Til Odelstinget
Sosialdepartementet legger i Del I av proposisjonen fram forslag
til endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven) og lov 16. desember 1966 nr. 9 om anke
til Trygderetten.
Endringene i folketrygdloven gjelder i hovedsak materielle endringer
knyttet til budsjettforslaget for 2004:
Økning av grunnpensjon for
gifte og samboende pensjonister
Innføring av hjemmel for å gi tilskudd
til fellesformål for kiropraktorer
Målretting av sykepengeordningen mot arbeidstakere
med stabil tilknytning til arbeidslivet
Skjerping av krav til vurdering av behovet for yrkesrettet
attføring
Innføring av forskriftshjemmel i bestemmelsen om
stønad til bedring av funksjonsevnen i dagliglivet
Tidsbegrensning av unntaksordningene for rett til rehabiliteringspenger
utover 52 uker tidsbegrenses
Presisering av graderingsreglene for rehabiliteringspenger
Forlenging av perioden med overgangsstønad for enslige
forsørgere under nødvendig utdanning
Endring av utbetalingsrutinene for uførepensjon
Endringene i trygderettsloven gjelder:
Oppheving av adgangen til å sende
en sak til Trygderetten uten å forelegge oversendelsesbrevet
for den ankende part
Regelfesting av krav til ankemotpartens oversendelsesbrev
Oppheving av ordningen med kjennelser uten grunngiving
Ved innføringen av folketrygden i 1967 ble den tidligere
alderstrygdens system med differensierte satser for ektepar og enslige
beholdt. I folketrygdens pensjonssystem regnes i dag ektepar fortsatt
som en enhet.
Full grunnpensjon for enslige pensjonister utgjør 100
pst. av folketrygdens grunnbeløp (G), mens den utgjør
80 pst. av grunnbeløpet når pensjonisten lever sammen
med en ektefelle som mottar pensjon fra folketrygden eller avtalefestet
pensjon. Samlet får altså pensjonistektepar grunnpensjon
lik 160 pst. av grunnbeløpet.
En pensjonist som har ektefelle med egen årlig inntekt
på mer enn to ganger grunnbeløpet, får
også grunnpensjon etter lav sats.
Samboerpar som har eller har hatt felles barn, tidligere har
vært gift med hverandre eller har levd sammen i 12 av de
siste 18 månedene, får grunnpensjon etter de samme
reglene som gifte.
Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet ble ved behandlingen
av statsbudsjettet for 2003 enige om å øke grunnpensjonen
til ektepar og samboere slik at den i 2003 settes til 1,6 G, i 2004
til 1,65 G og i 2005 til 1,7 G.
Som en oppfølging av avtalen fra høsten 2002 foreslår
departementet at folketrygdloven § 3-2 fjerde
og femte ledd endres slik at grunnpensjonen for pensjonistektefeller
og samboere settes opp fra 80 pst. av grunnbeløpet til
82,5 pst. av grunnbeløpet fra 1. mai 2004. Samtidig
konsekvensjusteres folketrygdloven § 3-4 tredje
ledd slik at det går fram at minstepensjonen for ektepar
etter endringen vil utgjøre til sammen 165 pst. av grunnbeløpet
pluss to ganger særtillegget etter ordinær sats.
Gifte og samboende AFP-pensjonister vil automatisk nyte godt
av grunnpensjonsøkningen.
Vedtaket om økt grunnpensjon for ektefeller er begrenset
til grunnpensjonen og tar ikke sikte på å endre
inntektsprøvingen av forsørgingstillegg. Det er derfor
nødvendig å justere fribeløpet for å opprettholde
dagens samlete beløpsgrense. Det foreslås at folketrygdloven § 3-26
femte ledd bokstav a endres slik at inntektsprøvingen av
forsørgingstilleggene forblir uendret.
Endringen vil ikke få økonomiske konsekvenser for
pensjonister med forsørgingstillegg.
Det foreslås at lovendringen trer i kraft 1. mai 2004.
På årsbasis er merutgiftene antatt å bli
504 mill. kroner. De administrative konsekvensene vil være
ubetydelige.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, vil minne om at avkortingsreglene
ble laget i en tid da ansvaret for familieforsørging i
stor utstrekning var basert på én arbeidsinntekt,
og at denne forsørgertenkning ble overført til
pensjonssystemet. Komiteen viser til at denne forsørgermodellen
ikke lenger stemmer med virkeligheten, der de fleste familier baserer
seg på å bli forsørget av to inntekter.
Komiteen viser til at dette var noe av bakgrunnen
for at en enstemmig komité ved behandlingen av statsbudsjettet
for 2003 gikk inn for en minsking av samordningseffekten av grunnpensjonen
mellom ektefeller og samboere. Komiteen gikk i den forbindelse inn
for en opptrappingsplan for å øke grunnpensjonen
til ektepar og samboere. Komiteen er tilfreds med
at dette nå følges opp av departementet, og slutter
seg til forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
glad for at Regjeringen følger opp avtalen om en opptrapping
av den grunnpensjon som gifte og samboende pensjonister skal ha
rett til, fra 1,5 G som den var før 1. mai
2003, og til 1,65 G fra 1. mai 2004 som ble fremforhandlet
med Fremskrittspartiet i forbindelse med statsbudsjettet for 2003.
Denne avtalen innebærer også at det skal foretas
en ytterligere opptrapping til at grunnpensjonen for gifte og samboende
pensjonister skal utgjøre 1,7 G i 2005. Disse
medlemmer har helt siden 1989 arbeidet for å stoppe
den avkortningen av grunnpensjonen som har blitt gifte og samboende
til del grunnet deres valg av samlivsform. Disse medlemmer mener
at pensjonen er en ytelse opparbeidet gjennom et langt livs medlemskap
i og innbetalinger til folketrygden. Disse medlemmer har
som målsetting at alle pensjonister skal få utbetalt sin
fulle og rettmessige pensjon uten at avkorting skal kunne finne
sted som en konsekvens av at en er gift eller samboende. Disse
medlemmer er derfor glad for at Fremskrittspartiet fikk
gjennomslag for en opptrapping av grunnpensjonen som gifte og samboende
skal ha rett til, i forbindelse med forhandlingene med regjeringspartiene
om statsbudsjettet for 2003. Dissemedlemmer er
videre glad for at et enstemmig storting har sluttet seg til dette.
Departementet viser til at adgangen til å gi tilskudd
til fond for videre- og etterutdanning av leger, tannleger, fysioterapeuter
og psykologer er hjemlet i de enkelte stønadsbestemmelsene
i folketrygdloven §§ 5-4 til 5-8.
