Til Odelstinget
I proposisjonen fremmes det forslag til endringer i straffeprosesslovens
regler om dokumentinnsyn og bevisførsel. Departementet
foreslår at retten etter begjæring fra påtalemyndigheten
på nærmere vilkår skal kunne beslutte
at den siktede og forsvareren nektes dokumentinnsyn i eller bevisførsel
om opplysninger som påtalemyndigheten ikke vil påberope
som bevis i saken. Retten skal kunne velge den mellomløsning å gi
dokumentinnsyn til forsvareren, men ikke til den siktede.
Unntak fra dokumentinnsyn eller bevisførsel skal bare
kunne besluttes dersom det er strengt nødvendig, og det
ikke medfører vesentlige betenkeligheter av hensyn til
den siktedes forsvar. Forslaget vil føre til en utvidet
domstolskontroll med politiets og påtalemyndighetens metoder
og vurderinger som knytter seg til skjult etterforskning. Forslaget
er etter departementets syn forenlig med kravene i Den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK) og andre folkerettslige forpliktelser som Norge har.
Under høringen av lovforslaget er det reist vanskelige
og prinsipielle spørsmål, som det bør
arbeides videre med. Blant annet har riksadvokaten tatt til orde
for en noe annen form for domstolsbehandling enn det departementet
nå foreslår. Riksadvokatens forslag fortjener
etter departementets mening å bli grundig vurdert, men
reiser spørsmål som vil kreve ytterligere utredning
og en egen høring. Samtidig er det etter departementets
mening behov for snarlige lovendringer. Departementet har derfor
valgt å arbeide hurtig med et lovforslag som vil avhjelpe
det behovet for lovendring som er påvist etter at Høyesteretts
kjæremålsutvalg avsa sin kjennelse i den såkalte heroinsaken
5. september 2002. Behovet for ytterligere oppfølgning
vil bli ivaretatt ved at Justisdepartementet vil oppnevne et eget
utvalg som skal etterkontrollere de reglene som nå foreslås.
Mye tyder på at forbrytere i større grad enn
tidligere utøver vold eller truer med å utøve
vold overfor kilder, informanter og vitner i straffesaker. Justisdepartementet
har i de senere år satt i verk flere tiltak for å bekjempe
bruken av trusler og vold mot kilder, informanter og vitner i straffesaker.
Erfaringer har vist at det nå kan være behov for å vurdere
ytterligere tiltak, særlig for å beskytte politiets
kilder og informanter. Dette er hovedproblemstillingen i den foreliggende
proposisjonen.
Ved brev 10. september 2002 inviterte departementet
til høringsmøte 19. september 2002, og 14. september
ble det sendt ut et brev med proposisjonsutkast som grunnlag for
høringen. I høringsbrevet var det satt frist til
23. september 2002 for å komme med skriftlige
høringsuttalelser. På bakgrunn av sterke oppfordringer
ble høringsfristen utsatt med fire uker fra utsendelsen
av et noe utvidet proposisjonsutkast 27. september 2002.
Generelt kan det sies at de fleste høringsinstansene
er enige i at det er behov for å endre loven slik at det
blir større adgang til å nekte den siktede og
eventuelt forsvareren innsyn i opplysninger som påtalemyndigheten
har, og til å avskjære bevis. Men det er delte
synspunkter på hvor langt man bør gå,
og på den nærmere utformingen av lovforslagene.
Utgangspunktet er at den mistenkte og hans forsvarer har krav
på å gjøre seg kjent med sakens dokumenter
under etterforskningen. Politiet har en viss skjønnsmessig
adgang til å vurdere hvorvidt arbeidsnotater om tips som
mottas fra publikum, tysteropplysninger mv. skal gjøres
til saksdokumenter og dermed falle inn under innsynsretten eller
om de bare skal brukes som utgangspunkt for etterforskningen. Men
innsynsretten må i hvert fall omfatte de dokumenter som
ikke vil kunne nektes ført som bevis under hovedforhandlingen.
I den såkalte heroinsaken kom Høyesteretts
kjæremålsutvalg til at påtalemyndigheten
måtte gi den tiltaltes forsvarer innsyn i dokumenter fra
politiets etterforskning i tiden før den tiltalte ble pågrepet.
Påtalemyndigheten ønsket å nekte dokumentinnsyn
av frykt for represalier mot politiets informanter og hevdet at
et dokumentinnsyn ville bringe informantene i klar livsfare.
Straffeprosessloven inneholder forholdsvis vide unntak fra innsynsretten.
Det kan nektes innsyn dersom dette ikke kan skje uten skade eller
fare for "etterforskingens øyemed" eller for tredjeperson.
Opplysninger fra kommunikasjonskontroll kan det nektes innsyn i
dersom innsyn kan skade etterforskningen av andre saker. Retten
til dokumentinnsyn gjelder heller ikke for dokumenter som bør
holdes hemmelig av hensyn til rikets sikkerhet eller forhold til
fremmed stat. Når det er begjært anonym vitneførsel,
kan den mistenkte ikke få innsyn i opplysninger som kan gjøre
ham kjent med vitnets identitet.
Innsynsrett etter at tiltale er tatt ut er videre enn under etterforskningen.
Etter straffeprosessloven har den tiltalte som hovedregel krav på innsyn
i alle sakens dokumenter, men loven gjør to unntak fra
innsynsretten. For det første er det et unntak som gjelder der
påtalemyndigheten vil begjære anonym vitneførsel.
For det andre har den tiltalte bare krav på innsyn i dokumenter
som bør holdes hemmelig av hensyn til rikets sikkerhet
eller forhold til fremmed stat, så langt retten finner
det påkrevd av hensyn til den tiltaltes forsvar.
Etter at en straffesak er avsluttet har den fornærmede
og enhver annen som det har rettslig interesse for, krav på "utskrift"
av "dokumenter i en straffesak". Det er unntak for innsynsretten
når det av hensyn til rikets sikkerhet eller forholdet
til fremmed stat ville være betenkelig, eller når
det er grunn til å frykte at utskriften vil bli "nyttet
på urettmessig vis". Videre er det unntak for opplysninger
som er fremkommet i forbindelse med spørsmål om
anonym vitneførsel, og som kan føre til at vitnets
identitet blir kjent.
I første omgang avgjør vanligvis påtalemyndigheten
om en begjæring om dokumentinnsyn skal tas til følge.
Men spørsmålet om å nekte innsyn kan
forelegges retten til avgjørelse.
Adgangen til anonym vitneførsel gjelder bare i saker
som dreier seg om særlig oppregnede alvorlige straffebud.
I disse sakene kan retten på begjæring fra statsadvokaten
ved kjennelse bestemme anonym vitneførsel når
det kan være fare for en alvorlig forbrytelse som krenker
livet, helsen eller friheten til vitnet eller noen vitnet står
i et særskilt forhold til. På samme måte
kan anonym vitneførsel bestemmes når det kan være
fare for at muligheten for et vitne til å delta skjult
i etterforskningen av andre spesielle saker, blir vesentlig vanskeliggjort
dersom vitnets identitet blir kjent. I begge tilfeller er det et
vilkår at anonym vitneførsel er strengt nødvendig
og ikke medfører vesentlige betenkeligheter av hensyn til
den siktedes forsvar.
I kapittel 4 i proposisjonen er rettstilstanden i enkelte andre
land behandlet.
Norges folkerettslige forpliktelser er av betydning for utformingen
av forslaget i proposisjonen. I kapittel 5 i proposisjonen omtales
først forholdet til menneskerettighetene, og deretter FN-konvensjonen om
internasjonal organisert kriminalitet (Palermo-konvensjonen).
Departementet sendte på høring forslag om visse begrensninger
i den siktedes rett til å gjøre seg kjent med
materiale som er kommet frem under etterforskningen av
en sak, men som påtalemyndigheten ikke vil bruke som bevis
i saken. Det var en forutsetning for forslaget at den siktedes muligheter
til å forsvare seg ikke svekkes vesentlig. Departementet
har lagt til grunn at begrensninger som blir gjort innenfor disse rammene,
er i samsvar med kravene i EMK og med andre folkerettslige forpliktelser
som Norge har.
De fleste høringsinstansene som har uttalt seg om spørsmålet,
er enig i at det er behov for lovendringer, og slutter seg i hovedsak
til departementets begrunnelse.
Forsvarergruppen av 1977, Norsk forening for kriminalreform (KROM)
og Rettspolitisk forening er kritiske og mener bl.a. at det ikke
foreligger noe dokumentert behov for lovendringer nå.
Departementet viser til avveiningen av de kryssende hensyn som
er gjengitt i proposisjonen, men fastholder likevel at det er behov
for snarlige lovendringer. Selv om problemstillingen har vært
kjent i en årrekke, har kjennelsen fra Høyesteretts
kjæremålsutvalg i den såkalte heroinsaken
presisert rettstilstanden på en måte som gjør
at lovgivningsbehovet er blitt atskillig mer markert. Departementet
legger vekt på at de lovendringene som nå foreslås,
også vil føre til en sterkere domstolskontroll
med en side ved politiets og påtalemyndighetens virksomhet
som i dag i liten grad er gjenstand for slik kontroll.
Arbeidet med lovforslaget har vist at det reiser seg vanskelige
og prinsipielle problemstillinger som det bør arbeides
videre med, også etter at departementet nå fremmer
et lovforslag som avhjelper det umiddelbare behovet for å beskytte
politiets informasjonskilder. Departementet vil derfor etter at
Pedersen-utvalget, som vurderer forebyggende politimetoder, og Lund-utvalget,
som vurderer regler av betydning for rikets sikkerhet mv., har avgitt
sine utredninger, oppnevne et eget utvalg for å etterkontrollere
lovendringene som nå foreslås.
