Departementet mener at det vil være hensiktsmessig med
en teknisk revisjon av eksisterende forsikringsvirksomhetslov,
og slutter seg i hovedsak til Banklovkommisjonens utkast, jf. kapittel
6 i NOU 2004:24 Del II. Den tekniske revisjonen og gjennomgangen
dreier seg om å innarbeide gjeldende lov i en mer oversiktlig
form, og å integrere de øvrige forslagene i proposisjonen
i denne mer oversiktlige formen. Gjeldende forsikringsvirksomhetslov
kapittel 9 om garantiordninger foreslås ikke videreført
i forlaget til ny forsikringslov. Dette er i tråd med Regjeringens
forslag i Ot.prp. nr. 58 (2004-2005). Det foreslås i proposisjonen
også enkelte mindre justeringer som det er redegjort for
nedenfor, samt enkelte lovtekniske og mindre språklige
endringer.
Departementet foreslår enkelte endringer i forhold til
Banklovkommisjonens utkast. Et utkast til regler om "kjønns-
og aldersnøytralitet i private kollektive pensjonsordninger",
jf. NOU 2003:11, har vært på høring og
er for tiden til behandling i departementet. Det er ikke fremmet
forslag til slike regler, og det er således ikke aktuelt å videreføre
Banklovkommisjonens utkast til kapittel 11 om slike regler i departementets
lovforslag.
Departementet følger for øvrig opp Kredittilsynets
forslag til lovendringer, jf. det utsendte notatet av 11. november
2004. Det vises til lovforslaget §§ 2-1
sjette ledd, 3-6 første ledd og 3-8 første ledd. Når
det gjelder regulering av forsikringsformidling, viser departementet
til eget forslag om ny lov om dette som fremmes i egen proposisjon.
Gjeldende forsikringsvirksomhetslov § 2-4
foreslås opphevet.
Direktiv 2002/83/EF om livsforsikring artikkel
5 regulerer omfanget av tillatelsen til å drive livsforsikringsvirksomhet.
Etter denne bestemmelsen kan myndighetene begrense tillatelsen,
jf. artikkelens nr. 2. Departementet anser denne bestemmelsen for å være
gjennomført i norsk rett i forsikringsvirksomhetsloven § 2-1
tredje ledd. Denne bestemmelsen foreslås videreført
i lovforslaget § 2-1 fjerde ledd.
Departementet mener at man i lovforslaget bør benytte
betegnelsen "foretaksnavn", jf. lovforslaget § 3-4.
Etter departementets vurdering er det imidlertid hensiktsmessig
at plikten til å angi selskapsform (i forbindelse med foretaksnavnet)
følger direkte av forsikringsvirksomhetsloven (lovforslaget
"forsikringsloven"). På denne måten
vil plikten gjelde generelt, og også omfatte gjensidige
forsikringsselskaper.
Departementet foreslår videre at det i lovforslaget § 3-7
første ledd fremgår at den ansvarlige kapitalen
heller ikke kan settes ned uten Kongens samtykke.
Pensjonskasser er etter gjeldende rett ikke underlagt et krav
om at det skal fremgå av navnet at det dreier seg om en
pensjonskasse. For forsikringsselskaper er det et krav at selskapets
foretaksnavn må inneholde ordet "forsikring" eller et tilsvarende
ord, jf. lovforslaget § 3-4 første ledd.
Når det gjelder pensjonskasser, følger det av
lovforslaget § 7-4 første ledd at pensjonskassens
navn skal fremgå av pensjonskassens vedtekter. Bestemmelsen
er foreslått gjort tilsvarende gjeldende for innskuddspensjonsforetak,
jf. lovforslaget § 8-3. Vedtektene skal etter lovforslaget § 7-4
annet ledd godkjennes av Kongen, og departementet legger til grunn
at spørsmålet om hvilket navn pensjonskassen skal
benytte kan vurderes i denne sammenhengen.
Departementet mener at det bør innføres tilsvarende
informasjonskrav for livsforsikringsselskaper som foreslås
for pensjonsforetak. Slike regler vil bli fastsatt i forskrift,
blant annet med hjemmel i de to pensjonslovene.