Departementet foreslår at folketrygdloven § 5-9 fjerde
ledd endres slik at den på samme måte som for nevnte
yrkesgrupper gir hjemmel for å fastsette forskrift om tilskudd
til fellesformål for kiropraktorer. Departementet vil følge
opp med den nødvendige forskriftsendring.
Lovendringen gjelder materielle endringer knyttet til budsjettet
for 2004. Som for fysioterapeuter og tannleger forutsettes de årlige
avsetningene til fond for videre- og etterutdanning mv. for kiropraktorer å utgjøre
1,5 pst. av utbetalte refusjoner.
Departementet foreslår at endringen i folketrygdloven § 5-9
fjerde ledd trer i kraft 1. januar 2004.
Den årlige avsetningen til fondet vil være
i størrelsesorden 300 000-400 000 kroner.
Tilskuddet skal utbetales av Rikstrygdeverket til Norsk Kiropraktorforening.
Endringen antas ikke å medføre administrativt
merarbeid av budsjettmessig betydning for trygdeetaten.
Komiteen viser til at forslag til lovendring
er en oppfølging av vedtak gjort av Stortinget i forbindelse
med statsbudsjettet for 2003. Komiteen slutter seg
til forslaget som i denne sammenheng vil sidestille kiropraktorer
med sammenlignbare profesjonsgrupper.
For å få rett til sykepenger er det i dag et
krav om å ha vært i arbeid i minst to uker umiddelbart
før han eller hun ble arbeidsufør. Likestilt med
forutgående arbeid er tidsrom hvor vedkommende har mottatt trygdeytelser
som er likestilt med arbeidsinntekt, som for eksempel fødselspenger
eller dagpenger under arbeidsløshet. For yrkesaktive som
på sykmeldingstidspunktet midlertidig har vært
ute av inntektsgivende arbeid i mindre enn tre måneder,
og som fremdeles er ute av inntektsgivende arbeid eller er i arbeid
uten å fylle vilkåret om to ukers opptjeningstid,
kan det gis sykepenger fra 15. dag etter sykmeldingstidspunktet.
Departementet mener at det bør stilles krav om en sterkere
tilknytning til arbeidslivet for å falle inn under sykepengeordningen.
Det foreslås å øke opptjeningstiden fra
to uker til fire uker. Videre foreslås det at perioden
hvor man har rett til sykepenger i inaktive perioder, reduseres
fra tre måneder til én måned.
Departementet foreslår at et medlem som har utdanningspermisjon
fra et arbeidsforhold i opptil ett år, beholder retten
til sykepenger i denne perioden. Det er et vilkår at utdanningen
må avbrytes på grunn av sykdom. For å unngå at
arbeidstakere som i forbindelse med nedbemanninger mottar sluttvederlag
i form av en eller flere månedslønner eller mottar
lønn i oppsigelsestiden uten arbeidsplikt, skal miste sykepengerettigheter,
foreslås det et unntak for disse.
Folketrygdens regler om stønad ved barns og andre nære
pårørendes sykdom følger reglene for
sykepenger når det gjelder inngangsvilkår og beregningsregler
mv. Endringene foreslås derfor også å omfatte denne
ordningen.
Endringen i opptjeningsreglene for sykepenger vil også endre
opptjeningstiden for rett til svangerskapspenger.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft 1. januar
2004 og gis virkning for stønadstilfeller som inntreffer
etter denne dato.
Endringene antas samlet å medføre årlige
mindreutgifter for folketrygden med om lag 90 mill. kroner.
Arbeidsgivere som er bundet til tariffavtaler hvor kravet til
opptjeningstid er kortere enn i folketrygdloven, kan få økte
utgifter i form av noen flere tilfeller hvor det ikke vil bli refundert
sykepenger fra trygden. For øvrige arbeidsgivere vil endringene
medføre mindreutgifter.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til avtalen om inkluderende arbeidsliv der det heter:
Regjeringen vil ikke foreslå overfor Stortinget endringer
i dagens sykelønnsordning verken for arbeidstakere eller
arbeidsgivere i avtaleperioden.
Flertallet anser at det fremlagte forslag bryter med
avtalen som er inngått med arbeidslivets parter. Flertallet vil
i tillegg vise til at forslaget om å gi personer med løsere
tilknytning til arbeidslivet en svakere økonomisk trygghet
ved sykefravær, vil kunne undergrave en politikk som har
som mål å bekjempe fattigdom.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet kan derfor ikke
støtte forslag til endringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti peker på at med dagens ordning omfattes
også mange med svak og sporadisk tilknyttning til arbeidslivet
av sykepengeordningen. Disse medlemmer mener at det
bør stilles krav om en noe strengere tilknytning til arbeidslivet
for å falle inn under sykepengeordningen, for å målrette sykepengeordningen
bedre mot personer som har en stabil tilknytning til arbeidslivet.
Dette må ses på som justeringer av kriteriene
og ikke som en svekkelse av sykepengeordningen. Disse medlemmer viser også til
at sykepengeordningen er uendret med hensyn til full kompensasjon
fra første sykedag. Disse medlemmer mener
at departementets forslag således ikke bryter med avtalen
om inkluderende arbeidsliv, og støtter forslaget. Disse
medlemmer mener også at dette er en fornuftig justering
med tanke på de utfordringer det er pekt på i
forhold til velferdsordningene som følge av EØS-utvidelsen
fra 1. januar 2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
gjennom sitt budsjettalternativ gått inn for å opprettholde
sykepengeordningen uforandret. Med bakgrunn i det budsjettforlik
som ble inngått mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene, vil disse
medlemmer stemme for den foreslåtte lovendring.
Departementet foreslår visse endringer i regelverket
for sykepenger og rehabiliteringspenger for å sikre at
personer på disse ordningene får bistand til å komme
tilbake til arbeid så raskt som mulig.
Det foreslås å lovfeste at trygdekontoret skal
vurdere behovet for yrkesrettet attføring så tidlig
som mulig under sykefraværet. For personer i et arbeidsforhold
vil dette være når det kan slås fast
at tilrettelegging på arbeidsplassen ikke fører
fram. Vurderingen skal være foretatt senest ved utløpet
av sykepengeperioden.
Dersom vedkommende ikke er klar for aktive tiltak ved utløpet
av sykepengeperioden, vil det være aktuelt med overgang
til medisinsk rehabilitering. I rehabiliteringspengefasen vil det
på samme måte som i sykepengefasen være
aktuelt med bedriftsintern attføring. Tidsbegrenset aktivisering
og arbeidstrening hos egen eller en annen arbeidsgiver er likestilt
med medisinsk behandling og kan gi grunnlag for rehabiliteringspenger.
I denne fasen har arbeidsuførheten vart relativt
lenge, og departementet anser det som meget viktig at det også i
denne fasen lovfestes et krav om at yrkesrettet attføring
skal vurderes.