Et sentralt spørsmål er om begrensningene skal gjelde
bare for den siktede eller om de også skal kunne gjelde
for forsvareren. Behovet for å gjøre begrensninger
er størst i forhold til den siktede. Men behovet kan også gjøre
seg gjeldende overfor forsvareren. Departementet foreslo derfor
i høringsutkastet at det bør være adgang
til å nekte forsvareren tilgang til opplysninger som politiet
har. Det ble fremhevet som en forutsetning at dette gjennomføres
på en måte som ikke medfører vesentlige
betenkeligheter av hensyn til den siktedes forsvar.
En rekke av høringsinstansene som har uttalt seg om
spørsmålet, støtter departementets forslag,
men flere domstoler er skeptiske til å begrense forsvarerens
rett til dokumentinnsyn.
Departementet mener at det er risiko for uaktsomme eller forsettlige
lekkasjer fra enkelte forsvarere som må tas alvorlig. Og
uansett hvor stor denne risikoen er, må en ta tilstrekkelig
hensyn til at de som har opplysninger å gi, ofte ikke anser
beskyttelsen god nok dersom forsvareren får tilgang på opplysningene.
Dette kan på lengre sikt føre til at politiet
ikke mottar viktig informasjon og dermed blir dårlig rustet til å bekjempe
harde og lukkede forbrytermiljøer. Departementet fastholder
på denne bakgrunnen at det bør være en
adgang til å begrense også forsvarerens innsynsrett.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen
Trond Helleland, Carsten Dybevig og Linda Cathrine Hofstad, fra
Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad,
fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
viser til at Stortinget de siste årene har vedtatt flere
lovendringer for å bekjempe bruken av trusler og vold mot
kilder, informanter og vitner i straffesaker. I Innst. O. nr. 78
(1999-2000) ble det vedtatt en rekke lovtiltak for å beskytte
aktørene i straffesaker mot trusler og represalier. Høsten
2002 ble det vedtatt lovendringer som i særlige tilfeller
gir trusselutsatte adgang til å benytte fingerte personopplysninger,
jf. Innst. O. nr. 36 (2002-2003), og som kan bidra til ytterligere å styrke
sikkerheten til aktører i alvorlige straffesaker.
Komiteen er kjent med at mye tyder
på at forbrytere i større grad enn tidligere utøver
vold eller truer med å utøve vold overfor kilder,
informanter og vitner i straffesaker. Komiteen har
merket seg politidistriktenes tilbakemelding om at vold mot informanter
er et økende problem, og at man ser et sterkt behov for
tiltak som kan være med på å beskytte
kilder og informanter mot trusler og skader. Samtidig er det vanskelig å stadfeste
hvor omfattende trusler og vold faktisk er, fordi slike saker svært
sjelden blir anmeldt og ikke alltid kommer til politiets kunnskap.
Komiteen viser til problemstillingene
som var oppe i den såkalte "heroinsaken", jf. kjennelse
5. september 2002 fra Høyesteretts kjæremålsutvalg,
jf. Rt. 2002 s. 1049. Denne saken har vist ytterligere behov for
tiltak som kan beskytte politiets kilder og informanter.
Komiteen mener det er svært
alvorlig dersom rettssamfunnet kan komme til å mislykkes
i straffeforfølgningen mot en mistenkt fordi vitner ikke
tør stå frem med det de vet. Et grunnleggende
trekk ved vårt strafferettssystem er, som Regjeringen påpeker, at
lovbrytere skal stilles til ansvar overfor samfunnet. Vitner, informanter
og politiets arbeid, blant annet med infiltrasjon av miljøer,
er i mange tilfeller helt avgjørende for at man skal få kjennskap
til alvorlige forbrytelser, særlig innenfor den organiserte
kriminaliteten.
Det er etter komiteens oppfatning
en alvorlig svekkelse av allmennhetens tillit til rettspleien dersom
forbrytere går fri fordi man ikke er i stand til å ivareta
informanters sikkerhet. Samfunnet må til enhver tid ha
tilstrekkelige virkemidler for å hindre bruk av vold og
trusler, og virkemidler som sikrer en effektiv etterforskning og
straffeforfølgning av forbrytelser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
det er gledelig at Regjeringen har handlet raskt etter at lovendringsbehovet
ble tydelig som følge av Høyesteretts kjæremålutvalgs kjennelse,
og flertallet mener Regjeringens forslag
til lovendringer vil bidra til å styrke samfunnets evne
til å avdekke og bekjempe alvorlig kriminalitet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er opptatt av å få et
lovverk som både kan beskytte vitner, kilder og informanter
på en effektiv og god måte og som kan bidra til økt
kontroll med politiets metoder. Disse medlemmer deler
departementets syn på nødvendigheten av å foreta
lovendringer som forhindrer at alvorlige straffesaker blir henlagt av
hensyn til kilder og informanters sikkerhet.
Disse medlemmer mener at forslagene
i Ot.prp. nr. 24 (2002-2003) burde vært gjenstand for en
langt grundigere vurdering enn hva som har vært tilfelle
fra Justisdepartementets side. Behovet for å vise handlekraft
har etter disse medlemmers syn gått
på bekostning av en god saksbehandling og gjennomtenkte
forslag, noe departementet selv langt på vei innrømmer.
Ved å foreslå disse lovendringene såpass
raskt etter en konkret hendelse, nemlig avgjørelsen i den
såkalte heroinsaken, gis det dessuten et inntrykk av at
dersom de foreslåtte endringene gjaldt som norsk lov før
den aktuelle saken ble behandlet i norske domstoler i fjor, så ville
saken ha fått et annet utfall enn det Høyesteretts
kjæremålsutvalg kom fram til den 5. september
2002. Det er det ikke mulig å fastslå. Departementet
uttaler selv i brev 7. mars 2003 til Justiskomiteen at man ikke
har detaljkunnskap nok om denne saken til at man kan slå fast
at kjæremålsutvalget ville ha kommet til en annen
konklusjon dersom departementets forslag var en realitet.
Disse medlemmer mener videre det
er både uakseptabelt og uansvarlig å operere med
en høringsfrist på fem dager for en sak som har
så store prinsipielle implikasjoner som denne. At departementet selv
innså dette og derfor valgte å utvide fristen
til fire uker, bidro til å gjøre prosessen mer
forsvarlig. Ikke desto mindre er fire uker en svært kort
frist for et forslag som vil innebære prinsipielle endringer
på strafferettsområdet. Disse
medlemmer vil videre vise til at Riksadvokaten, som har foreslått
omfattende endringer til departementets forslag, på første side
i sin høringsuttalelse skriver følgende:
"Høringsbehandlingen ved Riksadvokatembetet har
også vist at det er en betydelig utfordring å utforme
en god og hensiktsmessig lovregulering, hvilket er årsaken
til at vår uttalelse avgis noen dager etter fristen."
Riksadvokaten har flere forslag til endringer til den framlagte
proposisjonen. Disse forslagene har Justisdepartementet valgt å se
bort fra, da det etter departementets mening er avgjørende
at endringene trer i kraft så raskt som mulig:
"Riksadvokatens forslag fortjener etter departementets
mening å bli grundig vurdert, men reiser spørsmål
som vil kreve ytterligere utredning og en egen høring.
Samtidig er det etter departementets mening behov for snarlige lovendringer.
Departementet har derfor valgt å arbeide hurtig med et
lovforslag som vil avhjelpe det behovet for lovendring som er påvist
etter at Høyesteretts kjæremålsutvalg avsa
sin kjennelse i den såkalte heroinsaken 5. september 2002."
Disse medlemmer mener dette er svært
betenkelig og at departementet klart innrømmer at hastverket
har resultert i en svært dårlig saksbehandling. Like
betenkelig er det at komiteens flertall, herunder regjeringspartiene,
går imot forslaget fra sin egen statsråd og velger å likevel
fremme deler av Riksadvokatens forslag som nye lovendringer. Dette gjør man uten at det konkrete
forslaget har vært på høring, noe
Justisdepartementet faktisk mener er påkrevet. Riksadvokaten
skriver dessuten i sin høringsuttalelse at:
"For det tilfellet at Justisdepartementet velger å foreslå en
ordning i tråd med Riksadvokatens forslag, må det
derfor gjennomføres en høring i politi og påtalemyndighet,
samt i alle fall utvalgte domstoler, om de praktiske konsekvenser
og mulige motforestillinger."
Riksadvokaten påpeker også at virkningene av Høyesteretts
kjæremålsutvalgs kjennelse av 5. september 2002 – så langt – ikke
er mer påtrengende enn at man bør ta seg tid til
den ekstra kvalitetssikring det innebærer at sentrale høringsinstanser
gis anledning til å uttale seg på ny.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at det eneste forsvarlige i denne saken er å sende
proposisjonen tilbake til departementet for ny og grundig vurdering,
og det fremmes forslag i tråd med dette.
De fleste høringsinstansene er enige i at det er behov
for å endre loven slik at det blir større adgang
til å nekte den siktede og eventuelt forsvareren innsyn
i opplysninger som påtalemyndigheten har, og til å avskjære
bevis. Det neste spørsmålet er hvilke lovregler som
bør endres. I proposisjonsutkastet som ble sendt på høring,
skisserte departementet to forskjellige muligheter; enten å endre
reglene om anonym vitneførsel eller å endre de
alminnelige regler om dokumentinnsyn og bevisavskjæring.
