Generelt vil Regjeringen bemerke at stiftelsesreglene henger
nært sammen med regler om eierkontroll. Stiftelsesreglene
tar bl.a. sikte på å sikre at institusjonen får
et forholdsvis spredt eierskap fra begynnelsen av, særlig
gjennom kravet om offentlig tegning. Eierbegrensningsreglene innebærer
at dette hensynet ivaretas også i institusjonens senere
liv. Selv om det nå foreslås endringer i eierbegrensningsreglene,
kan ikke Regjeringen se at dette tilsier vesentlige endringer i
stiftelsesreglenes krav til offentlig tegning. Av hensyn til konsekvent
regulering av finansinstitusjoner på dette området,
foreslås i samsvar med Banklovkommisjonens og arbeidsgruppens forslag
at kravet om offentlig tegning også gjøres gjeldende
for forsikringsselskaper.
Regjeringen vil for øvrig foreslå enkelte tekniske endringer
i reglene om stiftelse og offentlig tegning. Bestemmelsen i forretningsbankloven § 4
første ledd forutsetter at banken stiftes ved såkalt
suksessivstiftelse. Det fremgår imidlertid av de nye aksjelovene kapittel
2 (særlig § 2-1) at aksjeselskaper og
allmennaksjeselskaper skal stiftes ved simultanstiftelse. Forretningsbanker
ble i overgangsbestemmelsene i aksjelovene §§ 21-2
nr. 23 og 21-2 nr. 20 gitt et midlertidig unntak fra kravet om simultanstiftelse.
Etter at unntaket nå er opphørt, må stiftelser
av forretningsbanker skje ved (1) simultanstiftelse i henhold til
aksjelovene og ved (2) offentlig tegning i henhold til forretningsbankloven § 4.
Banklovkommisjonen foreslo i NOU 1998:14 å oppheve reglene
om suksessivstiftelse for forretningsbanker. Det ble bl.a. vist
til at forretningsbanker burde være underlagt den alminnelige
aksjelovgivningen på dette punktet. Ingen høringsinstanser
hadde innvendinger mot forslaget. Regjeringen går etter dette
inn for å endre forretningsbankloven § 4
slik at ordlyden kommer mer i overensstemmelse med aksjelovgivningen.
Kravet om offentlig tegning for forretningsbanker videreføres
for å legge til rette for spredt eierskap. Dette innebærer
at offentlig tegning etter de nye reglene om stiftelse må skje
ved etterfølgende kapitalforhøyelse.
Regjeringen slutter seg videre til Banklovkommisjonen som i NOU
1998:14 side 160 uttaler at det ikke er grunn til å videreføre
kravet om at det blant stifterne må være minst
ti personer. Det vises til at de eierkontrollreglene som nå foreslås
kan ivareta disse hensyn.
Det vises til forslag til:
forsikringsvirksomhetsloven § 2-1
første ledd femte punktum. (Bestemmelsen sier at tillatelse skal
nektes med mindre mer enn tre firedeler av forsikringsselskapets
aksjekapital tegnes ved kapitalforhøyelse uten fortrinnsrett
for aksjeeiere eller andre.)
forretningsbankloven § 4 første
ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag ovenfor.
Etter Regjeringens syn er det lite hensiktsmessig å videreføre
absolutte stemmerettsbegrensninger dersom det åpnes for
en mer skjønnsmessig eierkontroll. EUs eierkontrollregler
gjelder erverv av eierandeler som representerer bestemte andeler
av institusjonenes eierkapital, andel av stemmene og rettigheter
til eierandeler som gir slik stemmerett. Temaet for kontrollen er
hvilken innflytelse slike erverv gir. Et helt sentralt ledd i slik
kontrollutøvelse er for eksempel stemmegivning på generalforsamlingen.
Etter gjeldende rett kan ingen stemme for mer enn 10 pst. av stemmene
i selskapet eller for mer enn 20 pst. av de stemmer som er representert
på generalforsamlingen, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2-4.
Bestemmelsen må ses i sammenheng med gjeldende eierbegrensningsregel
på 10 pst. i § 2-2. Begrunnelsen for særskilte
stemmerettsregler var muligheten for begrenset oppmøte
på generalforsamlingen i en finansinstitusjon. En slik
tilleggsbegrensning retter seg mer direkte mot adgangen til å øve
innflytelse enn selve eierandelen isolert sett. Etter forslaget
til nytt skjønnsbasert system vil det kunne gis tillatelse
til å inneha en eierandel som gir rett til på en
generalforsamling å stemme for eksempelvis 30 pst. av aksjene i
en finansinstitusjon. For at innholdet i en slik tillatelse skal
gi tilstrekkelig mening, bør ikke den innflytelsen eierandelen
representerer begrenses av stemmerettsreglene i § 2-4.
