Til Odelstinget
Helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer
i lov 15. juni 2001 nr. 53 om erstatning ved pasientskader
mv. (pasientskadeloven). Pasientskadeloven trådte i kraft
for den offentlige helsetjenesten fra 1. januar 2003, men
ble utsatt for privat helsetjeneste, jf. Ot.prp. nr. 22 (2002-2003). Med
endringene som foreslås i proposisjonen, legges det opp
til at loven kan tre i kraft i sin helhet.
Helsedepartementet foreslår lovendringer som medfører
at forsikringsselskapene behandler de krav de kan bli ansvarlig
for å dekke, at det gis hjemmel for å fastsette
ansvarsbegrensning i forsikringsavtalene, og at det gis anledning
til å kreve egenandeler fra alle helseinstitusjoner, som
anses som offentlige etter loven, der skade finner sted. Det foreslås
at det kan anmodes Pasientskadenemnda om at saker som ikke er ferdigbehandlet
etter to år i Norsk Pasientskadeerstatning eller hos forsikringsgiver,
kan behandles av Pasientskadenemnda. I tillegg foreslås
enkelte tekniske endringer.
Det vises til at forslag til ny pasientskadelov ble behandlet
av sosialkomiteen i Innst. O. nr. 68 (2000-2001), og at det da ble
vedtatt at det er Norsk Pasientskadeerstatning som skal behandle
sakene også i de tilfeller der det er et privat forsikringsselskap
som står ansvarlig.
Pasientskadeloven gir bestemmelser om pasientskadeansvaret, hvem
som er ansvarlig etter loven, behandlingen av krav, klage og domstolsprøving, virkeområde,
overgangsregler og ikrafttredelse. Ansvarsgrunnlaget i pasientskadeloven
er et objektivisert ansvar, dvs. at pasienten som hovedregel ikke trenger å påvise
skyld. Den nye loven gjelder hele helsetjenesten, herunder de kommunale
sykehjemmene og den private helsetjenesten.
Forslag til forskrifter til loven ble sendt på høring med
høringsfrist i oktober 2002. Det vises til at det blant
høringssvarene også kom inn merknader til bestemmelser
i selve loven. Finansnæringens Hovedorganisasjon framholdt
at med bestemmelsen om at Norsk Pasientskadeerstatning skal behandle
sakene også i de tilfeller der et privat forsikringsselskap
står ansvarlig, innebærer at selskapene vil miste
kontrollen over behandlingen av saker, der de kan bli ansvarlige
for å dekke utbetalinger. Blant annet av den grunn mente
organisasjonen at det ikke var tilstrekkelig forretningsmessig grunnlag
for å tilby tjenester på dette området.
Det vises til at flere forsikringsselskaper ga melding til sine
kunder om at de ikke ville forlenge deres avtaler om forsikring,
og heller ikke ville tilby nye avtaler. Det medførte at
flere helsepersonellforeninger tok kontakt med departementet for å få vite
hvordan de skulle oppfylle kravene til å være
forsikret, når forsikringsbransjen ikke ville tilby forsikringer. Plikten
til å ha forsikring framkommer blant annet i helsepersonelloven § 20.
Det uttales at på bakgrunn av den oppståtte
situasjonen fremmet departementet Ot.prp. nr. 22 (2002-2003) om
lov om endring i lov om pasientskader mv. som åpnet for
delvis ikrafttredelse av pasientskadeloven. Lovendringen trådte
i kraft 1. januar 2003. Ved delt ikrafttredelse ble det
lagt til rette for at forsikringsavtaler som gjaldt, kunne forlenges
i 2003.
Helsedepartementet sendte ut høringsnotat med forslag
til lovendringer på høring i februar 2003.
Det vert vist til at Stortinget under behandling av Pasientskadelova
vedtok at det er Norsk Pasientskadeerstatning som skal behandle
sakene også i dei tilfella der det er eit privat forsikringsselskap
som står ansvarleg. Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og
Gunn Olsen, fra Høyre, Bent Høie, Elisabeth Røbekk
Nørve og John-Ragnar Aarset, fra Fremskrittspartiet, lederen
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, er nøgd med at Regjeringa
har kome attende til Stortinget med ei utviding av lova sitt virkeområde
til å gjelde heile helsetenesta (statleg, fylkeskommunal
og kommunal verksemd i tillegg til verksemd som vert drive på oppdrag
av eller med driftstilskot frå nokon av desse). Det vil òg
seie dei kommunale sjukeheimane og den private helsetenesta. Komiteen støtter
at pasientskadelova i sin heilskap skal tre i kraft frå 1. januar
2004.
