Jeg viser til brev 8. juni 2004 hvor det bes om en vurdering
av en del spørsmål av betydning for behandlingen
av regjeringens forslag til sprøyteromsordning, jf. Ot.
prp nr. 56 (2003-2004). Med den korte tiden som har stått
til disposisjon, har spørsmålet i brevet ikke
kunnet bli vurdert så grundig som de ellers burde.
Ifølge regjeringens forslag kan brukerne straffritt
ta med og benytte én brukerdose heroin i sprøyterommet.
Regjeringen har tatt høyde for at mengden som utgjør
en brukerdose, kan variere fra person til person, og at den kan
være vesentlig større for en tungt belastet heroinmisbrukerne
enn for en førstegangsbruker. Derfor et det presisert i
proposisjonen at vurderingstemaet er den mengden stoff som vedkommende
med rimelighet kan forventes å benytte selv (se proposisjonen
side 31). Vurderingstemaet er skjønnsmessig og skal etter
forslaget foretas av personalet, men det ligger i forslaget at brukerens egne
opplysninger om sitt misbruk og mengden vil ha betydning for vurderingen.
Hvis komiteens flertall mener at brukerens oppfatning av hvor
mye han trenger som én dose skal tillegges vekt, vil dette
derfor være sammenfallende med regjeringens forslag. Hvis
det derimot menes at brukeren kan ta med den mengden han selv forventer å bruke,
selv om dette skulle utgjøre langt mer enn det han med
rimelighet kan forventes å benytte selv, vil dette gå lenger
enn regjeringens forslag og ha flere implikasjoner. Regjeringens
avgrensning av en brukerdose tar utgangspunkt i at sprøyterommet
ikke skal representere noen spredningsfare i forhold til de andre
brukerne av rommet. Hvis brukerne kan ta med så mye de ønsker,
så lenge de selv hevder at det utgjør én
brukerdose, er risikoen for omsetning i sprøyterommet absolutt
til stede. Dette kan også skape en uro som gjør
arbeidssituasjonen til personalet mindre trygg. Dette har også en
side til narkotikakonvensjonene. I den forbindelse er det viktig
at ordningen ikke legger til rette for omsetning. Jeg vil i tillegg
peke på at risikoen for overdoser kan øke hvis
man i prinsippet tillater brukerne å ta med så mye
stoff som de selv ønsker til eget bruk, uten at det foretas
noen vurdering av hva man med rimelighet kan forvente at en tungt
bruker kan benytte selv uten at overdoserisikoen er overhengende.
Hvis det likevel skulle være slik at komiteen ønsker
at vurderingen av hva som er én brukerdose alene skal være
fullt og helt opp til brukeren selv å avgjøre,
er det likevel ikke nødvendig å foreta noen endringer
i lovutkastet. Jeg forstår det slik at "én brukerdose"
fortsatt ligger fast, men at komiteen eventuelt ønsker å legge
andre føringer på skjønnsutøvelsen.
Dette kan det eventuelt tas inn en bestemmelse om i forskriften.
Krav om at Legemiddelassistert rehabilitering (LAR) innvilges
etter strenge kriterier og innebærer en ressurskrevende
og svært langsiktig satsing fra kommunal sosial- og helsetjeneste
og fra spesialisthelsetjenesten. Misbrukeren får metadon
eller subutex som ledd i rehabiliteringsprogrammet og sidemisbruk
aksepteres ikke. Det tas prøver av pasientene for å avdekke
et eventuelt sidemisbruk som ikke er forenlig med rehabiliteringsprogrammet.
I regjeringens forslag til adgangsregulering av sprøyteromsordningen
foreslås det at deltakere i et LAR-program skal utelukkes.
Det foreslås ikke at personalet skal sjekke misbrukerens
identitet mot et LAR-register, men kun spørre misbrukeren
om vedkommende deltar i LAR og opplyse om at han/hun i så fall
ikke vil få adgang til sprøyterommet. Hvis vedkommende
skjuler at han/hun går på metadon eller
subutex og samtidig bruker sprøyterommet, vil det i tilfelle
bli avdekket ved urinprøver i LAR.
Regjeringen ser det som viktig at en kommunal ordning som sprøyterom
ikke aksepterer at en misbruker setter sprøyter som ødelegger
en pågående rehabilitering. At det likevel ikke
kan utelukkes at LAR-deltakere også skaffer seg adgang
og benytter sprøyterommet, er en annen sak. Signaleffekten
av at bruk av sprøyterom ikke er forenlig med LAR-deltakelse
er viktig ikke bare overfor den enkelte misbruker, men også sosialpolitisk.