Reglene om anonym vitneførsel skal ivareta flere av
de hensyn som det etter departementets syn er en særlig
grunn til å beskytte hensynet til kilder og informanters
sikkerhet og hensynet til gjenbruk av politifolk som deltar skjult
i etterforskningen. Derimot kan anonym vitneførsel ikke
besluttes for å verne om politiets metodebruk, opplysninger
i andre saker eller samarbeidet med utenlandske myndigheter. Man
kan vanskelig endre reglene om anonym vitneførsel for å verne
slike interesser. I Ot.prp. nr. 40 (1999-2000), der reglene om anonym
vitneførsel ble foreslått, pekte departementet
flere steder på at reglene ville få et begrenset
anvendelsesområde: Anonym vitneførsel har ikke
noe for seg i saker hvor den siktede vil kunne slutte seg til hvem
vitnet er.
Departementet foreslo i høringsutkastet å gjøre unntak
i reglene om dokumentinnsyn og bevisførsel. Departementet
mente at endringene i tilfelle må gjelde alle bestemmelser
som regulerer adgangen til dokumentinnsyn. Reglene om dokumentinnsyn
under etterforskningen kan danne hovedstammen i de nye reglene om
unntak fra dokumentinnsyn. § 242 om innsyn under
etterforskningen er imidlertid forholdsvis omfattende allerede i
dag. Det nye unntaket kan vanskelig formuleres i få ord.
Derfor foreslo departementet at unntaket tas inn i en ny § 242 a,
fremfor å belaste § 242 med mer lovtekst.
Av samme grunn mente departementet at det bør gis en ny § 292 a
om avskjæring av bevisførsel. I §§ 28,
264 og 267 om dokumentinnsyn i avsluttede saker og i pågående
saker der det er tatt ut tiltale, kan man langt på vei
nøye seg med å ta inn henvisninger til reglene
om dokumentinnsyn under etterforskningen.
Ingen av høringsinstansene går inn for at lovendringene
bør gjøres i reglene om anonym vitneførsel. De
som går inn for endringer, legger forutsetningsvis til
grunn at endringene bør skje i reglene om dokumentinnsyn
og bevisavskjæring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, støtter
Regjeringens forslag om at lovendringene bør forankres
i reglene om dokumentinnsyn og bevisavskjæring, og ikke
i reglene om anonym vitneførsel. Etter flertallets oppfatning
er ikke anonym vitneførsel alene egnet til å ivareta
sikkerheten til vitner, kilder, informanter og polititjenestemenn.
Dette skyldes blant annet at det kriminelle miljøet i Norge
er forholdsvis lite, og at siktede kan være i stand til å slutte
hvem vitnet er ut fra andre sammenhenger. Regjeringen påpeker
også behovet for å verne om politiets metodebruk,
opplysninger om andre saker og samarbeidet med utenlandske myndigheter.
I en tid med stadig mer grenseoverskridende kriminalitet og med
organisert kriminalitet som ofte har forbindelser til flere land,
vil flertallet også understreke
betydningen av dette. Lovendringer som åpner for unntak
fra reglene om dokumentinnsyn og bevisførsel vil, som Regjeringen
påpeker, kunne beskytte alle sider ved det å etterforske og
forebygge kriminalitet, og vil omfatte flere forhold enn det som
dekkes av anonym vitneførsel. Flertallet vil
understreke at internasjonalt politisamarbeid, særlig for
bekjempelse av grenseoverskridende organisert kriminalitet og terrorisme,
nødvendiggjør utveksling av etterretningsinformasjon som
det i en eventuell senere straffesak, ikke uten videre bør
gis innsyn i. Har norsk politi mottatt slik informasjon fra et annet
lands politimyndigheter uten sikte på en konkret straffesak,
bør slik informasjon kunne holdes fortsatt fortrolig, hvis
ikke vedkommende land vil frigi informasjonen. Innhentes informasjonen
med sikte på en straffesak, vil slik informasjon følge
de vanlige regler om innsyn, hvis ikke forslagets regler om unntak
får anvendelse.
Dersom lovendringene skal ha den ønskede effekt, særlig
i forhold til at kilder og informanter skal føle seg trygge
på at deres identitet forblir ukjent, er det etter flertallets syn den beste løsningen
at det også er adgang til å nekte forsvareren
tilgang til opplysninger som politiet måtte ha.
Flertallet ser at lovforslagene har
reist mange vanskelige prinsipielle problemstillinger, og er tilfreds
med at Regjeringen vil oppnevne et eget utvalg for å etterkontrollere
betydningen av lovendringene. Det er her særlig viktig
at man ser på om siktedes rettssikkerhet har blitt svekket
som følge av lovendringene.
Flertallet vil understreke at unntak
fra dokumentinnsyn for siktede og hans forsvarer må være
i samsvar med våre folkerettslige forpliktelser. Av særlig
betydning er EMK, hvor rett til dokumentinnsyn for siktede og forsvarer
først og fremst utledes av art. 6 nr. 1 og 6 nr. 3 bokstav
b. Menneskerettsdomstolen har imidlertid i flere rettsavgjørelser åpnet
for unntak for slikt innsyn på grunn av behovet for å beskytte
politimetoder, vitner mot represalier og hensynet til rikets sikkerhet,
så fremt unntakene er strengt nødvendige og ulempene
ved unntakene i tilstrekkelig grad oppveies av prosessuelle rettigheter
og regler.
Departementet mener at vilkårene for å nekte innsyn
i dokumenter og for å avskjære bevisførsel bør
være de samme. I hovedsak vil det dreie seg om de samme
typer av opplysninger. Bare måten å skaffe dem
på varierer. Videre fant departementet det klart at unntaket
fra reglene om dokumentinnsyn bare bør gjelde for opplysninger
som påtalemyndigheten ikke vil påberope som bevis
i saken.
Ingen av høringsinstansene som har uttalt seg om den
nærmere utformingen av de foreslåtte unntaksreglene,
har kommet med innvendinger mot disse utgangspunktene, og departementet
legger utgangspunktene til grunn for forslagene til lovendringer.
I samsvar med dette foreslår departementet at bevisavskjæringsregelen
i straffeprosessloven § 292 a begrenses
til å gjelde for "forhold som påtalemyndigheten
ikke vil påberope som bevis i saken".
I proposisjonsutkastet som ble sendt på høring, foreslo
departementet også at loven særskilt bør
angi i hvilke situasjoner adgangen til innsyn eller bevisførsel
kan begrenses. I forslaget som ble sendt på høring,
ble de aktuelle grunnene formulert slik:
"Unntak fra retten til dokumentinnsyn eller bevisførsel
kan gjøres hvis det - om innsyn gis - kan være
fare
for en alvorlig forbrytelse mot noens liv, helse
eller frihet,
for at muligheten for en person til å delta
skjult i etterforskningen av andre alvorlige saker, blir vesentlig
vanskeliggjort,
for at muligheten for politiet til å forebygge
eller etterforske alvorlige forbrytelser blir vesentlig vanskeliggjort
fordi informasjon om andre straffesaker eller om politiets metodebruk
blir kjent, eller
for at politiets samarbeid med
et annet lands myndigheter blir vesentlig vanskeliggjort."
Bare få høringsinstanser uttaler seg nærmere
om disse kriteriene.
Departementet peker på at forslaget innebærer
at innsyn og bevisførsel kan nektes også om forhold som
kan ha betydning for skyldspørsmålet eller straffespørsmålet
så lenge det ikke er vesentlig betenkelig av hensyn til
den siktedes forsvar. På denne bakgrunnen mener departementet
at det er viktig å holde fast ved utgangspunktet om at
det er unntak fra retten til dokumentinnsyn og bevisførsel
som krever en begrunnelse. Etter departementets oppfatning bør
det heller ikke være opp til påtalemyndigheten
alene å vurdere om hensynene som taler for å nekte
dokumentinnsyn eller avskjære bevis, er tilstrekkelig tungtveiende.
Det er også av hensyn til våre folkerettslige
forpliktelser viktig å holde fast ved disse utgangspunktene.
Departementets forslag er utformet i tråd med dette.
I proposisjonsutkastet understreket departementet videre at siden
det er tale om å gjøre begrensninger i viktige
prinsipper, bør dokumentinnsyn og bevisførsel
bare kunne nektes når det er strengt nødvendig.
Et slikt krav er stilt av Menneskerettsdomstolen i flere saker.
Det er få høringsinstanser som uttaler seg
om dette spørsmålet.
Departementet finner i lys av høringen ikke grunn til å endre
forslaget på dette punktet. Departementet legger særlig
vekt på at EMK synes å kreve at nektelse av innsyn
må være strengt nødvendig og på at
det for den siktede kan være sentralt å få kjennskap også til
materiale som påtalemyndigheten ikke påberoper
som bevis.
Departementet foreslo i proposisjonen at reglene om unntak fra
dokumentinnsyn og om avskjæring av bevis avgrenses ved
et generelt strafferammekrav. I lovforslaget som ble sendt på høring,
var det på dette punktet gitt to alternative utforminger.
Alternativ I omfattet forbrytelser med en strafferamme på fengsel i
10 år eller mer og forbrytelser som nevnt i straffeloven § 130 a
om anonym vitneførsel. Alternativ II omfattet forbrytelser
med en strafferamme på fengsel i 5 år eller mer.
Det er ulike syn blant høringsinstansene på hvilke
alternativ som bør velges.
