Formålsbestemmelsen gir uttrykk for at loven skal understøtte
det overordnede målet med den nye organiseringen av arbeids-
og velferdsforvaltningen som er å få flere i arbeid
og aktivitet og færre på stønad. Hovedprinsippene
for organiseringen vil framgå av denne loven og gi det
nødvendige grunnlaget for etableringen av en ny arbeids-
og velferdsforvaltning. Ett av hovedmålene med den organisatoriske reformen
er å legge til rette for en mer helhetlig og samordnet
arbeids- og velferdsforvaltning. Arbeids- og velferdsforvaltningen
skal derfor bidra til en samordnet anvendelse av arbeidsmarkedsloven,
folketrygdloven, sosialtjenesteloven og eventuelt andre lover som
omfattes av arbeids- og velferdsforvaltningen, herunder disse lovenes
formålsbestemmelser.
En ny organisering vil gi større kraft til arbeidet med å få flere
i arbeid, støtte opp under arbeidet med et inkluderende
arbeidsliv og ivareta brukernes og arbeidslivets behov på en
bedre måte enn i dag. Helhetsperspektivet ved reformen
er viktig. Arbeids- og velferdsforvaltningen skal styrke arbeidet
med å fremme sosial inkludering, redusere risikoen for
marginalisering av utsatte grupper i samfunnet og ta hensyn til
hele mennesket.
Departementet legger fram et forslag til en ny lov om arbeids-
og velferdsforvaltningen som i tillegg til bestemmelser om Arbeids-
og velferdsetaten og dens hovedoppgaver, inneholder bestemmelser
om delegering av myndighet. Det er her også foreslått
regler om samarbeidet mellom Arbeids- og velferdsetaten og kommunene
om førstelinjekontorene.
Forslaget følger opp intensjonen om at statsetaten skal
stå fritt til å organisere sin virksomhet, jf. St.prp.
nr. 46 (2004-2005). Dette betyr at bestemmelser som i dag står
i folketrygdloven om organisering av etaten i sentrale, regionale
og lokale nivåer, i framtiden vil bli fastsatt av etaten
selv sammen med bestemmelser om fordeling og behandling av ulike oppgaver.
Som følge av at omfanget av organisatoriske bestemmelser
i departementets lovforslag er begrenset til et nødvendig
minimum for å tillate nødvendig fleksibilitet
med hensyn til organiseringen av etaten, er det således
ikke tatt sikte på noen lovmessige føringer knyttet
til organisering av et regionalt nivå i den nye statsetaten.
Lovforslagets § 3 om Arbeids- og velferdsetaten og
om de felles lokale kontorene, jf. §§ 13
og 14, legger likevel klare føringer om organiseringen
av statsetaten på det lokale nivået.
Det vises til §§ 13 og 14 i lovforslaget.
Det framgår av St.prp. nr. 46 (2004-2005) at klage-
og ankesystemet fortsatt skal følge et tosporet system,
et system for den statlige Arbeids- og velferdsetaten og et system
for den kommunale sosialtjenesten. Det bør imidlertid etableres
et felles og enhetlig system for klagebehandling i den nye statsetaten.
Det ble her vist til at dette må ses i sammenheng med organiseringen
av mellomnivå (regionale organer/fylkesorganer)
i den nye statsetaten og at valg av løsning bør
skje i samråd med ny etatsledelse.
I høringsnotatet uttalte departementet at det i samsvar
med signalene i proposisjonen likevel må sikres at alle
klager på vedtak i den nye statsetaten undergis en reell
toinstansbehandling i overensstemmelse med reglene i forvaltningsloven § 28.
Siden departementet mente at den nye statsetaten burde få stor
frihet til å organisere seg selv, ble det verken foreslått
lovfestet hvilke organ som skal fatte ulike vedtak eller være
klageinstans. I tråd med dette ble det foreslått
at kravet til toinstansbehandling lovfestes i en mer generell form.
Det ble i høringsnotatet ikke foreslått endringer
i hvilke saker som kan ankes til Trygderetten, eller i Trygderettens
oppgaver og kompetanse. I høringsnotatet foreslo også departementet
at bestemmelsene om klagefrister mv. i arbeidsmarkedsloven og klage
i folketrygdloven beholdes med nødvendige tilpasninger
uten at dette endrer klagesystemet.
Både Moderniseringsdepartementet, Aetat, Akademikerne,
Rikstrygdeverket og Statens helsetilsyn har kommet med merknader
til forslaget om klage- og ankebehandling.