Regjeringen legger til grunn at de særskilte stemmerettsbegrensninger
for finansinstitusjoner som er inntatt i finansieringsvirksomhetsloven § 2-4
ikke har noen plass ved siden av de nye regler om eierforholdet
som er inntatt i denne lovproposisjonen. Det foreslås derfor å oppheve
de særskilte stemmerettsbegrensninger for finansinstitusjoner
i finansieringsvirksomhetsloven § 2-4 og § 2-5
første ledd. De hensyn gjeldende stemmerettsregler skal
ivareta vil imidlertid kunne ivaretas i den alminnelige egnethetsvurderingen,
ved at en i den forbindelse vurderer egnethet i lys av den reelle
innflytelse som vil kunne utøves.
Det vises til forslag til:
opphevelse av finansieringsvirksomhetsloven § 2-4.
(Det foreslås å oppheve stemmerettsbegrensningene
for finansinstitusjoner.)
finansieringsvirksomhetsloven § 2-5 første
ledd og at nåværende andre ledd blir nytt første
ledd. (Forbudet mot å stille garanti for aksjetegning er ikke
lenger aktuell etter endringene i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2.)
opphevelse av finansieringsvirksomhetsloven § 2-6
første ledd. (Teknisk justering, ved at henvisningen til §§ 2-4
og 2-5 tas ut som følge av at disse foreslås opphevet.)
finansieringsvirksomhetsloven § 3-4 andre
ledd første punktum. (Teknisk justering ved at henvisningen
til § 2-4 tas ut ettersom denne bestemmelsen foreslås
opphevet.)
opphevelse av forsikringsvirksomhetsloven § 5-8
første ledd og at andre ledd blir nytt første
ledd. (Det foreslås å oppheve stemmerettsbegrensninger
for forsikringsselskaper mv. i likhet med det som foreslås
for finansinstitusjoner generelt.)
forsikringsvirksomhetsloven § 13-8 første
ledd. (Teknisk justering ved at henvisningen til § 5-8 første
ledd tas ut ettersom bestemmelsen foreslås opphevet.)
Komiteen viser til brev 21. mai
2003 fra finansministeren der finansministeren viser til Regjeringens
forslag til lovvedtak III om opphevelse av finansieringsvirksomhetsloven § 2-5.
Det riktige skal være at kun bestemmelsens første
ledd foreslås opphevet, og at nåværende
andre ledd blir nytt første ledd. Komiteen har
tatt hensyn til dette i sin tilråding til vedtak til lov.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til sine merknader under
punkt 2.2 og 3.2 og går imot Regjeringens forslag.
Etter Regjeringens vurdering er det i lys av forslaget om å oppheve
gjeldende eierbegrensningsregler behov for lovendringer for å sikre
en full gjennomføring av bankdirektivet (2000/12/EF)
artikkel 7 og tilsvarende regler i forsikringsdirektivene. Det vises
i den anledning til at direktivene krever en egnethetsvurdering
før det gis virksomhetskonsesjon. Denne egnethetsvurderingen
er sammenfallende med den egnethetsvurdering som kreves ved erverv
av kvalifisert eierandel mv., jf. bankdirektivet artikkel 7 og 16.
Etter Regjeringens vurdering er det naturlig å innføre
en slik tilsvarende parallell i det norske regelverket også,
selv om de foreslåtte norske reglene på enkelte
punkter er noe mer konkrete enn det som kreves etter direktivene.
Det vises i den anledning til forslag til endring i forretningsbankloven § 8a
nytt tredje ledd, forsikringsvirksomhetsloven § 2-1
første ledd og finansieringsvirksomhetsloven § 3-3
nytt sjette ledd.
Regjeringen vil for øvrig vurdere forslaget om tilbakekall
av konsesjon i tilknytning til oppfølgingen av NOU 1998:14.
Det vises til at de alminnelige forvaltningsrettslige regler om
omgjøring av bl.a. konsesjonsvilkår etter omstendighetene
vil kunne få anvendelse på slike situasjoner forslaget
tar sikte på å regulere.
Det vises til forslag til:
forsikringsvirksomhetsloven § 2-1
første ledd tredje og fjerde punktum og andre ledd. (Bestemmelsen
gir bl.a. eierkontrollreglene anvendelse ved vurdering av forsikringsselskapers
søknad om konsesjon.)
foretningsbankloven § 8a nytt tredje ledd.
(Forslag gir eierkontrollreglene i finansieringsvirksomhetsloven
anvendelse for forretningsbankers søknad om konsesjon.)
finansieringsvirksomhetsloven § 3-3 nytt
sjette ledd og at nåværende sjette ledd blir nytt
syvende ledd. (Forslaget gir eierkontrollreglene anvendelse for
finansieringsselskapers søknad om konsesjon).
finansieringsvirksomhetsloven § 3-4 første
ledd annet punktum. (Teknisk justering som følge av forslaget
til at nåværende finansieringsvirksomhetsloven § 3-3
sjette ledd blir nytt syvende ledd.)