Flere høringsinstanser mener også at en bør
la unntaksreglene favne videre enn både alternativ I og alternativ
II. Riksadvokaten og Oslo statsadvokatembeter mener at det ikke
bør knyttes noen strafferammebegrensning til de reglene
som nå foreslås om begrensninger i den siktedes
og forsvarerens krav på dokumentinnsyn og bevisførsel.
Departementet holder fast ved at det i utgangspunktet bør
være et vilkår at det dreier seg om straffbare
handlinger av en viss alvorlighetsgrad. Selv om de øvrige
vilkårene for å gjøre unntak fra innsynsretten
er strenge, vil det være å gå for raskt
frem å la de nye reglene få helt generell anvendelse.
Et av de alternativene som kan danne grunnlag for å gjøre
unntak, står likevel i en særstilling, nemlig
alternativet om at innsyn kan nektes dersom det er fare for en alvorlig
forbrytelse mot noens liv, helse eller frihet. I et slikt tilfelle
vil det etter forholdene kunne virke støtende om påtalemyndigheten
må velge mellom å beskytte den som gir informasjon
og å innstille strafforfølgningen, fordi den siktedes
handling knyttes til en så lav strafferamme at de nye reglene
ikke er anvendelige. Departementet går derfor inn for at
vilkåret om strafferamme ikke skal gjelde for forslaget
til § 242 a første ledd bokstav
a. For øvrig har departementet i lys av høringen
kommet til at unntaksreglene i utgangspunktet bør gjelde
i saker om forbrytelser som kan medføre en straff av fengsel
i 5 år eller mer.
Samtidig ser departementet at det kan være et særskilt
behov for å kunne anvende unntaksreglene også i
enkelte andre tilfeller. På bakgrunn av uttalelsen fra
Politidirektoratet i høringsrunden, synes det å være
et særlig behov for å la unntaksreglene få anvendelse
i saker som gjelder overtredelse av straffeloven § 162
første ledd, og departementet følger opp dette.
Departementet er enig med Politiets sikkerhetstjeneste (PST)
i at de hensyn som taler for å gjøre unntak fra
reglene om dokumentinnsyn og bevisførsel, gjør
seg generelt gjeldende for saker etter straffeloven kapitlene 8
og 9 og eksportkontrolloven § 5. Departementet
mener derfor at en på dette spesielle området
ikke bør skille mellom forbrytelser med en strafframme
på fengsel inntil 5 år eller mer og forbrytelser
med en lavere strafferamme.
Departementet finner i denne omgangen ikke grunn til å gjøre
andre unntak. Slike unntak bør heller vurderes når
reglene har virket en stund - i forbindelse med etterkontrollen.
I proposisjonsutkastet understreket departementet at det bør
være et vilkår for å nekte innsyn og
bevisførsel at det ikke medfører vesentlige betenkeligheter
av hensyn til den siktedes forsvar. I dette ligger hovedsakelig
at innsyn ikke kan nektes hvis dokumentene eller vedkommende vitneforklaring
vil kunne avdekke forhold som kan føre til at den siktede
blir frifunnet eller får nedsatt straff, for eksempel fordi det
har foregått ulovlig provokasjon eller bevis har blitt
ervervet på ulovlig måte.
De av høringsinstansene som går nærmere
inn på dette kriteriet, mener at det er behov for å klargjøre hva
som ligger i formuleringen "vesentlige betenkeligheter av hensyn
til forsvaret".
Departementet har funnet det mest hensiktsmessig å beholde
kriteriet "vesentlige betenkeligheter av hensyn til forsvaret" i
den foreslåtte lovteksten. Dette skyldes særlig
at dette vurderingstemaet i større grad enn de alternative
forslagene som er fremmet under høringen, åpner
for en forholdsmessig totalvurdering, som er nødvendig
for at intensjonen med lovforslaget skal kunne bli gjennomført
i praksis.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener
det bør stilles strenge krav til i hvilke situasjoner loven
skal åpne for en begrensning i adgangen til innsyn eller
bevisførsel for en siktet. Flertallet støtter
forslaget om at unntaket fra reglene om dokumentinnsyn
bare bør gjelde for opplysninger som påtalemyndigheten
ikke vil påberope som bevis i saken.
Regjeringen foreslår at loven særskilt bør
angi i hvilke situasjoner adgangen til innsyn eller bevisførsel
kan begrenses, og flertallet slutter
seg til dette. Fordi lovforslaget vil føre til begrensninger
i viktige prinsipper, er flertallet enig
i at reglene bare bør få anvendelse når
det er strengt nødvendig. Dette synes også å være
i samsvar med våre folkerettslige forpliktelser etter EMK.
Flertallet er enig i Regjeringens
vurdering av at det bør være et vilkår
at det dreier seg om straffbare handlinger av en viss alvorlighetsgrad,
og en avgrensning med utgangspunkt i strafferammen synes hensiktsmessig. Flertallet støtter forslaget
om at unntaksreglene først og fremst skal gjelde i saker
om forbrytelser som kan medføre en straff av fengsel i
5 år eller mer.
Flertallet har merket seg at Regjeringen
foreslår at vilkåret om strafferamme ikke skal
gjelde for forslaget til § 242 a første
ledd bokstav a. At innsyn kan nektes uavhengig av strafferamme dersom
det er fare for en alvorlig forbrytelse mot noens liv, helse eller
frihet, vil etter flertallets syn langt
på vei fange opp de tilfeller som flere av høringsinstansene påpeker
i tilknytning til avgrensningen i strafferammen. Dersom det antas å være
en fare for noens liv, helse eller frihet vil det være
grunn til å vurdere å begrense innsynet også i
saker med lavere strafferamme.
Flertallet mener gode grunner taler
for at unntaksreglene også skal kunne anvendes ved overtredelser
av straffeloven § 162 første ledd, og
støtter departementets forslag på dette punktet. Flertallet har videre merket seg at Regjeringen
vil komme med forslag om en egen straffebestemmelse som retter seg mot
organisert kriminalitet, og at en forhøyelse av strafferammene
i forbindelse med dette, kan føre til at unntaksbestemmelsene
vil få et videre anvendelsesområde.
Flertallet støtter Regjeringen
i at de hensyn som taler for å gjøre unntak fra
reglene om dokumentinnsyn og bevisførsel gjør
seg generelt gjeldende for saker etter straffeloven kapitlene 8
og 9 og eksportkontrolloven § 5. Flertallet er
derfor tilfreds med at det foreslås å ikke skille
mellom forbrytelser med strafferamme på 5 år eller
mer og forbrytelser med en lavere strafferamme på dette
spesielle område.
Flertallet anser imidlertid at den
generelle økning i strafferamme for seriesaker bør
få betydning. Øvre strafferamme for et enkelt
tyveri er 3 års fengsel, men 6 år etter de nye
reglene om sammenstøt i strl. § 62 første
ledd. I flere av disse sakene kan det være et organisert
kriminelt miljø som står bak. Flertallet ser
behovet for å unngå at personer bak organisert
kriminell aktivitet spekulerer i å utføre lovbrudd
som i seg selv ikke når opp til en strafferamme på 5 år. Flertallet ser det som spesielt problematisk
at dette er kriminalitet der barn og ungdom kan rekrutteres. Det
kan fremstå som sannsynlig at bruk av trusler og represalier
har en vel så stor effekt overfor barn og unge som overfor
voksne personer. På denne bakgrunn vil det være
nødvendig å la sammenstøt av lovbrudd
også kunne medføre bruk av disse regler. Flertallet går derfor inn for
at ordene "eller sammenstøt" utgår i forslaget
til ny § 242 a annet ledd annet punktum. Det understrekes
at sammenstøtene i så måte må være
av et ikke ubetydelig omfang.
Flertallet vil ikke utelukke at det
i fremtiden vil være et behov for flere unntaksregler,
og mener det er naturlig å vurdere dette i forbindelse
med etterkontrollen av lovendringene.
Flertallet viser til at Regjeringen
foreslår at unntak fra innsyn ikke kan besluttes dersom
det vil medføre "vesentlige betenkeligheter av hensyn til den
siktedes forsvar". I dette ligger det at innsyn ikke kan nektes
hvis dokumentene eller vitneforklaring vil kunne avdekke forhold
som kan føre til at siktede blir frifunnet eller får
nedsatt straff, som følge av for eksempel ulovlig ervervet
bevis eller ulovlig provokasjon. Flertallet har
merket seg at enkelte av høringsinstansene mener at formuleringen
bør presiseres eller klargjøres i lovteksten. Flertallet mener Regjeringens forslag
gir et godt grunnlag for en forholdsmessig totalvurdering, og finner
ikke grunn til å foreta ytterligere presiseringer av hva
som ligger i kriteriet i selve lovteksten.
I proposisjonsutkastet la departementet til grunn at kompetansen
til å beslutte unntak fra dokumentinnsyn og bevisførsel
bør legges til domstolene. Nektelse bør ikke kunne
besluttes av påtalemyndigheten alene. Ordningen er den
samme i dag etter de generelle reglene om å nekte dokumentinnsyn
og om å avskjære bevis. Også Den europeiske
menneskerettsdomstol har pekt på at en fremgangsmåte
der påtalemyndigheten selv avgjør spørsmålet
om å gi den siktedes forsvarer tilgang til informasjon,
ikke er forenlig med kravene i EMK. Aksepterer den siktede og forsvareren
at det gjøres visse unntak fra retten til dokumentinnsyn
i den enkelte saken, skulle det derimot ikke være nødvendig å bringe
saken inn for retten. Slik er ordningen også i dag.
I høringsrunden var Riksadvokaten positiv til at kompetansen
til å beslutte unntak fra dokumentinnsyn eller bevisføring
legges til domstolene. Riksadvokaten skisserer i sin høringsuttalelse
et alternativt system for hvordan domstolsbehandlingen skal skje.