Reguleringen av individuell livsforsikring er foreslått
videreført i Banklovkommisjonens utkast § 8-2.
I denne bestemmelsens annet ledd er det vist til "kapittel 7 og
8 med tilhørende forskrifter slik disse lød før
loven her trådte i kraft". Departementet foreslår
at virksomhetsregler for individuell livsforsikring i stedet fastsettes
i forskrift. En generell henvisning til tidligere regler er etter
departementets vurdering ikke tilstrekkelig. Det presiseres at det
ikke er meningen å gjøre endringer i de materielle
reglene som skal gjelde for slike individuelle forsikringer som
er inngått før loven trer i kraft. Det vises til
lovforslaget § 9-2 annet ledd.
Departementet viser for øvrig til at overskriften i lovforslaget
kapittel 9 angir at kapittelet gjelder for kollektiv og individuell
livsforsikring. Herav følger det at § 9-25
naturlig gjelder for livsforsikringsselskaper. Departementet er
også av den oppfatning at det fremkommer klart av loven
at utenlandske selskaper som driver virksomhet i Norge er omfattet
av lovens bestemmelser i den grad det følger av den såkalte
"filialforskriften".
Departementet mener at flytting til/fra et skadeforsikringsselskap
som kan overta livsforsikringer i form av rene risikoforsikringer
av høyst ett års varighet ikke ser ut til å omfattes
av ordlyden i gjeldende kapittel 8c (lovforslaget kapittel 11).
Dette kan synes som en innsnevring i forhold til tidligere § 7-8
med den tilhørende "flytteforskriften". Departementet viser
til at flytting av slike ettårige forsikringer ikke er nærmere
regulert i kapittel 8c. Etter det departementet er kjent med er
flytting heller ikke særlig praktisk for slike forsikringer,
da selskapene i forsikringsvilkårene begrenser flytteadgangen
til en gang i året. Det følger av § 8c-1
femte ledd at departementet kan gi nærmere regler til utfylling,
gjennomføring og avgrensning av reglene i kapittel 8c.
Departementet er imidlertid ikke sikker på om man i medhold
av denne bestemmelsen vil kunne gi regler som åpner for
en generell flytterett i de tilfellene Finansnæringens
Hovedorganisasjon omtaler i sin høringsuttalelse, jf. proposisjonens
punkt 6.4. Departementet foreslår således at livsforsikringsselskap
i § 8c-1 (lovforslaget § 11-1)
tredje ledd erstattes med "forsikringsselskap". Departementet presiserer
at det kun vil være i den grad skadeforsikringsselskaper
kan overta livsforsikringer, at det vil være aktuelt med
en flytterett. Det vises til at det etter § 8c-1
første ledd kun er livs- og pensjonsforsikringskontrakter
som er omfattet av flytteretten. Departementet foreslår
for øvrig også at "pensjonskasse" i eksisterende § 8c-1
tredje ledd erstattes med "pensjonsforetak", slik at også innskuddspensjonsforetak
(i likhet med banker og forvaltningsselskap for verdipapirfond)
omfattes av reglene om flytting. Det vises til lovforslaget § 11-1 tredje
ledd.
Når det gjelder spørsmålet om vilkårene
for å kunne kreve seleksjonsfradrag ved flytting av individuelle
forsikringer, viser departementet til at slike nærmere
regler kan fastsettes i forskrift. Et forskriftsutkast har vært
på høring, og er for tiden til behandling i departementet.
Spørsmålet knyttet til ikrafttredelse og overgangsregler
vil bli vurdert nærmere etter at Stortinget har tatt stilling
til lovforslaget. Etter departementets vurdering vil det være
særlig aktuelt at ulike deler av lovforslaget settes i
kraft på ulike tidspunkter, se for øvrig kapittel
6 nedenfor.
Komiteen sluttar seg til Regjeringa
sitt forslag til forsikringslova §§ 2-1
første og sjette ledd, 3-4 første ledd, 3-6 første
ledd, 3-7 første ledd, 3-8 første ledd, 9-2 andre
ledd og 11-1 tredje ledd.