Kapittel 4 i proposisjonen omhandler forslag til ny forskriftshjemmel
for tilfeldig og uanmeldt kontroll av kjøretøy
langs vegen.
Hjemmel for å pålegge stans for kontroll som foretas
langs vegen er gitt i vegtrafikkloven § 10 Trafikkontroll
m.m. Paragrafen gir imidlertid ikke hjemmel for å gi forskrifter
om innholdet i og gjennomføringen av utekontroller.
Hjemmelen for å kreve kontroll av kjøretøy
i hall, såkalt plasskontroll, er gitt i vegtrafikkloven § 19 Kjøretøykontroll.
Paragrafen hjemler også forskrifter om periodisk kontroll
av kjøretøy.
I forbindelse med implementeringen av direktiv 2000/30/EF
om tilfeldig teknisk utekontroll av tunge ervervskjøretøy,
var det påkrevet å fastsette i forskrift de spesifikke
plikter og rettigheter som denne rettsakten innebærer.
En ny hjemmel kan i utgangspunktet innpasses i både
vegtrafikkloven § 10 og i § 19. Etter en samlet vurdering
finner departementet det hensiktsmessig at hjemmel for å gi
bestemmelser om utekontroll gis i § 19, ved å tilføye
et nytt punktum i annet ledd.
Ni av i alt 12 instanser som kommenterte forslaget til lovendring,
støttet dette, jf. pkt. 4.4 i proposisjonen.
Politidirektoratet (POD) omtalte i sitt høringssvar
også Utrykningspolitiets (UP) kommentarer til høringsforslaget.
POD og UP gikk imot forslaget til lovendring. Autoriserte Trafikkskolers
Landsforbund (ATL) gikk også imot lovforslaget.
Etter PODs oppfatning ville forslaget til lovendring innebære
at § 19 gis et innhold som avviker fra det bestemmelsen
er ment å regulere. POD viste til Ot.prp. nr. 23 (1964-1965)
side 65 hvor det heter:
"Bestemmelsen tar videre sikte på annen kontroll enn
den som finner sted på landevegen, og som proposisjonens § 10
tar sikte på."
POD hevdet videre at det å bringe inn utekontroll i § 19,
vil føre til uklarheter og avgrensningsproblemer som ikke
er drøftet i høringsforslaget. UP mente at det
ikke er behov for en regulering av utekontroller utover dagens
lovtekst.
Departementet er ikke enig i at den foreslåtte lovendringen
vil skape uklarheter og avgrensningsproblemer i forhold til § 10
og § 19.
Komiteen støtter forslaget
om at departementet kan ved forskrift gi bestemmelser om gjennomføring
av tilfeldig og uanmeldt kontroll av kjøretøy langs
vegen og viser til departementets begrunnelse om de særlige
forpliktelser til tilfeldig kontroll av kjøretøy
som følger av EØS-avtalen. Det vises til departementets
presisering av at lovendringen ikke vil innebære noen begrensning
i forhold til den kontrollvirksomhet som utføres langs
veg i dag.