Departementet påpeker i sin vurdering at høringen
etterlater et klart inntrykk av at det er den beste løsningen å la
domstolene avgjøre om påtalemyndighetens begjæring
skal tas til følge, og det har ikke vært aktuelt å vurdere
nærmere om spørsmålet i stedet bør
avgjøres av et annet organ.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener
at en domstolskontroll av spørsmålet om å nekte
innsyn er en svært viktig rettssikkerhetsgaranti, og det
vil føre til økt kontroll med påtalemyndighetens
vurderinger av hvilke opplysninger som bør gis til den
siktede og forsvareren. Flertallet antar
også at dette vil sikre klare rutiner hos politiet om bruk
av informanter og etterforskningsmetoder, og åpner
for økt kontroll av politiets bruk av slike virkemidler.
Departementet gikk i proposisjonsutkastet inn for at det åpnes
adgang til å nekte forsvareren tilgang til opplysninger
om forhold som påtalemyndigheten ikke vil påberope
som bevis. En forutsetning var imidlertid at dette gjøres
på en måte som ikke medfører vesentlige
betenkeligheter av hensyn til den siktedes forsvar. Oppnevning av
en særskilt advokat, som den siktede ikke får
kjennskap til, kan gjøre en slik ordning mer betryggende.
Departementet gikk derfor i forslaget som ble sendt på høring,
inn for at straffeprosessloven § 100 a
utvides til også å omfatte saker som behandles
etter straffeprosessloven §§ 242 a, 264
sjette ledd, 267 første ledd tredje punktum og 292 a.
Departementet reiste spørsmål om advokater som
skal oppnevnes etter de nye reglene, bør trekkes fra et
særskilt utvalg og ga uttrykk for at de forhold som begrunner
oppnevning av en særskilt "forsvarer", også kan
tale for at oppnevningen skjer fra et særskilt utvalg av
advokater. Departementet foreslo derfor at det føyes til
et nytt siste punktum i straffeprosessloven § 102
annet ledd, slik at Kongen ved behov kan gi nærmere regler
om hvordan retten skal gå frem ved oppnevning av særskilt
"forsvarer" etter reglene i § 100 a.
Høringsinstansene er delt i synet på om det
er noen god løsning å innføre en ordning
med oppnevning av en særskilt advokat. Skillelinjene følger
stort sett uenigheten om det bør være adgang til å begrense også forsvarerens
innsynsrett.
Departementet har merket seg at høringsinstansene er
delt i synet på forslaget om å oppnevne en særskilt
advokat i behandlingen av påtalemyndighetens begjæring
om å begrense dokumentinnsyn eller å avskjære
bevisførsel. Det fremste motargumentet er at oppnevning
av en særskilt advokat ikke kan gi et best mulig forsvar
i spørsmålet om begrensning av dokumentinnsyn
eller bevisførsel. Dette er et hensyn av stor vekt. Men
slik lovforslaget for øvrig er utformet, er det etter departementets
oppfatning ikke noen avgjørende innvending. Oppnevningen
av en særskilt advokat må ses i lys av at retten
vil foreta en selvstendig gjennomgåelse av etterforskningsdokumentene, og
ha et hovedansvar for at de strenge vilkårene for å nekte
innsyn eller bevisførsel er oppfylt. Departementet går
etter dette fortsatt inn for at det skal oppnevnes en særskilt
advokat. Lovutkastet er utformet i tråd med dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mener oppnevning av en særskilt advokat vil være
et viktig bidrag for å sikre rettssikkerheten ved behandlingen
av påtalemyndighetens begjæring om å nekte
dokumentinnsyn. Av EMK kan en ikke utlede noe krav om at det må oppnevnes
en særskilt advokat for den siktede i alle slike saker, men flertallet ser det som en særlig
betryggende prosessuell rettighet, og en ekstra rettssikkerhetsgaranti,
at det som hovedregel skal oppnevnes en særskilt advokat
for den siktede. Den siktedes interesser vil bli ivaretatt av den
særskilte advokaten under rettens behandling av begjæringen. Flertallet støtter Regjeringens
forslag om at advokater som skal oppnevnes etter de nye reglene,
bør trekkes fra et særskilt utvalg.
Departementet la i høringsutkastet til grunn at en rekke
av de nærmere reglene om blant annet protokollering, oppbevaring
av dokumenter og utformingen av kjennelsen i saker om anonym vitneførsel
kan gis tilsvarende anvendelse ved at det innarbeides henvisninger
i de aktuelle reglene til forslagene i proposisjonen. Departementet
foreslo videre at en kjennelse under hovedforhandlingen om dokumentinnsyn
eller bevisavskjæring skal kunne påkjæres.
Selv om det ved rettskraftig kjennelse er nektet innsyn i eller
bevisførsel om visse opplysninger, kan forholdene endre
seg under sakens gang slik at grunnlaget for å nekte innsyn
eller bevisførsel faller bort. I slike tilfeller ble det
foreslått at innsyn bør gis eller bevisførsel
tillates så snart retten eller påtalemyndigheten
blir klar over at grunnlaget for nektelsen har falt bort. Det samme
gjelder dersom det senere i saken viser seg at opplysningene har
større betydning for den siktedes forsvar enn først
antatt, slik at det nå må legges til grunn at
nektelsen medfører vesentlige betenkeligheter av hensyn
til den siktedes forsvar. En slik løsning harmonerer også best
med EMK og Menneskerettsdomstolens avgjørelser. Departementet
foreslo på denne bakgrunnen i høringsutkastet
at muligheten til å revurdere spørsmålet skulle
gå uttrykkelig frem av loven.
Det fremkom flere synspunkter i høringsrunden på forslaget
til saksbehandlingsregler. Riksadvokaten mener at avgjørelsen
om hvorvidt innsyn skal gis i opplysninger som påtalemyndigheten
ikke vil påberope som bevis, som hovedregel verken kan
eller bør treffes av dommerne i den dømmende rett.
I stedet går riksadvokaten inn for at en særskilt
dommer skal avgjøre spørsmål om å nekte
dokumentinnsyn eller bevisførsel. For at en slik særskilt
behandling ikke skal få betydelige negative konsekvenser
for fremdriften i saken, mener riksadvokaten at det må etableres
en ordning som sikrer at slike spørsmål kan avklares
før hovedforhandling i saken starter. Riksadvokaten skisserer
en slik løsning.
Departementet understreker i sin vurdering at Riksadvokatens
forslag fortjener å bli grundig vurdert, men dette reiser
spørsmål som vil kreve ytterligere utredning og
en egen høring. Samtidig har departementet sett det som
viktig snarest mulig å legge frem et lovforslag som vil
avhjelpe det behovet for lovendring som er påvist etter
kjæremålsutvalgets kjennelse i den såkalte
heroinsaken. Departementet har derfor valgt å basere lovforslaget
som nå fremmes, på forslaget som ble sendt på høring.
Behovet for ytterligere oppfølgning av blant annet riksadvokatens
forslag, vil bli ivaretatt ved at Justisdepartementet vil oppnevne
et eget utvalg som kan etterkontrollere og videreutvikle reglene
som nå foreslås. På denne bakgrunnen
nøyer departementet i proposisjonen seg med å knytte
enkelte merknader til de viktigste synspunktene fra riksadvokaten.
Når det gjelder avgjørelser om å nekte
dokumentinnsyn eller bevisførsel, er departementet av den oppfatning
at tungtveiende hensyn taler for å legge slike avgjørelser
til fagdommerne alene, samtidig som de hensyn som med styrke taler
for at også lekdommerne bør gjøres kjent
med identiteten til anonyme vitner, ikke gjør seg gjeldende.
Etter dette går departementet inn for at også der
det under hovedforhandlingen eller ankeforhandlingen blir aktuelt å avgjøre
spørsmål om å nekte dokumentinnsyn eller avskjære
bevis, skal avgjørelsen tas av fagdommerne alene, uten
meddommere eller lagrettemedlemmer.
Departementet ser det som en fordel om spørsmål om å nekte
dokumentinnsyn eller bevisførsel i størst mulig
utstrekning tas opp allerede under saksforberedelsen. At en slik
begjæring behandles og avgjøres under saksforberedelsen
har flere fordeler. Kjennelsen vil dermed være bindende
for den dømmende rett, med mindre saken utvikler seg slik
at vilkårene for å nekte innsyn eller bevisførsel
ikke lenger er oppfylt. Departementet har funnet det mest hensiktsmessig å gi
en egen regel om dette.
Departementet foreslår at en avgjørelse om å nekte
innsyn eller bevisførsel ikke bør kunne brukes som
ankegrunn, og foreslår at dette kommer klart frem i loven.
Avgjørelsen vil kunne påkjæres i særskilt
kjæremål i forkant av eller under hovedforhandlingen,
eventuelt også ved videre kjæremål etter straffeprosessloven § 388
første ledd nr. 3. Dessuten vil ankedomstolen kunne omgjøre
kjennelsen dersom det har fremkommet nye opplysninger.
I denne omgangen foreslår ikke departementet noen preklusiv
frist for påtalemyndighetens begjæring om å nekte
dokumentinnsyn eller bevisførsel. Men dette er et spørsmål
som bør vurderes nærmere av utvalget som oppnevnes
for å etterkontrollere og videreutvikle reglene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, har
merket seg riksadvokatens synspunkter i høringsrunden om
at avgjørelsen om å nekte dokumentinnsyn eller
avskjære bevis etter de foreslåtte reglene, som
hovedregel ikke bør tas av den dømmende rett.
