Til Odelstinget
Departementet har våren 2002 fremmet to lovproposisjoner som gjelder Kvalitetsreformen. I den ene, Ot.prp. nr. 40 (2001-2002), foreslås endringer i lov om universiteter og høgskoler. I den foreliggende foreslås de endringer i privathøyskoleloven som er nødvendige for at også de private høyskolene kan sette i gang innføringen av Kvalitetsreformen fra høstsemesteret 2002. Departementet vil i løpet av 2002 starte arbeidet med ett felles lovverk for statlige og private institusjoner, jf. Stortingets vedtak 12. juni 2001 og Innst. S. nr. 337 (2000-2001) om Kvalitetsreformen. Hensikten med å dele lovprosessen i to er å ha et nødvendig regelverk klart til høstsemesteret 2002.
De endringer departementet nå foreslår i privathøyskoleloven holder seg innenfor rammen av en høringsrunde på nyåret 1999. Høringsutkastet var en oppfølging av Stortingets vedtak om å få seg forelagt et tillegg til privathøyskoleloven der adgang til å bruke betegnelsen universitet og vitenskapelige høyskoler var regulert som for statlige institusjoner.
Departementet vil i tiden fram til det foreligger én felles lov for statlige og private utdanningsinstitusjoner legge til rette for at private høyskoler kan innføre også de elementene i Kvalitetsreformen som ikke blir omtalt i den foreliggende proposisjonen. Departementet har allerede lagt til rette for overgang til ny gradsstruktur. Dette lar seg gjøre delvis innenfor gjeldende lov og delvis uten formelle lovbestemmelser. Overgang til nytt karaktersystem, overgang fra vekttall til studiepoeng, nye bredde- og dybdekrav, treårige studieløp og innføringen av utdanningsplaner lar seg gjennomføre uten lovendringer. Eventuelle lovpålegg på disse områdene for private høyskoler vil bli vurdert i forbindelse med forslaget til ny felles lov.
Departementet går i tråd med Kvalitetsreformen inn for større grad av faglig frihet og ansvar for private høyskoler og for størst mulig likeverdighet i behandlingen av offentlige og private høyere utdanningstilbud. Departementet åpner for akkreditering av private høyere utdanningsinstitusjoner. Med en slik ordning vil enkelte private høyskoler kunne få en godkjenning av institusjonen som sådan, og ikke bare godkjenning av enkeltstudier som i dag. Dette vil også åpne for å gi private høyskoler utvidede faglige fullmakter med større grad av egenforvaltning. Private høyskoler som oppnår slik akkreditering, kan gis rett til å bruke betegnelsene akkreditert høyskole, vitenskapelig høyskole eller universitet. Kriteriene for akkreditering skal være de samme som for statlige institusjoner. Samtidig foreslås en lovhjemmel for å verne disse betegnelsene.
Søknader om akkreditering av private høyskoler behandles av det tidligere foreslåtte uavhengige akkrediterings- og evalueringsorganet for høyere utdanning, jf. Ot.prp. nr. 40 (2001-2002). Det vil etter departementets forslag fortsatt være adgang til å søke eksamensrett og statstilskudd for enkeltstudier. Departementet går videre inn for at dette organet skal få den myndighet som pr. i dag ligger i departementet, til å tildele eksamensrett for enkeltstudier.
Departementet foreslår å lovfeste rettigheter og plikter for studenter ved private høyskoler. Hensikten er å sikre likhet med statlige høyere utdanningsinstitusjoner. Når det gjelder myndighet til å utestenge studenter fra praksis i visse utdanninger dersom de er siktet, tiltalt eller dømt for visse lovbrudd, foreslås en tilsvarende hjemmel som for universiteter og statlige høyskoler. Flere private høyskoler har uttrykt ønske om slik lovhjemmel.
Departementet har i Ot.prp. nr. 40 (2001-2002) foreslått endringer knyttet til studentenes fysiske arbeidsmiljø, tilrettelegging for studenter med særskilte behov og opprettelse av en ordning med utdanningsplaner. Siden dette ikke var en del av høringen i 1999, foreslår departementet ikke tilsvarende endringer i privathøyskoleloven. Departementet forutsetter likevel at private høyskoler følger opp disse elementene i Kvalitetsreformen også i tiden fram til et nytt felles lovverk foreligger. Departementet har imidlertid gjennomgått privathøyskoleloven for å sikre parallellitet med lov om universiteter og høgskoler der det er forskjeller som skyldes utakt i tid. Dette gjelder særlig studentenes rettigheter og plikter og studentenes innflytelse på egen læringssituasjon. Forslaget om å endre lovens navn til privathøyskoleloven har også sin bakgrunn i ønsket om parallellitet mellom de to lovene.
Departementet er i gang med å utvikle et nytt finansieringssystem for privathøyskoleutdanning i retning av modellen for statlige institusjoner og redegjør i proposisjonen kort for sine vurderinger i den forbindelse. Departementet viser til at ett av kriteriene for statsstøtte i privathøyskoleloven er knyttet til spørsmålet om "udekket behov". Ved vurderinger av tilskudd til ulike utdanninger vil departementet legge vekt på nasjonale utdannings- og forskningspolitiske målsettinger, økonomiske rammer og studentenes etterspørsel.
Departementet viser videre til Stortingets behandling av Innst. S. nr. 337 (2000-2001) og Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002). Departementet mener at spørsmålet om delvis dekning av studieavgifter ved Handelshøyskolen BI mest hensiktsmessig kan belyses i sammenheng med finansieringssystemet for privat høyskoleutdanning. Departementet vil følgelig vurdere problemstillingen i det videre arbeidet med dette. Departementet vil videre ta utgangspunkt i flertallsmerknaden i budsjettinnstillingen om en tredelt finansiering også på budsjettkapittel 282. Når det gjelder forskning, vil departementet ta hensyn til de føringer som er gitt i Innst. S. nr. 337 (2000-2001).
Departementet legger til grunn at lovens utforming ikke er til hinder for at faktiske resultater kan påvirke størrelsen på institusjonens inntekter fra staten. En resultatbasert finansieringsmodell som er nødvendig for å dreie fokus fra innsatsfaktorer til resultater, stiller store krav til kvaliteten på rapporteringen fra institusjonene. I det nye statlige finansieringssystemet er alle studier delt inn i seks kategorier med ulike kostnader. Departementet ser det som naturlig å vurdere hvordan normalkostnadene kan knyttes opp mot denne kategoriseringen i et framtidig finansieringssystem for privat høyskoleutdanning.