Det foreslås at det for personer som er i et arbeidsforhold,
skal foretas en ny vurdering dersom tiltaket ikke fører
frem. For personer uten et arbeidsforhold skal vurderingen foretas
så tidlig som mulig. Det foreslås videre at behovet
for yrkesrettet attføring skal vurderes når rehabiliteringspengeperioden har
vart i seks måneder.
Det foreslås at lovendringene trer i kraft 1. januar 2004.
Det uttales at ved at attføring starter tidligere enn i
dag, vil forslagene på sikt kunne føre til betydelige innsparinger
både i utgiftene til rehabiliteringspenger, attføringspenger
og uføreytelser. For 2004 er det lagt til grunn en innsparing
på 20 mill. kroner.
Omleggingen vil ikke få administrative konsekvenser
av betydning.
Komiteen viser til at det er et ønske
om at personer på attføring og rehabilitering
kommer tilbake i arbeid så raskt som mulig – og
at slik rask tilbakevending kan hindre at vedkommende forblir utenfor
arbeidslivet.
Komiteen deler departementets syn om betydningen
av at en får bistand til å komme tilbake i arbeidslivet
så snart som mulig.
Siden 1971 har det vært adgang til å få stønad gjennom
folketrygden til anskaffelse av hjelpemidler som letter det daglige
arbeid i hjemmene, eventuelt til ominnredning av bolig. Bestemmelsen
er videreført i gjeldende folketrygdlov § 10-6
hvoretter det kan gis stønad i forbindelse med tiltak som
er nødvendige og hensiktsmessige for å bedre funksjonsevnen
i dagliglivet.
Det har blitt trukket en grense mot tiltak/hjelpemidler
i forbindelse med trening, sport og hobby. Rikstrygdeverket har
avslått søknader om støtte til terrengkjøretøy
mv. for å komme seg ut i skog og mark. I henhold til trygdeetatens
praksis har det kun blitt innvilget stønad til terrengkjøretøy
dersom vedkommende bor ulendt til og har behov for slikt transporthjelpemiddel
for å kunne ta seg frem til sin egen bolig. Trygderetten
har imidlertid i flere kjennelser omgjort Rikstrygdeverkets vedtak
i slike saker. Trygderetten legger til grunn at det å kunne
komme seg ut i naturen, herunder til hytte, eller å kunne
være sammen med sin familie eller venner i fritiden, etter omstendighetene
kan anses som en del av dagliglivets behov og falle inn under bestemmelsen.
På bakgrunn av Trygderettens kjennelser har Rikstrygdeverket
tatt opp hvorvidt trygdeetaten bør endre sine retningslinjer.
Departementet har forståelse for at trygdeetatens fortolkning
av bestemmelsen kan oppleves som snever fra brukernes synspunkt,
og at oppfatningen av hva som inngår som en naturlig del
av dagliglivets gjøremål vil kunne endres over tid.
Imidlertid vil en utvidet fortolkning av uttrykket "dagliglivet"
til også å omfatte mer utpregede fritidsaktiviteter
kunne få betydelige budsjettmessige konsekvenser, og departementet
finner det derfor ikke økonomisk forsvarlig å legge
om trygdeetatens praksis.
Departementet ønsker å klargjøre at
funksjonsevne i "dagliglivet" ikke skal anses å omfatte
hjelpemidler i forbindelse med rekreasjon, fritidsinteresser, trening
mv. Det uttales at avgrensingen vil være mest hensiktsmessig å foreta
i forskrift, og det foreslås at departementet gis slik
forskriftshjemmel.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks.
Forslaget vil ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser
av betydning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at Trygderetten i sine kjennelser og trygdeetaten
tolker begrepet "hjelp til dagliglivets gjøremål"
på ulik måte. Flertallet har videre
merket seg at departementet ønsker å begrense
den forståelse som er lagt til grunn for Trygderettens
kjennelser.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at departementet
opplyser at dersom en skulle legge Trygderettens kjennelse til grunn
for etatens praksis, vil det innebære en merutgift på mellom
250 mill. og 500 mill. kroner for RTV (jf. brev av 27. november
2003 og brev av 1. desember 2003 til Kristelig Folkepartis
stortingsgruppe fra sosialministeren). Dette flertallet vil på denne
bakgrunn stemme for forslaget fra Regjeringen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at dersom funksjonshemmede skal kunne ha en selvstendig
plass i vårt samfunn og i så stor utstrekning
som mulig få leve som andre, må de også kunne
delta i fritidsaktiviteter mv. Flertallet mener det
er behov for å finne ordninger som gir funksjonshemmede
reelle muligheter til et aktivt sosialt liv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener derfor
at fritidsaktiviteter vil være en del av dagliglivets gjøremål.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at Trygderetten i større
utstrekning har lagt til grunn det disse medlemmer mener
er og var lovgivernes intensjon. Disse medlemmer kan
på denne bakgrunnen ikke slutte seg til departementets
forslag.
Disse medlemmer mener det bør legges
til rette for at funksjonshemmede i større grad enn i dag kan
delta i fritidsaktiviteter og dyrke fritidsinteresser, og at dette
må gjenspeiles i folketrygdlovens forståelse av
begrepet "dagliglivets gjøremål". Dette kan dreie
seg om ulike typer tilrettelegging. Disse medlemmer viser
til brev fra sosialministeren av 27. november 2003 og av
1. desember 2003 til Kristelig Folkepartis stortingsgruppe
der RTVs merutgifter er beregna til mellom 250 mill. kroner og 500 mill.
kroner fordelt over flere år dersom en slik forståelse
av "dagliglivet" legges til grunn. Disse medlemmer oppfatter
det slik at en stor del av disse merutgiftene er knytta til terrengkjøretøy. Disse medlemmer kan
se at det kan foreligge avgrensningsproblemer knytta til å utvide
"dagliglivet" til også å omfatte fritidsaktiviteter,
sport og hobby, kanskje særlig knytta til problemstillinga
omkring terrengkjøretøyer.
På bakgrunn av den store usikkerheten knytta til avgrensninger
og ikke minst hvilke utgifter dette vil utløse for 2004,
vil disse medlemmer i denne omgang gå imot
Regjeringas forslag om å innføre forskriftshjemmel,
men be om at Regjeringa kommer tilbake til Stortinget med en egen
sak der spørsmålet om folketrygdens dekning av
tiltak/hjelpemidler i forbindelse med trening, sport, hobby
og fritidsaktiviteter er nærmere utredet, og som også inneholder en
sikrere beregning av de budsjettmessige konsekvenser for det enkelte år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa fremme en sak der folketrygdens dekning
av hjelpemidler i forbindelse med rekreasjon, fritidsinteresser,
trening m.v. for funksjonshemmede utredes nærmere, herunder
de økonomiske konsekvensene."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti støtter departementets forslag om at
"hjelp til dagligdagse formål" ikke skal anses å omfatte
hjelpemidler i forbindelse med rekreasjon, fritidsinteresser, trening
mv. En utvidelse av begrepet til kun å gjelde visse typer
aktiviteter vil imidlertid ikke virke rettferdig overfor brukerne.