Inntil ny lov trer i kraft også for privat helsetjeneste,
er det helsepersonelloven § 20 og apotekloven § 1-6
som gjelder på dette området. Det er etter disse bestemmelsene
en plikt til å være forsikret, og det er private
selskaper som sørger for forsikringer til denne gruppen.
Det medfører at behandlingen av disse pasientskadesakene
i sin helhet behandles av forsikringsselskapene.
Det uttales at en rekke høringsinstanser støtter departementets
forslag om at forsikringsselskapene selv skal utrede de krav de
kan bli ansvarlige for å dekke.
Departementet legger vekt på at når pasientskadeloven
trer i kraft i sin helhet, vil ansvarsgrunnlaget være det
samme for hele helsetjenesten, og det samme rettsgrunnlaget, pasientskadeloven,
vil gjelde uavhengig av om det er forsikringsselskap eller Norsk
Pasientskadeerstatning som utreder saken i første omgang.
Det framholdes at loven ikke lot seg sette i kraft slik den opprinnelig
ble vedtatt med en ordning der Norsk Pasientskadeerstatning også skulle
utrede krav der forsikringsselskapene sto ansvarlig for å dekke erstatningen.
Slik departementet ser det, er det nå av hensyn til pasientene
viktig at pasientskadeloven trer i kraft for hele helsetjenesten,
og det foreslås at forsikringsselskapene selv skal utrede
de krav de kan bli ansvarlige for å dekke.
I pasientskadelova slik det opphaveleg vart vedtatt,
var det nedfelt at Norsk Pasientskadeerstatning skulle utrede alle
krav, også dei krav der forsikringsselskapa stod ansvarlege
for å dekke erstatninga. Komiteen har merka
seg at det ikkje var mogleg at lova let seg iverksetje med ei slik
ordning. Forsikringsselskapa var ikkje viljuge til å tilby
forsikringar når dei ikkje samstundes fekk utgreie krava. Komiteen viser
m.a. til høyringsuttalinga frå Norges Apotekerforening
som går inn for at lova vert lagt til rette for at forsikringsbransjen
"ser seg interessert i å tilby forsikringer som det stilles
krav om at de private helseforetakene må ha". På denne
bakgrunn støtter komiteen departementet
i at forsikringsselskapa sjølv utgreier dei krav dei kan
bli ansvarlege for å dekkje.
Det vises til at departementet i forskrift har klargjort hva
som regnes til den offentlige helsetjenesten. Det framholdes at
Finansnæringens Hovedorganisasjon har uttalt at grensen
mellom offentlig og privat helsetjeneste burde endres slik at det
private markedet ble ytterligere utvidet i forhold til hva som er
tilfellet i dag fordi dette ville gjøre det mer regningssvarende
for forsikringsselskapene å engasjere seg i dette markedet.
Finansnæringens Hovedorganisasjon har foreslåttt
at kun pasientskader som oppstår ved helt offentlige helseinstitusjoner,
der det offentlige er arbeidsgiver, skal anses å være
offentlig helsetjeneste og omfattes av dekningen fra Norsk Pasientskadeerstatning,
mens virksomhet som drives på oppdrag av eller med driftstilskudd
fra stat, fylkeskommune og kommune skulle forsikre seg privat.
Departementet foreslår å beholde lovbestemmelsen
slik den er i dag. Det uttales at det vil sikre størst grad
av trygghet for pasientene i offentlig helsetjeneste at det offentlige
ved Norsk Pasientskadeerstatning står ansvarlig for de
skader som inntreffer under det offenteliges ansvar for å sørge
for helsetjenester.
Komiteen er nøgd med at departementet
foreslår å behalde lovteksten slik han er i dag.
Det vert argumentert med at dette sikrar størst grad av
tryggleik for pasientane i offentleg helsevesen ved at det offentlege,
ved Norsk Pasientskadeerstatning, står ansvarleg for dei
skader som inntreff under deira ansvar for å sørgje
for helsetenester. Dessutan har komiteen merka seg
at departementet i denne proposisjonen ikkje tar stilling til behov
for endringar av forskrift om Norsk Pasientskadeerstatning og Pasientskadenemnda.
Eventuelle behov for endring m.o.t fritidsskader/øyeblikkeleg
hjelp kjem under eventuelle endringar i forskrift om NPE og PSN.
Komiteen har òg merka seg at skiljet
mellom offentleg og privat helseteneste som pasientskadelova med
forskrifter gjer, med dette ikkje vert gjort gjeldande for andre
høve enn for pasientskadelova.