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til sine merknader under
punkt 2.2 og 3.2 og går imot Regjeringens forslag.
Innledningsvis vil Regjeringen bemerke at gjeldende konsesjonsregler
for oppkjøp mv. av finansinstitusjoner generelt har et
videre anvendelsesområde enn de foreslåtte reglene
om eierkontroll, ved at de i tillegg til oppkjøp også omfatter
fusjon, fisjon og overdragelse av vesentlige deler av virksomheten
i institusjonen. På den annen side vil eierkontrollreglene
omfatte situasjoner som ikke reguleres av de alminnelige konsesjonsreglene,
for eksempel ved erverv av ikke-kontrollerende eierposter.
Det er likevel på det rene at disse reglene i mange tilfeller
i prinsippet vil kunne få anvendelse ved siden av hverandre.
Dette vil typisk gjelde ved oppkjøp av en finansinstitusjon.
Regjeringen kan ikke se at reglene vil kunne stå i rettslig
motstrid til hverandre, men slik parallell lovregulering reiser
enkelte særlige problemstillinger.
Et viktig spørsmål gjelder hvilke hensyn som skal
vurderes etter hhv. eierkontrollreglene og de alminnelige konsesjonsreglene.
Det synes lite hensiktsmessig å trekke en klar grense mellom
de hensyn som er relevante ved eierkontrollen og de hensyn som er
relevante ved den alminnelige konsesjonsbehandlingen. De relevante
hensyn ved eierkontrollen omfatter bl.a. en vurdering av erververs økonomiske stilling,
tilsynsmessige forhold mv. Ved vurdering etter de alminnelige konsesjonsreglene,
vil tilsynsmessige forhold, soliditet og konkurranseforhold stå sentralt.
Det vil også etter omstendighetene kunne oppstå tidsmessig
sammenfall av vurderingen av søknader etter de to regelsettene,
selv om det her er visse forskjeller. Konsesjonsplikten etter eierkontrollreglene vil
normalt utløses på et noe tidligere tidspunkt
enn de alminnelige konsesjonsreglene, men det vil neppe være
noe i veien for at en erverver velger å fremme søknad
etter konsesjonsreglene på et tidligere tidspunkt (dvs.
samtidig med at det sendes søknad etter eierkontrollreglene).
Forholdene synes derfor å ligge godt til rette for at
myndighetene skal kunne vurdere ervervet etter de to regelsettene
samtidig. Det antas at dette vil kunne avhjelpe de praktiske problemer
som vil kunne oppstå som følge av at to regelsett
får anvendelse. Det bemerkes imidlertid at pliktsubjektet
er forskjellig etter de to regelsettene. Eierkontrollreglene retter
seg direkte mot den aktuelle erverver, mens konsesjonsreglene retter
seg mot institusjonene som sådan.
Det understrekes videre at saksbehandlingsfristen kun gjelder
i forhold til reglene om eierkontroll. Myndighetene bør
ha mulighet til å kunne vurdere nøye om det for
eksempel er behov for ytterligere konsesjonsvilkår i tilknytning
til de alminnelige konsesjonsreglene, og i så fall vil
utfallet av eierkontrollen kunne avklares på et tidligere
tidspunkt enn utfallet av den alminnelige konsesjonsbehandlingen.
Det vises til forslag til:
forsikringsvirksomhetsloven § 3-6
andre ledd. (Etter forslaget vil ethvert erverv som innebærer at
et norsk forsikringsselskap blir et datterselskap omfattes av konsesjonsplikten,
uavhengig av om erverver er norsk eller utenlandsk.)
finansieringsvirksomhetsloven § 3-6 tredje
ledd. (Etter forslaget vil ethvert erverv som innebærer at
et norsk finansieringsforetak blir et datterselskap omfattes av
konsesjonsplikten, uavhengig av om erverver er norsk eller utenlandsk.)
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til sine merknader under
punkt 2.2 og 3.2 og går imot Regjeringens forslag.
Regjeringens forslag til endringer i eierbegrensningsreglene
går på enkelte punkter noe lenger enn arbeidsgruppens
forslag, og dette reiser enkelte spørsmål i tilknytning
til reguleringen av finanskonsern mv. som ikke ble drøftet
av arbeidsgruppen.
Det gjelder særlige regler for såkalt finanskonsern,
dvs. konsern hvor minst ett selskap (som ikke er morselskapet) er
en finansinstitusjon. Disse reglene finnes dels i finansieringsvirksomhetsloven
kapittel 2a, og dels i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
andre ledd nr. 1 til 5. I tillegg finnes enkelte bestemmelser i
særlovgivningen for den enkelte institusjon. Det er en
nær lovteknisk sammenheng mellom konsernreglene og eierbegrensningsreglene.