Alternativet vil derfor være at alle fritidsaktiviteter
som krever spesialutstyr, dekkes dersom det er av stor betydning
for den enkelte å kunne utføre slike aktiviteter.
En slik utvidet fortolkning vil innebære betydelige avgrensningsproblemer,
og disse medlemmer finner det derfor ikke økonomisk
forsvarlig å legge om trygdeetatens praksis og støtter
derfor departementets forslag.
Som hovedregel ytes rehabiliteringspenger ikke sammenhengende
i mer enn 52 uker. Departementet har gitt unntaksregler om forlengelse
av rehabiliteringspenger i forskrift, og i henhold til forskriften
kan det gjøres unntak i visse situasjoner: Unntaksbestemmelsene
har ingen tidsbegrensning.
Det påpekes at i om lag 40 pst. av alle rehabiliteringspengetilfeller
blir ytelsen forlenget etter unntaksbestemmelsene. Departementet
mener at unntaksbestemmelsene bør være tidsbegrenset
og uttaler at en tidsbegrenset ordning vil stimulere til tidligere avklaring
og bedre mulighetene for et vellykket attføringsopplegg.
Ved å tidsbegrense unntaksbestemmelsene til 52 uker
vil det være mulig å få sykepenger og
rehabiliteringspenger i til sammen tre år. Departementet
mener at dersom arbeidsevnen ikke bedres i løpet av denne
tiden, vil ytterligere år med forlengelse av ytelsen kunne
virke mot sin hensikt.
Departementet finner at det i noen særtilfeller bør være
mulig å kunne forlenge ytelsen ytterligere. Dette gjelder
ved meget alvorlige sykdomstilstander eller større skader
hvor den medisinske behandlingen tar lengre tid, for eksempel trafikkskader.
Departementet foreslår at det ikke foretas noen innstramming
i vilkårene for å falle inn under unntaksbestemmelsene,
men at det med unntak for tilfeller med meget alvorlige sykdomstilstander
eller større skader hvor den medisinske behandlingen tar
lengre tid ikke skal være anledning til å forlenge
ytelsen i mer enn 52 uker. I løpende saker hvor ytelsen
nærmer seg fristen på 52 uker, eller har vært
gitt i mer enn 52 uker, foreslår departementet at det fastsettes en
overgangsperiode på tre måneder.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. januar
2004. For løpende tilfeller som berøres av ordningen,
vil departementet fastsette overgangsregler i forskrift.
Endringen antas å gi årlige mindreutgifter
på om lag 210 mill. kroner. Endringen antas ikke å ha
administrative konsekvenser av betydning.
Komiteen viser til at departementet
foreslår en tidsbegrensning av perioden hvor det gis rehabiliteringspenger
etter unntaksbestemmelsen, til 52 uker.
Komiteen merker seg at departementet fremhever
at en bør kunne forlenge ytelsene ytterligere i spesielle
tilfeller der rehabiliteringsopplegget må forventes å ta
lengre tid.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, vil understreke
betydningen av en slik unntaksregel og at den må praktiseres
med et rimelig skjønn.
Flertallet ber departementet følge utviklingen og
på egnet måte melde tilbake dersom denne innstrammingen
får uheldige konsekvenser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet kan ikke støtte
innføringen av tidsbegrensning for hvor lenge man kan motta
rehabiliteringspenger etter unntaksbestemmelser. Disse medlemmer er
bekymret for at en slik begrensning vil kunne føre til
at mange for tidlig overføres til yrkesrettet attføring
med fare for å måtte falle tilbake på rehabilitering
på grunn av sykdom. Disse medlemmer viser
til St.prp. nr. 1 (2002-2003) der det er slått fast at
det allerede i dag er en økning i tilbakefallstilfellene
i perioden 1999-2002.
Disse medlemmer er også bekymret for
at en reduksjon av muligheten til å oppnå medisinsk
rehabilitering etter unntaksbestemmelsene kan føre til at
flere mister ytelsen for tidlig og henvises til økonomisk
sosialhjelp.
I et system med et helhetlig ansvar for brukeren, der
både Aetat, trygdeetaten og sosialetaten er samlet og kan
vurdere brukerens situasjon under ett, vil komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet imidlertid kunne vurdere den foreslåtte endringen
fra Regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at ordninga med rehabiliteringspenger
har til formål å hjelpe mennesker tilbake til
arbeidslivet. For noen av disse vil det av ulike årsaker
ta lengre tid å nå dette målet. Dersom
en har en målsetting om å føre flest
mulig tilbake til arbeidslivet, vil det derfor være feil
vei å gå å gjøre ordningen mindre
smidig og fleksibel for dem som trenger den. Disse medlemmer ønsker
derfor at nåværende regler opprettholdes og vil
gå imot forslaget om endring av folketrygdloven på dette
punktet.
Det påpekes at dersom en person arbeider deltid og er
helt arbeidsufør i deltidsstillingen, fastsettes uføregraden
til 100 prosent, og rehabiliteringspengene utgjør 66 prosent
av inntektsgrunnlaget i deltidsstillingen. I tilfeller hvor vedkommende
allerede har en gradert uførepensjon kombinert med en deltidsstilling,
og inntekten i deltidsstillingen er så lav at man får
den garanterte minsteytelsen, vil det innebære overkompensasjon å utbetale
full minsteytelse etter en uføregrad på 100 prosent
samtidig som vedkommende mottar 50 prosent uførepensjon.
Det samme gjør seg gjeldende dersom vedkommende ikke har
arbeid ved siden av den graderte pensjonen. I praksis fastsettes
uføregraden i slike tilfeller slik at det blir samsvar
mellom denne og den løpende ytelsen. Beregningsgrunnlaget
for rehabiliteringspenger som det skal tas utgangspunkt i ved graderingen
av ytelsen, fastsettes lik inntekt i full stilling. Dersom vedkommende
er helt arbeidsufør, blir samlet uføregrad 100
prosent, og dersom vedkommende for eksempel fortsetter i 20 prosent
stilling, blir samlet uføregrad for de to ytelsene 80 prosent.
Denne framgangsmåten sikrer et korrekt kompensasjonsnivå.