Departementet uttaler i proposisjonen i sine vurderinger og forslag
etter høringsrunden at det ser det som viktig at det nye
direktoratet står mest mulig fritt til å organisere
arbeidet med klage- og ankesaker innenfor den nye statsetatens ansvarsområde.
Slik Aetat peker på, kan det imidlertid synes som om lovforslaget
går for langt i å legge en forutsetning i retning
av at dette arbeidet skal legges til et "mellomnivå". Etter
departementets mening bør den nye etaten ha organisatorisk
frihet til om ønskelig å innrette seg på samme
måte, uavhengig av om den nye statsetaten organiseres med
mellomnivå eller ikke.
Departementet foreslår derfor at klage skal kunne skje
til nærmest overordnede organ eller til det organet som
Arbeids- og velferdsdirektoratet bestemmer. Dette gir valget mellom
klageordningen etter forvaltningsloven (nærmeste organ
i linja) eller klage til et annet organ, inkludert et særskilt
opprettet organ uten andre oppgaver enn å behandle klagesaker.
Departementet foreslår at arbeidsmarkedsloven § 17
endres tilsvarende, slik at det framgår at samme ordning også gjelder
for vedtak etter arbeidsmarkedsloven.
Hva gjelder Rikstrygdeverkets forslag til folketrygdloven § 21-12
annet ledd første punktum om at direktoratet og ikke departementet
skal kunne bestemme at visse vedtak skal kunne bringes direkte inn
for Trygderetten, skal departementet bemerke at dette i dag er regulert
i lov. Det er ikke slik at dette i dag er opp til direktoratet.
I den nye organiseringen synes det naturlig at myndigheten til å bestemme
dette legges til departementet.
Departementet har tatt hensyn til Rikstrygdeverkets innvendinger
til forslag til bestemmelse om hvor klage og anke skal settes fram,
jf. folketrygdloven § 21-12 tredje ledd første
punktum.
Etter departementets syn bør en eventuell utredning
av en klage- og ankeordning som også skal omfatte den kommunale
sosialtjenesten, utstå til det er klart hvilket standpunkt
Regjeringen tar til forslaget i NOU 2004:18 Helhet og plan i sosial-
og helsetjenestene (Bernt-utvalget) om en samordning av den kommunale
sosial- og helselovgivningen.
Det vises til arbeidsmarkedsloven § 17 og folketrygdloven § 21-12.
Opprettelse og drift av det felles lokale kontoret forutsettes å skje
etter avtale mellom Arbeids- og velferdsetaten og kommunen. Der
etaten og kommunen ikke kommer til enighet, må det finnes
en ordning i loven som kan sikre at de felles lokale kontorene blir etablert.
Da lovens utgangspunkt er at det skal inngås en avtale,
ble det i høringsnotatet vist til at det kan være nærliggende å vurdere
regulære konfliktløsningsmekanismer for å løse
en uenighet mellom partene. Det er ikke tale om en tvist om tolkning
av en lovbestemmelse eller en avtale, men mer om de avtalevilkår som
skal gjelde mellom partene. Av denne grunnen er domstolsbehandling
ikke et særlig egnet alternativ.
Departementet antydet muligheten av å opprette en egen
nemnd som kan fastlegge partenes forpliktelser der de ikke blir
enige. Det ble imidlertid ikke ansett som en hensiktsmessig ordning.
Det vises til at en tvungen løsning bare bør bli
aktuelt for å sikre at lovens minimumsløsning
blir etablert for alle kommuner. Departementet vurderte det slik
at det ikke bør være adgang til å pålegge
noen lokal part å gå ut over dette der ikke begge
de involverte partene er enige. Siden det bare er snakk om en kompetanse
til å sikre at lovens minimumsløsning blir etablert,
er kompetansen nært knyttet til gjennomføringen
av forpliktelser som allerede ligger klart i loven. Å sikre
etterlevelse av loven er en oppgave som naturlig ligger til regjeringen
som den ansvarlige for å følge opp den nasjonale
arbeids- og velferdspolitikken. Staten har allerede i dag det overordnede
ansvaret både for arbeidsmarkeds-, trygde- og pensjonspolitikken
og et tilsynsansvar overfor kommunene i medhold av sosialtjenesteloven.
Siden både arbeids- og velferdsforvaltningen og den økonomiske
sosialhjelpen er underlagt samme departement, ble det funnet naturlig å legge
denne adgangen i loven til departementet.
Et flertall av høringsinstansene som har uttalt seg om
konflikthåndtering, er negative til forslaget i høringsnotatet.