Det er ikke sagt uttrykkelig i pasientskadeloven at det er anledning
til å fastsette i forskrift bestemmelser om maksimalgrense
for det erstatningsansvar et selskap kan bli ansvarlig for å dekke
i en enkelt sak eller overfor en forsikringstaker i en periode,
men det framgår av § 8 i loven og av
forarbeidene til denne bestemmelsen at det er anledning til å begrense
ansvaret.
Departementet foreslår at det gis regler i forskrift om
adgangen til å avtale maksimale utbetalinger. Det uttales
at av hensyn til at pasientene bør sikres utbetaling som
ikke er avhengig av helsepersonellets eller virksomhetens økonomiske
stilling, bør en slik maksimalgrense ikke settes for lavt.
Departementet vil derfor foreslå at det gis hjemmel for å fastsette
nivået for hvor lav en maksimalgrense for forsikringsdekningen
kan være. Det uttales videre at på den annen side
må fastsetting av laveste nivå ikke settes så høyt at
forsikringen blir urimelig dyr for helsepersonellet.
Departementet anbefaler at det i forskrift fastsettes et laveste
nivå for maksimalbegrensningen i forsikringsavtalene som
setter tryggheten for pasienten først, og at det bør
tas sikte på avgrensing som sikrer full erstatning.
Departementet er av den oppfatning at det vil virke klargjørende
om bestemmelsen i pasientskadeloven § 8 annet
ledd gir tydelig anvisning på at det kan gis forskrift
om dekning av tap der forsikringsplikten ikke er overholdt, om fordeling
av tapet og om ansvarsbegrensning for forsikringer etter loven.
Komiteen deler departementet sitt syn
på at det vil verke klargjerande om bestemminga i pasientskadelova § 8
andre ledd gjev tydeleg henvising til at det kan gjevast forskrift
om dekning av tap der forsikringsplikta ikkje er fylgd, om fordeling
av tapet og om ansvarsavgrensing for forsikringar etter lova. På grunn
av den usikkerheita som har kome fram omkring storleiken på forsikringsmarknaden
i samband med endringane i lova, og dermed høvet til å fordele ansvaret
etter pasientskade, støtter komiteen departementet
i å endre § 8. Komiteen sluttar
seg til forslaget om at fordeling og dekning av udekka tap kan fastsetjast
i forskrift for å gje større fleksibilitet i valet
mellom alternative løysingar.
Det følger av pasientskadeloven § 5
om klage at vedtak fra Norsk Pasientskadeerstatning kan påklages
til Pasientskadenemnda. Forslaget i proposisjonen innebærer
at også avgjørelser fra forsikringsgiver i privat
sektor skal kunne bringes inn for Pasientskadenemnda. Dette innebærer
en mulighet for to-instansbehandling for alle pasientskadesaker.
Når vedtak foreligger fra Pasientskadenemnda, kan saken bringes
inn for domstolene.
Departementet anser at skadelidte i tilfeller der saksbehandlende
instans ikke viser tilstrekkelig initiativ i behandlingen av kravet,
kan være tjent med at anneninstansen overtar behandlingen
av saken selv om dette medfører at saken bare blir behandlet
i én instans. Det har tidligere vært foreslått,
jf. Ot.prp. nr. 31 (1998-1999) om lov om erstatning for pasientskader,
at krav fra forsikringsgivere som ikke var behandlet innen seks
måneder, kunne bringes inn for Pasientskadenemnda. Departementet
mener at seks måneder i mange saker vil være for
kort tid til å behandle et krav, og viser til at i Norsk
Pasientskadeerstatning er hoveddelen av sakene ferdigbehandlet i løpet
av to år. Det utttales at sakene vil være tjent med
den grundige behandling som behandlingen i NPE og forsikringsselskapene
vil innebære, og at en mulighet for å bringe en
sak direkte inn for Pasientskadenemnda kun bør være
en sikkerhetsventil. Departementet foreslår at skadelidte
skal kunne anmode Pasientskadenemnda om å overta behandlingen
av saken dersom to år har gått etter at kravet
ble meldt. Nærmere bestemmelser for vurderingen av anmodningen
i Pasientskadenemnda foreslås fastsatt i forskrift.
