestet pensjon som det godskrives pensjonspoeng
for, se § 3-19 sjette ledd.
Til et medlem som mottar gradert pensjon (delpensjon),
ytes det sykepenger etter bestemmelsene i kapitlet her. Når
trygden yter sykepenger, fastsettes sykepengegrunnlaget ut fra den
arbeidsinntekten som medlemmet har i tillegg til den graderte pensjonen.
§ 10-7 første ledd bokstav a skal
lyde:
a) hjelpemidler, herunder skolehjelpemidler med unntak
av læremidler.
§ 10-14 andre ledd bokstav b skal lyde:
b) i den utstrekning medlemmet får barnepensjon
etter kapittel 18.
§ 11-15 andre ledd bokstav b skal lyde:
b) i den utstrekning medlemmet får barnepensjon
etter kapittel 18.
§ 15-9 tredje ledd skal lyde:
Likestilt med arbeidsinntekt er dagpenger etter kapittel
4, sykepenger etter kapittel 8, stønad ved barns og andre
nære pårørendes sykdom etter kapittel 9, rehabiliteringspenger
etter kapittel 10, attføringspenger etter kapittel 11, og
fødselspenger, svangerskapspenger og adopsjonspenger etter
kapittel 14.
§ 15-14 første ledd første
punktum skal lyde:
Overgangsstønad etter dette kapitlet faller bort
i den utstrekning vedkommende mottar tilsvarende ytelser i form
av alderspensjon, uførepensjon, foreløpig uførestønad
eller pensjon eller overgangsstønad som gjenlevende
ektefelle.
§ 16-8 tredje ledd skal lyde:
Likestilt med arbeidsinntekt er dagpenger etter kapittel
4, sykepenger etter kapittel 8, stønad ved barns og andre
nære pårørendes sykdom etter kapittel 9, rehabiliteringspenger
etter kapittel 10, attføringspenger etter kapittel 11, og
fødselspenger, svangerskapspenger og adopsjonspenger etter
kapittel 14.
§ 17-8 tredje ledd skal lyde:
Likestilt med arbeidsinntekt er dagpenger etter kapittel
4, sykepenger etter kapittel 8, stønad ved barns og andre
nære pårørendes sykdom etter kapittel 9, rehabiliteringspenger
etter kapittel 10, attføringspenger etter kapittel 11, og
fødselspenger, svangerskapspenger og adopsjonspenger etter
kapittel 14.
§ 19-6 første ledd skal lyde:
Før alderspensjonisten har fylt 70 år,
ytes pensjonen på grunnlag av rettigheter som vedkommende
har opparbeidet til og med det året han eller hun fylte
66 år. Rettigheter som vedkommende opparbeider deretter,
regnes med først når han eller hun fyller 70 år. Dersom
ligningen for det året pensjonisten fylte 66 år ikke
foreligger når alderspensjonen innvilges, settes poengtallet
for dette året lik det poengtallet som er fastsatt for
det foregående året. Pensjonen omregnes etter
det poengtallet som er fastsatt for det året pensjonisten
fylte 66 år først når han eller hun fyller
70 år.
§ 22-7 skal lyde:
§ 22-7. Utsatt utbetaling
Er det grunn til å anta at en arbeidsgiver, en
pensjonsordning eller en offentlig myndighet har krav på refusjon
i en persons ytelser etter denne loven, kan trygdens organer gjøre
den som har krav på refusjon, kjent med vedkommendes rettigheter
uten hinder av taushetsplikten. Utbetaling av ytelsen kan i tilfelle
utsettes i opptil tre uker, med mindre annet følger
av lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser § 26
og forskrift gitt i medhold av denne bestemmelsen. Bestemmelsene
i denne paragraf gjelder ikke for dagpenger under arbeidsløshet.
§ 22-13 femte ledd skal lyde:
En arbeidsgivers refusjonskrav etter §§ 8-20,
8-21, 9-8, og 22-3 innfris for opptil tre måneder
før den måneden da kravet ble satt fram.
§ 25-3 skal lyde:
En arbeidsgiver som ikke oppfyller forpliktelsen etter § 25-1
andre ledd til å gi melding om inntak av arbeidstakere
eller opphør av arbeidsforhold, kan ilegges gebyr,
tvangsmulkt eller begge deler.
Gebyr kan ilegges en arbeidsgiver dersom det må sendes
purring for å få vedkommende til å oppfylle plikten
etter § 25-1 andre ledd til å gi meldinger. Gebyret
skal utgjøre et halvt rettsgebyr per melding som ikke er
sendt, og er tvangsgrunnlag for utlegg.
