Til Odelstinget
Offentlegheitslova har ingen generell heimel til å gjere
unntak frå innsyn eller å utsetje tidspunktet
for innsyn hos forvaltninga for dokument som er utarbeidd av eller
til Riksrevisjonen. I denne proposisjonen gjer departementet framlegg
om eit nytt andre ledd i offentlegheitslova § 4
som fastset at det ikkje skal vere innsyn i slike dokument før
saka er motteken i Stortinget. Framlegget er ei oppfølging
av oppmodingsvedtak nr. 294 (2003-2004) frå Stortinget.
Etter offentlegheitslova § 4 kan forvaltningsorganet
i særlege høve avgjere at det først skal
vere innsyn frå eit seinare tidspunkt enn det som følgjer
av hovudreglane i § 3. Denne føresegna
gjev ingen generell heimel til å utsetje frå kva
tidspunkt det skal vere innsyn hos forvaltninga for dokument som
er utarbeidd av eller til Riksrevisjonen. Dei andre unntaksreglane
i offentlegheitslova eller i anna lovgjeving kan avhengig av situasjonen
gje høve til å unnta slike dokument. Offentlegheitslova
eller anna lovgjeving gjev likevel ikkje nokon generell heimel til å unnta
dokument som er utarbeidd av eller til Riksrevisjonen.
I brev 18. august 2004 frå Lovavdelinga i Justisdepartementet
til Helsedepartementet har Lovavdelinga lagt til grunn at
"... det ikke er tilstrekkelige holdepunkter for å tolke
riksrevisjonsloven § 18 annet ledd slik at den gjelder
for forvaltningen."
Dette inneber at forvaltninga ikkje kan utsetje innsynstidspunktet
for dokument utarbeidde av eller til Riksrevisjonen endå om
dokumenta fell inn under § 18 andre ledd i riksrevisjonslova,
dersom ikkje dokumenta samstundes fell inn under eit av dei unntaka i
offentlegheitslova eller i anna lovgjeving som gjev forvaltninga
høve til eller plikt til å gjere unntak frå innsyn.
I mange tilfelle vil dermed forvaltninga ikkje kunne unnta frå innsyn
dokument som er utarbeidde av eller til Riksrevisjonen.
Departementet legg til grunn at føremålet med føresegna
i riksrevisjonslova § 18 andre ledd og oppmodingsvedtaket
er at dokument som er utarbeidd av eller til Riksrevisjonen først
skal bli offentlege når saka dokumenta gjeld er motteke
av Stortinget, og at dette skal gjelde utan omsyn til om eit krav
om innsyn i slike saker blir sett fram for forvaltninga eller Riksrevisjonen.
For å følgje opp oppmodingsvedtaket og dermed
leggje til rette for at føremålet bak føresegna
i riksrevisjonslova fullt ut blir verkeleggjort, gjer difor departementet
i proposisjonen her framlegg om eit nytt andre ledd i offentlegheitslova § 4. Framlegget
går ut på at det for dokument som er utarbeidd
av eller til Riksrevisjonen i saker som kan bli lagde fram for Stortinget,
ikkje skal vere innsyn før saka er motteken i Stortinget.
Slik departementet ser det, vil endringa ikkje føre til økonomiske
og administrative konsekvensar av noko omfang.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen
Trond Helleland, Linda Cathrine Hofstad og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet,
Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig
Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til proposisjonen
om endring i offentlighetsloven.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, har ingen merknader
til de foreslåtte endringene i offentlighetsloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil gå imot det fremlagte
forslag til endring i lov 19. juni 1970 nr. 69 om offentlighet
i forvaltningen (offentlighetsloven) § 4.
Disse medlemmer er bekymret for at en slik ordning
kan virke mot sin hensikt og legge begrensninger på den
informasjon som ellers kan tilflyte Riksrevisjon. Disse medlemmer vil
påpeke det faktum at det bør kreves svært
sterke argumenter for å begrense offentlighetens innsyn
i saker, uavhengig av om dette er tidsmessig eller dreier som et
delvis unntak av dokumenter fra offentligheten.
Disse medlemmer viser for øvrig til fellesmerknader
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti i Innst. O.
nr. 54 (2003-2004) som er som følger:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti har merket seg de argumentene som anføres
for å innføre en ordning med utsatt offentlighet
slik at saksdokumenter som er utarbeidet av eller til Riksrevisjonen
i saker som den vurderer å legge fram for Stortinget som
en del av den konstitusjonelle kontroll, først blir offentlige
idet saken er mottatt i Stortinget. Etter disse medlemmers syn er spørsmålet
mer sammensatt. Pressens mulighet for innsyn i, og omtale av, saker
Riksrevisjonen arbeider med, vil kunne bidra til at personer som
sitter inne med informasjon relevant for Riksrevisjonens kontroll,
får mulighet til å gjøre Riksrevisjonen
oppmerksom på dette slik at Riksrevisjonen kan velge å benytte
informasjonen. Disse medlemmer vil understreke at det kreves svært
sterke argumenter for å begrense offentlighetens innsyn
i saker, enten det er snakk om en begrensning i tid i form av en
utsettelse eller en begrensning i form av at noen dokumenter unntas
offentlighet. Til tross for at flertallet i sine merknader peker
på flere mulige fordeler ved utsatt offentlighet, er summen
av argumentene etter disse medlemmers syn ikke tungtveiende nok
til å forsvare en slik begrensning i dette tilfellet. Disse
medlemmer går derfor inn for en videreføring av
dagens praksis på dette området og går
imot flertallets forslag til § 18 annet ledd."
Disse medlemmer ønsker å videreføre
dagens praksis og vil derfor stemme imot det fremlagte forslag til
nytt andre ledd i § 4 i offentlighetsloven.
Komiteen viser til proposisjonen og
rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endring i offentlighetsloven
I
I lov 19. juni 1970 nr. 69 om offentlighet
i forvaltningen (offentlighetsloven) skal § 4 nytt andre
ledd lyde:
For saksdokumenter som er utarbeidet av eller
til Riksrevisjonen i saker som den vurderer å legge frem for
Stortinget som ledd i den konstitusjonelle kontroll, gjelder offentlighet
først når saken er mottatt i Stortinget eller
Riksrevisjonen har varslet vedkommende forvaltningsorgan om at saken
er ferdigbehandlet, jf. lov 7. mai 2004 nr. 21 om Riksrevisjonen § 18
annet ledd.
II
Lova blir sett i verk straks.
Oslo, i justiskomiteen, den 9. desember 2004
Trond Helleland |
Ingjerd Schou |
leder |
ordfører |