Komiteen er nøgd med forslaget
om at det ved forskrift vert gjeve eit høve til å få anmode
om at saka vert brakt direkte inn for Pasientskadenemnda for behandling
der. Dette skal kun fungere som ein tryggleiksventil. For å unngå at
Pasientskadenemnda ikkje vert belasta med unødvendig meirarbeid,
som kan føre til auka generell saksbehandlingstid, har komiteen merka
seg at fristen ikkje bør setjast for kort. Saker som i
utgangspunktet treng lang saksbehandlingstid, kan verte avskorne
frå direkte behandling i Pasientskadenemnda.
I den midlertidige erstatningsordningen var det egenandeler på områdene
somatikk og psykiatri, men ikke for kommunelegetjenesten. Det framholdes
at det i dagens ordning ikke er hjemmel for å innkreve egenandeler
for hele den offentlige helsetjenesten. men at det i privat sektor
ikke er noe til hinder for å inngå avtaler om
egenandeler.
Departemetnet mener at det på samme måte som ellers
innen forsikring også i forhold til pasientskadeansvaret
er rimelig at det gis anledning til å innkreve egenandeler
dersom skade har inntruffet som har medført utbetaling.
Det framholdes at egenandeler også innebærerer
en økonomisk motivasjon for å hindre skader.
Departementet foreslår at det gis hjemmel for å gi forskrift
om egenandeler. Det uttales at i de tilfeller det bestemmes eller
avtales egenandeler, skal ikke egenandelene trekkes fra i erstatningsutbetalingen
til pasienten, men dekkes av den ansvarlige for virksomheten.
Komiteen viser til at departementet
opnar for at det vert gjeve ein heimel for å gje forskrift
om betaling av eigendelar til NPE. Komiteen merker
seg at i dei tilfella det vert avtalt eller bestemt eigendel, skal
ikkje eigendelane verte trekt i frå erstatningsutbetalinga
til pasienten, men verte dekka av den ansvarlege for verksemda. Komiteen trur
departementet har rett i at ein viktig effekt av å fastsetje
eigendelar er at det til ein viss grad kan auke motivasjonen for å skape
gode rutinar i helseinstitusjonar.
Forslaget om å la forsikringsselskapene utrede kravene
fra privat virksomhet avlaster arbeidsbyrden for Norsk Pasientskadeerstatning
og begrenser derfor dens kostnader. Forslaget om skadelidtes rett
til å anmode om Pasientskadenemndas behandling av en sak som
ikke er ferdigbehandlet i underinstansen, vil medføre merarbeid
for Pasientskadenemnda. Det uttales at lovendringsforslagene ellers
ikke medfører økonomiske konsekvenser av betydning.
Komiteen tar departementet sine vurderingar om økonomiske
og administrative konsekvensar til etterretning.
Komiteen viser til merknadene og til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjere følgjande
vedtak til lov
om endringer i lov 15. juni 2001 nr. 53 om erstatning ved pasientskader mv. (pasientskadeloven)
I
I lov 15. juni 2001 nr. 53 om erstatning ved pasientskader mv. (pasientskadeloven) gjøres følgende endringer:
§ 7 nytt tredje ledd skal lyde:
Kongen kan i forskrift bestemme at en skadevolder som er dekket av Norsk Pasientskadeerstatning skal betale en egenandel i de tilfeller der det tilkjennes erstatning.
§ 8 skal lyde:§ 8. Forsikring
Den som yter helsehjelp som nevnt i § 1 første ledd utenfor den offentlige helsetjenesten, skal tegne forsikring i den utstrekning det er fastsatt ved forskrift til dekning av ansvaret etter loven her. Forsikringsgivere og vilkår skal godkjennes av Kongen.
Kongen kan gi bestemmelser om dekning av tapet dersom forsikringsplikten ikke er overholdt eller forsikringen viser seg utilstrekkelig, herunder at tapet skal dekkes av de godkjente forsikringsgiverne i fellesskap. Kongen kan gi bestemmelser om fordelingen av tapet og om ansvarsbegrensning for forsikringer etter loven.
Den som ikke oppfyller forsikringsplikten etter første ledd, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder.
§ 9 skal lyde:§ 9. Fremsetting av krav
Krav om erstatning for pasientskade meldes skriftlig til Norsk Pasientskadeerstatning eller forsikringsgiver etter § 8. Krav kan meldes til Norsk Pasientskadeerstatning selv om skaden ikke er voldt i den offentlige helsetjenesten. Krav som er meldt til Norsk Pasientskadeerstatning, men som skal behandles av et forsikringsselskap, skal Norsk Pasientskadeerstatning oversende forsikringsselskapet så snart som mulig. Norsk Pasientskadeerstatning eller forsikringsgiver etter § 8 kan i særlige tilfeller tillate at krav om erstatning meldes muntlig. Fremsettes kravet overfor helsepersonell eller helseinstitusjon, skal kravet meldes videre til Norsk Pasientskadeerstatning eller forsikringsgiver etter § 8.
