Det vises til brev fra Energi- og miljøkomiteen av 30.
april 2004.
I proposisjonen om miljøinformasjonsloven (jf Ot.prp.
nr. 116 (2001-2002)) ble det konkludert med at dagens bestemmelser
om konsekvensutredninger i plan- og bygningsloven i hovedsak er
i samsvar med Århuskonvensjonenen. Unntaket var allmennhetens mulighet
for deltakelse i forbindelse med omgjøring eller fornyet
behandling av konsesjoner og tillatelser. I miljøinformasjonsloven
ble det derfor gitt en ny bestemmelse (ny § 33-13) i plan-
og bygningsloven kapittel VII-a. Bestemmelsen gjelder krav til høring
og tilgang til opplysninger i saker om omgjøring eller fornyet
behandling av konsesjoner og tillatelser.
I Ot.prp. nr 47 om endringer i plan- og bygningslovens bestemmelser
om konsekvensutredninger sies det at denne bestemmelsen vil bli
videreført i forskrift til nye bestemmelser om konsekvensutredninger,
jf punkt 4.3.2 Forenkling av dagens regelverk om konsekvensutredninger,
nest siste avsnitt.
I Ot.prp. nr. 116 (miljøinformasjonsloven) gis det også en
omtale av forholdet mellom Århuskonvensjonens bestemmelse
om deltakelse i forbindelse med planer og programmer (konvensjonens
artikkel 7) og EU-direktivet om vurdering av miljøvirkninger av
visse planer og programmer.
I miljøinformasjonsloven ble det gitt en prinsippbestemmelse
(§ 20) om retten til å delta i beslutningsprosesser
knyttet til utforming av regelverk, planer og programmer. Av proposisjonen
går det frem at denne bestemmelsen tar opp i seg enkelte
av bestemmelsene i EU-direktivet, bl. a krav om høring
og utarbeidelse av en redegjørelse for konsekvenser for miljøet.
Utgangspunktet for departementets forslag til endringer av bestemmelsene
om konsekvenser har vært kravene i EU-direktivet og det
ligger ingen føringer i § 20 i miljøinformasjonsloven
som ikke er dekket opp av EU-direktivet. Jeg ser likevel at det kunne
vært tatt med en henvisning til miljøinformasjonsloven
i Ot. prp. nr. 47 om endringer i plan- og bygningsloven.