Departementet finner det uheldig at ikke dette framgår
klart av loven, og foreslår en presisering. Regelen vil
også gjelde for kombinasjonen tidsbegrenset uførestønad
og rehabiliteringspenger.
Endringen, som ikke har økonomiske eller administrative
konsekvenser, foreslås å tre i kraft straks.
Komiteen viser til det som står
ovenfor, og slutter seg til departementets forslag.
Departementet viser til at hovedhensikten med stønadsordningen
for enslige forsørgere er inntektssikring i en overgangsperiode
og hjelp til selvhjelp, slik at de kan bli i stand til å forsørge
seg ved eget arbeid. For å øke mulighetene til
selvforsørging og for å forebygge fattigdom foreslår
departementet å utvide stønadsperioden under utdanning
med ett år for de gruppene som erfaringsmessig ser ut til å ha
problemer med å fullføre påbegynt utdanning
før stønadsperioden er oppbrukt.
Etter departementets oppfatning kan det være hensiktsmessig å sette
som vilkår at stønadsmottakeren må være
under 18 år når vedkommende blir alene om omsorgen.
Det foreslås å utvide stønadsperioden under
nødvendig utdanning med ett år, fra dagens periode
på to år til tre år, for personer som
er under 18 år når de blir alene om omsorgen for
barn.
Det framholdes at i likhet med personer som er svært
unge når de blir enslige, rekker personer med tyngende
omsorgsoppgaver ofte ikke å bli ferdig med en hensiktsmessig
utdanning før folketrygdens stønadsperiode er
ute. For å gi denne gruppen større mulighet til å bli
selvforsørget ved eget arbeid, foreslår departementet å utvide
stønadsperioden under utdanning med ett år også for
denne gruppen.
Personer som blir alene om omsorgen for noe eldre barn etter
et samlivsbrudd, har rett til overgangsstønad i ett år
før det yngste barnet fyller ti år uten hinder
av den vanlige aldersgrensen på åtte år
forutsatt at vedkommende er i arbeid, utdanning mv. Erfaringsmessig
trenger enkelte i denne gruppen noe mer tid enn ett år
med overgangsstønad for å bli selvforsørget
gjennom eget arbeid. Departementet vil derfor foreslå at
stønadsperioden utvides fra ett til opptil to år
for denne gruppen stønadsmottakere. Forutsetningen er at
vedkommende tar nødvendig utdanning i det ekstra året.
Som følge av at § 15-6 femte ledd
foreslås å behandle kravene til yrkesrettet aktivitet
for de nevnte gruppene enslige forsørgere uttømmende,
foreslås henvisningen i § 15-8 første
ledd til § 15-6 femte ledd tatt ut.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft 1.
januar 2004 og gis virkning for tilfeller der ordinær stønadstid
ville ha utløpt tidligst nevnte dato.
Merutgifter for 2004 blir om lag 30 mill. kroner fordelt på 25
mill. kroner til overgangsstønad og 5 mill. kroner på utdanningsstønad.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, slutter seg til departementets forslag
og viser til at dette vil være en forbedring for enslige
forsørgere under utdanning. Flertallet vil imidlertid
fortsatt be departementet følge utviklingen i levekårene
for enslige forsørgere og vurdere behovet for ytterligere
målrettede tiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det positivt at enslige forsørgere, som ikke har hatt utdannelse
tidligere, gis mulighet til å kvalifisere seg og på denne
måten legge et bedre grunnlag for å forsørge
seg selv og sin familie. Disse medlemmer mener imidlertid
at også unge mennesker under 18 år har et ansvar
for egen utvikling og situasjon, og at de på lik linje
med andre utdanningssøkende kan skaffe seg utdannelse ved å ta
opp studielån. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
ikke støtte forslaget om en utvidelse av stønadsperioden
med overgangsstønad fra to til tre år for personer
som er blitt enslige forsørgere før fylte 18 år.
Det vanlige forløpet i en uførepensjonssak
er at vedkommende mottar sykepenger ut sykepengeperioden på ett år,
og deretter går over på rehabiliteringspenger
eller attføringspenger. Ofte forsøkes både
medisinsk rehabilitering og attføring. Hvis ikke noe av dette
fører fram, vil det som regel bli innvilget uførepensjon.
I henhold til lang forvaltningspraksis vil i slike tilfeller et
krav om uførepensjon kunne anses fremmet samtidig med krav
om rehabiliteringspenger eller yrkesrettet attføring. Dersom
uførepensjon innvilges, avregner trygdekontoret ytelsene
mot hverandre for hele perioden og etterbetaler et eventuelt overskytende
beløp.
Departementet finner det prinsipielt uheldig å etterbetale
en eventuelt overskytende pensjon for tidsrom hvor vedkommende allerede
har mottatt en ytelse til livsopphold. Når det gjelder
sykepenger, framgår det av loven at det ikke skal foretas
en slik avregning. Rehabiliterings- og attføringspenger
er i likhet med sykepenger en korttidsytelse, og departementet mener
det bør gjelde like regler i forbindelse med overgang til
uførepensjon. Det foreslås å lovfeste
en utbetalingsregel tilsvarende som for sykepenger slik at uførepensjon
ikke utbetales for perioder hvor vedkommende har mottatt rehabiliteringspenger,
attføringspenger eller tidsbegrenset uførestønad.
For å opprettholde gjeldende rett og unngå at endringen
av reglene om etterbetaling medfører lavere alderspensjon,
foreslår departementet at folketrygdloven § 3-19
fjerde ledd endres slik at framtidige pensjonspoeng godskrives for
tiden fra uføretidspunktet dersom det er til fordel for
pensjonisten.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft 1. januar
2004.
Forslaget vil gi en innsparing i 2004 på anslagsvis
95 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til det som står ovenfor, og slutter seg til departementets
forslag. Flertallet vil understreke betydningen av
at ordningen ikke skal gå utover ens fremtidige pensjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet vil følge nøye med på hvordan
virkningen av denne endringen vil slå ut overfor de personer
som allerede i dag sliter med dårlig økonomi.
Dersom det skulle vise seg at endringen medfører en uheldig
utvikling for denne gruppen, så vil disse medlemmer vurdere å reversere
denne i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Regjeringa foreslår at det ikke lenger skal etterbetales
uførepensjon for tidsrom hvor det er utbetalt rehabiliteringspenger, attføringspenger
eller tidsbegrenset uførestønad. Dette er et forslag
som vil skape en vanskeligere økonomisk situasjon for personer
som står utenfor arbeidslivet, og som fra før
har en trang økonomi. Disse medlemmer vil
derfor i samsvar med dette gå imot departementets forslag.
