Uaktsom atferd i trafikken rammes av den generelle aktsomhetsnormen
i vegtrafikkloven § 3. Straffeloven § 239
retter seg mot den som ved uaktsomhet forvolder en annens død.
Etter en lovendring i 1988 angir straffebudet uttrykkelig at også uaktsomt
drap ved bruk av motorvogn rammes. En tilsvarende tilføyelse
ble gjort i § 238 om uaktsom grov legemsbeskadigelse.
Høyesterett har i flere avgjørelser gitt uttrykk for
at aktsomhetsnormen i vegtrafikkloven § 3 og straffeloven § 239
er den samme.
I St.meld. nr. 23 (1991-1992) Om bekjempelse av kriminalitet
uttalte den daværende regjeringen at lovendringen i 1988
muligens hadde ført til at «pendelen (er) svingt
noe langt i disse sakene, slik at selv den minste uoppmerksomhet
fra en bilfører kan føre til påtale og
dom for uaktsomt drap». Departementet ga uttrykk for at
det i første rekke ville være opp til riksadvokaten å treffe
avgjørelse om en justering gjennom påtalepraksis.
Disse synspunktene fikk tilslutning fra justiskomiteen (Innst. S.
nr. 192 (1991-1992)). Riksadvokaten har gitt uttrykk for at påtalemyndigheten ikke
burde ta ansvaret for og styre en slik kursendring.
Våren 1999 meldte representanten Finn Kristian Marthinsen
en interpellasjon til justisministeren om uaktsomt drap ved bruk
av motorvogn. I interpellasjonsdebatt 31. mai 1999 uttalte
den daværende justisministeren blant annet at både
Høyesterett og riksadvokaten har gitt signaler som kan
tyde på at praksis er i ferd med å bli justert,
slik at det skal mer til for å domfelle for uaktsomt drap
nå enn i årene etter lovendringen i 1988. På denne
bakgrunnen mente justisministeren at det ikke nå burde
foretas noen lovendringer med sikte på å justere
praksis ytterligere. Disse synspunktene fikk oppslutning i Stortinget.
Justiskomiteen ba i Budsjett-innst. S. nr. 4 (1999-2000) om at
departementets vurderinger om rettspraksis i forhold til straffeloven § 239
blir forelagt Stortinget så snart som mulig.
Departementet redegjør i proposisjonen for høyesterettspraksis
om aktsomhetsnormen i straffeloven § 239.
I brev 29. mars 2000 til departementet uttalte riksadvokaten
at man kan legge til grunn at påtalemyndigheten i dag finner
det vanskelig å belaste en hverdagsbilist med tiltale for
uaktsomt drap, dersom uaktsomheten er av en karakter som alle førere
må erkjenne at en gjør seg skyldig i fra tid til
annen.
Riksadvokaten viser til at det ikke er holdepunkter for å kreve
grovere uaktsomhet etter straffeloven §§ 238
og 239 enn etter vegtrafikkloven § 3. Riksadvokaten
har i rundskriv åpnet for å begrense anvendelsen
av straffeloven § 239 til de tilfeller der det
er rimelig å knytte karakteristikken «uaktsomt
drap» til handlingen. Denne praksis befinner seg på grensen
til det som er lovgivers oppgave, og det er riksadvokatens oppfatning
at den rettstilstand som er beskrevet ikke bør vedvare.
Riksadvokaten tar til orde for at det bør vurderes å inneføre
et generelt krav om grov uaktsomhet for overtredelse av straffeloven §§ 237
til 239. Det antas at det i det alt vesentlige bare vil være
ved uaktsomme legemskrenkelser begått under fritidsarbeid og
rekreasjon at enkelte uaktsomme handlinger som i dag er straffbare,
vil bli avkriminalisert ved en slik endring.