Departementet vil arbeide med et forslag om utforming av enkelthetene i finansieringssystemet for privat høyskoleutdanning og komme nærmere tilbake til dette i forbindelse med forslaget til statsbudsjett for 2003.
Komiteen, medlemmene fra Høyre, Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet, Ursula Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten Jan Simonsen, vil peke på at private høyskoler har lange tradisjoner i Norge.
Selv om offentlige utdanningsinstitusjoner skal være hovedpilaren innenfor høyere utdanning, mener komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, at det likevel må sikres likeverd i behandlingen av offentlige og private utdanningstilbud som oppfyller klare kvalitetskrav.
Flertallet viser i denne sammenheng til Innst. S. nr. 337 (2000-2001) om Gjør din plikt - Krev din rett. Kvalitetsreform av høyere utdanning, der en enstemmig komité uttalte:
"... meiner slikt likeverd krev eit enklare regelverk for private høgskuler, slik at mellom anna godkjenning av fagplanar og eksamen kan finne stad langt raskare og meir pårekneleg enn i dag."
Flertallet viser til at et antall private høyskoler er aktører i utdanningssektoren, og at flere av disse tilbyr utdanninger på områder hvor det offentlige mangler kapasitet eller det ikke er etablert et offentlig tilbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen mener at det er viktig med mangfold og konkurranse også innenfor høyere utdanning. Et slikt mangfold og en slik konkurranse sikres bl.a. gjennom likeverd i behandlingen av offentlige og private utdanningsinstitusjoner.
Komiteen mener at offentlige og private institusjoner må behandles etter samme prinsipper, slik Norge har sluttet seg til i Bologna-erklæringen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, sa i behandlingen
av meldingen at prinsippet om et mest mulig samordnet og oversiktlig
regelverk burde føre til at private høyskoler
burde komme inn under loven om statlige universitet og høyskoler.
En enstemmig komité la derfor fram forslag om at regjeringen skulle
utforme et forslag til en felles lov for statlige og private institusjoner
innenfor høyere utdanning, noe Stortinget sluttet seg til.
Flertallet erkjenner at dette kan ta noe tid,
og tar til etterretning at departementet fremmer to odelstingsproposisjoner;
en proposisjon med forslag til endringer i lov om universiteter
og høgskoler, jf. Ot.prp. nr. 40 (2001-2002), og denne
proposisjonen som foreslår endringer i privathøyskoleloven
som er nødvendige for at også de private høyskolene
kan sette i gang innføring av Kvalitetsreformen fra høstsemesteret
2002. Flertallet merker seg at arbeidet med et felles
lovverk for statlige og private institusjoner vil starte i løpet
av 2002.
Flertallet vil peke på at høringsinstansene
i all hovedsak gir sin tilslutning til departementets forslag til
ny lov om private høyskoler, men at flere kommenterer premissene
for lovforslaget og det videre arbeidet med en felles lov for statlige
og private institusjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen viser til behandling av St.meld.
nr. 27 "Gjør din plikt - Krev din rett" og tilhørende
innstilling ved behandling av saken i Innst. S. nr. 337 (2001-2002).
En samlet komité foreslo: "Stortinget ber Regjeringa
utforme eit framlegg til ei felles lov for statlege og private institusjonar
innafor høgre utdanning". Dette forslaget ble enstemmig
vedtatt av Stortinget i juni 2001.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen ikke
har fulgt opp dette vedtaket, men tvert imot fremmer som parallelle
saker hhv. Ot.prp. nr. 40 (2001-2002) om universiteter og høgskoler
og Ot.prp. nr. 69 (2001-2002) om private høyskoler.
Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen
i denne saken viser til at arbeid med felles lovverk for statlige
og private institusjoner vil starte i løpet av 2002. Regjeringen
viser ikke frem en tidsplan for fremleggelse av felles lovforslag:
altså sluttføring av Stortingets enstemmige vedtak.
Regjeringen har i denne saken også basert seg på en
høring om endring i privathøyskoleloven gjennomført
i 1999 bare supplert med et såkalt "dialogmøte"
i februar 2002. For de statlige universiteter og høyskoler
er det derimot gjennomført høring høsten
2001 med tre høringsbrev om endring i universitets- og høgskoleloven.
På denne måten er det fremvist en mangel på fremdrift
og ulik behandling som ikke er i tråd med vedtak som Stortinget
har fattet.
Disse medlemmer understreker derfor at Stortingets
vedtak om felles lovgivning ikke er fulgt opp, men velger likevel å behandle
saken i stedet for å sende saken tilbake til Regjeringen
for snarlig utarbeidelse av ny felles lov.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem lovforslag innen utgangen
av 1. halvår 2003 under henvisning til sitt vedtak
XIV i Innst. S. nr. 337 (2000-2001) om Kvalitetsreformen av høyere
utdanning: "Stortinget ber Regjeringa utforme eit framlegg til ei
felles lov for statlege og private institusjonar innafor høgare
utdanning.""
Disse medlemmer vil understreke viktigheten av
at private høyskoler gis de samme mulighetene som de offentlige.
Høyere læresteder bør selv få bestemme
sitt studietilbud og sin måte å organisere opplæringen
på.
Disse medlemmer viser til sine merknader i innstilling
om Ot.prp. nr. 40 (2001-2002) om endringer i lov om universiteter
og høgskoler (Innst. O. nr. 52 (2001-2002)).
Disse medlemmer minner om at bakgrunnen for saken
er at Regjeringen i 1998 oppnevnte et utvalg for å utrede
høyere utdanning etter år 2000. Mandatet for utvalget
var blant annet å gi en samlet vurdering av institusjonene
som utdannings- og forskningsinstitusjoner, med fokus på kvalitet
og effektivitet i både utdanning og forskning i et nasjonalt
og internasjonalt perspektiv. Kort oppsummert vil disse medlemmer vise
til følgende beskrivelse av utvalgets konklusjoner:
1. Selvstendige institusjoner - fordi
en gjennomgående vurdering tilsier at høyere utdanning
og forskning er bedre i stand til å ivareta behovet for tradisjonsformidling,
stabilitet og forutsigbarhet enn behovet for omstilling og fleksibilitet.
Utvalget anså det som viktig at institusjonene i sterkere grad
ble satt i stand til å møte stadig økende
krav til omstilling - ny teknologi, den internasjonale og globale åpenhet, økt
konkurranse, livslang læring mv.