Det organet som opptrer som den ankendes motpart ved behandlingen
for Trygderetten (blant annet trygdeetaten eller Aetat), har ansvaret
for forberedelsen av ankesaken og utformer et oversendelsesbrev til
Trygderetten med redegjørelse for saken og en begrunnelse
for standpunktet.
Før saken sendes Trygderetten, skal et utkast til oversendelsesbrev
i utgangspunktet sendes den ankende part med en frist for merknader
på minst 14 dager. Ved en lovendring i 1999 ble det åpnet
adgang til å unnlate foreleggelse for den ankende part
dersom alle vesentlige fakta og vurderinger i oversendelsesbrevet
må antas å være kjent for den ankende
part.
Trygderettens leder har i brev av 30. april 2003 reist
spørsmål om man bør gå tilbake
til den tidligere ordningen med alltid å forelegge oversendelsesbrevet for
den ankende part før saken sendes Trygderetten. Det pekes
i brevet på at bestemmelsen benyttes i stor utstrekning
i praksis, også i tilfelle der det ikke er åpenbart
at alle fakta og vurderinger er kjent for den ankende part. Trygderettens
formann peker videre på at ordningen ikke er tidsbesparende
samlet sett. Trygderetten mener derfor at den ankende part alltid bør
forelegges et utkast til oversendelsesbrev før saken sendes
til retten, slik at merknadene kan vurderes alt på det
forberedende stadiet av saksbehandlingen.
Departementet uttaler at adgangen til å unnlate foreleggelse
bygget på en antagelse om at det sjelden ville dukke opp
nye opplysninger eller vurderinger i forbindelse med foreleggelsen
av oversendelsesbrevet. Når erfaringene nå viser
at dette ikke holder stikk, er det departementets oppfatning at
en bør gå tilbake til den tidligere ordningen
med obligatorisk foreleggelse av oversendelsesbrevet for den ankende part
før saken sendes Trygderetten.
Departementet foreslår at § 13 andre
ledd andre punktum og § 13 fjerde ledd andre punktum
om adgangen til unntak fra plikten til foreleggelse av oversendelsesbrevet,
oppheves.
Opphevelsen av adgangen til å unnlate foreleggelse av
oversendelsesbrevet for den ankende part foreslås å tre
i kraft fra 1. januar 2004 og gis virkning for alle saker
der oversendelsesbrevet ved ikrafttredelsen ikke er sendt Trygderetten.
Det utales at endringen ikke har økonomiske eller administrative
konsekvenser av budsjettmessig betydning, men at den vil bidra til å effektivisere
ankebehandlingen.
Komiteen viser til det som står
ovenfor, og slutter seg til forslaget. Komiteen anser
at slike saksbehandlingsregler vil styrke den enkeltes rettssikkerhet.
Trygderettsloven stiller ingen krav til innhold i og utforming
av oversendelsesbrevet som den ankendes motpart har plikt til å sende
Trygderetten i ved ankesaker, men Rikstrygdeverket og Aetat har
utarbeidet rundskriv med retningslinjer for dette.
Trygderettens erfaring er at oversendelsesbrevene i flere tilfeller
ikke fyller rundskrivenes krav, og etter Trygderettens oppfatning
bør det vurderes å angi kravene til et oversendelsesbrev
direkte i trygderettsloven § 13.
Departementet foreslår at trygderettsloven § 13 første
ledd suppleres med en bestemmelse som angir kravene til et oversendelsesbrev
i loven. I tråd med retningslinjene utarbeidet av Rikstrygdeverket
og Aetat skal oversendelsesbrevet etter forslaget inneholde en saksfremstilling
med beskrivelse av de opplysninger ankemotparten bygger på,
den ankende parts anførsler, ankemotpartens anførsler,
ankemotpartens begrunnelse for vedtaket og merknader til den ankende
parts anførsler og ankemotpartens påstand.
Lovfestingen av kravene til et oversendelsesbrev til Trygderetten
foreslås å tre i kraft fra 1. januar 2004.
Ettersom forslaget er i tråd med Rikstrygdeverkets retningslinjer,
har det i utgangspunktet ikke administrative eller økonomiske
konsekvenser. Ut fra Trygderettens opplysninger må det
imidlertid regnes med at noen fylkestrygdekontorer vil måtte
bruke økte ressurser på utformingen av oversendelsesbrevene.
Endringen vil innebære klare fordeler for ankebehandlingen
i Trygderetten.
Komiteen viser til det som står
ovenfor, og slutter seg til forslaget idet komiteen anser
at forslaget styrker åpenheten i saksbehandlingen og den enkeltes
rettssikkerhet.
Etter trygderettsloven § 21 første
ledd skal rettens avgjørelse treffes ved alminnelig flertall
i "grunngitt kjennelse". Loven gir ikke retningslinjer for grunngivingens
innhold og omfang, men normalt er grunngivingen relativt utførlig.
Trygderetten kan imidlertid etter trygderettsloven § 21
andre ledd også grunngi sine kjennelser ved å vise
til ankemotpartens oversendelsesbrev forutsatt at oversendelsesbrevet gir
en tilfredsstillende redegjørelse for saken.
I 1974 ble det etablert et ankeutvalg i Trygderetten som kunne
bestemme at en anke uten nærmere grunngiving kunne nektes
fremmet til ordinær behandling i Trygderetten dersom ankeutvalgets
tre medlemmer enstemmig fant at anken ikke ville føre fram.
Ved en lovendring i 1997 ble ankeutvalget avviklet, men adgangen
til å avgjøre opplagte avslagssaker uten grunngiving
ble videreført, men nå slik at avgjørelsene
treffes av ordinær rett og etter ordinær behandling.
I praksis gir Trygderetten nå en form for begrunnelse
i tilnærmet alle kjennelser som avsies i medhold av § 21
tredje ledd ved at det kort gis anvisning på hva retten
har lagt særlig vekt på. Departementet mener derfor
at tiden nå er inne til å avvikle ordningen med
ikke-grunngitte kjennelser. Departementet foreslår at § 21
tredje ledd om adgang til å unnlate grunngiving erstattes
med en adgang til forenklet grunngiving. Det foreslås at
en kjennelse med forenklet grunngiving skal inneholde en kort beskrivelse av
hva saken gjelder, og en redegjørelse for de momenter som
retten har lagt avgjørende vekt på.
Departementet foreslår videre at hovedreglene i trygderettsloven § 7
om rettens sammensetning gis anvendelse for saker som avgjøres
med forenklet grunngiving. Det framholdes at i den utstrekning saker
med forenklet grunngiving vil kunne avgjøres med deltakelse
av to rettsmedlemmer, vil dette innebære en effektiviseringsgevinst.