Dette gjelder særlig konsernreglene i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
andre ledd, som er utformet som unntak fra den alminnelige 10 pst.-begrensningen
i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2 første
ledd. I tillegg er det en viss materiell sammenheng mellom konsernreglene
og eierbegrensningsreglene. Dette vil drøftes nærmere
i det følgende.
Som et generelt utgangspunkt vil ikke Regjeringen nå foreslå endringer
i konsernreglene i større utstrekning enn det som er nødvendig
for å foreta en tilpasning til de nye reglene om eierkontroll.
Lovteknisk bør også konsernreglene i størst
mulig grad "stå på egne ben" i forhold til eierkontrollreglene.
Gjeldende konsernregler pålegger bl.a. konsesjonsplikt
ved etablering av finanskonsern, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2a-3
og § 2a-4. Videre gjelder særskilte regler
om transaksjoner og konsolidering mv., jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2a-8 og § 2a-9.
I tillegg gjelder enkelte særregler for morselskap i finanskonsern
som kun forvalter sine eierinteresser i konsernet, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2a-10
til § 2a-16. Regjeringen vil ikke foreslå vesentlige
endringer i disse reglene. Et generelt spørsmål
er imidlertid når konsernreglene kommer til anvendelse,
for eksempel når konsesjonsplikten vil inntre. Dette reiser
ikke særlig tvil i dag, fordi det i utgangspunkt er forbudt
for en finansinstitusjon å eie mellom 10 og 100 pst. av
en annen finansinstitusjon. Opphevelsen av disse reglene kan i prinsippet
gi opphav til usikkerhet om det foreligger et konsernforhold som
reguleres av lovens kapittel 2a, siden det i konserndefinisjonen
til dels inngår skjønnsmessige kriterier dersom
eierforholdet ikke overstiger 50 pst. I utgangspunktet vil en legge
til grunn aksjelovgivningens konsernbegrep ved vurderingen av slike situasjoner.
For øvrig er det lite trolig at dette vil bli en praktisk
problemstilling, siden en vil søke å eliminere
denne type tvilsspørsmål under konsesjonsbehandlingen
og de vilkår som vil bli satt i den forbindelse, hvor nettopp
hensynet til ryddige eierforhold og tilsynsmessige forhold vil stå sentralt.
Regjeringens forslag til endringer i eierbegrensningsreglene
reiser imidlertid realitetsproblemer i særlig to retninger.
For det første vil Regjeringens forslag innebære
at det ikke lenger vil være et lovbestemt forbud mot at
en ikke-finansinstitusjon eier en finansinstitusjon. Gjeldende konsernregler
bygger imidlertid på et slikt lovbestemt forbud, og disse
reglene må følgelig justeres, jf. nærmere
om dette nedenfor. For det andre foreslås å oppheve
de lovbestemte krav i eierbegrensningsreglene knyttet til størrelsen
på en finansinstitusjons eierskap i en annen finansinstitusjon.
I hvilken grad enkelte elementer av disse reglene bør videreføres
i konsernregelverket, og om det for øvrig er nødvendig
med endringer i reglene knyttet til organiseringen av finanskonsern, vil
drøftes nærmere.
Det kan generelt reises spørsmål om i hvilken grad
finansieringsvirksomhetsloven kapittel 2a gjelder for utenlandske
selskaper som erverver norske finansinstitusjoner, jf. uttalelser
i Ot.prp. nr. 2 (1991-1992) s. 23. Etter Regjeringens syn bør
ihvertfall bestemmelser om konsesjon i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-3
mv. gjelde ved slike erverv. For øvrig bør det
gis adgang til å regulere forholdet til utenlandske eiere
nærmere i forskrift, jf. forslag til presisering av forskriftshjemmelen
i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-1 andre ledd.
Det vises til forslag til:
forsikringsvirksomhetsloven § 3-6
første ledd. (Endringen reflekterer endringene i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2.)
forsikringsvirksomhetsloven § 5-1 første
ledd fjerde punktum og tredje ledd første punktum, § 5-4
sjette ledd og § 5-5 tredje ledd første
punktum. (Endringene innebærer en teknisk tilpasning til
endringene i finansieringsvirksomhetsloven. Ved vurderingen av om
det foreligger et konsernforhold må det tas utgangspunkt
i konserndefinisjonen i aksjelovene.)