2. Uavhengig faglig akkrediterings- og evalueringsorgan
- fordi en målsetting må være å la
hensynet til målbar og dokumenterbar kvalitet være
det styrende prinsipp for aktiviteten ved institusjonene. Behovet
for økt kvalitet i lærings- og forskningsmiljøet
tilsier at det legges større vekt på evaluering
av utdanninger og fagmiljø. Etter utvalgets vurdering bør
det etableres et uavhengig fagorgan for akkreditering og evaluering
i høyere utdanning. Utvalget sier videre at det er viktig
at dette organet er uavhengig av så vel departementet som institusjonene
i høyere utdanning.
3. Det internasjonale markedet - Utvalget påpeker
at de norske institusjonene for høyere utdanning må bli
mer internasjonalt orienterte og at utveksling av studenter og forskere
må stimuleres. Den nasjonale målestokk vil ikke
lenger være tilstrekkelig, og tanken om "Norgesnettet"
som den styrende faktor for arbeidsdeling og spesialisering de siste årene
må skiftes ut med et nettperspektiv i - etter hvert - global
sammenheng. Det bør være en ambisjon at norske
universiteter og høyskoler skal være ettertraktede
steder for utdanning og arbeid etter internasjonale mål.
4. Den internasjonale utfordringen kan etter disse medlemmers
oppfatning være at flere norske studenter tar hele sin
utdannelse i utlandet og at norsk høyere utdanning og forskning
er konkurransedyktige i et internasjonalt kunnskapsmarked, slik at
utenlandske studenter og forskere aktivt søker utdanning
og arbeid ved norske institusjoner.
Disse medlemmer legger til grunn at disse prinsipper
også skal gjelde ved behandling av private høyskoler.
Disse medlemmer legger også til grunn
at offentlige og private institusjoner innen høyere utdanning
må økonomisk likebehandles og at også private høyskoler
må få sin del av den offentlige ressursbruken
som er nødvendig for å sikre god gjennomføring av
kvalitetsreformen.
Som følge av forslaget om å innføre
en akkrediteringsordning for private høyskoler, foreslår
departementet at lovens navn blir endret til lov om private høyskoler. Komiteen sier
seg enig i at benevnelsen gir en begrepsbruk som i større
grad samsvarer med lov om universiteter og høgskoler.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen, sier seg enig
med departementet i at det foreslåtte organet for akkreditering
og evaluering også bør forvalte akkreditering
av private høyskoler. Flertallet mener et
slikt system med institusjonsakkreditering forenkler arbeidet med
godkjenning av studier og gir institusjonene selv mer egenforvaltning
innenfor kvalitetssikrede rammer fra akkrediteringsorganet.
Flertallet merker seg at ordningen med institusjonsakkreditering
legger opp til at private høyskoler skal kunne gis rett
til å benytte de samme betegnelsene som statlige institusjoner.
Dette innebærer at private høyskoler kan bli akkreditert
som universitet eller vitenskapelig høyskole, i tillegg
til en egen kategori for private høyskoler: akkreditert
høyskole. Flertallet slutter seg til dette.
Flertallet mener at det er en fordel om nye studietilbud
er med i utlysningen knyttet til Samordnet opptak. Flertallet vil
peke på at departementet forenklet godkjenningsreglene
i januar 2002. På denne bakgrunn mener flertallet det
er mulig å effektivisere saksbehandlingen. Flertallet ber
derfor departementet prioritere privathøyskole-saker og
slik bidra til at de private høyskolene kan tilpasse seg
ny gradsstruktur fra høsten 2003 på lik linje
med de statlige institusjonene.
Flertallet vil peke på at det er store
forskjeller i det faglige nivå og de faglige godkjenninger
blant de private høyskolene, alt fra rett til å tildele
doktorgrader til eksamensrett i ett semesteremne. Flertallet peker
på at den nye universitets- og høgskoleloven legger
til grunn at faglig myndighet knyttes opp til faglig kompetanse.
Det samme prinsipp legges også til grunn i forslaget til
lov om private høyskoler. På denne bakgrunn mener flertallet det
i overgangsperioden inntil NOKU er i funksjon, bør utvises
imøtekommenhet i forhold til nye søknader fra
institusjoner med doktorgrad når disse er innenfor godkjent fagområde.
Dette for å sikre samtidig innføring av Kvalitetsreformen
i privat og statlig sektor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen mener det viktigste enkelttiltaket
for å fremme og sikre en høy faglig kvalitet hos
både offentlige og private utdanningsinstitusjoner er opprettelsen
av det uavhengige akkrediterings- og evalueringsorganet. Disse
medlemmer kan ikke se at Mjøs-utvalgets intensjoner
er ivaretatt på en tilfredsstillende måte, og viser
til sine merknader og forslag i sak om Ot.prp. nr. 40 (2001-2002).
Disse medlemmer forutsetter at inntil felles lov
foreligger skal institusjoner i offentlig og privat eie behandles
likt.
Disse medlemmer foreslår
følgende endringer i §§ 9 og
10 a:
"§ 9 første ledd skal
lyde:
Organ som nevnt i lov om universiteter og høgskoler § 12
skal vurdere søknader om godkjennelse av eksamener og grader.
Styret for organet gir innstilling til departementet om saksbehandlingsregler.
Reglene godkjennes av departementet.
§ 9 tredje ledd skal lyde:
Andre eksamener og grader skal godkjennes når de
er faglig på nivå med dem som er fastsatt med hjemmel
i loven i andre ledd.
Ny § 10 a femte, sjette, syvende
og åttende ledd skal lyde:
Forskrifter og standard knyttet til akkreditering av private
høyskoler skal være lik forskrifter og standard gitt
institusjoner som hører under lov om universiteter og høgskoler.
Akkreditering og evaluering skal skje på grunnlag av
de standarder som legges til grunn ved tilsvarende utdanninger ved
ledende institusjoner internasjonalt.
Styret for organet gir innstilling til departementet om
saksbehandlingsregler. Reglene godkjennes av departementet.
Organets vedtak etter § 9 kan påklages
til en uavhengig ankenemnd oppnevnt av departementet. Departementet
fastsetter forskrift om klageadgang. Alle evalueringer som foretas
av organet er offentlige, og organet skal bidra til at disse gjøres
kjent."
Disse medlemmer viser til at universiteter og høyskoler
i offentlig eie gjennom nåværende lover og forskrifter
i prinsippet vil være akkreditert ved oppstart av et nytt
system for akkreditering.
Disse medlemmer legger til grunn at slik institusjonsakkreditering
også gis til private høyskoler som i dag har rett
til å utstede grader eller til å gi yrkesutdanning
på høyskolenivå.
Disse medlemmer forutsetter at et organ for akkreditering
og evaluering blir operativt senest fra 1. januar 2003. Disse
medlemmer forutsetter at alle institusjoner som er godkjent
ved oppstart gjennomgår evaluering; og at slik evaluering
gjennomføres parallelt blant institusjoner både
i offentlig og privat eie.
