Til Odelstinget
Ved persontransport mot vederlag må førar av drosje,
selskapsvogn, turvogn, rutevogn og motorvogn som er spesielt utforma
og/eller utstyrt for transport for funksjonshemma i tillegg
til førarkort ha kjøresetel.
Med heimel i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk § 24
siste ledd og lov 4. juni 1976 nr. 63 om samferdsel (samferdselsloven) § 13
nr. 3 kunne det stillast krav om kjøresetel for førar
ved persontransport mot vederlag.
Reglane er no plasserte i forskrifter om førerkort og
førerprøve m.v. av 23. februar 1979 nr.
4 (førerkortforskriften) § 7 nr. 7, og
dei har tidlegare vore plasserte i eiga forskrift om kjøresetel.
Styresmaktene kan på nærare fastsette vilkår
kalle tilbake, beslagleggje eller nekte tildeling av kjøresetel.
Vedtaka blir i dag trefte administrativt av politiet, og vedtaka
kan påklagast administrativt eller bringast inn for domstolane
ved sivilt søksmål.
Samferdselsloven er nå avløyst av lov 21. juni 2002
nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportloven).
Justisdepartementet foreslo i Ot.prp. nr. 52 (2002-2003) Om lov
om endringer i vegtrafikkloven m.v. (domstolsbehandling av tap av
retten til å føre motorvogn m.v.) at kompetansen
til å ta frå nokon retten til å føre
førarkortpliktig motorvogn m.v. på grunn av straffbare
forhold, skal overførast til domstolane og at
avgjerda skal treffast i samband med straffesaka. Denne overføringa
av kompetanse skal berre gjelde der tap av retten til å føre
førarkortpliktig motorvogn m.m. er grunna i straffbare
forhold, jf. lovendring 7. april 2003 nr. 77.
Bakgrunnen for forslaget om å overføre kompetansen
til å fastsetje tap av retten til å føre
motorvogn ved persontransport mot vederlag frå politiet
til domstolane, er basert på fleire argument. Mellom anna ønskje
om ein samordna reaksjon, den dømde sitt behov for ei hurtig
og samla fastsetting av konsekvensane av ei straffbar handling,
auka preventiv effekt ved rask saksbehandling og sikker og forsvarleg saksbehandling.
Tilsvarande gjeld òg ved førelegg.
Det blei òg foreslått at tilsvarande reglar
skal gjelde for tap av retten til å føre motorvogn
ved persontransport mot vederlag (kjøresetel), og at reglane skal
flyttast frå forskrift til formell lov.
Ot.prp. nr. 52 (2002-2003) hadde berre forslag til endringar
i vegtrafikkloven. Av den grunn fremmar Samferdselsdepartementet
ein eigen odelstingsproposisjon om endringar i yrkestransportloven,
slik at reglane for tap av retten til å føre motorvogn
ved persontransport mot vederlag på grunn av straffbare
forhold får heimel i formell lov.
Forslaget i Ot.prp. nr. 17 (2003-2004) har ikkje vore sendt på eiga
høyring, og det blir vist til høyringsrunde i
samband med Ot.prp. nr. 52 (2002-2003). Dei fleste høyringsinstansane
meiner at reglane om tap av retten til å føre
motorvogn ved persontransport mot vederlag bør fastsetjast
i formell lov og ikkje i forskrift som i dag. Grunnen er inngrepet
sin alvorlige karakter og at det liknar tap av retten til å føre
førarkortpliktig motorvogn m.m. som reaksjon.
Endringane i yrkestransportloven vil i første rekkje
få økonomiske og administrative konsekvensar for
politi, påtalemakta og domstolane fordi fleire spørsmål
om fastsetjing av tap av retten til å føre motorvogn
ved persontransport mot vederlag må prosederast i samband
med straffesaka. Vidare vil endringane få konsekvensar
for Samferdselsdepartementet, Vegdirektoratet og Politidirektoratet
som må utarbeide nærare retningslinjer, rundskriv
og andre administrative tiltak.
Merknader til lovforslaget går elles fram av pkt. 5
i proposisjonen.
Departementet foreslår at forslaget til lovendring i
yrkestransportloven trer i kraft frå 1. januar
2004.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, har merket seg at Regjeringens forslag til endringer i yrkestransportloven har sammenheng med lovendring 7. april 2003 nr. 77 i lov 18. juni 1965 om vegtrafikk, slik at reglene for tap av retten til å føre motorvogn ved persontransport mot vederlag på grunn av straffbare forhold får hjemmel i formell lov.
Komiteen har merket seg at den foreslåtte lovendringen ikke har vært ute på egen høring, men at i forbindelse med behandling av Ot.prp. nr. 52 (2002-2003) var spørsmålet ute på bred høring.
Komiteen har ellers ingen merknader og støtter Regjeringens forslag til endring av yrkestransportloven.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen
og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringar i lov 21. juni 2002 nr. 45
om yrkestransport med motorvogn og fartøy
(domstolsbehandling av tap av retten til å føre
motorvogn ved persontransport mot vederlag)
I
I yrkestransportloven 21. juni 2002 nr. 45 blir gjort
følgjande endringar:
Nytt kapittel 7A skal lyde:
Kap. 7A. Kjøresetel
§ 37 a Virkeområde
Førar av drosje, selskapsvogn, turvogn,
rutevogn og motorvogn som er spesielt utforma og/eller
utstyrt for transport for funksjonshemma, må under persontransport
mot vederlag ha kjøresetel i tillegg til førarkort.