§ 10 første ledd skal lyde:
Norsk Pasientskadeerstatning eller den forsikringsgiveren som kan bli ansvarlig etter § 8, utreder saken. I tvilstilfelle avgjør Norsk Pasientskadeerstatning hvem som kan bli ansvarlig og som skal utrede saken.
§ 11 skal lyde:§ 11. Advokatbistand
Pasientens utgifter til advokathjelp dekkes dersom den som utreder saken har truffet vedtak om det, eller utgiftene må regnes som tap som følge av skaden. Pasienten kan kreve forhåndsavgjørelse fra den som utreder saken om hvilke advokatutgifter som vil bli dekket.
§ 12 nytt annet ledd skal lyde:
Når en forsikringsgiver har utredet saken, avgjøres det om erstatning skal gis, og i tilfelle med hvilket beløp. Det skal opplyses at avgjørelsen kan klages inn for Pasientskadenemnda innen tre uker.
§ 15 skal lyde:§ 15. Klage mv.
Norsk Pasientskadeerstatnings enkeltvedtak som nevnt i § 14 annet punktum og tilsvarende avgjørelser av forsikringsgivere etter § 8 kan påklages til Pasientskadenemnda av den som krever erstatning etter loven her. Klagefristen er tre uker.
Når en sak ikke er ferdigbehandlet og to år har gått etter at kravet ble meldt, kan Pasientskadenemnda etter anmodning fra den som krever erstatning, beslutte å overta behandlingen av saken.
Andre enkeltvedtak etter denne loven enn de som er nevnt i første ledd, kan påklages til departementet med mindre Kongen fastsetter et annet klageorgan.
Kongen kan i forskrift gi generelle bestemmelser om Pasientskadenemndas vurdering av anmodning etter annet ledd og om gebyr for klage mv. etter denne bestemmelsen.
§ 16 tredje ledd skal lyde:
Kongen kan gi forskrifter om nemndas sammensetning og virksomhet herunder fastsette unntak fra kravene i annet ledd for særskilte tilfeller.
§ 17 femte ledd skal lyde:
Nemndas avgjørelser settes i verk av Norsk Pasientskadeerstatning på samme måte som Norsk Pasientskadeerstatnings egne avgjørelser. I saker der avgjørelser fra forsikringsgiver er påklaget til Nemnda, meddeler Nemnda sin avgjørelse til partene.
§ 18 skal lyde:§ 18. Domstolsprøving
Den som krever erstatning etter loven her, kan bringe saken inn for domstolene når endelig vedtak i Pasientskadenemnda foreligger. Det samme gjelder for forsikringsgiver etter § 8, som blir pålagt å betale erstatning ved Pasientskadenemndas vedtak. Andre kan ikke bringe saken inn for domstolene.
Ved søksmål etter loven her er forliksmekling ikke nødvendig.
Søksmål må reises innen fire måneder fra det tidspunkt underretning om endelig vedtak i Pasientskadenemnda er kommet fram til vedkommende. Når denne fristen er ute uten at søksmål er reist, har vedtaket samme virkning som rettskraftig dom, og kan fullbyrdes etter reglene for dommer.
Søksmål etter første ledd første punktum reises mot forsikringsgiver etter § 8 eller mot Pasientskadenemnda dersom Norsk Pasientskadeerstatning er ansvarlig. Søksmål etter første ledd annet punktum reises mot Pasientskadenemnda.
§ 21 skal lyde:§ 21. Overgangsregler
Loven gjelder for skader som er voldt etter lovens ikrafttredelse for henholdsvis offentlig og privat helsetjeneste. Eldre skader behandles etter loven her, men slik at erstatningskravet avgjøres etter
a) regler for midlertidig ordning med pasientskadeerstatning for somatiske sykehus/poliklinikker,
b) regler for midlertidig ordning med pasientskadeerstatning for psykiatriske sykehus/poliklinikker,
c) regler for midlertidig ordning med pasientskadeerstatning for kommunelegetjenesten/kommunal legevakt,
d) lov 5. august 1994 nr. 55 om vern mot smittsomme sykdommer § 8-2, slik den lød før opphevelsen ved loven her, og
e) alminnelig erstatningsrett.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i sosialkomiteen, den 3. juni 2003
John I. Alvheim |
|
Per Steinar Osmundnes |
leder |
|
ordfører |