Det følger av straffeloven § 67 at
straffbare forhold foreldes når en bestemt tidsfrist er
utløpt. Ved strafferammer på bøter eller
fengsel inntil ett år er fristen to år. Fristen
heves til fem år når fengselsstrafferammen overstiger
ett år, men ikke er høyere enn fire år.
Fristen heves ytterligere til ti år når strafferammen
overstiger fire år, men ikke er høyere enn åtte år.
Foreldelsesfristen starter som hovedregel å løpe
den dagen det straffbare forholdet er opphørt. Fristen
avbrytes ved rettergangsskritt som medfører at den mistenkte
får stilling som siktet.
Straffelovrådet foreslår at foreldelsesfristen
for handlinger som rammes av straffeloven §§ 281
til 286 og § 288, ikke skal løpe så lenge
skyldnerens bo er under konkurs eller gjeldsforhandling. Bakgrunnen
for forslaget er at slike forhold gjennomgående avdekkes
på et sent stadium av fellesforfølgningen, noe
som ofte har sammenheng med at den straffbare handlingen er forsøkt
tildekket gjennom overtredelser av regnskapslovgivningen. Av hensyn
til gjerningspersonen er det imidlertid foreslått en absolutt tidsbegrensning
for suspensjonen på fem år. Det er foreslått
en tilsvarende suspensjonsregel for vesentlige regnskapsovertredelser
etter regnskapsloven § 8-5 første ledd,
jf. utkastet til nytt fjerde ledd. Samtidig foreslås det å fjerne
den nåværende særregelen i § 8-5
fjerde ledd. Foreldelsesfristen for ikke vesentlige regnskapsovertredelser
vil derved bli forkortet fra fem til to år.
En rekke høringsinstanser gir uttrykkelig støtte til
forslaget, også når det gjelder den foreslåtte
tilføyelsen i regnskapsloven.
Departementet slutter seg til Straffelovrådets forslag
om å innføre en regel om suspensjon av foreldelse
under konkurs og gjeldsforhandling, og viser til at Straffelovkommisjonen
og et bredt flertall av de høringsinstansene som har uttalt
seg om spørsmålet, har tiltrådt forslaget.
Departementet foreslår i denne omgang en suspensjonsregel
med den rekkevidde Straffelovrådet har foreslått.
Ved forberedelsen av den nye straffeloven vil det bli vurdert om
regelen skal utvides til å gjelde for andre typer overtredelser.
Bestemmelsen hører best hjemme i straffelovens foreldelseskapittel.
Plasseres bestemmelsen der, vil den også være
mer egnet til å omfatte andre typer overtredelser. Ordningen
harmonerer dessuten best med den løsningen som er valgt
for tilsvarende regler. I prinsippet kunne den nye bestemmelsen
i straffeloven også gjelde overtredelser av regnskapsloven § 8-5. Departementet
mener imidlertid at opplysningshensyn tilsier at særregelen
bør gå uttrykkelig frem av regnskapslovens bestemmelse.
Departementet er ellers enig med Straffelovrådet i at
den nåværende særregelen i § 8-5
fjerde ledd bør oppheves. Foreldelsesfristen for ikke vesentlige regnskapsovertredelser
vil derved forkortes fra fem til to år.
Komiteen er kjent med at forbrytelser
i gjeldsforhold gjennomgående avdekkes på et sent
stadium av fellesforfølgningen. Dette skyldes ofte at den straffbare
handling er forsøkt tildekket gjennom overtredelser av
regnskapslovgivningen. Etter komiteens mening er
det et mål at komplisert konkurskriminalitet straffeforfølges
i større utstrekning enn i dag. Komiteen støtter
derfor departementets forslag til ny straffeloven § 68
a og ny regnskapsloven § 8-5 fjerde ledd.
Komiteen ber departementet ifm. arbeidet med ny
straffelov vurdere om også andre straffebud som gjelder økonomisk
kriminalitet skal omfattes av § 68 a om suspensjon
av foreldelse.