Tvangsmulkt kan ilegges etter at det er sendt
purring og gitt en ny frist for å sende meldingen. Det
må samtidig gis varsel om at tvangsmulkt vil løpe
dersom den nye fristen ikke overholdes. Mulkten skal utgjøre tre
promille av grunnbeløpet i folketrygden for hver dag etter
utløpet av den nye fristen for hver melding som ikke er
sendt.
Ilagt gebyr eller tvangsmulkt kan motregnes i
en arbeidsgivers krav etter § 22-3 på refusjon
av ytelser etter kapitlene 8, 9 og 14.
Bestemmelsene i første til fjerde ledd
gjelder tilsvarende når en arbeidsgiver ikke oppfyller
sine forpliktelser etter § 25-2.
Departementet gir forskrifter om tvangsmulkt og gebyr.
Det kan gis regler om forholdet mellom bruken av gebyr og tvangsmulkt
i det enkelte tilfellet og særskilte regler om fastsetting
av gebyr og tvangsmulkt i forbindelse med årskontrollen.
Det kan videre gis regler om ettergivelse av ilagt tvangsmulkt
eller gebyr.
§ 25-12 tredje ledd skal lyde:
Rikstrygdeverket eller den det gir fullmakt begjærer
påtale. I saker der arbeidsmarkedsetaten gjør
vedtak, er det likevel Arbeidsdirektoratet eller den det gir fullmakt
som begjærer påtale, se § 20-5.
§ 25-13 skal lyde:
§ 25-13. Forsøksvirksomhet - avvik fra
loven
Departementet kan samtykke i avvik fra bestemmelsene
i denne loven i forbindelse med forsøksvirksomhet. Forsøksvirksomheten
må være faglig og økonomisk vel underbygd.
Avviket må ikke innebære at
enkeltpersoner får innskrenket sine rettigheter eller blir
pålagt større plikter enn det som følger
av loven. I forbindelse med forsøk med lavere uføregrad
enn 50 prosent kan det likevel gjøres unntak fra § 12-12
andre ledd.
Departementet gir forskrifter om forsøksvirksomhet,
og kan herunder bestemme at utgifter til både privat og
offentlig behandling i forbindelse med oppfølging av sykmeldte
kan dekkes av trygden.
II
I lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons-
og trygdeytelser gjøres følgende endringer:
§ 24 skal lyde:
Den som krever en pensjons- eller trygdeytelse som
omhandles i denne loven, plikter å gi pensjons- eller trygdeordningen
opplysninger om han eller hun mottar eller har rett til andre pensjons-
og trygdeytelser som omfattes av loven.
Den som mottar en ytelse, plikter å underrette pensjons-
eller trygdeordningen om forhold som etter denne loven kan føre
til at ytelsen skal endres eller falle bort. Det samme gjelder når
endring eller bortfall av ytelser skjer etter særskilte
bestemmelser for pensjons- og trygdeordninger som omfattes av denne
loven.
Den som unnlater å gi opplysninger etter
første og andre ledd, eller som forsettlig gir uriktige
opplysninger, straffes med bøter. Offentlig påtale
finner bare sted etter begjæring av vedkommende pensjons-
eller trygdeordning.
§ 25 skal lyde:
1. Pensjons- eller trygdeordninger som
foretar beregning og utbetaling av ytelser som omfattes av denne
loven, plikter å innhente nødvendige opplysninger
for å avgjøre om lovens bestemmelser kommer til
anvendelse. Det samme gjelder når endring eller bortfall
av ytelser skjer etter særskilte bestemmelser for pensjons-
eller trygdeordninger som omfattes av denne loven.
2. Ordninger som nevnt i nr. 1, plikter å bistå hverandre
ved gjennomføringen av samordning og tilpassing av ytelsene.
Nødvendige opplysninger kan utveksles mellom ordningene
uten hinder av taushetsplikt. Departementet gir forskrift om registrering
og utveksling av opplysninger (meldesystem).
§ 26 skal lyde:
1. Dersom en ytelse fra en pensjons- eller
trygdeordning som omfattes av denne loven settes ned eller faller
bort med tilbakevirkning, og en ytelse fra en annen ordning er innvilget
eller forhøyet med virkning for samme tidsrom, kan beløp
som er utbetalt for mye, trekkes i den sistnevnte ytelsen. Dette
gjelder både når endringen skjer etter bestemmelser
i denne loven og etter særskilte bestemmelser om samordning
og tilpassing av ytelser som er fastsatt for pensjons- eller trygdeordningene.