Det foreslås videre opprettet en inkurie som oppsto
i forbindelse med revisjonen av trygderettsloven i 1997. Før
den nevnte revisjonen inneholdt loven en bestemmelse om at partene
straks skulle underrettes når det ble bestemt at en sak
i Trygderetten settes med sju medlemmer. Denne bestemmelsen ble
ved en feil utelatt ved lovrevisjonen og foreslås nå gjeninnført
med samme ordlyd i trygderettsloven § 7 fjerde
ledd som nytt fjerde punktum.
Endringene foreslås å tre i kraft fra 1. januar 2004.
Opphevelsen av adgangen til å avsi kjennelse uten grunngiving
foreslås gitt virkning for alle saker som ikke er avgjort
når endringene trer i kraft. Endringene har ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser av budsjettmessig betydning.
Komiteen viser til det ovenstående,
slutter seg til forslaget og anser at kvaliteten på Trygderettens saksbehandling
bedres gjennom forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket
for 2004 der det ble enighet om at stønad til barnetilsyn
til enslig mor eller far skal utgjøre 64 prosent av dokumenterte utgifter
mot 66 prosent i dag. Flertallet viser også til
at det inngår i avtalen at det ikke skal gis stønad når
den pensjonsgivende inntekten er større enn seks ganger
grunnbeløpet.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
skal § 15-11 femte ledd lyde:
Stønaden er 64 prosent av
utgiftene til barnetilsyn opptil de beløp som Stortinget fastsetter. Det gis ikke stønad
når den pensjonsgivende inntekten er større enn
seks ganger grunnbeløpet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil stemme mot
den foreslåtte endringen av § 15-11 femte
ledd.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet:
Stortinget ber Regjeringa fremme en sak der folketrygdens dekning
av hjelpemidler i forbindelse med rekreasjon, fritidsinteresser,
trening mv. for funksjonshemmede utredes nærmere, herunder
de økonomiske konsekvensene.
En samlet komité fremmer tilrådingen til endring av
folketrygdloven §§ 3-2, 3-4, 3-26, 5-9,
8-6, 8-7, 10-8 andre ledd, 10-12 og endringene i lov om anke til
Trygderetten.
Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet fremmer tilrådingen til endring
av folketrygdloven § 22-12.
Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet fremmer tilrådingen til endring
av folketrygdloven §§ 15-6 og 15-8.
Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer
tilrådingen til endring av folketrygdloven §§ 8-2,
8-18, 8-47, 9-2, 9-8, 9-9, 10-6, 10-8 sjette, sjuende og åttende
ledd og 15-11.
Komiteen viser til merknadene og til
proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
følgende
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven og i enkelte
andre lover
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
§ 3-2 fjerde og femte ledd skal
lyde:
Full grunnpensjon utgjør likevel 82,5 prosent
av grunnbeløpet dersom pensjonisten lever sammen med en
ektefelle
a) som mottar foreløpig uførestønad,
uførepensjon eller alderspensjon,
b) som mottar avtalefestet pensjon som det godskrives pensjonspoeng
for, se § 3-19 sjette ledd, eller
c) som har en årlig inntekt, inkludert kapitalinntekt, som
er større enn to ganger grunnbeløpet.
I tillegg til de personene som er likestilt med ektefeller
etter § 1-5 skal bestemmelsene i fjerde ledd også gjelde
for samboerpar som har levd sammen i 12 av de siste 18 månedene.
Full grunnpensjon skal utgjøre 82,5 prosent
av grunnbeløpet også når pensjonistens
samboer mottar pensjon eller overgangsstønad etter kapitlene
16 eller 17.
§ 3-4 tredje ledd skal lyde:
For et ektepar utgjør minstepensjonen 165 prosent
av grunnbeløpet tillagt to ganger særtillegget
etter ordinær sats.
§ 3-19 fjerde ledd skal lyde:
For tidsrommet fra uføretidspunktet (§ 12-10)
til uførepensjon blir utbetalt, godskrives framtidige pensjonspoeng
dersom opptjente pensjonspoeng på grunnlag av
pensjonsgivende inntekt etter § 3-13 er lavere, se også § 3-14
femte ledd.
§ 3-26 femte ledd bokstav a skal lyde:
a) Dersom pensjonisten har rett til ektefelletillegg, men
ikke barnetillegg, skal fribeløpet svare til minstepensjonen
(§ 3-4) for ektepar tillagt 10 prosent av grunnbeløpet.
§ 5-9 fjerde ledd skal lyde:
Departementet gir forskrifter om stønad etter denne
paragrafen, herunder om tilskott til fellestiltak for kiropraktorer.
§ 8-2 første ledd første
punktum skal lyde:
For å få rett til sykepenger må medlemmet
ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart
før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid).
§ 8-6 tredje ledd skal lyde:
Dersom bedriftsintern attføring ikke
fører frem, skal det så tidlig som mulig vurderes
om yrkesrettet attføring bør prøves.
Nåværende tredje ledd blir fjerde
ledd.
§ 8-7 nytt åttende ledd skal lyde:
Trygdekontoret skal så tidlig som mulig
vurdere om yrkesrettet attføring skal prøves dersom
bedriftsintern attføring ikke fører frem, eller
medlemmet ikke har et arbeidsforhold. En slik vurdering skal skje
senest ved utløpet av sykepengeperioden.
§ 8-18 første ledd første
punktum skal lyde:
For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiveren
må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren
i minst fire uker (opptjeningstid).
§ 8-47 første ledd skal lyde:
Denne paragrafen gjelder for yrkesaktive medlemmer som
på sykmeldingstidspunktet midlertidig har vært
ute av inntektsgivende arbeid i mindre enn en måned,
og som
a) fremdeles er ute av inntektsgivende arbeid,
eller
b) er i arbeid uten å fylle vilkåret i § 8-2
om fire ukers opptjeningstid.
§ 8-47 nytt fjerde ledd skal lyde:
Dersom et medlem mottar eller har mottatt sluttvederlag
eller etterlønn i forbindelse med opphør av et
arbeidsforhold, utvides fristen i første ledd til seks måneder.
Ved utdanningspermisjon fra et arbeidsforhold i opptil ett år
utvides fristen i første ledd til tolv måneder
dersom utdanningen må avbrytes på grunn av sykdom.
Nåværende fjerde til sjuende ledd
blir femte til åttende ledd.
§ 9-2 første ledd første
punktum skal lyde:
For å få rett til stønad må medlemmet
ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart
før fraværet fra arbeidet (opptjeningstid).
§ 9-8 første ledd første
punktum skal lyde:
Arbeidsgiveren yter omsorgspenger etter § 9-5 første
ledd dersom arbeidsforholdet har vart i minst fire uker
(opptjeningstid).