Komiteen vil vise til brev av 6. mai
2003 fra Landkreditt til saksordfører hvor de ber om klare
føringer for at Landkreditts konsernstruktur nå vil
være en lovlig tillatt konsernstruktur. Spørsmålet
er forelagt Finansdepartementet som i brev av 16. mai 2003 skriver:
"… De eierbegrensningsreglene i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
som i dag stenger for Landkreditts eierstruktur, foreslås
opphevet og erstattet av regler om eierkontroll. Dette medfører
bl.a. at det i utgangspunktet ikke lenger vil gjelde noe lovbestemt forbud
mot at en kredittforening kan eie en bank. …"
Selv om Landkreditts konsernstruktur etter dette vil være
lovlig, viser komiteen, i likhet med departementet,
til at Landkreditt vil bli underlagt krav om tillatelse, hvor tillatelsen
vil bero på en bred egnethetsvurdering.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til sine merknader under
punkt 2.2 og 3.2 og går imot Regjeringens forslag.
Etter Regjeringens forslag vil det ikke lenger være
et lovbestemt forbud mot at andre enn finansinstitusjoner eier en
finansinstitusjon. Hvorvidt en slik eierkonstellasjon skal tillates
eller ikke, vil måtte vurderes i forhold til de alminnelige
retningslinjene for egnethetsvurderingen og konsesjonsreglene som gjelder
ved opprettelsen av et finanskonsern, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2a-3
andre ledd.
Et spørsmål som oppstår i den sammenheng
er om eier av en finansinstitusjon som ikke selv er finansinstitusjon,
skal underlegges særskilt regulering. Etter gjeldende finansieringsvirksomhetslov § 2a-5 må morselskap
i finanskonsern enten være en finansinstitusjon eller et
holdingselskap som nevnt i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-2
bokstav d. Slike holdingselskaper skal regnes som en finansinstitusjon
i forhold til reglene i finansieringsvirksomhetsloven kapittel 2a,
jf. også § 2-1. Slike foretak er underlagt
de alminnelige eierbegrensningsreglene, tilsyn, kapitalregler mv.
Videre gjelder det viktige særregler for slike foretak
i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-10 flg.
Etter Regjeringens syn er det et åpenbart behov for
regulering av eier som ikke selv er finansinstitusjon, bl.a. for å sikre
et effektivt tilsyn. Etter Regjeringens syn er imidlertid dette
forhold som bør utredes nærmere, og det foreslås
derfor at de nærmere reglene om dette kan gis i forskrifter.
Det antas at slike forskrifter kan gis med hjemmel i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-1
andre ledd. Det vises for øvrig til at enkelte bestemmelser
i særlovgivningen inneholder krav til morselskapet, jf.
bl.a. forsikringsvirksomhetsloven § 5-1 og § 5-4.
Det foreslås ingen endringer i disse.
Slike foretak som eier en finansinstitusjon (men som ikke selv
er en finansinstitusjon) vil således bli underlagt visse
plikter i konsernkapitlet, og det synes hensiktsmessig å innta
en legaldefinisjon av "eierforetak" i lovens § 2a-2
ny bokstav e). Slike foretak vil således være
noe annet enn de rene holdingselskaper som nevnt i § 2a-2
bokstav d). Slike holdingselskap vil fortsatt ha en lovbestemt funksjon
i organiseringen av finanskonsern, og de bør derfor fortsatt
være definert i loven og reguleres som en finansinstitusjon,
jf. nedenfor.
Et annet spørsmål er hvilke regler som skal
gjelde for konsernet som sådan når et slikt eierforetak
er konsernspiss. Etter Regjeringens syn er det neppe behov for særregulering
av slike konsern. En gruppe bestående av et eierforetak
og en finansinstitusjon vil anses som et finanskonsern, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2a-2
bokstav a). Dette innebærer bl.a. at reglene om konserntransaksjoner
og konsolidering vil komme til anvendelse, jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2a-8
og § 2a-9. Etablering av slikt konsernforhold
vil også kreve konsesjon etter finansieringsvirksomhetsloven § 2a-3
andre ledd. Det vil imidlertid oppstå særlige
spørsmål om hvilke former for virksomhet som skal
kunne drives i slikt finanskonsern, jf. gjeldende finansieringsvirksomhetslov § 2a-6.
De nærmere reglene om slike forhold bør kunne
gis i forskrift. Det antas at slik forskrift eventuelt kan gis med
hjemmel i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-1
andre ledd (jf. første ledd), men det foreslås
en teknisk presisering i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-6
om dette.
Dersom det aktuelle konsernet er et blandet finanskonsern (dvs.
med både bank og forsikring) oppstår imidlertid
særskilte spørsmål.
Det vises til forslag til:
finansieringsvirksomhetsloven §§ 2a-1
andre ledd, 2a-2 bokstav e, 2a-3 andre ledd første punktum,
2a-5, 2a-6 første ledd og 2a-7 andre ledd første
punktum.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til sine merknader under
punkt 2.2 og 3.2 og går imot Regjeringens forslag.