Disse medlemmer fremmer derfor slikt forslag:
"Stortinget forutsetter at private høyskoler som i dag
har rett til gradsutstedelse eller som gir yrkesutdanning etter § 9
i lov om private høyskoler, blir institusjonsakkrediterte
høyskoler."
Departementet foreslår videre å legge avgjørelsesmyndigheten
vedrørende eksamensrett til det nye organet for akkreditering
og evaluering. Komiteen er enig i dette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
mener det er positivt at studenter ved private høyskoler
nå får lovfestede rettigheter og plikter på linje
med statlige høyere utdanningsinstitusjoner. Flertallet registrerer
at departementet avventer å gjøre gjeldende for
private høyskoler de samme endringer vedrørende
studenters arbeidsmiljø, behov for tilrettelegging og ordning
med utdanningsplaner som ble foreslått i Ot.prp. nr. 40
(2001-2002). Departementet forventer at disse elementene følges
opp av de private høyskolene. Flertallet slutter
seg til dette, og minner om at Kvalitetsreformens to komponenter
var å stille krav til studentene - men også å gi
dem rettigheter og legge til rette for en best mulig studiesituasjon.
Derfor er det viktig at studentenes rettigheter følges
opp.
Et flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil peke
på at sammensetningen av styrene i de private høgskolene er
nært knyttet til eiernes muligheter til å ivareta
institusjonenes egenart. Etter gjeldende lov om private høyskoler
er ansatte og studenter representert i styret. Regjeringen har ikke
foreslått noen endring på dette. En endring av
loven bør etter dette flertallets syn vurderes
i en helhetlig sammenheng knyttet til forholdet mellom rettigheter
og plikter for de private høyskolene. Dette får
Stortinget anledning til når forslaget til en felles lov
for statlige og private institusjoner i høyere utdanning
kommer til behandling.
Dette flertallet understreker at § 3
i loven - første, andre og tredje ledd - videreføres
slik at eier fortsatt har styringsmulighet for sin virksomhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til Ot.prp. nr. 40 (2001-2002)
og Innst. O. nr. 58 (2001-2002) om endringer i lov 12. mai
1995 nr. 22 om universiteter og høgskoler, som fastslår
at ansatte og studenter skal ha to plasser hver i institusjonenes styre.
Etter disse medlemmers mening er det viktig å sikre
studenter og ansatte plass i styringsorganer i de private høyskolene,
på linje med offentlige universiteter og høyskoler.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"§ 3 andre ledd skal lyde:
Høyskolens eier fastsetter antallet medlemmer
i styret, som skal gi plass til minst to medlemmer valgt av og fra
hver av gruppene ansatte og studenter."
Disse medlemmer mener at det er viktig å sikre
medinnflytelsen til de tilsatte og studentene på alle nivåer
i de private høyskolene, på samme måte som
ved de offentlige universiteter og høyskoler. Disse
medlemmer viser i den sammenheng til Ot.prp. nr. 40 (2001-2002)
og Innst. O. nr. 58 (2001-2002), og ønsker samme bestemmelse
om tilsatte og studenters medinnflytelse som den som framgår
av komitéinnstillingens utkast til ny § 4 nr.
4 i lov om universiteter og høgskoler.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"§ 3 nytt siste ledd skal lyde:
Styret fastsetter selv virksomhetens interne organisering
på alle nivåer. Organiseringen må sikre
at de tilsatte og studentene blir hørt."
Disse medlemmer viser til at det statlige driftstilskottet
varierer fra nesten 100 pst. for noen institusjoner til knapt 10
pst. for andre. Disse medlemmer viser til at for
de fleste av institusjonene er statlige midler nødvendig
for at tilbudet kan opprettholdes. For disse medlemmer er
det derfor naturlig at det offentlige oppnevner en representant
til styret. Både som bindeledd mot de offentlige utdanningsinstitusjonene
og for å se utdanningstilbudet i sammenheng vil slik representasjon
være viktig. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"§ 3 tredje ledd nytt annet punktum skal
lyde:
For institusjoner som mottar statstilskudd til drift, skal
departementet på fritt grunnlag oppnevne et eksternt styremedlem.
Institusjonens styre kan foreslå kandidater."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til sine merknader og forslag til vedtak i Innst. O. nr. 58 (2001-2002)
om studentenes læringsmiljø. Flertallet legger
til grunn, inntil en ny felles lov er på plass, at de private
høyskolene følger opp intensjonene i disse bestemmelsene
om studentenes læringsmiljø, når styret
nå får ansvar for både ytre fysiske forhold
og for måten institusjonen organiserer sin undervisning
og veiledningstjeneste på. Videre legger flertallet til grunn
at et uavhengig tilsyn også fører tilsyn med studentenes
læringsmiljø i de private høyskolene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og representanten Simonsen viser
til behandlingen av Dokument nr. 8:1 (2001-2002), jf. Innst. O.
nr. 41 (2001-2002), og til sine merknader i Innst. S. nr. 58 (2001-2002). Disse
medlemmer mener elevers og studenters rett til et forsvarlig
fysisk og psykisk arbeidsmiljø best ivaretas ved at deler
av arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter,
så langt det passer, gjøres gjeldende også for
elever og studenter. Arbeidsmiljølovens bestemmelser er
innarbeidede, og utvikles dynamisk ved nye forskrifter etter hvert
som kunnskapen om arbeidsmiljø utvikles. Departementet
kan fastsette forskrift om tilpasning av bestemmelsene til elever
og studenters situasjon. Videre mener disse medlemmer at
arbeidsmiljøbestemmelsene skal håndheves av Arbeidstilsynet,
som har kompetanse og erfaring på området, og
effektive sanksjonsmuligheter.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"§ 10 f skal lyde:
Studentenes læringsmiljø
1. Styret har det overordnede ansvar for studentenes
læringsmiljø. Styret skal, i samarbeid med studentsamskipnadene,
legge forholdene til rette for et godt studiemiljø og arbeide
for å bedre studentvelferden på lærestedet.
2. Styret har ansvar for at læringsmiljøet
på institusjonen, herunder det fysiske og psykiske arbeidsmiljø, er
fullt forsvarlig ut fra en samlet vurdering av hensynet til studentenes
helse, sikkerhet og velferd. Arbeidsmiljøloven med tilhørende
forskrifter gjelder tilsvarende så langt den passer, med
unntak av lovens kapittel VIII-XII B og kapittel XV.