Et kommunalt tiltak bør ikke motvirke et behandlingsopplegg
i regi av spesialisthelsetjenesten. Regjeringens Rusreform har sterke
føringer om et samordnet tiltaksapparat på tvers
av forvaltningsnivå. En inkludering av LAR-deltakere i sprøyteromsordningen
vil kunne oppfattes som å gå imot sentrale føringer
om en samordning av helse- og sosialpolitiske tiltak rettet mot
enkeltpersoner. Det bør her også legges vekt på at
den enkelte misbruker har vist en motivasjon til legemiddelassistert
rehabilitering ved at han/hun er godkjent for ordningen.
Hvis komiteen likevel skulle mene at brukere som deltar i LAR-program
skal ha adgang til sprøyterommet, foranlediger det ingen
endringer i lovutkastet, men i forskriften.
I regjeringens forslag er det ikke tillatt for brukerne å hjelpe
hverandre med sprøytesettingen. Komiteens flertall går
inn for å endre dette. Man flytter i så fall de
strafferettslige grensene for straffrihet.
Regjeringens forslag tar utgangspunkt i brukernes verdighet.
Det er lagt stor vekt på at sprøyterommet skal
ha ordnede og oversiktlige forhold og at det ikke legger til rette
for omsetning av narkotika. Man er ikke ukjent med at hjelp til
sprøytesetting ofte kjøpes i form av salg av narkotika.
I lys av dette er det mest forsvarlig at brukerne ikke gis adgang
til å bistå hverandre med injiseringen. Kontakt
mellom brukerne i sprøyterommet kan dessuten skape en uro
som verken brukerne selv eller personalet er tjent med. Ingen ønsker
at sprøyterommet skal være en mindre utgave av
"Plata". Ordningen er ment å gi et verdig og trygt tilbud
for brukerne. I denne sammenheng vil bistand til sprøytesetting
forringe tilbudet. Jeg vil også understreke at det er noe
helt annet å skade andres helse, enn å ødelegge
sin egen. Regelverket bør beskytte brukergruppen mot å bli
brukt i en slik sammenheng hvor de kanskje settes under press til å injisere
sprøyter som er helseskadelige, og hvor de kan få sanksjoner
i miljøet dersom de ikke er hjelpsomme. Dette dreier seg
i siste rekke om en etisk standard i samværet mellom mennesker.
Jeg ser ingen grunn til at det her skal være en annen etisk
standard i samværet mellom brukerne av sprøyterommet
enn samværet mellom andre.
Hvis det likevel er slik at komiteens flertall ønsker
at brukerne skal kunne hjelpe hverandre med sprøytesetting,
er dette straffbar medvirkning til bruk av narkotika. Det er derfor
nødvendig med en bestemmelse som gjør medvirkningen
straffri. Regjeringens lovutkast kan endres slik:
"Utkastet til § 2 skal lyde:
"Den som lmed ovlig adgang til sprøyterommet
a) injiserer eller
medvirker til å injisere narkotika i et godkjent
sprøyterom, eller
b) en brukerdose narkotika til eget bruk i et godkjent sprøyterom
eller tilstøtende venterom eller samtalerom, kan ikke straffes
for dette etter legemiddelloven § 31, jf. § 24
første ledd.""
Regjeringen har lagt opp til at personalet kan gi råd
om injeksjonspraksis og gi annen generell veiledning. Slik bistand
er vurdert å ligge innenfor det straffrie. Det fremstår
ikke klart hvor langt komiteens flertall mener å gå i
forhold til personalets bistand til injisering, og om man går
lenger enn regjeringens forslag. Flertallet sier seg enig i departementets
syn om at det av både etiske grunner og forsvarlighetshensyn
ikke bør være adgang for personalet til å "bistå ved
injiseringen av rusmidler", jf. utkast til innstilling 3.6.2004
side 12. Høyere opp på samme side drøfter
flertallet bemanning, og her heter det imidlertid at brukerne " … kan
få konkret, individuell rådgivning - også i
forbindelse med selve injiseringen."
Ut fra etiske grunner antar jeg at komiteens flertall ikke mener
at personalets rådgivning skal gå så langt
som til å finne den beste åren for sprøytesetting osv.