Riksadvokaten peker på flere forhold som begrunnelse for
sitt standpunkt, blant annet at kildene og informantene som skal
beskyttes, ikke vil anse beskyttelsen for god nok dersom lekdommerne får
kjennskap til opplysningene. Flertallet mener hensynet
til at vitner og informanter skal føle seg trygge på at
informasjonen blir kjent for så få personer som
mulig, er helt sentralt for at lovendringene skal få den ønskede
effekt. Uten at de føler tilstrekkelig trygghet, er det
mindre sannsynlig at de bringer videre den informasjon de måtte
ha om kriminelle handlinger. Flertallet har
merket seg at Regjeringen har tatt dette til følge og foreslår
at avgjørelsen skal tas av fagdommerne alene.
Flertallet har grundig vurdert riksadvokatens forslag
om å etablere en ordning som sikrer at spørsmål
om å nekte dokumentinnsyn eller bevisførsel kan avklares
før hovedforhandlingen i saken starter. Flertallet mener
en uheldig konsekvens av en ordning der avgjørelsen tas
av fagdommeren i den dømmende rett, er at dommeren i den
konkrete saken har en annen tilgang til faktaopplysninger enn det som
kommer frem i åpen rett, og som er kjent av sakens øvrige
aktører. Det vil kunne være vanskelig for den
dømmende rett å se helt bort fra de opplysninger man
fikk kjennskap til ved behandlingen av påtalemyndighetens
begjæring om å nekte innsyn. Et annet viktig moment
for at spørsmål om å nekte innsyn om mulig
bør avgjøres før hovedforhandlingen,
er etter flertallets syn at det vil
hindre forsinkelser og utsettelser av saken på grunn av
dette spørsmålet. Etter flertallets oppfatning
bør påtalemyndigheten derfor søke å få avklart
slike spørsmål samtidig med at tiltalebeslutningen
oversendes retten for berammelse. Men i flere av den type alvorlige
saker som det her gjelder, vil det kunne være etterforskning også på et
senere tidspunkt, endog under selve hovedforhandlingen. I helt spesielle
tilfeller vil nye opplysninger som det kan være aktuelt
for den siktede og forsvareren å be om innsyn i, eller
som påtalemyndigheten finner grunn til å begjære
unntatt fra innsyn, kunne komme til på et sent stadium. Flertallet ser det på denne
bakgrunn slik at adgangen til å fremme en begjæring
om nektelse av innsyn eller bevisførsel ikke kan avskjæres
helt etter et gitt tidspunkt. Samtidig vil flertallet sterkt
understreke at spørsmålet bør avklares
så tidlig som mulig.
Flertallet foreslår på denne
bakgrunn at det i straffeprosessloven kapittel 21 tas inn en ny § 272 a, der
første ledd skal lyde:
"Ny § 272 a første ledd skal
lyde:
Begjæring fra statsadvokaten om at den siktede og hans
forsvarer kan nektes innsyn i sakens dokumenter eller om at bevis
kan avskjæres etter bestemmelsene i § 242 a, § 264
sjette ledd, § 267 første ledd tredje
punktum, jf. § 264 sjette ledd, eller § 292
a avgjøres av en særskilt dommer. Begjæringen
bør fremsettes samtidig med oversendelsen av tiltalebeslutningen
som nevnt i § 262 og som regel ikke senere enn
to uker før hovedforhandlingen starter."
Flertallet ser fordeler ved forslaget
om at avgjørelsen bør være bindende for
den dømmende rett. Men samtidig ser flertallet at
det kan være et behov for å vurdere dette annerledes
dersom saken har utviklet seg slik at grunnen til å nekte
innsyn eller bevisførsel er falt bort, for eksempel ved
at identiteten til en politikilde allikevel er blitt kjent under
saken. På denne bakgrunnen ser flertallet det
slik at det bør være en adgang til omgjøring,
men det bør samtidig være en viss terskel for å gjøre
om en tidligere avgjørelse om bevisførsel eller
innsyn. Det vesentlige må være å forhindre
at nektet bevisførsel eller innsyn kan føre til
at siktede urettmessig domfelles. Nektet bevisførsel eller
innsyn forutsetter kjennelse etter forslagets § 242 a,
og flertallet mener at den dømmende
rett i utgangspunktet bør kunne ivareta en slik kontrollfunksjon
på bakgrunn av kjennelsen som påtalemyndigheten
fortrolig bør oversende retten. Retten bør selv
kunne vurdere om den behøver å innhente materialet
som ligger til grunn for kjennelsen som det eventuelt er tale om å omgjøre.
Etter dette foreslår flertallet at
straffeprosessloven § 262 får et nytt
fjerde ledd som bør lyde:
"§ 262 nytt fjerde ledd skal lyde:
Foreligger det kjennelse etter § 242 a
i saken, og vilkårene i § 272 a
annet ledd er oppfylt, skal påtalemyndigheten opplyse om
det i en særskilt fortrolig forsendelse til retten med
kopi av kjennelsen. Kjennelsen skal også oversendes dersom
den særskilte advokaten som er oppnevnt etter § 100 a,
krever det."
Flertallet foreslår at annet
og tredje ledd i den nye § 272 a bør
lyde:
"Ny § 272 a annet og tredje ledd skal lyde:
Dersom saken kan utvikle seg slik at opplysningene som det blir
nektet innsyn i, kan bli til gunst for den siktede ved avgjørelsen
av skyldspørsmålet eller straffespørsmålet,
skal den særskilte dommeren i kjennelsen pålegge
påtalemyndigheten å oversende kjennelsen til tingretten
etter reglene i § 262 fjerde ledd. Det samme gjelder
der bevisførsel blir avskåret etter § 292 a.
Kjennelse om å nekte dokumentinnsyn eller avskjære
bevis etter bestemmelsene som det er vist til i første
ledd, er bindende også under hovedforhandlingen, med mindre
påtalemyndigheten likevel vil legge frem opplysningene
eller grunnen til å nekte innsyn eller bevisførsel
er falt bort og særlig tungtveiende hensyn tilsier at kjennelsen
omgjøres. Rettens beslutning om ikke å omgjøre
en kjennelse kan ikke påkjæres."
Flertallet foreslår videre
at ordet "retten" i §§ 242 a
første ledd og 292 a første ledd byttes ut med
"tingretten som en enkeltstående rettshandling, jf. § 272 a"
og forslaget til § 242 a tredje ledd
første og annet punktum utgår (om hvem som avgjør
saken i retten). Siste ledds henvisning til tredje ledd femte punktum
byttes ut med tredje ledd tredje punktum.
Flertallets forslag om særskilt
dommer innebærer at den dømmende rett må settes
med en annen fagdommer. Flertallet forutsetter
at dette blir en annen embetsdommer ved vedkommende rett og at bare
unntaksvis en dommerfullmektig kan være fagdommer, selv
om vilkåret for det etter straffeprosessloven § 276
fjerde ledd er oppfylt. Det bør kunne tilkalles en fagdommer
etter reglene i domstolloven § 19 annet ledd.
Flertallet vil særlig understreke
betydningen av at mindre domstoler med få dommerembeter
benytter seg av muligheten til å tilkalle en fagdommer fra
en annen tingrett eller et annet lagdømme ved beslutninger
etter § 242 a.
Departementet ga i proposisjonsutkastet uttrykk for at det i
noen saker kan tenkes å oppstå habilitetsproblemer
dersom den eller de samme dommerne i en sak både beslutter å nekte
dokumentinnsyn eller bevisførsel og senere beslutter bruk
av tvangsmidler eller pådømmer saken. En annen
sak er at retten i de tilfeller der også forsvareren nektes
dokumentinnsyn, eller der bevisførsel nektes, vil ha opplysninger
i saken som forsvareren ikke kjenner til. Underbygger opplysningene
påtalemyndighetens påstand om skyld, plikter retten
likevel å se bort fra opplysningene. Man har likevel ingen
absolutte garantier for at ikke opplysningen ubevisst vil påvirke
dommerens vurdering av bevisene. Fordi slike situasjoner allerede
fanges opp av de alminnelige inhabilitetsreglene foreslo departementet
i høringsutkastet ingen særskilte regler om inhabilitet.
Det fremkommer flere synspunkter på habilitetsspørsmålene
i høringsrunden.
Departementet er fortsatt av den oppfatning at de alminnelige
habilitetsreglene i domstolloven vil være tilstrekkelige
i tilfeller der dommerens upartiskhet kan trekkes i tvil.
I proposisjonsutkastet pekte departementet på at det
vil kunne oppstå situasjoner der retten gir forsvareren
medhold i kravet om innsyn eller bevisførsel selv om sterke
grunner taler for å imøtekomme påtalemyndighetens
begjæring. Departementet foreslo derfor at det ble gjort
klart at påtalemyndigheten har et valg mellom å oppfylle
kjennelsen som pålegger innsyn, og å innstille
strafforfølgningen.
Departementet foreslo videre en ny bestemmelse i § 74
om at forfølgningen kan tas opp på ny dersom grunnen
til å nekte innsyn eller bevisførsel har opphørt.
Har påtalemyndigheten frafalt saken etter at hovedforhandling
er begynt, fordi straff ikke kan anvendes på forholdet
eller på grunn av bevisets stilling, skal retten avsi frifinnelsesdom.