Regjeringen foreslår å fjerne det lovbestemte kravet
i eierbegrensningsreglene knyttet til størrelsen på en
finansinstitusjons eierskap i en annen finansinstitusjon. Dette
innebærer imidlertid ikke at en mener det i fremtiden vil
være mindre viktig å sikre klare og tydelige eierforhold
innen et finanskonsern. Etter Regjeringens syn vil imidlertid slike
hensyn kunne ivaretas på en mer målrettet måte
i et skjønnsbasert system. Det bør derfor klargjøres
i de lovfestede retningslinjer at erverver må overbevise
myndighetene om at det internt i et finanskonsern opprettholdes
klare og tydelige eierforhold som ikke vil vanskeliggjøre
et effektivt tilsyn. Videre vil det kunne settes vilkår i
tilknytning til en eventuell tillatelse. Opphevelsen av det lovbestemte
kravet om 100 pst. eie innebærer at det ikke lenger er
nødvendig å opprettholde særreglene som
gjelder for utenlandske institusjoners adgang til å eie
mindre enn 100 pst. av sine norske datterselskaper. Etter disse
reglene er det tilstrekkelig at det utenlandske morselskapet eier
mer enn 50 pst. av aksjene i den norske institusjonen, forutsatt
at de øvrige aksjene eies av andre finansinstitusjoner,
jf. forsikringsvirksomhetsloven § 3-5 andre ledd,
forretningsbankloven § 4 tredje ledd og finansieringsvirksomhetsloven § 3-6
tredje ledd bokstav b og fjerde ledd. I samsvar med arbeidsgruppens
forslag og Banklovkommisjonens forslag i NOU 1998:14, foreslår
Regjeringen å oppheve disse reglene.
Ovennevnte løsning reiser imidlertid enkelte spørsmål.
For det første må det vurderes å videreføre de
elementer i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2 andre
ledd nr. 1 til 5 som ikke regulerer eierandelens størrelse.
Dette gjelder bl.a. lovregler om plasseringen av de ulike konsernselskaper
i forhold til hverandre, jf. også nærmere omtale
i NOU 2002:3 s. 51. For det andre kan det reises spørsmål
ved om det innad i visse typer finanskonsern fortsatt bør
gjelde krav til eierandelens størrelse. Disse forhold vil
drøftes nærmere nedenfor.
I det følgende vil Regjeringen særlig drøfte
organiseringen av såkalt blandet finanskonsern, dvs. konsern
hvor det både inngår bank og forsikringsselskap, jf.
finansieringsvirksomhetsloven § 2a-2 bokstav b. Slike
konsern er i dag regulert i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
andre ledd nr. 1 og 2. Regjeringen ser ikke grunn til å videreføre
de særskilte konsernreglene for kredittforsikringsselskaper
og finansierings- og låneformidlingsselskaper i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
andre ledd nr. 3 til 5. Hensynet til en hensiktsmessig organisering
av konsern hvor slike foretak inngår, vil kunne vurderes i
tilknytning til de alminnelige eierkontrollreglene og konsesjonsreglene
i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-3 andre ledd.
Det vises for øvrig til at Banklovkommisjonen ikke foreslo å videreføre
den særskilte reguleringen av slike foretak i NOU 1998:14.
Det følger av gjeldende rett (finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
andre ledd nr. 1 bokstav a) at forsikringsselskap kan eies 100 pst.
av et morselskap i konsern eller i fellesskap av flere selskaper
innen konsernet, forutsatt at fordelingen av aksjene i morselskapet
er i samsvar med eierbegrensningsreglene. Forsikringsselskap kan
også eies av gjensidig forsikringsselskap eller av en gruppe
av slike selskaper som nevnt i forsikringsvirksomhetsloven § 4-10.
Videre kan forsikringsselskap eies av en bank, dersom banken eier
forsikringsselskapet gjennom et 100 pst. eiet holdingselskap, jf.
finansieringsvirksomhetsloven § 2-2 andre ledd
nr. 1 bokstav c. Det følger av finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
andre ledd nr. 2 bokstav a. at en bank kan eies 100 pst. av morselskap i
konsern som omfattes av forsikringsvirksomhetsloven eller morselskap
som ikke skal drive annen virksomhet enn å forvalte sine
eierinteresser i finanskonsern, forutsatt at fordelingen av aksjer
i slike morselskap er i samsvar med eierbegrensningsreglene. Videre
kan en bank eies 100 pst. av et forsikringsselskap, forutsatt at
forsikringsselskapet eier banken gjennom et 100 pst. eiet holdingselskap,
jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2-2 andre
ledd nr. 2 bokstav b. Tilsvarende adgang til å eie bank
gjelder konserngruppe bestående av gjensidige forsikringsselskaper
eller tilsvarende konserngrupper. Organisering og eierforhold i
blandet finanskonsern er nærmere omtalt i Ot.prp. nr. 2
(1991-1992).