Departementet er enig med riksadvokaten i at man ikke bør
belaste en hverdagsbilist med tiltale for uaktsomt drap, dersom
uaktsomheten er av en slik karakter som alle førere må erkjenne
at en gjør seg skyldig i fra tid til annen. Departementet
antar at det foreligger et visst avvik mellom påtalemyndighetens
tiltalepraksis og Høyesteretts standpunkt om at aktsomhetsnormen er
lik i vegtrafikkloven § 3 og straffeloven §§ 239. Det
foreslås etter dette en justering av straffeloven §§ 238
og 239 for å sikre en rettspraksis i samsvar med det som
i proposisjonen er lagt opp til på grunnlag av påtalemyndighetens
praksis. Dette gjøres ved at det i straffeloven §§ 238
og 239 nevnes noen flere eksempler på situasjoner som omfattes
enn bruk av motorvogn.
Dersom skyldkravet i straffeloven §§ 237-239
endres fra uaktsomhet til grov uaktsomhet, vil det etter departementets
syn føre til frifinnelse i flere tilfeller der det etter
dagens påtalepraksis tas ut tiltale. Det er en viss fare
for at en slik «justering» vil kunne sende signaler
som påvirker kjøreatferden i negativ retning og
resultere i flere ulykker. Departementet er likevel enig med riksadvokaten
i at det er grunn til å se nærmere på aktsomhetskravet
i straffeloven §§ 237-239. Disse spørsmålene
bør vurderes av Straffelovkommisjonen.
Komiteen viser til at spørsmålet
om uaktsomt bildrap har vært omtalt flere ganger etter
at Stortinget foretok endring i straffeloven § 239
i 1988, og at Stortinget våren 1999 la vekt på at
ikke hvilken som helst uaktsomhet eller avvik fra idealatferden
skal føre til domfellelse for uaktsomt drap. Komiteen har
fulgt departementets råd om å avvente utviklingen
i rettspraksis, da det kunne se ut som om denne var i ferd med å bli
justert i mildere retning. Komiteen har med interesse
merket seg departementets undersøkelse om rettspraksis
fra 1992 til 1999. Komiteen er enig med departementet
i betraktningene om at lovendringen i 1988 førte til at
pendelen svingte for langt, slik at praksis ble for streng, og at
en ny lovendring kan medføre det motsatte - altså at
rettspraksis blir for mild.
Komiteen vil understreke som et ufravikelig krav
til enhver bilfører at hensynet til sikkerhet i trafikken
krever skjerpet oppmerksomhet for å unngå alvorlige
ulykker. Det er imidlertid ikke mulig å beskrive aktsomhetskravet
helt presist i loven slik at enhver eksakt skal kunne lese fasitsvar
ut fra lovteksten. Mange momenter spiller inn ved vurderingen, og
det er domstolen som til enhver tid skal foreta en samlet bedømmelse
i lys av de foreliggende konkrete forhold i saken. Komiteen mener
at dette samtidig kan forenes med Riksadvokatens påpeking
av at man bør tilstrebe å utforme straffebestemmelsene
slik at de er forutberegnelige.
Komiteen er enig med departementet i at den alminnelige
rettsfølelse er vanskelig å måle. Men
når juryen etter den tidligere prosessordningen ofte gikk mot
fagjuristene i spørsmålet om det forelå uaktsomt drap
iflg. straffeloven § 239, og påtalemyndigheten finner
det vanskelig å belaste en hverdagsbilist med tiltale for
uaktsomt drap dersom uaktsomheten er av en karakter som alle førere
må erkjenne at en gjør seg skyldig i fra tid til
annen, så mener komiteen at dette i det
minste antyder hvor den alminnelige rettsfølelse utfordres.
Det er også sannsynlig at bruken av betegnelsen «uaktsomt
drap» i seg selv er en utfordring til den alminnelige rettsfølelsen
når den brukes om trafikkulykker. Betegnelsen passer best
når den brukes på voldsforbrytelser som ender
med døden. Komiteen er derfor enig i at
så lenge det ikke er tale om kvalifisert uaktsomhet, ville
en mer treffende og mindre belastende betegnelse være «dødsfall
voldt ved uaktsom kjøring».
Komiteen har merket seg Riksadvokatens uttalelse
om at påtalemyndigheten med sin praksis befinner seg på grensen
til det som er lovgivers oppgave, og ikke rettsanvenders (påtalemyndighetens)
oppgave. Komiteen støtter departementets
betraktninger om at en mindre presisering i loven kan være
veien å gå i denne omgang, og at disse spørsmålene
for øvrig bør vurderes av Straffelovkommisjonen.