3. Ved institusjonen skal det være et læringsmiljøutvalg
og ett eller flere verneombud som skal ivareta studentenes rettigheter
etter bestemmelsene i nr. 1, 2 og arbeidsmiljøloven. Læringsmiljøutvalg
og verneombud skal ha de samme rettigheter og plikter som gjelder
for arbeidsmiljøutvalg og verneombud etter arbeidsmiljølovens
kapittel VII.
4. Institusjonens arbeid med læringsmiljøet
skal dokumenteres og inngå som en del av institusjonens internkontrollsystemer
etter arbeidsmiljølovens § 16 a med tilhørende
forskrifter.
5. Arbeidstilsynet er tilsynsorgan. Arbeidsmiljølovens
kapittel XIII gjelder tilsvarende.
6. Departementet kan fastsette forskrift."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til behandlingen
av Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002), der et flertall i komiteen
sa at det er behov for å gjennomgå finansieringsordningene
for private høyskoler. Dette flertallet mente finansieringssystemet
for private høyskoler bør bygge på de
samme prinsipper som for statlige universitet og høyskoler med
en basisbevilgning, forskningskomponent og studiepoengskomponent. Disse
medlemmer vil peke på at disse prinsippene ikke
sier noe om omfanget av den statlige finansiering, og at dette vil
være gjenstand for en vurdering når det nye finansieringssystemet
utarbeides. Disse medlemmer merker seg at departementet
legger dette til grunn for sitt arbeid, og vil komme tilbake med
forslag til finansieringssystem for private høyskoler i
sitt forslag til statsbudsjett for 2003.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
private høyskoler er et viktig supplement til det offentlige
utdanningssystemet der det er behov for økning av kapasitet,
eller der offentlige institusjoner ikke dekker et område,
og at det derfor er ønskelig med større likeverd
i behandlingen av offentlige og private utdanningstilbud. Disse
medlemmer vil likevel understreke at dette ikke betyr full
offentlig finansiering av alle private utdanningstilbud. Disse
medlemmer viser til at offentlige institusjoner har et spesielt
ansvar for å gi et landsdekkende og desentralisert tilbud
som er gratis, med lik rett til kvalitativ utdanning på høyere
nivå. Disse medlemmer er bekymret for at
en full økonomisk likebehandling vil kunne undergrave det
desentraliserte nettverket av universitet og høyskoler
som vi har i dag.
Disse medlemmer mener at finansieringen av godkjente
studietilbud ved private høyskoler bør vurderes
på bakgrunn av kvalitetsvurderinger, behov i arbeidsmarkedet
for de enkelte utdanninger og studentenes søking. Disse
medlemmer mener at det også ved tildeling av støtte
til private høyskoler bør legges avgjørende
vekt på hensynet til å unngå for stor spredning
av ressursene mellom institusjoner, samt at det bør være
forutsigbarhet i forhold til grunnlaget for endring av budsjettildeling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Simonsen understreker at prinsippet om
likebehandling av offentlige og private høyere utdanningstilbud
ikke bare må sikte mot snarlig felles lov og forskrifter,
men også mot snarlig omlegging til likebehandling i de økonomiske
rammevilkårene.
Disse medlemmer har merket seg at denne siden
av arbeidet med å få på plass en enhetlig
og lik behandling av de ulike institusjonene knapt er nevnt i proposisjonen
som derved er beheftet med en betydelig mangel.
Disse medlemmer har merket seg at departementet
vil komme med forslag til finansieringssystem for private høyskoler
i forbindelse med forslag til statsbudsjett for 2003. Disse
medlemmer finner at det er en lite tilfredsstillende fremgangsmåte
at en slik viktig sak behandles gjennom kommentarer i et omfattende
budsjettdokument og vil i stedet ha fremlagt egen sak om dette.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak om økonomisk
likebehandling av offentlige og private høyere utdanningstilbud.
Det forutsettes at evt. offentlig bidrag til institusjonenes forskningsaktivitet finansieres
etter eget opplegg og at finansieringsopplegget for øvrig
i hovedsak baseres på stykkpris pr. student der vekttall
og studieprogresjon også inngår. Det forutsettes
videre at slik sak fremlegges senest i forbindelse med statsbudsjettet
for 2003."
Disse medlemmer understreker at det må tilføres
midler for å sikre gjennomføring av kvalitetsreformen
også i 2003 og 2004. Disse medlemmer legger
til grunn at studenter som søker utdanning levert av en
privateid høyere utdanningsinstitusjon, også gjennom
ressurstildeling fra det offentlige sikres effekt av den vedtatte
kvalitetsreformen.
Disse medlemmer viser til at kjøp av
nødvendig utstyr og tjenester kan finansieres ved bruk
av avkastning fra statens formue plassert i utlandet. Det er en
klar forutsetning at en slik bruk av midler omfatter så vel
utstyr og tjenester til bruk både nasjonalt og internasjonalt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. S. nr. 337 (2001-2002) der komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
uttalte:
"Dette medlem mener private ikke-kommersielle institusjoner
kan benyttes til å dekke et nærmere definert behov
som offentlige institusjoner ikke dekker, eller der private supplerer
de offentlige tilbudene kvalitativt eller kvantitativt. Dette medlem
mener at det skal inngås avtale mellom staten og den private
tilbyderen om omfanget av tilbudet og på hvilke områder den
private tilbyderen skal dekke behovet. Dette medlem forutsetter
at den private institusjonen får samme tilskudd som offentlige
institusjoner med tilsvarende eller lignende tilbud. Tilbud ved
private institusjoner som det er inngått avtale for skal
være gratis for studentene."
Disse medlemmer mener en slik finansieringsmodell
må legges til grunn for framtidig finansiering av private
ikke-kommersielle høyskoler. En slik modell må bygges
opp etter samme mal som finansieringsmodellen som er vedtatt for
de offentlige institusjonene.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
I lov om eksamensrett for og statstilskudd til private høyskoler gjøres følgende endringer:
§ 3 andre ledd skal lyde:
Høyskolens eier fastsetter antallet medlemmer i styret, som skal gi plass til minst to medlemmer valgt av og fra hver av gruppene ansatte og studenter.
§ 3 nytt siste ledd skal lyde:
Styret fastsetter selv virksomhetens interne organisering på alle nivåer. Organiseringen må sikre at de tilsatte og studentene blir hørt.