Det er gitt særskilte regler for etablering av konsern
bestående av sparebank og gjensidig forsikringsselskap,
jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2a-16. Det
vises til nærmere omtale i Ot.prp. nr. 45 (1998-1999).
Banklovkommisjonen foreslo i NOU 1998:14 å lovfeste
nærmere regler om eierforhold og organisering av blandet
finanskonsern. Kommisjonen var delt i et flertall og et mindretall.
Flertallet foreslo å lovfeste en hovedregel om at morselskapet
på toppen av et blandet konsern alltid skal være
et selskap som bare skal ha til formål å forvalte
sine eierinteresser i døtrene (også kalt "holdingmodellen").
Mindretallet foreslo å oppheve de særskilte kravene
til organiseringen av blandet finanskonsern, og mente at aktørene
selv burde kunne velge den modell de fant hensiktsmessig. Høringsinstansene
var også delt i dette spørsmålet. Bl.a.
støttet Kredittilsynet og Norges Bank flertallets forslag,
mens representanter for finansnæringen i hovedsak sluttet
seg til mindretallets forslag.
Etter Regjeringens vurdering er det ikke naturlig å ta
opp dette spørsmålet til generell vurdering nå.
I tråd med Regjeringens generelle utgangspunkt nevnt innledningsvis,
bør en nå begrense seg til å foreta de endringer
som er nødvendige for å gjennomføre de nye
reglene om eierkontroll. Øvrige endringer i konsernreguleringen
vil kunne vurderes i tilknytning til den nærmere oppfølgingen
av NOU 1998:14.
I tråd med dette foreslås å videreføre
gjeldende regulering av blandede konsern. Dette innebærer
at det fortsatt bør stilles krav om at morselskapet er
et holdingselskap som nevnt i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-2
andre ledd bokstav d, som igjen eier banken og forsikringsselskapet
(holdingmodellen).
I tilfelle morselskapet er en operativ bank, forsikringsselskap
eller konsernenhet bestående av gjensidige konsernselskaper
må henholdsvis bank eller forsikring eies gjennom et mellomliggende
holdingselskap.
Etter Regjeringens syn vil slike konsernmodeller bidra til å skape
klare selskapsrettslige skiller mellom bank- og forsikringsvirksomheten
i finanskonsern.
Holdingselskaper som nevnt vil være en finansinstitusjon,
jf. finansieringsvirksomhetsloven § 2a-2 bokstav
d og finansieringsvirksomhetsloven § 2-1 første
ledd annet punktum, og vil ikke kunne drive annen virksomhet enn å forvalte
sine eierinteresser i de operative selskapene. Ved erverv av et
holdingselskap i "holdingmodellen" vil derfor eierkontrollreglene
få anvendelse.
Et særlig spørsmål er om det bør
videreføres lovbestemte krav til eierandelenes størrelse
mellom konsernselskaper i et blandet konsern eller delkonsern. I en
mellomliggende holdingmodell synes det naturlig å kreve
at det operative selskapet eier alle aksjene i holdingselskapet.
Holdingselskapet vil i en slik struktur kun være et selskapsrettslig
instrument for utøvelse av det operative selskapets eierskap,
noe som forutsetter heleie. Et særlig spørsmål
er om det fortsatt bør være et lovbestemt krav
om en viss eierandel fra holdingselskapet ned i de operative selskapene,
uavhengig av om det gjelder holdingmodellen eller den mellomliggende
holdingmodellen. Regjeringen kan ikke se at det er nødvendig
med lovregler om dette. Holdingselskapet vil forutsetningsvis eie mer
enn 50 pst. av aksjene i det operative selskapet (dvs. inneha "bestemmende
innflytelse" jf. aksjelovenes konserndefinisjon), og i tillegg kan
myndighetene under konsesjonsbehandlingen sette vilkår
om en høyere eierandel dersom dette synes nødvendig
ut fra bl.a. tilsynsmessige hensyn. Det foreslås for ordens
skyld å presisere adgangen til å sette slike vilkår i
finansieringsvirksomhetsloven § 2a-6 andre ledd.
Ovenfor er det drøftet særskilte spørsmål
knyttet til reguleringen av blandet finanskonsern i finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
andre ledd nr. 1 og 2, dvs. hvor både bank og forsikring
inngår. Det følger imidlertid implisitt av finansieringsvirksomhetsloven § 2-2
andre ledd nr. 2 at en bank ikke kan eie en annen bank. Regjeringen
tar ikke sikte på å endre dette, jf. forslag til
presisering i § 2a-6 andre ledd.