Når frifinnelsesdommen er rettskraftig, vil påtalemyndigheten være
henvist til reglene om gjenopptagelse av straffesaker om den ønsker å ta
opp igjen forfølgningen. Heller ikke disse reglene passer
så godt når forfølgningen innstilles
for å avverge at sensitive opplysninger blir gitt videre
til den siktede og forsvareren. Departementet foreslo derfor at
saken skal heves i slike tilfeller, jf. utkastet til § 73
første ledd nytt annet punktum.
Innstilles saken etter at dom har falt i første instans,
er det behov for særregler. Da må hevingen kombineres
med at underinstansens dom oppheves. En slik løsning passer
best dersom førsteinstansens dom er fellende. Dersom førsteinstansen
har frifunnet den siktede, står spørsmålet
i en annen stilling. Å heve saken og oppheve den frifinnende
dommen kan være betenkelig, blant annet av hensyn til uskyldspresumsjonen.
Departementet foreslo derfor at bare en fellende dom, og ikke en
frifinnelsesdom, skal oppheves som følge av at påtalemyndigheten
velger å innstille forfølgningen etter at retten
har avvist en begjæring om å nekte dokumentinnsyn
eller avskjære bevis.
Av høringsinstansene er det bare Politidirektoratet
som uttaler seg særskilt om departementets forslag på dette
punktet.
På bakgrunn av høringen har departementet ikke funnet
grunn til å gjøre vesentlige endringer i forslagene
som ble fremsatt i proposisjonsutkastet.
Spørsmål om å nekte innsyn eller bevisførsel
kan også tenkes å oppstå i en sak om
erstatning etter strafforfølgning. I høringsutkastet
la departementet til grunn at formålet bak lovforslaget
i proposisjonsutkastet og sammenhengen i regelverket tilsier at
dersom det i straffesaken er avsagt kjennelse som nekter innsyn
eller avskjærer bevisførsel, så må denne
kjennelsen legges til grunn også under behandlingen av erstatningskravet.
Og dersom spørsmålet om bevisførsel eller
spørsmålet om innsyn i de aktuelle opplysningene
først reises under saken om erstatning etter strafforfølgning,
må det være adgang for påtalemyndigheten
til å fremme en begjæring på tilsvarende
måte som det kunne vært gjort i straffesaken.
Av høringsinstansene er det bare Riksadvokaten og Politidirektoratet
som uttaler seg særskilt om disse spørsmålene.
Departementet mener at reglene bør utformes slik at
den informasjonen som vernes av de nye reglene, ikke utilsiktet
kan bli gjort kjent for den siktede i en etterfølgende
sak om erstatning etter strafforfølgning. Dette oppnås
best dersom reglene om å nekte dokumentinnsyn og bevisførsel
gjelder tilsvarende så langt de passer i spørsmålet
om erstatning.
Både etter de gjeldende reglene om erstatning etter
strafforfølgning og etter forslaget til nye regler, er det
adgang til å sette erstatningen ned eller la den helt falle
bort dersom siktede har medvirket til skaden. Behovet for å unngå at
reelt sett skyldige personer eller personer som motarbeider oppklaringen
av straffesaker får erstatning, kan også gjøre
seg gjeldende i saker der forfølgningen har blitt innstilt
i medhold av forslaget til § 242 a. De gjeldende
reglene og i forslaget i Ot.prp. nr. 77 (2001-2002) er imidlertid
ikke utformet med tanke på en slik situasjon. Departementet foreslår
derfor en ny regel om helt eller delvis bortfall av erstatning som
kan anvendes i de tilfellene der strafforfølgningen er
innstilt etter forslaget til § 242 a. En tilsvarende
tilføyelse foreslås i reglene som ble foreslått
i Ot.prp. nr. 77 (2001-2002).
De reglene som foreslås i proposisjonen her, vil formentlig
komme til anvendelse i et begrenset antall tilfeller. I sin tur
innebærer dette at de økonomiske og administrative
konsekvensene av forslaget blir begrensede.
Justisdepartementet vil dekke merutgiftene forslaget medfører
innenfor de til enhver tid gjeldende budsjettrammer.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Ot.prp. nr 24 (2002-2003) Om lov om endringer i straffeprosessloven mv. (begrensninger i adgangen til dokumentinnsyn og bevisførsel) sendes tilbake til Regjeringen.
Komiteen viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i straffeprosessloven mv. (begrensninger i adgangen til dokumentinnsyn og bevisførsel)
I
I domstolloven 13. august 1915 nr. 5 gjøres denne endringen:
§ 126 første ledd nytt annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder for begjæringer etter straffeprosessloven §§ 28 tredje ledd tredje til sjette punktum, 242 a, 264 sjette ledd, 267 første ledd tredje punktum, jf. 264 sjette ledd og 292 a.
II
I straffeprosessloven 22. mai 1981 nr. 25 gjøres disse endringene:
§ 21 a nytt tredje ledd skal lyde:
Reglene i bestemmelsen her gjelder tilsvarende så langt de passer for saker etter §§ 28 tredje ledd tredje til sjette punktum, 242 a, 264 sjette ledd, 267 første ledd tredje punktum, jf. 264 sjette ledd og 292 a.
§ 28 tredje ledd nye tredje til sjette punktum skal lyde:
Utskrift kan nektes på de vilkår som er fastsatt i § 242 a første, jf. annet ledd. Reglene i § 242 a tredje til femte ledd gjelder tilsvarende så langt de passer. Retten kan ikke gi utskrift av dokumenter som inneholder opplysninger som tidligere er unntatt fra innsyn etter reglene i § 242 a, § 264 sjette ledd eller § 267 første ledd tredje punktum, jf. § 264 sjette ledd. Retten kan heller ikke gi utskrift av dokumenter som inneholder opplysninger som påtalemyndigheten tidligere har begjært unntatt fra innsyn etter disse bestemmelsene, dersom påtalemyndigheten har innstilt forfølgningen etter § 72 første ledd annet punktum annet alternativ fordi den ikke fikk medhold i begjæringen.
§ 52 tredje ledd nye sjette og sjuende punktum skal lyde:
Bestemmelsene i første, annet og femte punktum gjelder tilsvarende så langt de passer for saker etter §§ 28 tredje ledd tredje til sjette punktum, 242 a, 264 sjette ledd, 267 første ledd tredje punktum, jf. 264 sjette ledd og 292 a. I disse sakene skal kjennelsen meddeles den advokat som er særskilt oppnevnt etter § 100 a.
§ 72 første ledd annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder når en dom er opphevet eller det foreligger rettskraftig avgjørelse om ikke å ta en begjæring etter § 242 a, § 264 sjette ledd, § 267 første ledd tredje punktum, jf. § 264 sjette ledd eller § 292 a til følge.
§ 73 første ledd nye annet til fjerde punktum skal lyde:
Frafalles saken i medhold av § 72 første ledd annet punktum annet alternativ etter at hovedforhandling er begynt, skal saken heves. Saken skal heves også når dom er avsagt i en tidligere instans. Er dommen fellende, skal den oppheves.
§ 74 første ledd nytt annet punktum skal lyde:
Er forfølgningen mot en siktet innstilt etter § 72 første ledd annet punktum annet alternativ, kan forfølgningen tas opp igjen når grunnen til at saken ble innstilt er bortfalt.
§ 100 a skal lyde:
Når retten behandler en sak etter §§ 200 a, 202 c, 202 e, 208 a, 210 a, 210 c, 216 a, 216 b, 242 a, 264 sjette ledd, 267 første ledd tredje punktum eller § 292 a, skal den straks oppnevne offentlig advokat for den mistenkte. Advokat skal oppnevnes selv om den mistenkte allerede har forsvarer. Advokat skal likevel ikke oppnevnes etter bestemmelsen her i saker etter § 242 a, § 264 sjette ledd eller § 267 første ledd tredje punktum, jf. § 264 sjette ledd, der påtalemyndigheten ikke motsetter seg at den siktedes forsvarer får innsyn i opplysningene mot å bli pålagt taushetsplikt, og forsvareren mottar opplysningene.
Advokaten skal vareta den mistenktes interesser i forbindelse med rettens behandling av begjæringen. Advokaten skal gjøres kjent med begjæringen og grunnlaget for den, har krav på varsel til rettsmøte til behandling av begjæringen og har rett til å uttale seg før retten treffer avgjørelse. Advokaten kan påkjære rettens kjennelse. Kapittel 26 gjelder så langt reglene passer.
Advokaten må ikke sette seg i forbindelse med den mistenkte. Advokaten skal bevare taushet om begjæringen, om opplysninger som kommer frem under behandlingen av begjæringen og om rettens beslutning. Beslutter retten bruk av et tvangsmiddel, gjelder taushetsplikten til advokaten også opplysninger som kommer frem ved bruk av tvangsmidlet.
Retten kan ved kjennelse beslutte at en advokat som er oppnevnt etter denne bestemmelsen, ikke kan opptre som forsvarer senere i saken.
§ 102 annet ledd nytt annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder i saker der det oppnevnes advokat etter § 100 a.
§ 130 a nåværende fjerde ledd blir tredje ledd nye annet og tredje punktum.
Nåværende femte til sjuende ledd blir nye fjerde til sjette ledd.
§ 234 a annet ledd skal lyde:
Anonym vitneførsel kan gå ut på
a) at det ikke opplyses om navnet på en av politiets kilder eller informanter eller gis andre opplysninger som kan føre til at kildens eller informantens identitet blir kjent, eller
b) at det ikke opplyses om navnet på en person som har forklart seg for politiet eller gis andre opplysninger som kan føre til at personens identitet blir kjent.