2. Departementet gir forskrift om gjennomføring
av bestemmelsen her, herunder om frist for å fremme refusjonskrav.
Ny § 26 a skal lyde:
1. Er det utbetalt et for høyt
beløp fordi det ikke er foretatt samordning eller tilpassing
av ytelser, eller fordi samordningen eller tilpassingen er feil, skal
den pensjons- eller trygdeordning som har lidt tapet, kreve beløpet
tilbakebetalt såfremt vilkårene i nr. 2-4 er oppfylt.
Dette gjelder også der det skulle skjedd samordning eller
tilpassing med tilbakevirkning fordi en ytelse fra en annen pensjons-
og trygdeordning er innvilget eller forhøyet med tilbakevirkning.
2. Dersom en ytelse er mottatt i strid med redelighet og
god tro, kan beløpet kreves tilbakebetalt. En ytelse kan
også kreves tilbake når mottakeren av ytelsen
eller noen som har handlet på mottakerens vegne, uaktsomt
har gitt feilaktige eller mangelfulle opplysninger. Det samme gjelder
dersom utbetalingen skyldes feil fra pensjons- og trygdeordningens
side og mottakeren burde ha forstått dette. Beløpet
kan dekkes ved trekk i framtidige ytelser fra pensjons- og trygdeordningen.
3. I andre tilfeller enn nevnt i nr. 2, kan det
som er utbetalt for mye, kreves tilbake dersom særlige grunner
gjør det rimelig. Ved vurderingen av om det foreligger
særlige grunner, skal det blant annet legges vekt på hvor
lang tid det er gått siden den feilaktige utbetalingen
fant sted, og om vedkommende har innrettet seg i tillit til utbetalingen. Kravet
om tilbakebetaling etter dette nummeret er begrenset til det beløp
som er i behold når vedkommende blir kjent med at utbetalingen
var feilaktig.
4. Skyldes feilutbetalingen at mottakeren ikke
har gitt pensjons- og trygdeordningen melding som nevnt i bokstav
a-c om en ytelse fra en annen ordning, skal det som er utbetalt
for mye avregnes ved trekk i framtidig ytelse. Det er et vilkår
at pensjons- og trygdeordningen har informert om meldeplikten etter § 24.
Avregningsordningen gjelder når mottakeren ikke har gitt
melding om at
a) en ytelse er innvilget eller opphørt,
b) en ytelse har fått endret uføregrad,
c) en ytelse er blitt endret pga. inntekt.
Trekket kan foretas i mottakerens ytelser fra samme
pensjons- og trygdeordning uansett pensjonsart. Det kan trekkes
opp til et beløp på 10 pst. av samlet månedlig
utbetaling av ytelser som omfattes av denne loven.
5. Trekk etter nr. 2 og nr. 4 avbryter
foreldelse etter lov 18. mai 1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer.
Dersom slikt trekk opphører, varer virkningen av avbrutt
foreldelse i ett år etter at trekket opphørte.
III
I lov 26. juni 1998 nr. 41 om kontantstøtte
til småbarnsforeldre (kontantstøtteloven) skal § 23
tredje ledd lyde:
Rikstrygdeverket eller den det
gir fullmakt begjærer påtale.
IV
Ikrafttredelses-
og overgangsbestemmelser
1. Endringene i folketrygdloven §§ 3-7,
3-23, 5-16, 8-18, 10-7, 22-7, 22-13, 25-12 og 25-13 og endringene
i samordningsloven §§ 24, 25, 26 og ny § 26
a og i kontantstøtteloven § 23 trer i kraft straks.
2. Endringene i folketrygdloven §§ 8-50
og 25-3 trer i kraft 1. juli 2000. Endringen i § 25-3 gis
virkning for meldepliktige arbeidsforhold som tar til eller opphører
tidligst den nevnte dato.
3. Endringen i folketrygdloven § 8-52 trer i kraft
1. august 2000 og gis virkning for arbeidsuførhet som oppstår
etter 31. juli 2000.
4. Endringen i folketrygdloven § 19-6 trer i kraft
1. januar 2001.
5. Endringene i folketrygdloven §§ 10-14,
11-15, 15-9, 15-14, 16-8 og 17-8 trer i kraft fra det tidspunkt
Kongen bestemmer.
Oslo, i sosialkomiteen, den 8. juni 2000
John I. Alvheim |
Karin Lian |
Are Næss |
leder |
ordfører |
sekretær |