Til Odelstinget
Regjeringen foreslår i proposisjonen å endre § 3 i
lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver fiske
m.v. i Norges territorialfarvann (fiskeforbudsloven).
Norsk sjøpattedyrpolitikk er basert på prinsippene
om vern og bærekraftig høsting med utgangspunkt i
vitenskapelig rådgivning. Innenfor disse rammer har norske
myndigheter arbeidet for å normalisere situasjonen i fangstnæringene
etter tilbakeslagene på 1980-tallet. De senere årene
har det vært stadig større fokusering på sjøpattedyrenes
rolle i økosystemet, og nyere forskning viser at rasjonell
forvaltning av sjøpattedyr kan ha stor betydning for økonomien
i fiskeriene. Det er økende forståelse, både
nasjonalt og internasjonalt, for at en aktiv sjøpattedyrforvaltning
er en nødvendig del av en helhetlig forvaltning av de marine
ressursene.
Forvaltningen av kystselbestandene hører med i en helhetlig
forvaltning av de marine ressurser. Det fastsettes kvoter årlig
og det drives i dag en viss jakt på kystsel, men kvotene
blir per i dag ikke utnyttet. Fiskeridepartementet er opptatt av å sikre
at de kvotene som fastsettes faktisk blir nyttet, og samtidig av å øke
verdiskapingen knyttet til disse kvotene.
Det har vært fremmet ønske om å åpne
opp for at utenlandske jegere skal få anledning til å delta
i jakt på kystsel, både fra næringsorganisasjoner
og privatpersoner. På denne bakgrunn fremmer Regjeringen
i proposisjonen forslag om at også utenlandske jegere skal
gis adgang til å delta i jakt på kystsel i Norge.
Departementet sendte den 14. januar 2004 på høring
et notat om utlendingers adgang til å delta i jakt på kystsel
i Norge, med høringsfrist 20. februar 2004.
Høringsrunden viser at samtlige av de høringsinstanser
som har tatt standpunkt til lovendringsforslaget, går inn
for at fiskeforbudsloven endres slik at utlendinger kan gis adgang
til å jakte på kystsel i Norge. Samtidig fremheves
det at det må være en forutsetning for at tillatelse
gis, at jegerne oppfyller krav til jegerkompetanse for å sikre
en forsvarlig jaktutøvelse, og det må kreves
at sikkerheten for jegerne ivaretas. De nærmere vilkår
for å få adgang til å delta må bli
gjenstand for en diskusjon mellom departementet og de relevante
instanser og organisasjoner, og vilkårene som må oppfylles
for å få tillatelse til å delta i kystseljakt,
må fastsettes i forskrift.
Fiskeridirektoratet har i høringsrunden fremmet forslag
til at den foreslåtte lovendringen blir et nytt fjerde
ledd i § 3 og at den ikke tas inn i tredje ledd. Begrunnelsen
er at en ønsker å unngå tvil om hvorvidt
endringen innebærer en generell åpning for at
utlendinger kan drive jakt på kystsel. Det vises til at § 3 tredje
ledd regulerer sportsfiske som er ment å gjelde generelt.
Det bør derfor heller inntas et nytt fjerde ledd med følgende
ordlyd: "Uten hensyn til forbudene i første ledd kan departementet
bestemme at utlendinger kan drive jakt på kystsel." Det
har ikke vært departementets intensjon at det skulle gis
en generell adgang for utlendinger til å drive jakt på kystsel.
For å unngå tvil om hvorvidt det gis en generell
adgang, har departementet likevel endret lovforslaget i tråd med
Fiskeridirektoratets forslag.
Departementet har også tatt med i bestemmelsen at det
kan settes vilkår for utlendingers adgang til å delta
i kystseljakt.
Det forventes ikke at omfanget av søknader fra utlendinger
blir så stort at det er nødvendig å tilføre ytterligere
ressurser for å få dem behandlet. Departementet
legger derfor til grunn at ordlyden ikke vil føre til særlige økonomiske
eller administrative konsekvenser for forvaltningen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Egil Hestnes, Ivar Kristiansen og Erlend Nornes, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen Molvær Grimstad, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, er samd i Regjeringa sitt framlegg om å endra fiskeforbodslova slik at utanlandske jegarar kan få tilgang til å ta del i jakt på kystsel. Komiteen føreset at formelle krav til jegerkompetanse vert stetta, før løyve til deltaking i jakt på kystsel vert gjeve, og at tryggleiken til jegerane vert ivareteken. Elles syner komiteen til Innst. S. nr. 180 (2003-2004) om norsk sjøpattedyrpolitikk, der det vart peika på at ein må syte for at turistjakt på sel berre må føregå der aktørane har tilstrekkeleg kunnskap om avlivingsmetodar. Komiteen meiner også at jakt på kystsel kan vera ei spanande utfordring for utanlandske jegerar, og at dette kan sikra at dei kvotane på kystsel som vert fastsett faktisk vert nytta, samstundes som verdiskapinga knytta til desse kvotane vert auka.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endring i lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann
I
I lov 17. juni 1966 nr. 19 om forbud mot at utlendinger driver fiske m.v. i Norges territorialfarvann skal § 3 nytt fjerde ledd lyde:
Uten hensyn til forbudene i første ledd kan departementet bestemme at utlendinger kan drive jakt på kystsel og fastsette vilkår for utlendingers deltakelse i slik jakt.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i næringskomiteen, den 8. juni 2004
Olav Akselsen |
Erlend Nornes |
leder |
ordfører |