Komiteen har merka seg at Gjensidige
NOR i brev 19. april 2002 med vedlegg til komiteen har
reist spørsmålet om framføring av skatteposisjonar.
Om dette skriv finansministeren i brev 6. mai 2002 til
komiteen m.a.:
"Jeg anser det uheldig om ønsket organisasjonsform
for spareforsikringsselskap og sparebanker ikke lar seg gjennomføre
på grunn av manglende mulighet for overføring
av skatteposisjoner som nevnt. Departementet ser derfor nærmere
på ulike løsninger. Gjensidige NOR foreslår
en endring i skatteloven § 11-20 slik at bestemmelsen
også skal omfatte omdanning til aksjeselskap av gjensidig
livforsikringsselskap eller sparebank. Ved omdanning etter denne
bestemmelsen er det imidlertid et krav om minst 80% eierkontinuitet. Det
kan synes som om dette kravet ikke blir oppfylt i det foreliggende
tilfellet. En annen mulighet er å utvide hjemmelen etter
skatteloven § 11-22 til å omfatte flere
skatteposisjoner enn de to som kom inn ved lovendringen 21. desember
2001. Generelt anser jeg det ønskelig at skattereglene
for omorganiseringer lovfestes slik at eventuell søknadsbehandling
kan unngås. Med sikte på å redusere behovet
for enkeltsøknader utreder departementet således
nå muligheten for å lovfeste deler av den praksis
som har utviklet seg etter § 11-22. Lovforslag
kan imidlertid ikke forventes før i 2003. Som straksløsning
vil en utvidelse av lempningshjemmelen være en mulighet."
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har
ikkje merknader til at departementet brukar nødvendig tid
til vurdering og utgreiing når det gjeld endring av generelle
skattereglar.
I samsvar med rådet frå finansministeren går
difor fleirtalet inn for ei utviding av lempningsheimelen i
skattelova § 11-22 når det gjeld sparebankar
og gjensidige livforsikringsselskap.
Fleirtalet fremjar på denne bakgrunn
følgjande forslag til vedtak V:
"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om formue og
inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 11-22 tredje ledd nytt tredje punktum
skal lyde:
Overdragende sparebanks og gjensidige
livsforsikringsselskaps skatteposisjoner, herunder fremførbare
underskudd etter skatteloven § 14-6 og ubenyttede
godtgjørelsesfradrag etter skatteloven § 10-12 fjerde
ledd på tidspunktet for overføring, kan tillates overført."
Regjeringa sitt forslag til vedtak V og VI blir då høvesvis
VI og VII, og i vedtak VII skal tilvisninga vere til vedtak VI.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
overrasket over at skattemessige forhold ikke er omtalt i proposisjonen,
når finansministeren i brevet til finanskomiteen nettopp
peker på det uheldige i at omdanninger av sparebanker hindres av
uhensiktsmessige skatteregler, bl.a. den manglende adgangen til
overføring av skatteposisjoner.
Disse medlemmer forutsetter videre at den praksis
som gjelder lemping etter skatteloven ved aksjeombytte, vil bli
fulgt også ved bytte av grunnfondsbevis mot aksjer i den
omdannede banken.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til sine merknader til punkt 1.2.
Komiteen har merka seg at Gjensidige
NOR i brev 19. april 2002 med vedlegg til komiteen har
reist spørsmålet om det av rasjonelle grunnar
bør verta høve til, i enkelte høve, å tildela
kundane i gjensidige livsforsikringsselskap kontantar i staden for
aksjar, i samband med omdanning av slike selskap.
Komiteen har merka seg at finansministeren i brev
6. mai 2002 til komiteen uttalar m.a.:
"På den ene siden kan det anføres
at et omdannet forsikringsselskap bør følge de
alminnelige regler som gjelder for utløsning av mindre
aksjonærer. Det følger av almennaksjeloven § 4-24
at selskapet etter omstendighetene kan tvangsutløse aksjonærer
som eier aksjer for under fem hundre kroner. På den annen side
kan det anføres at det bør gjelde en situasjonsbestemt
regel ved omdannelse av et gjensidig forsikringsselskap etter kundemodellen.
Det kan anføres at kundene i et slikt selskap neppe kan
ha hatt berettigede forventninger om tildeling av aksjer ved en
eventuell omdanning, siden slik tildeling avhenger av hvilken modell
for omdannelse som velges. I tillegg foreslås i proposisjonen
en lovregel om at grunnfondsbeviseiere i enkelte situasjoner skal
kunne utløses i kontanter. Dette er særlig begrunnet
i praktiske hensyn, jf. Ot.prp. nr. 59 (2001-2002) s. 25. De samme
praktiske hensyn må anses å gjøre seg
gjeldende ved omdannelse av gjensidige forsikringsseslskaper etter
kundemodellen.
Departementet vil på denne
bakgrunn ikke reise særskilte innvendinger mot at det foretas
en lovendring som foreslått i notatet, slik at det inntas
en ny annen setning i finansieringsvirksomhetsloven § 2-19 fjerde
ledd som evt. kan lyde:
"I omdanningsvedtaket kan
det bestemmes at kunder med rett til aksjer under en fastsatt grense
skal tilføres kontanter i stedet for aksjer.""
På bakgrunn av dette fremjar komiteen følgjande
forslag:
"I lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet
og finansinstitusjoner vert gjort slik endring:
§ 2-19 fjerde led skal lyda:
I omdanningsvedtaket kan det bestemmes at kunder med rett
til aksjer under en fastsatt grense skal tilføres kontanter
i stedet for aksjer."