§ 9-9 første ledd skal lyde:
Trygden yter omsorgspenger dersom arbeidstakeren har vært
i arbeid eller i en likestilt situasjon (§ 9-2
jf § 8-2) i til sammen minst fire uker
umiddelbart før fraværet, men ikke har rett til
omsorgspenger fra en arbeidsgiver.
§ 10-6 nytt tredje ledd skal lyde:
Departementet gir forskrift om stønad
etter denne paragrafen.
§ 10-8 andre ledd nytt fjerde punktum skal
lyde:
Dersom bedriftsinterne tiltak ikke fører
frem eller medlemmet ikke har et arbeidsforhold, skal trygdekontoret
så tidlig som mulig vurdere om yrkesrettet attføring
bør prøves.
Nåværende fjerde punktum blir femte
punktum.
§ 10-8 sjette, sjuende og åttende
ledd skal lyde:
Rehabiliteringspenger ytes ikke sammenhengende
i mer enn 52 uker. I særskilte tilfeller kan stønadsperioden
forlenges i ytterligere 52 uker. Når medlemmet har mottatt
rehabiliteringspenger i seks måneder, skal trygdekontoret
vurdere om yrkesrettet attføring bør prøves.
Ved meget alvorlige sykdomstilstander eller større
skader hvor den medisinske behandlingen tar lengre tid, kan det
gjøres unntak fra tidsbegrensningen i sjette ledd andre
punktum.
Departementet gir forskrifter om rehabiliteringspenger
etter denne paragrafen, og kan herunder bestemme i hvilke
tilfeller stønadsperioden kan forlenges.
§ 10-12 andre ledd nytt fjerde punktum skal
lyde:
Dersom medlemmet mottar graderte ytelser etter kapittel
12, skal det ved gradering av ytelsen tas hensyn til allerede fastsatt
uføregrad.
§ 15-6 tredje ledd skal lyde:
Stønadstiden kan utvides med opptil to år
fram til barnet fyller åtte år når den
enslige moren eller faren er under nødvendig utdanning
eller opplæring for å bli i stand til å forsørge
seg selv med eget arbeid. Dersom den enslige moren eller
faren har aleneomsorg for flere enn to barn eller fikk aleneomsorg
for barn før fylte 18 år, kan stønadstiden
utvides med opptil tre år. Det gis vanligvis
ikke stønad etter at yrkeskompetanse er oppnådd.
Utdanningen må utgjøre minst halvparten av utdanning
på full tid.
§ 15-6 femte ledd skal lyde:
Etter skilsmisse, separasjon eller samlivsbrudd mellom
ugifte foreldre gis det uten hinder av aldersbegrensningen i andre
ledd, overgangsstønad i opptil to år
før det yngste barnet fyller ti år. I
det første året må kravene til yrkesrettet
aktivitet etter § 15-8 være oppfylt, mens det
andre året må benyttes til nødvendig
utdanning, se tredje ledd i paragrafen her.
§ 15-8 første ledd innledningen
skal lyde:
Når det yngste barnet har fylt tre år,
er det et vilkår for rett til overgangsstønad
etter § 15-6 andre og åttende
ledd at den enslige moren eller faren enten
§ 15-11 femte ledd skal lyde:
Stønaden er 64 prosent av utgiftene
til barnetilsyn opptil de beløp som Stortinget fastsetter.
Det gis ikke stønad når den pensjonsgivende
inntekten er større enn seks ganger
grunnbeløpet.
§ 22-12 nytt tredje ledd skal lyde:
Uførepensjon utbetales ikke for perioder
hvor medlemmet har mottatt rehabiliteringspenger, attføringspenger
eller tidsbegrenset uførestønad.
Nåværende tredje, fjerde og femte
ledd blir fjerde, femte og sjette ledd.
II
I lov 16. desember 1966 nr. 9 om anke til Trygderetten
gjøres følgende endringer:
§ 7 andre ledd første punktum
skal lyde:
Retten settes med tre medlemmer i saker der både et
medisinsk kyndig og et attføringskyndig medlem bør delta.
§ 7 fjerde ledd nytt fjerde punktum skal
lyde:
Når det er bestemt at en sak skal settes
med sju medlemmer, skal partene straks underrettes om dette.
§ 13 første ledd nytt fjerde punktum
skal lyde:
Oversendelsesbrevet skal inneholde en beskrivelse
av de opplysninger ankemotparten bygger på, partenes anførsler,
merknader til den ankende parts anførsler og ankemotpartens
begrunnelse og påstand.
§ 13 andre ledd andre punktum oppheves.
§ 13 fjerde ledd andre punktum oppheves.
§ 21 tredje ledd skal lyde:
Dersom retten finner det klart at anken ikke kan føre
fram, og avgjørelsen antas ikke å få betydning utenfor
den foreliggende sak, er det tilstrekkelig at kjennelsen inneholder
en kort beskrivelse av hva saken gjelder og en redegjørelse
for de momenter som retten har lagt avgjørende vekt på.
III
Ikrafttredelse.
Overgangsbestemmelser
1. Endringene i folketrygdloven §§ 10-6
og 10-12 trer i kraft straks.
2. Endringene i folketrygdloven § 3-19 fjerde ledd, § 5-9
fjerde ledd, §§ 8-2, 8-6, 8-7, 8-18, 8-47, 9-2,
9-8, 9-9, 10-8, § 15-6 tredje og femte ledd, § 15-8
første ledd og § 22-12 trer i kraft 1. januar 2004.
Endringene i folketrygdloven §§ 8-2, 8-18,
8-47, 9-2, 9-8 og 9-9 gis virkning for stønadstilfeller
som inntreffer etter ikrafttredelsesdato.
Det fastsettes forskrift om overgangsregler for løpende
tilfeller til endringene i folketrygdloven § 10-8 sjette,
sjuende og åttende ledd.
Endringene i folketrygdloven § 15-6 tredje og femte
ledd og § 15-8 første ledd gis virkning for tilfeller
der ordinær stønadstid ville ha utløpt tidligst
nevnte dato.
Endringen i folketrygdloven § 3-2 fjerde og femte ledd, § 3-4
tredje ledd og § 3-26 femte ledd bokstav a trer i kraft
1. mai 2004 og får virkning for både løpende
og nye pensjoner.
3. Endringene i trygderettsloven trer i kraft fra 1. januar
2004. Endringen i § 13 andre ledd andre punktum og fjerde
ledd andre punktum gis virkning for alle saker som ikke er oversendt
Trygderetten når endringen trer i kraft. Endringene i § 7 andre
ledd og § 21 tredje ledd gis virkning for alle saker som
ikke er avgjort når endringene trer i kraft.
Oslo, i sosialkomiteen, den 2. desember 2003
John I. Alvheim |
Britt Hildeng |
leder |
ordfører |