§ 3 tredje ledd nytt annet punktum skal lyde:
For institusjoner som mottar statstilskudd til drift, skal departementet på fritt grunnlag oppnevne et eksternt styremedlem. Institusjonens styre kan foreslå kandidater.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten Simonsen:
Forslag 2
I lov om eksamensrett for og statstilskudd til private høyskoler gjøres følgende endring:
§ 10 f skal lyde:
Studentenes læringsmiljø
1. Styret har det overordnede ansvar for studentenes læringsmiljø. Styret skal, i samarbeid med studentsamskipnadene, legge forholdene til rette for et godt studiemiljø og arbeide for å bedre studentvelferden på lærestedet.
2. Styret har ansvar for at læringsmiljøet på institusjonen, herunder det fysiske og psykiske arbeidsmiljø, er fullt forsvarlig ut fra en samlet vurdering av hensynet til studentenes helse, sikkerhet og velferd. Arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter gjelder tilsvarende så langt den passer, med unntak av lovens kapittel VIII-XII B og kapittel XV.
3. Ved institusjonen skal det være et læringsmiljøutvalg og ett eller flere verneombud som skal ivareta studentenes rettigheter etter bestemmelsene i nr. 1, 2 og arbeidsmiljøloven. Læringsmiljøutvalg og verneombud skal ha de samme rettigheter og plikter som gjelder for arbeidsmiljøutvalg og verneombud etter arbeidsmiljølovens kapittel VII.
4. Institusjonens arbeid med læringsmiljøet skal dokumenteres og inngå som en del av institusjonens internkontrollsystemer etter arbeidsmiljølovens § 16 a med tilhørende forskrifter.
5. Arbeidstilsynet er tilsynsorgan. Arbeidsmiljølovens kapittel XIII gjelder tilsvarende.
6. Departementet kan fastsette forskrift.
Forslag fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen legge frem lovforslag innen utgangen av 1. halvår 2003 under henvisning til vedtak XIV i Innst. S. nr. 337 (2000-2001) om Kvalitetsreformen av høyere utdanning: "Stortinget ber Regjeringa utforme eit framlegg til ei felles lov for statlege og private institusjonar innafor høgare utdanning."
Forslag 4
I lov om eksamensrett for statstilskudd til private høyskoler gjøres følgende endringer:
§ 9 første ledd skal lyde:
Organ som nevnt i lov om universiteter og høgskoler § 12 skal vurdere søknader om godkjennelse av eksamener og grader. Styret for organet gir innstilling til departementet om saksbehandlingsregler. Reglene godkjennes av departementet.
§ 9 tredje ledd skal lyde:
Andre eksamener og grader skal godkjennes når de er faglig på nivå med dem som er fastsatt med hjemmel i loven i andre ledd.
Ny § 10 a femte, sjette, syvende og åttende ledd skal lyde:
Forskrifter og standard knyttet til akkreditering av private høyskoler skal være lik forskrifter og standard gitt institusjoner som hører under lov om universiteter og høgskoler.
Akkreditering og evaluering skal skje på grunnlag av de standarder som legges til grunn ved tilsvarende utdanninger ved ledende institusjoner internasjonalt.
Styret for organet gir innstilling til departementet om saksbehandlingsregler. Reglene godkjennes av departementet.
Organets vedtak etter § 9 kan påklages til en uavhengig ankenemnd oppnevnt av departementet. Departementet fastsetter forskrift om klageadgang. Alle evalueringer som foretas av organet er offentlige, og organet skal bidra til at disse gjøres kjent.
Forslag 5
Stortinget forutsetter at private høyskoler som i dag har rett til gradsutstedelse eller som gir yrkesutdanning etter § 9 i lov om private høyskoler, blir institusjonsakkrediterte høyskoler.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak om økonomisk likebehandling av offentlige og private høyere utdanningstilbud. Det forutsettes at evt. offentlig bidrag til institusjonenes forskningsaktivitet finansieres etter eget opplegg og at finansieringsopplegget for øvrig i hovedsak baseres på stykkpris pr. student der vekttall og studieprogresjon også inngår. Det forutsettes videre at slik sak fremlegges senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2003.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 11. juli 1986 nr. 53 om eksamensrett for og statstilskudd til private høyskoler
I
I lov 11. juli 1986 nr. 53 om eksamensrett for og statstilskudd til private høyskoler gjøres følgende endringer:
Lovens navn endres til Lov om private høyskoler (privathøyskoleloven)
Overskriften til Kap. 1 skal lyde:
Kap. 1. Formål og virkeområde
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
Loven skal også bidra til å sikre studenter ved slike private høyskoler tilfredsstillende vilkår.
§ 2 skal lyde:§ 2. Virkeområde
Loven gjelder for de private høyskoler som har institusjonsakkreditering, får statlig tilskudd, eller gir eksamen godkjent etter denne lov.
Overskriften til kap. 2 skal lyde:
Kap. 2. Generelle vilkår for eksamensrett, institusjonsakkreditering eller statstilskudd
§ 3 fjerde ledd skal lyde:
Styret fastsetter de reglementer og instrukser som skal gjelde på høyskolen og ansetter personale i faglige stillinger.
§ 4 tredje ledd skal lyde:
Et flertall av medlemmene skal være faglig ansatte. De øvrige ansatte og studentene skal ha minst ett medlem hver. Høyskoleeieren fastsetter fordelingen på gruppene.
§ 5 skal lyde:§ 5. Faglig ansatte
Faglig ansatte ved høyskolen må ha faglige kvalifikasjoner på samme nivå som tilsatte i faglige stillinger ved statlige høyskoler og universiteter.
§ 6 skal lyde:§ 6. Studieplaner og eksamen
Høyskolen må drive sin virksomhet etter studieplaner godkjent av organ som nevnt i lov om universiteter og høgskoler § 12.
Høyskolens styre fastsetter eksamensreglement jf. § 3, herunder regler om klage på sensur. Reglementet skal i alt vesentlig svare til ordningen for statlige universitets- og høyskoleeksamener.
§ 7 andre ledd skal lyde:
Den studieforberedende utdannelse skal i omfang og nivå i alt vesentlig svare til kravene ved statlige universiteter og høyskoler. Når særlige hensyn taler for det, kan departementet gjøre unntak fra denne bestemmelse.
§ 7 tredje ledd oppheves.
§ 8 oppheves.
Overskriften til kap. 3 skal lyde:
Kap. 3. Godkjennelse og akkreditering
§ 9 skal lyde:§ 9. Godkjennelse av eksamener og grader
Organ som nevnt i lov om universiteter og høgskoler § 12 vurderer søknader om godkjennelse av eksamener og grader. Departementet gir forskrift om saksbehandlingen.