Kjøresetelen gjeld for heile landet og
blir utferda av politimeisteren eller den han gir myndigheit der vedkommande
bur. Det er ikkje nødvendig med ny kjøresetel
ved skifte av bustad, jf. § 37 c andre ledd.
Kjøresetel blir utferda for 10 år.
For person som er fylt 60 år blir kjøresetelen
utferda for fem år, men ikkje lenger enn til innehavar
fyller 70 år. Dersom særlege helseforhold tilseier
det, skal perioden kjøresetelen er gyldig for setjast kortare.
§ 37 b Søknad om kjøresetel
m.m.
Søknad om kjøresetel skal gjerast
på fastsett blankett. Legeattest skal leggjast ved søknad
om kjøresetel og søknad om fornying av kjøresetel.
Det blir stilt same krav til helse m.m. som for førarkort
klasse D og DE. Dersom innehavar av kjøresetel ikkje lenger
fyller dei krava som er sette for syn, hørsel og førleik,
pliktar vedkommande å gi melding til politiet.
Politiet skal gi kjøresetelen påteikning
om eventuelle avgrensande vilkår.
§ 37 c Vilkår for tildeling
av kjøresetel m.m.
Den som skal få kjøresetel,
må være fylt 20 år og ha slik vandel
at politiet ikkje finn vedkommande uskikka til å virke
som førar av slik motorvogn som nemnd i § 37 a.
Politimeisteren eller den han gir myndigheit kan bestemme
at det for å få kjøresetel for drosje
skal krevjast avlagt prøve som viser tilstrekkeleg kjennskap
til løyvedistriktet. Er slikt vedtak sett i verk, gjeld
ikkje kjøresetel frå anna politidistrikt utan
påteikning frå politiet om at vedkommande
har stått til kjentmannsprøven.
§ 37 d Mellombels nekting av kjøresetel
Blir ein som ikkje har kjøresetel med
skilleg grunn mistenkt for straffbart forhold, som kan vere avgjerande
for retten til å få kjøresetel, kan politimeisteren
eller den han gir myndigheit bestemme at kjøresetel ikkje
skal utferdast før saka er endeleg avgjort, likevel ikkje
ut over tre månadar utan orskurd frå tingretten.
§ 37 e Beslag av kjøresetel
Finn politiet at innehavar av kjøresetel
med skilleg grunn er mistenkt for straffbart forhold som kan medføre
tap av retten til å føre motorvogn ved persontransport
mot vederlag, jf. § 37 f andre ledd, kan ein polititenestemann
ta kjøresetelen frå innehavaren. Spørsmålet
om å oppretthalde beslaget skal så snart som mogeleg
leggjast fram for ein tenestemann som tilhører påtalemakta.
Avgjerda skal gjerast skriftleg. Dersom den mistenkte ikkje samtykker
i beslaget, må spørsmålet om fortsett
beslag av kjøresetel innan tre veker sendast tingretten
til avgjerd.
§ 37 f Tilbakekalling og tap av
retten til å føre
motorvogn ved persontransport mot vederlag
Politimeisteren eller den han gir myndigheit,
kan treffe vedtak om å kalle retten til å føre
motorvogn ved persontransport mot vederlag tilbake, dersom vedkommande
ikkje er edrueleg eller viser seg å vere upåliteleg
eller å ha andre eigenskapar som gjer at han må reknast
som uskikka til å vere førar av bil under persontransport
mot vederlag.
Blir den som har kjøresetel ilagt straff,
kan det i same dom eller ved førelegg fastsetjast tap av
retten til å føre motorvogn ved persontransport
mot vederlag for ei bestemt tid eller for alltid, dersom allmenne omsyn
elles krev det.
§ 37 g Innlevering av kjøresetel
Ved beslag av kjøresetel, tilbakekalling
eller tap av retten til å føre motorvogn ved persontransport mot
vederlag, pliktar innehavaren straks å levere kjøresetelen
til politiet.
§ 37 h Klage og unntak
For vedtak treft av politiet er Politidirektoratet klageinstans.
I klagesak om krav til helse og førleik for kjøresetel,
skal politiet byggje på endeleg avgjerd frå Statens
helsetilsyn om helsemessige tilhøve. Gjeld klagen krav
til førleik som er avgjort av regionvegkontoret, skal politiet
byggje på endeleg avgjerd frå Vegdirektoratet.
For vedtak treft av regionvegkontoret er Vegdirektoratet klageinstans.
Politidirektoratet kan i særskilde høve
gjere unntak frå reglane i kapittelet her.
§ 37 i Forkorting på grunn
av etterfølgjande
forhold m.m.
Tilbakekalling av retten til å føre
motorvogn ved persontransport mot vederlag er ikkje til hinder for at
politimeisteren eller den han gir myndigheit utferdar ny kjøresetel
dersom dei grunnar som medførte tilbakekallinga ikkje lenger
er til stades.
Dersom særlige grunnar talar for det,
kan politimeisteren eller den han gir myndigheit forkorte den perioden
for tap av retten til å føre motorvogn ved persontransport
mot vederlag som er fastsett ved dom eller førelegg, jf. § 37
f. Dersom særs sterke grunner talar for det, kan perioden
forkortast sjølv om minstetida etter lov eller forskrift
ikkje er gått ut.
II
Loven gjeld frå 1. januar
2004.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 4. desember 2003
Petter Løvik |
Jan Sahl |
leder |
ordfører |