I så fall vil dette gå lenger enn regjeringens
forslag, og må regnes som straffbar medvirkning til bruk av
narkotika. Forslaget foranlediger i tilfelle en bestemmelse som
gjør personalets individuelle veiledning straffri. Men
i dette tilfellet vil jeg sterkt fraråde at straffriheten
gjøres i form av en såkalt unnskyldningsgrunn
slik det er gjort for brukernes besittelse og bruk, jf. proposisjonen
side 29. Dersom komiteen først ønsker å pålegge
personalet en oppgave med å gi slik individuell veiledning,
bør bistanden anses rettmessig. Straffriheten bør
derfor gjøres i form av en rettmessighetsgrunn, hvilket
betyr at bistanden ikke bare er straffri, men lovlig. Det bør
gå frem av merknadene i innstillingen.
Ovennevnte endring kan gjøres slik:
"Utkastet til § 2 annet
ledd skal lyde:
"Ansatte i sprøyteromsordningen
som gir individuell veiledning i forbindelse med injisering av narkotika
i sprøyterommet, kan heller ikke straffes."
Helsedepartementet har vurdert nødvendige endringer
i lovutkastet i Ot. prp. nr. 56 (2003-2004) dersom ordningen skal
bemannes med helsepersonell og tjenesten defineres som en helsetjeneste.
Helsedepartementet har uttalt at følgende endringer er
nødvendige:
"§ 3
En kommune som etablerer
en godkjent sprøyteromsordning, kan uten
samtykke fra de registrerte, føre helseregister og
behandle helseopplysninger som nevnt i helseregisterloven § 2
nr. 1 i den grad det er nødvendig for å oppfylle
reglene gitt i eller i medhold av loven her.
§ 4
En
avgjørelse om adgang til bruk av sprøyteromslokalene
er ikke enkeltvedtak etter forvaltningsloven.
Har
politiet mistanke om straffbar besittelse eller bruk av narkotika
i sprøyteromslokalene, skal personalet uten hinder av taushetsplikten
i helsepersonelloven § 21 og forvaltningsloven §§ 13
til 13 e og på begjæring gi politiet opplysning
om hvorvidt en identifisert person er registrert bruker av sprøyterommet eller
ikke.
Adgang til bruk av sprøyteromslokalene
er ikke nødvendig helsehjelp etter kommunehelsetjenesteloven § 2-1
første ledd og pasientrettighetsloven § 2-1 andre
punktum. Avgjørelse om adgang til bruk av sprøyteromslokalene
kan ikke påklages etter kommunehelsetjenesteloven § 2-4
eller pasientrettighetsloven § 7-3.
§ 5
Helsepersonelloven § 4
er ikke til hinder for at helsepersonell kan utføre de
oppgaver som etter regler gitt i eller i medhold av loven her, er
lagt til personalet i sprøyteromsordningen.
§ 6
Kongen
kan gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen
av ordningen med sprøyterom, og kan blant annet bestemme
a) hvem ordningen skal gjelde
for,
b) ordninger for adgangsregulering,
c) type og mengde narkotika som straffriheten skal omfatte,
d) ordninger for kontroll av type og mengde narkotika en
person har med seg inn i sprøyteromslokalene,
e) hvilken adgang politiet skal ha til sprøyteromslokalene,
f) krav til bemanning av
sprøyteromslokalene,
g) hvordan helseopplysninger i helseregisteret
kan behandles, herunder hvilke opplysninger
som kan behandles og formålet med behandlingen,
h) krav til å bli godkjent kommune for ordningen,
i) plikt for kommunen til å avgi opplysninger av
betydning for evalueringen av ordningen uten
hinder av taushetsplikt etter forvaltningsloven §§ 13 til
13 e og helsepersonelloven § 21 og
j) at reglene i helsepersonelloven §§ 39
og 40 helt eller delvis ikke skal gjelde for helsepersonell i sprøyteromsordningen.
§ 7
Denne
lov trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer, og gjelder i tre år
fra ikrafttredelsen.
§ 8
Fra den tid loven trer i kraft, gjøres
følgende endringer i andre lover:
I lov 19. desember 1982 nr. 66 om helsetjenesten i
kommunene gjøres følgende endringer:
Ny § 1-3
fjerde ledd andre punktum skal lyde:
Sprøyteromsordninger
som er etablert i medhold av lov xx. xx. 2004 nr. xx om prøveordning
med lokaler for injeksjon av narkotika (sprøyteromsordning)
er å anse som en kommunehelsetjeneste. Det er opp til den
enkelte kommune å avgjøre om den ønsker å etablere
en slik tjeneste."