Ny § 242 a skal lyde:
Etter begjæring fra statsadvokaten kan tingretten som en enkeltstående rettshandling, jf. § 272 a, ved kjennelse beslutte at påtalemyndigheten kan nekte den siktede og forsvareren innsyn i opplysninger som påtalemyndigheten ikke vil påberope som bevis i saken, når det om innsyn gis, kan være fare for
a) en alvorlig forbrytelse mot noens liv, helse eller frihet,
b) at muligheten for en person til å delta skjult i etterforskningen av andre saker som nevnt i annet ledd, blir vesentlig vanskeliggjort,
c) at muligheten for politiet til å forebygge eller etterforske forbrytelser som nevnt i annet ledd, blir vesentlig vanskeliggjort fordi informasjon om andre saker eller om politiets metodebruk blir kjent, eller
d) at politiets samarbeid med et annet lands myndigheter blir vesentlig vanskeliggjort.
Unntak fra dokumentinnsyn kan bare besluttes dersom det er strengt nødvendig og det ikke medfører vesentlige betenkeligheter av hensyn til den siktedes forsvar.
Reglene i første ledd første punktum bokstav b til d gjelder bare i saker om en handling eller forsøk på en handling
a) som etter loven kan medføre straff av fengsel i 5 år eller mer, eller
b) som rammes av straffeloven kapittel 8 eller 9 eller § 162 eller av lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. § 5.
Forhøyelse av maksimumsstraffen ved gjentakelse av forbrytelser kommer ikke i betraktning.
Bestemmelsene i § 130 a fjerde og sjette ledd gjelder tilsvarende så langt de passer. Den siktede og hans forsvarer kan bare gjøres kjent med prosesskrifter fra påtalemyndigheten og delta i rettsmøter i den utstrekning det kan skje uten at opplysninger som er begjært unntatt fra innsyn, gjøres kjent. Foreligger det rettskraftig kjennelse om at det skal gis innsyn i opplysninger som er begjært unntatt etter bestemmelsen her, kan påtalemyndigheten likevel nekte innsyn dersom den innstiller strafforfølgningen.
Den siktedes forsvarer plikter å bevare taushet om opplysninger han får innsyn i, men som den siktede nektes innsyn i etter bestemmelsen her.
Retten kan bare omgjøre en kjennelse om å nekte innsyn etter paragrafen her, dersom det har kommet til nye opplysninger. Tredje ledd tredje punktum gjelder tilsvarende. Rettens avgjørelse etter paragrafen her kan ikke brukes som ankegrunn.
§ 262 nytt fjerde ledd skal lyde:
Foreligger det kjennelse etter § 242 a i saken, og vilkårene i § 272 a annet ledd er oppfylt, skal påtalemyndigheten opplyse om det i en særskilt fortrolig forsendelse til retten med kopi av kjennelsen. Kjennelsen skal også oversendes dersom den særskilte advokaten som er oppnevnt etter § 100 a, krever det.
§ 264 nytt annet ledd skal lyde:
Dokumenter som inneholder opplysninger som det er nektet innsyn i etter reglene i § 242 a, skal ikke oversendes til forsvareren, med mindre grunnen til at det ble nektet innsyn er bortfalt. Inneholder dokumentene også opplysninger som forsvareren har krav på innsyn i, skal disse opplysningene gjøres tilgjengelige for forsvareren på en hensiktsmessig måte.
Nåværende annet til fjerde ledd blir nye tredje til femte ledd.
§ 264 nytt sjette ledd skal lyde:
Dokumentinnsyn kan også nektes på de vilkår som er fastsatt i § 242 a første, jf. annet ledd. Reglene i § 242 a tredje til femte ledd gjelder tilsvarende.
Nåværende femte ledd blir nytt sjuende ledd.
§ 267 første ledd tredje punktum skal lyde:
Reglene i § 242 fjerde ledd og § 264 første ledd annet til fjerde punktum, femte og sjette ledd gjelder tilsvarende.
§ 272 a skal lyde:
Begjæring fra statsadvokaten om at den siktede og hans forsvarer kan nektes innsyn i sakens dokumenter eller om at bevis kan avskjæres etter bestemmelsene i § 242 a, § 264 sjette ledd, § 267 første ledd tredje punktum, jf. § 264 sjette ledd, eller § 292 a avgjøres av en særskilt dommer. Begjæringen bør fremsettes samtidig med oversendelsen av tiltalebeslutningen som nevnt i § 262, og som regel ikke senere enn to uker før hovedforhandlingen starter.
Dersom saken kan utvikle seg slik at opplysningene som det blir nektet innsyn i, kan bli til gunst for den siktede ved avgjørelsen av skyldspørsmålet eller straffespørsmålet, skal den særskilte dommeren i kjennelsen pålegge påtalemyndigheten å oversende kjennelsen til tingretten etter reglene i § 262 fjerde ledd. Det samme gjelder der bevisførsel blir avskåret etter § 292 a.
Kjennelse om å nekte dokumentinnsyn eller avskjære bevis etter bestemmelsene som det er vist til i første ledd, er bindende også under hovedforhandlingen, med mindre påtalemyndigheten likevel vil legge frem opplysningene eller grunnen til å nekte innsyn eller bevisførsel er falt bort og særlig tungtveiende hensyn tilsier at kjennelsen omgjøres. Rettens beslutning om ikke å omgjøre en kjennelse kan ikke påkjæres.
§ 292 annet ledd første punktum, slik det lyder etter lov 28. juni 2002 nr. 55, skal lyde:
Om ikke annet følger av tredje ledd eller av § 292 a, kan bevis som er for hånden, bare nektes ført når beviset
a) gjelder forhold som er uten betydning for dommens innhold,
b) gjelder forhold som allerede er tilstrekkelig bevist, eller
c) åpenbart ikke har noen beviskraft.
Ny § 292 a skal lyde:
Etter begjæring fra aktor kan tingretten som er enkeltstående rettshandling, jf. § 272 a ved kjennelse beslutte at et vitne ikke skal forklare seg om forhold som påtalemyndigheten ikke vil påberope som bevis i saken, når det om forklaring gis, kan være fare for
a) en alvorlig forbrytelse mot noens liv, helse eller frihet,
b) at muligheten for en person til å delta skjult i etterforskningen av andre saker som nevnt i annet ledd, blir vesentlig vanskeliggjort,
c) at muligheten for politiet til å forebygge eller etterforske forbrytelser som nevnt i annet ledd, blir vesentlig vanskeliggjort fordi informasjon om andre saker eller om politiets metodebruk blir kjent, eller
d) at politiets samarbeid med et annet lands myndigheter blir vesentlig vanskeliggjort.
Bevisavskjæring kan bare besluttes dersom det er strengt nødvendig og det ikke medfører vesentlige betenkeligheter av hensyn til den siktedes forsvar.
Reglene i første ledd første punktum bokstav b til d gjelder bare i saker om en handling eller forsøk på en handling
a) som etter loven kan medføre straff av fengsel i 5 år eller mer, eller
b) som rammes av straffeloven kapittel 8 eller 9 eller § 162 eller av lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. § 5.
Forhøyelse av maksimumsstraffen ved gjentakelse eller sammenstøt av forbrytelser kommer ikke i betraktning.
Reglene i § 242 a tredje til femte ledd gjelder tilsvarende så langt de passer.
§ 378 nr. 4 og ny nr. 5 skal lyde:
4. når de avslår en begjæring om oppnevning av offentlig forsvarer,
5.når de er truffet etter bestemmelsene i § 242 a, § 264 sjette ledd, § 267 første ledd tredje punktum, jf. § 264 sjette ledd eller § 292 a.
§ 444 tredje ledd nytt annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder i saker der forfølgningen er innstilt etter § 72 første ledd annet punktum annet alternativ.
§ 449 første ledd nye tredje og fjerde punktum skal lyde:
Innsyn i opplysninger som hører til straffesaken, kan nektes på de vilkår som er fastsatt i § 242 a første, jf. annet ledd. Reglene i § 242 a tredje til femte ledd og § 292 a gjelder tilsvarende så langt de passer.
III
Fra det tidspunkt lov ... om endringer i straffeprosessloven mv. (erstatning etter strafforfølgning) trer i kraft, skal straffeprosessloven § 446 tredje ledd lyde slik:
Erstatningen etter §§ 444 til 445 kan settes ned eller falle bort i saker der forfølgningen er innstilt etter § 72 første ledd annet punktum annet alternativ.
Fra samme tidspunkt skal straffeprosessloven § 449 fjerde ledd lyde slik:
Innsyn i opplysninger som hører til straffesaken, kan nektes på de vilkår som er fastsatt i § 242 a første, jf. annet ledd. Reglene i § 242 a tredje til femte ledd og § 292 a gjelder tilsvarende så langt de passer.
IV
I lov 15. juni 2001 nr. 63 om lov om endringer i straffeprosessloven mv. (gjenopptakelse) gjøres disse endringene i loven del II:
§ 398 annet og tredje ledd skal lyde:
Dersom kommisjonen under saksforberedelsen innhenter eller mottar opplysninger av betydning for avgjørelsen, skal siktede og påtalemyndigheten gjøres kjent med opplysningene og få uttale seg om dem. Plikten til å informere siktede gjelder likevel ikke for opplysninger som vedkommende ikke har rett til å gjøre seg kjent med etter § 264, jf. § 267.
Om dokumentinnsyn gjelder §§ 28, 242, 242 a, 264 og 267 tilsvarende. Kommisjonen kan unnta fra innsyn dokumenter som den selv har utarbeidet for sin interne saksforberedelse.
V
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i justiskomiteen, den 19. mars 2003
Trond Helleland |
Jan Arild Ellingsen |
ordfører og leder |
sekretær |