I Innst. S. nr. 143 (1996-1997) forutsetter komitéflertallet
at det skal være egne bunnfradrag for boliger og fritidseiendommer,
men gir ikke direkte uttrykk for hvordan bunnfradragene skal tilordnes.
Spørsmålet om tilordning av bunnfradrag er aktuelt
hvor en skattyter eier flere boliger, eller hvor en bolig eies av
flere sameiere.
Departementet foreslår at helårsbolig skal
ha bunnfradrag når vilkårene for prosentligning
er oppfylt. Som utgangspunkt er prosentligning en obligatorisk ligningsmåte
når vilkårene for slik ligning er oppfylt. Bunnfradraget
får da både virkning for formuesskattegrunnlaget
og inntektsskattegrunnlaget. Som utgangspunkt kan en skattyter bare
ha én egen fast bolig som prosentlignes, se nærmere
omtale av vilkårene for prosentligning i kapittel 17 i
proposisjonen. Bunnfradragene ved inntekts- og formuesligningen
for fast bolig vil dermed som utgangspunkt avgrenses til denne ene
boligen.
Departementet foreslår at fredete og bevaringsverdige
eiendommer som regnskapslignes (jf. skatteloven § 7-10
syvende ledd) skal ha bunnfradrag i formuesskattegrunnlaget, når
eieren kunne ha valgt prosentligning.
Det nye takstsystemet skal også omfatte våningshus
på gårdsbruk. Departementet foreslår
at våningshus på gårdsbruk fortsatt skal
regnskapslignes, og at våningshusets bruttotakst (det vil
si takst før bunnfradrag) skal være utgangspunkt
for beregning av brutto fordel ved egen bruk. Bruken av bunnfradrag
for våningshus er imidlertid aktuelt ved formuesligningen. Våningshus
på gårdsbruk verdsettes under ett med gårdsbruket
for øvrig, jf. skatteloven § 4-11 første ledd.
Departementet foreslår at taksten på våningshuset
etter bunnfradrag skal inngå som en del av den samlede
taksten på bruket.
Departementet foreslår at det også skal gis
bunnfradrag i formuesskattegrunnlaget i tilfeller hvor vilkårene
for prosentligning ikke er oppfylt fordi eieren kun bruker en mindre
del av eiendommen selv. Dersom taksten på den delen eieren
bruker selv (beregnet forholdsmessig etter boligareal) er lavere
enn det fastsatte bunnfradraget, foreslår departementet
at bunnfradraget begrenses til dette beløpet. En slik løsning innebærer
at eget boligkonsum skjermes ved formuesbeskatningen også i
de tilfeller en større del av eiendommen blir benyttet
til et annet formål.
I andre tilfeller enn de som er nevnt her skal det ikke gis bunnfradrag
i taksten for fast bolig, verken ved inntekts- eller formuesligningen.
Også når det gjelder fritidsboliger foreslår
departementet at bunnfradragene skal knyttes til vilkårene for
prosentligning. I praksis innebærer dette at alle fritidseiendommer
som ikke er rene utleieeiendommer, skal ha bunnfradrag.
Dette forslaget innebærer at en skattyter med flere fritidsboliger
kan få et tilsvarende antall bunnfradrag, og at den samlede
verdien av bunnfradragene kan bli betydelig. Det kan reises innvendinger
mot at en skattyter som har fordelt boligformuen på flere
objekter oppnår et større bunnfradrag samlet sett
enn skattytere med tilsvarende boligformue samlet i færre
enkelteiendommer. Blant annet kan det reises fordelingsmessige
innvendinger mot en slik løsning. En avgrensning av antall
bunnfradrag pr. skattyter er imidlertid vanskelig å gjennomføre
ligningsadministrativt. En slik avgrensning ville blant annet forutsette
mekanismer for fordeling av bunnfradraget mellom hytter i forskjellige
kommuner. Av forenklingshensyn foreslår departementet at
det ikke skal gjelde noen begrensning med hensyn til hvor mange
bunnfradrag en skattyter kan få for fritidseiendommer som
ikke er rene utleieeiendommer.
Rene utleiehytter skal regnskapslignes, og bunnfradrag i inntektsskattegrunnlaget
er derfor ikke aktuelt for slike eiendommer. Slike eiendommer skal
heller ikke ha bunnfradrag i formuesskattegrunnlaget.
Sameie reiser særlige spørsmål om
tilordning av bunnfradrag. Departementet foreslår at det
gis ett bunnfradrag pr. eiendom eller seksjonert enhet, uansett
hvor mange som eier eiendommen eller den seksjonerte enheten.
Departementet vil komme tilbake til Stortinget med forslag til
nærmere lovbestemmelser om tilordning av bunnfradrag samtidig
som det blir fremmet endelig forslag til bunnfradragets størrelse,
jf. omtalen i kapittel 19 i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og representanten Karl N. Meløysund viser til merknad
under kap. 1.1.2, der disse medlemmer går
inn for å avvikle fordelsbeskatningen av egen bolig, samt
formueskatten, og tar for øvrig redegjørelsen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre har merket seg Regjeringens synspunkter i forhold
til bunnfradrag og viser for øvrig til sine respektive
merknader under kap. 1.1.2.
Disse medlemmer viser til sin merknad under avsnitt
1.1.2 der disse medlemmer går inn for å avvikle
fordelsbeskatningen av egen bolig og legge forsikringstakst til
grunn for taksering.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til sin merknad under kap. 1.1.2 hvor dette medlem står
fast på prinsippene for takseringsregler for boligbeskatning
i tråd med flertallets merknader i Innst. S. nr. 143 (1996-1997).