Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde
Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig
Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker
og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo, viser til departementets forslag til endringer
i vegtrafikkloven og jernbaneloven m.m. når det gjelder
pliktmessig avhold i den hensikt å styrke trafikksikkerheten
og beskytte personer og gods mot den risiko som yrkesmessig transport
i ruspåvirket tilstand kan medføre.
Komiteen har merket seg departementets
begrunnelse om at det var behov for en opprydding i avholdspliktloven
for å få et mer oversiktlig, helhetlig og oppdatert
lovverk på dette felt. Komiteen mener
det er en naturlig utvikling å overføre gjenstående avholdspliktbestemmelser
for jernbanevirksomhet og vegtransport til sektorlovgivningen og
oppdatere aktuelle avholdspliktsbestemmelser til henholdsvis vegtrafikkloven
og jernbaneloven. Tilsvarende endringer er tidligere gjort når
det gjelder avholdsbestemmelser for personer med tjeneste innenfor
sektorer som luftfart, sjøtransport og Forsvaret. En konsekvens
av denne siste overføringen til sektorlovgivningen er at
avholdspliktloven oppheves i sin helhet. Komiteen har
merket seg at denne oppryddingen i lovverket og prinsippet om at
avholdsbestemmelser skal være en del av sektorlovgivningen,
har fått bred tilslutning i høringsrunden. Komiteen er tilfreds med at ved overføring
av avholdsbestemmelsene for vegtransport til vegtrafikkoven, vil
avholdspliktreglene i fremtiden også gjelde for
Svalbard og Jan Mayen.
Komiteen viser til vegtrafikkovens
strenge straffebestemmelser om ruspåvirket kjøring
generelt, og støtter departementets forslag om at den særlige avholdsplikten
i samsvar med gjeldende rett også fremover bare skulle
gjelde yrkessjåfører. Komiteen har
merket seg at avholdsplikten i de andre transportsektorene var avgrenset
til personer som i næring har ansvar for befordring av
passasjerer og gods. Komiteen er enig
i departementets vurdering av at det er forskjell i funksjon mellom
personell som overvåker veg og sikkerhetspersonell på jernbane
der trafikkstyringssentralen har en direkte rolle mht. regulering
og styring av selve trafikken.
Komiteen støtter videreføring
av dagens 8-timersgrense, dvs. at avholdsplikten gjelder i tjenestetiden
og i et tidsrom 8 timer før tjenesten begynner. Bestemmelsen
er felles for yrkestransportører innen veg-, luft-, jernbane-
og skipsfart. Komiteen har ingen merknader
til den foreslåtte definisjon av "tjenestetid" og at denne
tas inn i lovteksten.
Komiteen slutter seg til den foreslåtte
innskjerpelsen av promillegrensen fra 0,5 til 0,2 promille, samt å innføre
forbud mot etterfølgende alkoholnytelse mv. for den som
tjenestegjør som fører eller utfører
andre oppgaver knyttet til sikkerheten på jernbane. Dette
innebærer at promillegrensen for jernbanepersonell blir
bedre i samsvar med tilsvarende lovgivning for andre transportgrener. Komiteen har merket seg at departementet
vil videreføre den avholdsplikten som gjelder 8 timer før
tjenesten begynner.
Komiteen støtter forslagene
om en hjemmel i jernbaneloven til å foreta alkotest, utåndingsprøve, blodprøve
og klinisk legeundersøkelse og en generell hjemmel til å innføre
sertifiseringsordning for fører og øvrig jernbanepersonell
med sikkerhetsansvar, samt regler om tilbakekall mv. av sertifikater.
Departementets forslag om å gi politiet hjemmel til å utføre alkotest,
utåndingsprøve og blodprøve mv. i forbindelse
med kontroll av avholdspliktreglene for jernbanevirksomhet, er en
videreføring og utvidelse av bestemmelsen i avholdspliktloven.
Dette er etter komiteens oppfatning
sentrale tiltak for å ivareta og styrke sikkerheten ved
transport av personer og gods på bane.
Komiteen har merket seg at departementet
etter høringsrunden har valgt å foreslå to
separate paragrafer i jernbaneloven for hhv. alkoholpåvirkning
generelt og avholdsplikt, spesielt. Komiteen viser
til at det på jernbaneområdet i dag ikke er noe
skille mellom personellgrupper som omfattes av promillebestemmelsen
og avholdsplikt, og har merket seg at departementet mener to separate
bestemmelser gjør det mulig å differensiere mellom
personellgrupper som skal underlegges de mer strenge avholdspliktreglene
og de som skal være omfattet av promillebestemmelsen. Komiteen forutsetter at departementet
foretar en nærmere vurdering av hvilke personellgrupper
som faller inn under de ulike bestemmelsene og mener det er hensiktsmessig
at dette konkretiseres i forskrifts form.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at det i denne saken er snakk om sikkerhetspersonell,
således bør det her kunne stilles spesielle og
særskilte krav til pliktmessig avhold og promillegrense.
Dette stiller seg derfor noe annerledes enn for bilførere
hvor Fremskrittspartiet ønsket å opprettholde
en grense på 0,5 promille.