Når kravene i kap. 2 er tilfredsstilt og det godtgjøres faglig jevngodhet, skal en privat høyskoles eksamen eller grad godkjennes som universitets- eller høyskoleeksamen eller -grad fastsatt med hjemmel i lov om universiteter og høgskoler. Godkjennelse kan gis også om deler av utdanningen er fra en annen institusjon.
Andre eksamener og grader kan godkjennes når de er faglig på nivå med dem som er fastsatt med hjemmel i loven nevnt i andre ledd.
Organ som nevnt i første ledd gir godkjennelse for eksamener, mens Kongen gir godkjennelse for grader etter denne bestemmelse.
For høyskole som får godkjent eksamen etter andre eller tredje ledd, kan Kongen bestemme at lov om universiteter og høgskoler § 42b og kap. 10a, helt eller delvis skal gjelde tilsvarende.
Kongen kan gi forskrift om oppnevnelse av sensorer.
§ 10 skal lyde:§ 10. Titler
Eksamen eller grad godkjent etter § 9 andre ledd gir rett til å bruke tilsvarende tittel.
For eksamen eller grad godkjent etter § 9 tredje ledd kan Kongen gi rett til annen tittel.
Den som forsettlig eller uaktsomt bruker tittel uten slik rett, alene eller som del av en tittel, straffes med bøter.
Ny § 10a skal lyde:§ 10a. Akkreditering av institusjoner
Private høyskoler kan søke organ som nevnt i lov om universiteter og høgskoler § 12 om akkreditering av institusjonen.
Kongen kan gi høyskoler som blir akkreditert etter første ledd, rett til å bruke betegnelsen akkreditert høyskole, vitenskapelig høyskole eller universitet.
Høyskoler som blir akkreditert etter første ledd skal ha tilfredsstillende interne systemer for kvalitetssikring. Studentevalueringer skal inngå i systemene for kvalitetssikring. Departementet kan fastsette forskrift.
Departementet fastsetter forskrift om saksbehandling og klageadgang, vilkår for akkreditering etter første ledd og fastsetting av standarder som skal legges til grunn for akkrediteringen.
Ny § 10b skal lyde:§ 10b. Faglige fullmakter for akkrediterte institusjoner - fag, emner og emnegrupper. Rammeplan. Studieplan.
Private høyskoler som blir akkreditert som universitet, vitenskapelig høyskole eller akkreditert høyskole med hjemmel i § 10a, bestemmer selv hvilke fag, emner og emnegrupper institusjonen kan tilby, og som skal inngå i grunnlaget for lavere grad eller yrkesutdanning fastsatt med hjemmel i § 9. Innenfor de fagområder der de kan tildele doktorgrad, bestemmer de selv hvilke fag, emner og emnegrupper som institusjonen kan tilby, og som skal inngå i grunnlaget for øvrige grader eller yrkesutdanninger fastsatt med hjemmel i § 9. For fagområder der de ikke kan tildele doktorgrad, fastsetter departementet slike bestemmelser.
For private høyskoler som blir akkreditert høyskole jf. § 10a, kan fullmaktene etter første ledd avgrenses til lavere grads nivå innenfor de fagområder de er akkreditert for å tilby. Organ som nevnt i § 10a første ledd avgjør hvilke fullmakter den enkelte institusjon skal få.
Private høyskoler som blir akkreditert etter § 10a, kan få fullmakter etter §§ 48 og 49 i lov om universiteter og høgskoler. Departementet kan fastsette forskrift.
Departementet kan fastsette at bestemte emner inntil 20 studiepoeng skal inngå i en grad.
Departementet kan fastsette forskrift om krav til høyere grad og om omfang av selvstendig arbeid i høyere grad.
Departementet kan fastsette nasjonale rammeplaner for enkelte utdanninger.
Styret fastsetter studieplan for det faglige innholdet i studiene, herunder bestemmelser om obligatoriske kurs, praksis og lignende og om vurderingsformer.
Myndighet gitt etter første ledd kan trekkes tilbake av departementet dersom institusjonene ikke har tilfredsstillende systemer for kvalitetssikring, jf. § 10a tredje ledd og lov om universiteter og høgskoler § 13 nr. 1.
Ny § 10c skal lyde:§ 10c. Rett til bruk av institusjonsbetegnelse
Med unntak av institusjoner som omfattes av lov om universiteter og høgskoler § 1, kan bare institusjon som har fått godkjenning som vitenskapelig høyskole eller universitet etter § 10a benytte slik betegnelse. Betegnelsen akkreditert høyskole kan bare benyttes av institusjon som har fått godkjenning etter § 10a.
Kongen kan, ved forskrift eller enkeltvedtak, forby bruk av institusjonsbetegnelse eller navn som uriktig gir inntrykk av å ha slik godkjenning, eller som er egnet til å forveksles med en betegnelse nevnt i første ledd.
Departementet kan etter søknad gi dispensasjon for etablerte sammensatte betegnelser som ikke er egnet til å forveksles med betegnelsene nevnt i første ledd.
Den som i strid med første og andre ledd forsettlig eller uaktsomt bruker en vernet institusjonsbetegnelse, straffes med bøter.
Nytt kapittel 3A skal lyde:
Kap. 3A Studentenes rettigheter og plikter
§ 10d. Fritak for eksamen eller prøve
Fritak for eksamen eller prøve skal gis når det godtgjøres at tilsvarende eksamen eller prøve er avlagt ved statlig universitet eller høyskole, eller ved privat høyskole når eksamen er godkjent etter § 9, eller gitt i medhold av institusjonsakkreditering jf. §§ 10a og 10b.
§ 10e. Annullering av eksamen eller prøve
Styret selv kan annullere eksamen eller prøve, eller godkjennelse av kurs, hvis studenten
a)ved hjelp av falskt vitnemål eller annen form for uredelig opptreden har skaffet seg adgang til å gå opp til vedkommende eksamen eller prøve eller til å delta i vedkommende kurs, eller
b)har forsøkt å fuske eller forsettlig eller grovt uaktsomt har fusket ved avleggelse av, eller forut for endelig sensur av vedkommende eksamen eller prøve eller under gjennomføringen av vedkommende kurs.
Styret selv kan annullere fritak for eksamen eller prøve, jf. § 10d, hvis studenten har oppnådd dette ved hjelp av falskt vitnemål eller annen form for uredelig opptreden.
Vedtak om annullering etter første eller andre ledd kan påklages til klagenemnd, jf. § 14a.
Adgang til annullering foreldes ikke.
Etter avgjørelse om annullering pliktes eventuelle vitnemål eller karakterutskrift tilbakelevert høyskolen. Blir ikke vitnemålet eller karakterutskriften tilbakelevert i rett tid, kan høyskolen kreve namsmannens hjelp til tilbakelevering i samsvar med reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kap. 13.
