6.1 Skattespørsmål

Komiteen har merka seg at Gjensidige NOR i brev 19. april 2002 med vedlegg til komiteen har reist spørsmålet om framføring av skatteposisjonar. Om dette skriv finansministeren i brev 6. mai 2002 til komiteen m.a.:

"Jeg anser det uheldig om ønsket organisasjonsform for spareforsikringsselskap og sparebanker ikke lar seg gjennomføre på grunn av manglende mulighet for overføring av skatteposisjoner som nevnt. Departementet ser derfor nærmere på ulike løsninger. Gjensidige NOR foreslår en endring i skatteloven § 11-20 slik at bestemmelsen også skal omfatte omdanning til aksjeselskap av gjensidig livforsikringsselskap eller sparebank. Ved omdanning etter denne bestemmelsen er det imidlertid et krav om minst 80% eierkontinuitet. Det kan synes som om dette kravet ikke blir oppfylt i det foreliggende tilfellet. En annen mulighet er å utvide hjemmelen etter skatteloven § 11-22 til å omfatte flere skatteposisjoner enn de to som kom inn ved lovendringen 21. desember 2001. Generelt anser jeg det ønskelig at skattereglene for omorganiseringer lovfestes slik at eventuell søknadsbehandling kan unngås. Med sikte på å redusere behovet for enkeltsøknader utreder departementet således nå muligheten for å lovfeste deler av den praksis som har utviklet seg etter § 11-22. Lovforslag kan imidlertid ikke forventes før i 2003. Som straksløsning vil en utvidelse av lempningshjemmelen være en mulighet."

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har ikkje merknader til at departementet brukar nødvendig tid til vurdering og utgreiing når det gjeld endring av generelle skattereglar.

I samsvar med rådet frå finansministeren går difor fleirtalet inn for ei utviding av lempningsheimelen i skattelova § 11-22 når det gjeld sparebankar og gjensidige livforsikringsselskap.

Fleirtalet fremjar på denne bakgrunn følgjande forslag til vedtak V:

"I lov 26. mars 1999 nr. 14 om formue og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:

§ 11-22 tredje ledd nytt tredje punktum skal lyde:

Overdragende sparebanks og gjensidige livsforsikringsselskaps skatteposisjoner, herunder fremførbare underskudd etter skatteloven § 14-6 og ubenyttede godtgjørelsesfradrag etter skatteloven § 10-12 fjerde ledd på tidspunktet for overføring, kan tillates overført."

Regjeringa sitt forslag til vedtak V og VI blir då høvesvis VI og VII, og i vedtak VII skal tilvisninga vere til vedtak VI.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er overrasket over at skattemessige forhold ikke er omtalt i proposisjonen, når finansministeren i brevet til finanskomiteen nettopp peker på det uheldige i at omdanninger av sparebanker hindres av uhensiktsmessige skatteregler, bl.a. den manglende adgangen til overføring av skatteposisjoner.

Disse medlemmer forutsetter videre at den praksis som gjelder lemping etter skatteloven ved aksjeombytte, vil bli fulgt også ved bytte av grunnfondsbevis mot aksjer i den omdannede banken.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til sine merknader til punkt 1.2.

6.2 Gjensidige livsforsikringsselskap - spørsmål om å tilføra kundane kontantar i staden for aksjar i den omdanna institusjonen

Komiteen har merka seg at Gjensidige NOR i brev 19. april 2002 med vedlegg til komiteen har reist spørsmålet om det av rasjonelle grunnar bør verta høve til, i enkelte høve, å tildela kundane i gjensidige livsforsikringsselskap kontantar i staden for aksjar, i samband med omdanning av slike selskap.

Komiteen har merka seg at finansministeren i brev 6. mai 2002 til komiteen uttalar m.a.:

"På den ene siden kan det anføres at et omdannet forsikringsselskap bør følge de alminnelige regler som gjelder for utløsning av mindre aksjonærer. Det følger av almennaksjeloven § 4-24 at selskapet etter omstendighetene kan tvangsutløse aksjonærer som eier aksjer for under fem hundre kroner. På den annen side kan det anføres at det bør gjelde en situasjonsbestemt regel ved omdannelse av et gjensidig forsikringsselskap etter kundemodellen. Det kan anføres at kundene i et slikt selskap neppe kan ha hatt berettigede forventninger om tildeling av aksjer ved en eventuell omdanning, siden slik tildeling avhenger av hvilken modell for omdannelse som velges. I tillegg foreslås i proposisjonen en lovregel om at grunnfondsbeviseiere i enkelte situasjoner skal kunne utløses i kontanter. Dette er særlig begrunnet i praktiske hensyn, jf. Ot.prp. nr. 59 (2001-2002) s. 25. De samme praktiske hensyn må anses å gjøre seg gjeldende ved omdannelse av gjensidige forsikringsseslskaper etter kundemodellen.

Departementet vil på denne bakgrunn ikke reise særskilte innvendinger mot at det foretas en lovendring som foreslått i notatet, slik at det inntas en ny annen setning i finansieringsvirksomhetsloven § 2-19 fjerde ledd som evt. kan lyde:

"I omdanningsvedtaket kan det bestemmes at kunder med rett til aksjer under en fastsatt grense skal tilføres kontanter i stedet for aksjer.""

På bakgrunn av dette fremjar komiteen følgjande forslag:

"I lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner vert gjort slik endring:

§ 2-19 fjerde led skal lyda:

I omdanningsvedtaket kan det bestemmes at kunder med rett til aksjer under en fastsatt grense skal tilføres kontanter i stedet for aksjer."