"Til endringene i lovutkastets § 3
I lovutkastet i Ot. prp nr. 56 (2003-2004) § 3
var det foreslått en egen lovhjemmel for registrering og behandling
av personopplysninger etter personopplysningsloven i forbindelse
med adgangsreguleringen. Når sprøyteromsordningen
defineres som en helsetjeneste, vil registeret være et
helseregister regulert av lov 18. mai 2001 nr. 24 om helseregistre
og behandling av helseopplysninger (helseregisterloven), jf. lovens § 3.
Det er derfor gjort de endringer i § 3 som er
nødvendige som en konsekvens av dette.
Til endringer i lovutkastets § 4 andre ledd
I lovutkastet i Ot. prp nr. 56 (2003-2004) § 4
andre ledd var det gjort unntak fra personalets taushetsplikt etter
forvaltningsloven §§ 13 til 13 e slik
at personalet skal kunne gi opplysninger til politiet om hvorvidt
en identifisert person er registrert bruker av sprøyterommet
eller ikke. Når sprøyteromstjenesten defineres
som en kommunehelsetjeneste, vil personalet være å anse
som helsepersonell etter helsepersonelloven i den grad de utøver
handlinger som er definert som helsehjelp. Disse vil da ha taushetsplikt
etter helsepersonelloven § 21 som er en strengere
taushetsplikt enn den etter forvaltningsloven. Opplysninger om hvorvidt
en person er registrert bruker av sprøyteromsordning vil
være taushetsbelagte opplysninger etter denne bestemmelsen.
For at personalet skal kunne gi politiet slike opplysninger, er
bestemmelsen i § 4 andre ledd derfor endret slik
at den gir det nødvendige unntak fra denne taushetsplikten.
§ 4 tredje ledd
Etter bestemmelsen i § 8 er sprøyteromstjenesten å anse
som en kommunehelsetjeneste. Ordningen er imidlertid ikke en obligatorisk
tjeneste. Det er opp til den enkelte kommune å avgjøre
om den ønsker å tilby denne type tjeneste. Etter
bestemmelsen i § 4 tredje ledd slås det
fast at adgang til sprøyteromsordningen ikke er nødvendig
helsehjelp etter kommunehelsetjenesteloven eller pasientrettighetsloven.
Beslutning om tilgang til tjenesten kan ikke påklages etter kommunehelsetjenesteloven
eller pasientrettighetsloven. En rusmiddelmisbruker vil ikke ha
et rettslig krav på tilgang til tjenesten. Dette gjelder
selv om kommunen har valgt å tilby en slik tjeneste og
vedkommende fyller vilkårene for lovlig adgang. Se ellers
merknadene til § 4 første ledd.
Til opphevelsen av lovutkastets § 5
I lovutkastet i Ot. prp nr. 56 (2003-2004) § 5
ble det foreslått en bestemmelse om tilsyn med sprøyteromsordningen.
Etter denne bestemmelsen ble den eksterne tilsynskompetansen med
ordningen lagt til fylkesmannen. Når sprøyteromsordningen
defineres som en kommunehelsetjeneste, vil en konsekvens av dette
være at ordningen vil være omfattet av Statens helsetilsyns
og Helsetilsynet i fylkets tilsyn med helsetjenesten etter lov 30. mars
1984 nr. 15 om statlig tilsyn med helsetjenesten. Tilsynsansvaret
vil omfatte tilsyn med hele tjenesten, og ikke bare med helsepersonellets
virksomhet.
Til ny § 5
Det fremgår av helsepersonelloven § 4
første ledd at helsepersonell skal utføre sitt
arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets
karakter og situasjonen for øvrig. All helsehjelp skal
i utgangspunktet være begrunnet i hensynet til pasientens
beste. Begrepet "forsvarlighet" er en rettslig standard. Dette medfører
at begrepets innhold kan forandre seg over tid og ikke kan knyttes
opp mot bestemte og entydige kriterier, men gir anvisning på en
bestemt målestokk til bruk ved bedømmelsen. Begrepets
innhold varierer med faglig utvikling, verdioppfatninger og lignende.
Helsepersonell skal fremme helse og behandle sykdom, og det vil
kunne oppfattes å være i strid med helsepersonelloven
og god yrkesetikk om helsepersonell skal rettlede ved bruk av narkotika,
selv om formålet er skadereduksjon.
