3. Tiltak for å styrke grunnfondsbevisa

3.1 Samandrag

Det har vært reist spørsmål ved om en omdannelsesadgang for sparebanker vil svekke grunnfondsbevisets stilling, og om i så fall en omdannelsesadgang på sikt vil føre til at sparebanker som i utgangspunktet ikke ønsker å omdanne seg blir tvunget til å gjøre dette for å hente inn egenkapital til konkurransedyktige vilkår.

Departementet vil bemerke at utbytteskatten er vedtatt fjernet fra og med inntektsåret 2002.

Etter skatteloven § 4-12 sjette ledd, slik bestemmelsen lyder i dag, skal grunnfondsbevis formuesverdsettes til kursverdien 1. januar i ligningsåret. Dersom kursen ikke er notert eller kjent, settes formuesverdien til antatt salgsverdi.

Som et tiltak for å styrke grunnfondsbevisenes stilling foreslår departementet å endre skatteloven § 4-12 sjette ledd, slik at grunnfondsbevis skal verdsettes til 65 pst. av kursverdien 1. januar i ligningsåret, eller 65 pst. av antatt salgsverdi 1. januar i ligningsåret dersom kursen ikke er notert eller kjent. Dette gir skattemessig likestilling med aksjer i norske selskaper som ikke er notert på hovedlisten ved Oslo børs.

Den foreslåtte endringen gjelder ikke bare grunnfondsbevis i sparebanker, men også grunnfondsbevis i gjensidige forsikringsselskaper, kreditt- og hypotekforeninger og selveiende finansieringsforetak.

Endringen antas å ha små administrative konsekvenser. Provenytapet anslås på usikkert grunnlag til om lag 25 mill. kroner.

Lovendringen bør tre i kraft fra kommende budsjettår, det vil si fra og med inntektsåret 2003.

Det vises til forslag til endring i skatteloven § 4-12.

Sparebankforeningen har i tråd med Banklovkommisjonens forslag i NOU 1998:14 foreslått å åpne for at grunnfondsbeviseierne kan velge inntil 40 pst. av forstanderskapet i en sparebank. Departementet slutter seg til forslaget. Det antas at en slik styrking av grunnfondsbeviseiernes representasjonsrett vil kunne styrke grunnfondsbevisets stilling. Det vises til foreslått endring i sparebankloven § 8.

Departementet foreslår ikke andre endringer i reglene om sammensetningen av forstanderskapet. Dette innebærer bl.a. at de ansatte i banken velger blant de ansatte en fjerdedel av forstanderskapets medlemmer, samt at forstanderskapet skal ha like mange medlemmer valgt av sparebankens innskytere og av kommunestyret, jf. sparebankloven § 8 annet ledd.

Forholdet mellom grunnfondsbeviskapitalen og den "eierløse" kapitalen i en sparebank er nærmere regulert i forskrift om grunnfondsbevis i sparebanker, kredittforeninger og gjensidige forsikringsselskaper. Det følger av forskriften at en sparebank ikke kan utdele en større andel av utbyttet til grunnfondsbeviseierne enn det som følger av grunnfondsbeviseiernes andel av bankens ansvarlige kapital. Den overskytende del tilføres bankens eierløse kapital eller deles ut til allmennyttige formål. Dette kravet er begrunnet i at det ikke skal bli noen forfordeling av grunnfondsbe­viseierne på bekostning av den eierløse kapitalen. Sparebankforeningen foreslår å fjerne denne begrensningen på adgangen til å utdele utbytte til grunnfondsbeviseierne.

En slik endring forutsetter i tilfellet en forskriftsendring. Forslaget reiser prinsipielle betenkeligheter, siden det vil kunne innebære at grunnfondsbeviseierne begunstiges på bekostning av bankens eierløse kapital. Departementet vil imidlertid vurdere spørsmålet nærmere.

For øvrig viser departementet til forslaget om å tillate at sparebanker deler ut inntil 25 pst. av overskuddet til allmennyttige formål, i motsetning til dagens 10 pst. grense. En slik økning vil kunne føre til at banker som ikke omdanner seg lettere kan tilpasse seg en ønsket kapitalstruktur.

3.2 Merknader frå komiteen

Komiteen er nøgd med atdepartementet har føreslege fleire tiltak for å styrkja grunnfondsbevisa si stilling. Komiteen sluttar seg til forslag til sparebanklova § 8 andre led femte punktum og fjerde led tredje punktum og til skattelova § 4-12 sjette led med føresegner for iverksetjing.

Komiteen har elles merka seg at departementet vil vurdera nærare forslaget frå Sparebankforeningen om endring av reglane for utbyttefordeling i grunnfondsbevisføresegna. Komiteen vil her peika på at det er viktig at rammevilkåra for grunnfondsbevis vert utforma slik at dei framstår som eit reelt alternativ til aksjar, når det gjeld eigenskapar som eigenkapitalinstrument. Komiteen legg til grunn at departementet vurderer forslaget også i lys av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at det er viktig at sparebanker som ikke ønsker omdanning til aksjeselskap ikke blir tvunget til å gjøre dette for å hente inn egenkapital på konkurransedyktige vilkår. Det er derfor viktig at grunnfondsbeviset opprettholder og styrker sin stilling som egenkapitalinstrument. Disse medlemmer mener at de tiltakene som nå er satt i verk for å styrke grunnfondsbevisenes stilling vil være tilstrekkelige, men vil påpeke at bare erfaring med tiltakene over tid kan avgjøre om dette er tilfellet. Disse medlemmer vil derfor be Regjeringen følge nøye med i utviklingen i sparebankmarkedet i tiden framover, og ta initiativ til ytterligere tiltak for å styrke grunnfondsbevisenes stilling dersom det skulle vise seg nødvendig.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til sine merknader til avsnitt 1.2.

Når Gjensidige NOR som Norges nest største finanskonsern omdannes til aksjeselskap, betyr det en kraftig svekkelse av grunnfondsbevisenes betydning som egenkapitalinstrument. I lys av dette mener disse medlemmer det er god grunn til å stille spørsmålstegn ved om de forslagene Regjeringen fremmer for å styrke grunnfondsbevisene er tilstrekkelige.

Disse medlemmer understreker at dette er helt avgjørende dersom ikke omdanningsadgangen skal gi en bølge av omdanninger blant sparebankene, med påfølgende restrukturering av også denne delen av banknæringen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til sine respektive merknader ovenfor og fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen vurdere tiltak som kan gi en ytterligere styrking av grunnfondsbevisene som egenkapitalinstrument for ikke omdannede sparebanker."