Formuleringen "offentlig akkord", som ved en inkurie har blitt
stående etter at konkursloven av 1984 ble vedtatt, er byttet
ut med "gjeldsforhandling etter konkursloven". Dette medfører
ingen realitetsendring.
Komiteen slutter seg til forslaget
til foreldelsesloven § 13 tredje punktum.
Første ledd tredje punktum gir panteloven § 5-13 første
ledd annet punktum tilsvarende anvendelse for det tilfelle at foreldelsesfristen
løper ut i gjeldsforhandlingsperioden. Kreditor risikerer
således ikke å miste pantesikkerheten i en situasjon
hvor en begjæring om tvangsdekning ikke kan fremmes.
Komiteen slutter seg til forslaget
til panteloven § 6-3 første ledd tredje
punktum.
Annet ledd pålegger namsmannen utvidet veilednings-
og oppfølgingsplikt når det benyttes avtaletyper
som kan være vanskelig å gjennomføre
eller kontrollere, jf. § 4-1 tredje ledd og punkt
4.13 i proposisjonen. Namsmannen må gjøre en vurdering
av om den aktuelle skyldner har forstått hvordan avtalen skal
gjennomføres, og om vedkommende kan antas å ha
nødvendige forutsetninger for gjennomføringen.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 2-2 nytt andre ledd.
§ 2-6 (a) er omredigert i på grunn
av endret paragrafnummerering i vilkårsbestemmelsene.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 2-6 bokstav a.
Paragrafen er noe omredigert i forbindelse med at namsmannen
gis adgang til å åpne gjeldsforhandlinger, jf.
punkt 4.4 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 2-7.
Første ledd første punktum er delvis omredigert
i forhold til den nye nummereringen av paragrafene i lovens kapittel
1.
Annet ledd medfører at dersom namsmannen åpner
gjeldsforhandling, vil det også være denne som har
kompetanse til å sette eventuelle vilkår for åpning.
Dersom namsretten åpner gjeldsforhandling, vil ordningen
bli som etter gjeldende lov.
Tredje ledd første punktum bestemmer av notoritetshensyn
at namsmannens åpning av gjeldsforhandling skal treffes
ved skriftlig beslutning. En slik beslutning skal inneholde en enkel
begrunnelse.
Fjerde ledd fastsetter at kreditorene kan påklage namsmannens
beslutning om åpning til namsretten og videre oppover i
domstolsystemet. Namsrettens ubetingede kjennelse om åpning
av gjeldsforhandling er endelig. En åpningsavgjørelse
fra namsmannen som setter vilkår kan påklages
også av skyldneren. En åpningsavgjørelse
fra namsretten som setter vilkår kan etter dette bare påkjæres
av skyldneren.
Komiteen slutter seg til forslagene
til gjeldsordningsloven § 3-1 første
ledd første punktum, andre ledd og tredje ledd og fjerde
ledd andre punktum. Komiteen viser til punkt 2.4
ovenfor når det gjelder namsmannens kompetanse til å åpne
gjeldsforhandlinger.
Annet ledd tredje punktum medfører at namsmannen må varsle
kreditorene om at beslutningen om å åpne gjeldsforhandling
kan påklages. Det må samtidig gis melding om når
klagefristen i det enkelte tilfelle utløper.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 3-2 andre ledd tredje
punktum.
I fjerde ledd er "bidragsfogden" erstattet med "det offentlige"
som er mer dekkende for realitetene. Det tilsiktes imidlertid ingen
realitetsendring.
Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven § 3-4
fjerde ledd.
Tredje ledd første punktum gir skyldneren en særlig
rett til å uttale seg om hevingsspørsmålet.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 3-7 tredje ledd første
punktum.
Annet ledd er endret for å omfatte ny § 4-10.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 4-1 andre ledd.
Bil som beholdes med grunnlag i sykdom/funksjonshemming
kan beholdes uten verdibegrensning (ingen endring fra gjeldende
rett).
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 4-5 tredje ledd andre
punktum. Komiteen viser til punkt 2.15 ovenfor når
det gjelder de andre reglene i § 4-5.
Namsmannen pålegges å varsle skyldneren om muligheten
til å begjære forlengelse av perioden.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 5-1 fjerde ledd tredje
punktum. Komiteen viser til punkt 2.8 ovenfor når
det gjelder de andre reglene i § 5-1.
Første ledd første punktum er endret slik at
ny § 4-10 omfattes.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 5-2 første ledd første
punktum.
Første ledd er omredigert i forhold til endret paragrafnummerering
i vilkårsbestemmelsene.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 5-4 første
ledd første punktum.
Første ledd tilsvarer materielt bestemmelsen i § 6-1
første ledd i gjeldende lov.
Etter femte ledd skal forslag om tvungen endring fremsettes for
namsretten slik som etter gjeldende lov. Det skal utarbeides et
forslag som namsretten skal ta stilling til. Forslaget må ligge
innenfor lovens rammer og må ikke ha et innhold som vil
virke støtende.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 6-1 første
og femte ledd.
Første ledd representerer i hovedsak en presisering
av gjeldende § 6-1 tredje ledd annet punktum. Dersom
skyldneren f.eks. skulle motta en større tippegevinst i
gjeldsordningsperioden kan denne fordeles på kreditorene
etter skyldnerens initiativ uten at det iverksettes endringssak.
Skyldneren kan også fordele deler av summen og samtidig
argumentere for hvorfor noe av den er beholdt. Selv om skyldneren skulle
mene at hele summen kan beholdes, skal kreditorene uansett varsles
når større beløp mottas, jf. utkast til § 6-4.
Kreditorer som er uenig i skyldnerens vurderinger kan da begjære
omgjøring etter § 6-2 første
ledd.
Tredje ledd innebærer ingen endring i forhold til gjeldende
rett.
Komiteen slutter seg til forslagene
til gjeldsordningsloven § 6-2 første
ledd første punktum og tredje ledd og til at nåværende § 6-2
blir ny § 6-3.
Bestemmelsen er ment å eliminere den tvil som har vært
til stede om når begjæringer må fremsettes
i forhold til bestemmelsene om endring, omgjøring mv. Bestemmelsen
er delvis en videreføring og presisering av den praksis
som har utviklet seg på området.
Komiteen slutter seg til forslaget til gjeldsordningsloven
ny § 6-5 første til tredje punktum. Komiteen viser
til punkt 2.25 ovenfor når det gjelder fjerde punktum.
Første ledd fjerde punktum er endret for å fange opp
den nye bestemmelsen i § 1-4 fjerde ledd. Det
er nå presisert at det bare er i saker etter gjeldsordningsloven
opplysningene kan benyttes. Det tilsiktes ingen realitetsendring.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 7-1 første
ledd fjerde punktum.
Bestemmelsen er en følge at skyldnerens gjeldsansvar
vedrørende bolig etter at gjeldsordningen er fullført
er noe utvidet. Det vises her til drøftelsen i punkt 4.11
i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 7-2 første
ledd nytt andre punktum.
Ordet "lønnstrekk" er byttet ut med "utleggstrekk".
Det er ikke tilsiktet noen realitetsendring med dette.
Komiteen slutter seg til forslaget
til gjeldsordningsloven § 7-3 første
ledd første punktum.
Bestemmelsen er endret for å tilpasses endringene i
gjeldsordningsloven § 3-4 om gjeldsforhandlingsperiodens
lengde.
Komiteen slutter seg til forslaget
til finansavtaleloven § 71 fjerde ledd.