Straffeloven § 284 retter seg mot "en skyldner som
gir noen fordringshaver fyldestgjørelse eller sikkerhet,
skjønt han bør innse at han ikke vil kunne tilfredsstille
alle fordringshaverne, og at utsikten for dem til å få dekning
blir betydelig forringet". Det er et grunnleggende vilkår
i § 284 at skyldneren er insolvent ved handlingen. For
at § 284 skal komme til anvendelse, er det dessuten en
forutsetning at handlingen rammer kreditorfellesskapet. Skyldkravet
i § 284 er blandet. Det kreves forsett med hensyn
til den omstendighet at fordringshaveren har fått fyllestgjørelse
eller sikkerhet, mens det er tilstrekkelig at det foreligger uaktsomhet
om skyldnerens insolvens og om den følge at fordringshavernes
dekningsutsikt forringes betydelig. Strafferammen i § 284
er bøter eller fengsel inntil to år.
I sitt utkast til § 284 foreslår Straffelovrådet å utvide
insolvensvilkåret til også å omfatte
situasjoner hvor skyldneren på handlingstidspunktet står
i påtakelig fare for å bli insolvent. Straffelovrådet
foreslår også å innføre et uttrykkelig
vilkår om at kreditorbegunstigelsen må ha vært
"uforsvarlig". Det blandede skyldkravet i § 284
foreslås endret til et generelt krav om forsett eller grov
uaktsomhet. Det foreslås ingen endringer i strafferammen.
Det er ulike syn blant høringsinstansene til de foreslåtte
endringene.
Departementet er enig med Straffelovrådet i at det fortsatt
bør være et eget straffebud om kreditorbegunstigelse,
atskilt fra andre former for formuesforringelse. Av hensyn til kronologien
i kapitlet foreslås bestemmelsen imidlertid flyttet til § 282.
Departementet er enig i at det økonomiske vilkåret
bør omskrives til et krav om insolvens, og utvides til
også å omfatte situasjoner hvor skyldneren står
i påtakelig fare for å bli insolvent. Til forskjell
fra Straffelovrådet mener imidlertid departementet at vilkåret
også bør suppleres med et alternativ om at skyldneren
blir insolvent ved handlingen. Departementet understreker at det
ikke er aktuelt å innføre noe tapsvilkår
i bestemmelsen. Det bør fortsatt være forholdene
på gjerningstidspunktet som avgjør straffbarheten.
Departementet støtter forslaget om å oppheve det
blandede skyldkravet og erstatte det med et generelt krav om forsett
eller grov uaktsomhet. Departementet er også enig i at
det ikke er behov for å heve strafferammen. I tråd
med gjeldende rett foreslås det derfor en strafferamme
på bøter eller fengsel inntil to år.
Komiteen er enig med departementet
i at straffeloven fortsatt bør inneholde et eget straffebud
om kreditorbegunstigelse, og at dette bør skilles fra bestemmelser
som omhandler andre former for formuesforringelse.
Komiteen har merket seg at straffeloven § 284 foreslås
videreført med mindre endringer i ny § 282, og
viser i denne forbindelse til merknadene til proposisjonens kapittel
6. Etter komiteens oppfatning vil det ikke være
hensiktsmessig å innføre et nytt vilkår
i bestemmelsen om at kreditorbegunstigelsen må være
uforsvarlig for å være straffbar. Det er en risiko for
at et slikt tilleggsvilkår vil kunne begrense bestemmelsens
anvendelsesområde, og det vil etter komiteens mening
ikke være ønskelig.
Komiteen støtter forslaget til ny § 282
og har ingen ytterligere merknader.