Hvis vitnemålet kan danne grunnlag for autorisasjon for yrkesutøving, skal høyskolen gi melding om annullering til vedkommende myndighet.
§ 10f. Studentenes læringsmiljø
Styret har det overordnede ansvar for studentenes læringsmiljø. Høyskolens ledelse skal, i samarbeid med studentsamskipnaden, legge forholdene til rette for et godt studiemiljø og arbeide for å bedre studentvelferden på lærestedet. Dersom høyskolen ikke er knyttet til en studentsamskipnad, har styret ansvar som nevnt i andre punktum alene.
§ 10g. Studentorgan
Studentene ved høyskolen kan opprette et studentorgan for å ivareta studentenes interesser og fremme studentenes synspunkter overfor høyskolens styre og/eller råd.
Høyskolen skal legge forholdene til rette slik at studentorganet kan drive sitt arbeid på en tilfredsstillende måte.
Studentorganet skal høres i alle saker som angår studentene.
§ 10h. Studenters taushetsplikt
En student som i studiesammenheng får kjennskap til noens personlige forhold, har taushetsplikt etter de regler som gjelder for yrkesutøvere på vedkommende livsområde. Høyskolen skal utarbeide taushetsplikterklæring som må underskrives av de studenter dette er aktuelt for.
§ 10i. Bortvisning. Utestenging
En student som tross skriftlig advarsel fra styret gjentatte ganger opptrer på en måte som virker grovt forstyrrende for medstudenters arbeid eller for virksomheten ved høyskolen ellers, kan etter vedtak av styret bortvises fra nærmere bestemte områder ved høyskolen for inntil ett år. Hvis en student etter skriftlig advarsel fra styret fortsatt ikke respekterer slik bortvisning, kan styret utestenge ham eller henne fra studiet inntil ett år.
En student som grovt klanderverdig har opptrådt på en slik måte at det er skapt fare for liv eller helse for pasienter, klienter, barnehagebarn, elever eller andre som studentene har å gjøre med som del i klinisk undervisning eller praksisopplæring, eller som gjør seg skyldig i grove brudd på taushetsplikt eller i grovt usømmende opptreden overfor disse, kan etter vedtak av styret utestenges fra studiet inntil 3 år. Høyskolen skal informere Sosial- og helsedirektoratet om utestenging etter dette alternativ når det gjelder studenter som følger utdanninger som kan utløse rett til autorisasjon etter helsepersonelloven § 48 første ledd.
En student som har opptrådt slik som beskrevet i § 10e første ledd, litra a eller b, kan etter vedtak av styret utestenges fra høyskolen og fratas retten til å gå opp til eksamen i inntil ett år.
Vedtak om bortvisning eller utestenging treffes av styret selv med minst to tredelers flertall.
Studenten har rett til å la seg bistå av advokat eller annen talsperson fra sak om bortvisning eller utestengning er reist, eventuelt fra skriftlig advarsel etter første ledd er gitt. Utgiftene ved dette dekkes av høyskolen.
§ 10j. Utestenging fra klinisk undervisning eller praksisopplæring grunnet straffbare forhold
I studier der studenter kommer i kontakt med pasienter, klienter, barnehagebarn, elever eller andre som del av klinisk undervisning eller praksisopplæring, kan det kreves at studentene legger fram politiattest ved opptak til studiet.
Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep, grove voldsforbrytelser eller straffbare forhold vedrørende besittelse av og bruk eller omsetning av narkotiske stoffer eller medikamenter. Hvis det er gitt særlige regler om politiattest for bestemte typer yrkesutøving, gjelder disse tilsvarende for studenter som deltar i praksisopplæring eller klinisk undervisning.
Den som er dømt for forhold som innebærer at hun eller han må anses som uskikket til å delta i arbeid med pasienter, klienter, barnehagebarn, elever eller andre, kan utestenges fra praksisopplæring eller klinisk undervisning hvor slik deltakelse må anses som uforsvarlig på grunn av den kontakt studenten får med disse i denne forbindelse.
Den som er siktet eller tiltalt for straffbare forhold som omtalt i andre ledd, jf. niende ledd, kan utestenges fra praksisopplæring eller klinisk undervisning til rettskraftig dom foreligger eller saken er henlagt, hvis dette er nødvendig av hensyn til sikkerhet eller behandlingsmiljø for pasienter, klienter, barnehagebarn, elever eller andre som studenten vil komme i kontakt med i denne forbindelse.
En nasjonal nemnd oppnevnt av departementet avgjør, etter uttalelse fra styret, om studenten skal nektes retten til å delta i klinisk undervisning eller praksisopplæring.
Forvaltningsloven § 42 gjelder tilsvarende. Nemnda skal ha fem medlemmer. Lederen skal oppfylle kravene til lagdommer, og to av medlemmene skal oppnevnes etter forslag fra studentenes organisasjoner.
Departementet er klageinstans for nemndas vedtak.
§ 10i femte ledd gjelder tilsvarende.
Kongen gir forskrifter om hvilke studier som skal omfattes av første ledd, om hvilke straffbare forhold som kan føre til utestenging, og om saksbehandlingen.
§ 11 annet og tredje ledd oppheves.
§ 14 skal lyde:§ 14. Forvaltningsloven
Bestemmelsene om taushetsplikt i forvaltningsloven 10. februar 1967 §§ 13 til 13e gjelder ved behandling av saker etter denne lov.
Avgjørelse om opptak av studenter, bortvisning og utestengning etter § 10i, fritak for eksamen eller prøve etter § 10d og annullering av eksamen eller prøve eller godkjenning av kurs etter § 10e regnes som enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Det samme gjelder avgjørelse i sak om klage over formelle feil ved eksamen.
Ny § 14a skal lyde:§ 14a. Klagenemnd
Høyskolen skal opprette en klagenemnd som skal behandle klager over enkeltvedtak som nevnt i § 14, og, etter styrets bestemmelse, andre klagesaker for studentene.
Klagenemnda skal ha 3 eller 5 medlemmer med personlige varamedlemmer. Leder og varamedlem for leder skal fylle de lovbestemte krav for lagdommere. Leder og varamedlem for leder skal ikke være tilsatt ved institusjonen. Minst ett av medlemmene skal være student.
Høyskolens eier eller medlem av høyskolens styre kan ikke være medlem av klagenemnda.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 6. juni 2002
Rolf Reikvam |
Arne Lyngstad |
Karita Bekkemellem Orheim |
leder |
ordfører |
sekretær |