For å forhindre uklarheter knyttet til forholdet til kravet
om forsvarlig yrkesutøvelse i helsepersonellloven § 4,
slås det derfor fast i herværende lov § 5
at det ikke er å anse som uforsvarlig yrkesutøvelse
etter helsepersonelloven § 4 første ledd,
for helsepersonell å påta seg og å uføre
de oppgaver som er lagt til personalet i sprøyteromsordningen
slik den er utformet i denne loven og dens forskrifter. Det gjelder
for eksempel å dele ut rent brukerutstyr, å observere
brukerne under og etter selve injeksjonen og å gi råd
om injeksjonspraksis, hygiene og egenomsorg for å forebygge
smitte og redusere faren for skader som følger av misbruket.
Det er imidlertid ikke en oppgave for personalet å foreta
eller bistå med selve injiseringen av rusmidler. Det vil
si at personer som har de nødvendige faglige kvalifikasjoner,
kan ansettes i ordningen og utføre disse oppgavene uten
at dette i seg selv kan anses som uforsvarlig yrkesutøvelse
etter helsepersonelloven.
Bestemmelsen innebærer ikke at kravet etter helsepersonelloven § 4
første ledd om forsvarlighet ikke gjelder for helsepersonell
som arbeider i sprøyteromsordningen. Kravet til forsvarlig
yrkesutøvelse etter § 4 gjelder fortsatt for helsepersonellets
konkrete gjennomføring av de enkelte oppgavene. Den konkrete
gjennomføringen av de ulike oppgavene kan derfor bli vurdert å ha
skjedd på en slik måte at det aktuelle helsepersonell
blir ansett å ha handlet uforsvarlig og i strid med § 4.
Det kan for eksempel være tilfelle dersom en kommer til
at et helsepersonell i en konkret nødssituasjon ikke har
handlet i overensstemmelse med plikten til å gi øyeblikkelig
hjelp etter helsepersonelloven § 7, eller at et
helsepersonell har gått utover sine faglige kvalifikasjoner
ved gjennomføringen av de enkelte oppgavene.
Til endringer i lovutkastets § 6 bokstav f
Etter lovutkastet i Ot. prp. nr. 56 (2003-2004) § 6 bokstav
f, kunne Kongen blant annet gi nærmere bestemmelser om
krav til personalet som har ansvar for sprøyteromslokalene.
I vedlagte utkast til forskrift var det stilt krav til leder av
sprøyteromsordningen. Bestemmelsen er foreslått
justert slik at den bedre gjenspeiler at det skal stilles krav til
bemanningen av sprøyteromsordningen generelt og ikke bare
til leder av ordningen.
Til endringen i lovutkastets § 6 bokstav g
Etter lovutkastet i Ot. prp. nr. 56 (2003-2004) § 6 bokstav
g, kunne Kongen blant annet gi nærmere bestemmelser om
føring av personopplysninger i register. I bestemmelsen
er det foreslått de endringer som er nødvendige
som en konsekvens av at registeret vil være et helseregister
regulert av helseregisterloven. Se merknad til endringene i § 3.
Til opphevelsen av lovutkastets § 6 bokstav
i:
Etter lovutkastet i Ot. prp. nr. 56 (2003-2004) § 6 bokstav
i, kunne Kongen gi nærmere bestemmelser om krav til internkontroll
med ordningen. Fordi tjenesten er definert som en kommunehelsetjeneste,
er den pålagt å ha et internkontrollsystem og
sørge for at virksomheten og tjenestene planlegges, utføres
og vedlikeholdes i samsvar med krav fastsatt i lovverket etter tilsynsloven § 3.
Lovutkastets § 6 bokstav i er derfor foreslått
strøket.
Til ny § 7 bokstav j:
Bestemmelsen i § 7 bokstav j gir Kongen hjemmel
til å unnta helt eller delvis fra helsepersonellovens bestemmelser
om plikt til å føre journal og reglene med krav
til journalens innhold.
Etter personelloven §§ 39 og 40 skal
den som yter helsehjelp nedtegne eller registrere nødvendig og
relevante opplysninger i en journal for den enkelte pasient. Journalopplysningene
skal bl.a. bidra til å dokumentere at man som helsepersonell
har handlet i samsvar med forsvarlighetskravet. Bestemmelsene er utarbeidet
med tanke på andre typer virksomhet enn sprøyterom.
Det bør derfor avklares nærmere hvor langt dokumentasjonsplikten
skal gjelde for den virksomheten som skjer i sprøyterom.
Det kan i den forbindelse være behov for å begrense
kravet til dokumentasjon i forhold til det som følger av
helsepersonelloven.