Det foreslås videre at Kongen i særlige tilfelle kan
gjøre unntak fra første til tredje ledd. For øvrig vises
det til at Kredittilsynet for tiden utarbeider et høringsnotat
der direktiv 2002/87/EF om utvidet tilsyn med
blandede finanskonsern vil bli foreslått innarbeidet i
norsk rett. Regjeringen vil kunne komme tilbake med nærmere
regler om finanskonsern i forbindelse med gjennomføringen
av direktivet.
Det vises til forslag til:
forretningsbankloven § 4
andre ledd, opphevelse av tredje ledd, endring i nåværende
fjerde ledd, som blir nytt tredje ledd og at femte ledd blir nytt fjerde
ledd, samt § 11 fjerde ledd og opphevelse av § 13
første ledd åttende punktum.
forsikringsvirksomhetsloven § 3-5 første
ledd og opphevelse av andre ledd.
finansieringsvirksomhetsloven § 2a-6 andre
og sjette ledd og opphevelse av § 3-6 fjerde ledd.
Komiteen viser til brev 21. mai
2003 fra finansministeren der finansministeren viser til Regjeringens
forslag til lovvedtak I om endring av forretningsbankloven § 11
fjerde ledd. Regjeringens forslag til bestemmelsens tredje punktum
bør utgå, siden Banksikringsfondet er avviklet,
jf. Ot.prp. nr. 33 (2001-2002) og Innst. O. nr. 35 (2001-2002). Komiteen har
tatt hensyn til dette i sin tilråding til vedtak til lov.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til sine merknader under
punkt 2.2 og 3.2 og går imot Regjeringens forslag.
Regjeringen legger til grunn at de alminnelige tilbudspliktregler
vil komme til anvendelse ved siden av de foreslåtte reglene
om eierkontroll. Dette har betydning i to retninger.
For det første vil et betinget tilbud om å erverve mer
enn 40 pst. av aksjene i et børsnotert foretak utløse
et frivillig tilbud etter verdipapirhandelloven § 4-18.
Regjeringen viser til at en forhåndsaksept er en endelig
aksept av et betinget tilbud. Etter Regjeringens forslag vil erverver
når visse vilkår er oppfylt kunne innhente slike
aksepter uten at dette i seg selv skal inkluderes ved beregningen
av de ulike terskelverdiene. Dersom erverver fremsetter et slikt
betinget tilbud til mer enn 40 pst. av aksjonærene, vil
enkelte av bestemmelsene om frivillige tilbud få anvendelse på tilbudet.
For det andre vil reglene om pliktige tilbud få anvendelse
ved erverv av mer enn 40 pst. av aksjene i et børsnotert
foretak. Regjeringen legger til grunn at de alminnelige tilbudspliktreglene
vil gjelde ved siden av de foreslåtte reglene om eierkontroll,
men tilbudspliktreglene vil komme til anvendelse på et
senere tidspunkt i prosessen. Dersom erverver ønsker å erverve
mer enn 40 pst. av aksjene i en børsnotert finansinstitusjon,
vil vedkommende måtte søke om tillatelse til dette
på forhånd. Ervervet vil først kunne gjennomføres
etter at eventuell tillatelse er gitt innen tre-måneders
fristen, og det er først på dette tidspunktet
at tilbudsplikten vil kunne bli aktuell.
For øvrig nevnes at Regjeringen i denne omgang ikke
vil foreslå endringer i den alminnelige tilbudspliktgrensen
i verdipapirhandelloven § 4-1. Tilbudspliktreglene
vil imidlertid kunne vurderes nærmere på et senere
tidspunkt, bl.a. i tilknytning til gjennomføringen av eventuelle
EU-regler om overtagelsestilbud. Det vises til at EU-kommisjonen
fremmet forslag til nye regler på området 2. oktober
2002.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens vurdering ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til sine merknader under
punkt 2.2 og punkt 3.2.
Arbeidsgruppen foreslår at avtale om fusjon eller annen
sammenslåing av finansinstitusjoner må ha tilslutning
fra eierandeler som tilsvarer minst to tredeler av stemmene og kapitalen
i hver av institusjonene. Etter alminnelig aksjelovgivning er dette
flertallskravet knyttet til aksjekapitalen som er representert på generalforsamlingen,
jf. allmennaksjeloven § 13-3 andre ledd og § 5-18.
Regjeringen kan ikke nå se behov for en slik særskilt
selskapsrettslig regel som foreslått av arbeidsgruppen.
Det vises til at forslaget ikke berører de nye reglene
om eierkontroll. Regjeringen vil eventuelt kunne komme tilbake til
forslaget i forbindelse med oppfølgingen av bl.a. NOU 1998:14
Finansforetak mv., hvor det også er foreslått
enkelte selskapsrettslige bestemmelser for finansinstitusjoner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
vurdering ovenfor.