Til ny § 8
I bestemmelsen i § 8 slås det fast
at sprøyteromsordningen er en å anse som en kommunehelsetjeneste,
men at dette ikke er en obligatorisk tjeneste for kommunene. Det
er opp til den enkelte kommune å avgjøre om den ønsker å søke
om å etablere en slik tjeneste."
Helsedepartementet gir uttrykk for at det er ønskelig
at komiteen i innstillingen vedlegger merknadene til lovendringene
som følge av helsebemanning. Merknadene til endringene
vil ikke være like tilgjengelig for det enkelte helsepersonell
hvis de ikke vedlegges innstillingen.
Jeg viser ellers til opplysningene i brev 3. juni 2004
om at skader som er voldt av ansatte i sprøyteromsordningen,
vil være en pasientskade etter pasientskadeloven, dersom
skaden er voldt blant annet under veiledning. Dette vil også gjelde
skader som skjer i forbindelse med individuell rådgivning
i forbindelse med sprøytesetting. Slike skader vil derfor kunne
utløse rett til erstatning forutsatt at lovens øvrige
vilkår er oppfylt. Norsk pasientskadeerstatning er ansvarlig
for skader som er voldt i den offentlige helsetjenesten, herunder
i sprøyteromsordningen dersom denne defineres som en kommunehelsetjeneste.
Til sist i brevet tas det opp to spørsmål om
henholdsvis registrering av brukerne og om konsekvensene for fremdriften
at Stortinget skal holdes orientert om forskriften før
den trer i kraft.
Når det gjelder spørsmålet om hvilke
konsekvenser det har at registreringen utelukkende skal skje med
det formål å gjennomføre en evaluering,
vil jeg bemerke følgende:
Forslaget til regjeringen om en førstegangsregistrering
har tatt utgangspunkt i et ønske om å lette adgangsreguleringen
for både personalet og brukerne av sprøyterommet.
Brukerne skal slippe å bli vurdert og måtte gi
opplysninger ved hvert besøk. Det legges ikke opp til noen
omfattende søknadsprosedyre. Vurderingen av om vedkommende
kvalifiserer skal ifølge forslaget tas umiddelbart og på stedet.
Videre er ordningen lagt opp slik at brukerne skal gis adgang til sprøyterommet
selv om de ikke er i stand til å forevise adgangsbeviset
som de tidligere har fått utdelt. Forutsetningen er at
de opplyser navnet sitt (og som personalet kan sjekke opp mot registeret)
eller at de blir gjenkjent av personalet. Det siste vil antakelig være
særlig praktisk etter noen tids drift. På denne bakgrunn
er gjennomføringen av adgangskontrollen angitt som et formål
med registreringen.
Dersom gjennomføring av adgangskontroll sløyfes
som formål med registreringen, slik at kun evaluering står
igjen, blir det også vanskelig å hevde at politiets
kontrolladgang ikke er uforenlig med det opprinnelige formålet
(se utkastet til forskrift § 11 annet ledd). Det
er mer naturlig å si at politiets begrensede kontrolladgang
ikke er uforenlig med formålet om en adgangskontroll enn
formålet om evaluering. Hvis politiets kontrolladgang skal
beholdes (og det er viktig ut fra narkotikakonvensjonene, ordningens
legitimitet og hensynet til de lovlige brukerne av ordningen), må i
så fall politiets kontrolladgang blir et formål
på linje med evalueringen. Dette kan gjøres i
forskriften som kan få slik tekst:
"Formålet med behandlingen av helseopplysningene
er å gjennomføre en evaluering. Politiet kan dessuten
ved mistanke om straffbar besittelse eller bruk av narkotika i sprøyteromslokalene
på begjæring få opplysning om hvorvidt
en identifisert person er registrert bruker av sprøyterommet
eller ikke."
Dersom Stortinget ønsker at dette skal gå frem
av loven, må formålet med behandlingen tas ut
av bokstav g i § 5. I tillegg kan teksten over
tas inn som en egen bestemmelse i loven, for eksempel som annet ledd
i § 3 i loven.
Hvis Stortinget opprettholder sin anmodning om at det skal holdes
orientert om forskriften før den trer i kraft, antar vi
at det mest praktiske vil være å gjøre dette
i budsjettproposisjonen i august. Slik regjeringen vurderer tidsplanen,
vil det da ikke være mulig å få en sprøyteromsordning
i funksjon i 2004. Det vil være ønskelig at Stortinget
isteden blir orientert om forskriften så snart det er mulig
for regjeringen uten at dette påvirker tidspunktet for
når forskriften vedtas.