Departementet viser til proposisjonen i sine vurderinger og forslag
etter høringsrunden til at det er særlig KS og
kommunene som er negative til at departementet skal fastsette bestemmelser
om de felles lokale kontorene i tilfeller hvor partene lokalt ikke blir
enige.
Det forutsettes at den rammeavtalen om ny arbeids- og velferdsforvaltning
som departementet tar sikte på å inngå med
KS, og det øvrige forberedende arbeidet for etablering
av de felles lokale kontorene, blant annet med veiledende maler
for lokale avtaler, vil legge til rette for lokale avtaleprosesser
uten store konflikter. De konfliktene som oppstår, bør
kunne løses på et lavere nivå enn departementet
uten stor risiko for uheldige løsninger lokalt.
Departementet vil arbeide videre med en nemndbasert tvisteløsningsordning
og vil utarbeide forskrift om dette. Fylkesmannens rolle vil bli
vurdert i denne forbindelse. Hva gjelder reglene for tvisteløsningsordningen,
må de også utarbeides til å gjelde generelt når
det oppstår uenigheter mellom statsetaten og kommunen.
Det vises til § 14 fjerde ledd i lovforslaget
og merknadene i punkt 12.
Komiteen viser til St.prp. nr. 1 (2005-2006) der
det framgår at Stortinget vil få en bredt anlagt melding
om arbeid og velferd til behandling i 2006. Videre vises til St.meld.
nr. 2 (2005-2006) der det framgår at Regjeringen vil gjennomgå virkemidlene rettet
mot personer i yrkesaktiv alder og utvikle strategier med sikte
på å øke arbeidstilbudet. Det vil blant
annet innebære en vurdering av regelverk, stønader,
tiltak og tjenester, der målet er å styrke innsatsen
for å få flere tilbake i jobb. Av St.prp. nr.
66 (2005-2006) framgår det at hovedmål og strategier for
NAV-kontorene vil bli nærmere redegjort for også i
budsjettproposisjonen for 2007.
Komiteen vil understreke at en viktig del av lovens
formål er at enkeltmennesker skal møtes med respekt,
og at den skal bidra til økonomisk og sosial trygghet.
Komiteen vil presisere at en viktig del av formålet
med reformen er å sikre like muligheter og økonomisk
trygghet, dette innebærer også inntektssikring
for de som ikke kommer i arbeid.
Komiteen understreker at den nye arbeids- og velferdsforvaltningen
skal fokusere på arbeidslinjen, hvor målet er
flere i arbeid og færre på stønad. Komiteen vil
påpeke at denne arbeidslinjen må ha et bredt nedslagsfelt
hvor alle mennesker, uavhengig av funksjonsevne, skal inkluderes.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til viktigheten av at det statlige ansvaret
som i dag er delt på to etater, Aetat og trygdeetaten,
samles i én ny etat. Sammen med kommunene skal den nye
etaten opprette NAV-kontorer i hele landet. Dette er viktig for å samle
både kommunale og statlige virkemidler, slik at formålet
med loven oppnås.
Komiteen vil understreke at det er
viktig at den nye forvaltningen samarbeider med ulike relevante
tjenester som ligger utenfor forvaltningens myndighetsområde.
Dette for å sikre helhet og koordinering rundt brukere
med sammensatte behov. Dette kan være helsetjenester i
både stat og kommune, samt pleie- og omsorgstjenester.
For å oppnå målet med flere i arbeid,
vil også samarbeid mot utdannings- og opplæringsinstitusjoner
være nødvendig. Det er viktig at også deler
av offentlig forvaltning, som ikke er en del av den organisatoriske
reformen, tar nødvendig medansvar for målsetningene
med reformen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til St.prp. nr. 46 (2004-2005) hvor det
fremgår at klage- og ankesystemet fortsatt skal følge
et tosporet system, et system for det statlige og et system for
den kommunale sosialtjenesten, og videre at det bør etableres
et felles enhetlig system for klagebehandling i den nye statsetaten. Flertallet påpeker
at klage skal kunne skje til nærmeste overordnede organ
eller til det organet som Arbeids- og velferdsdirektoratet bestemmer. Flertallet viser
videre til at en eventuell utredning av en felles klage og ankeordning,
skal utstå til forslaget i NOU 2004:18 Helhet og plan i
sosialtjenestene om en samordning av den kommunale sosial- og helselovgivningen
behandles.
Flertallet viser til at opprettelse og drift av
det felles lokale kontoret forutsettes å skje etter avtale mellom
Arbeids- og velferdsetaten og kommunen. Hvis etaten og kommunen
ikke kommer til enighet, skal det finnes en ordning i loven som
sikrer rask etablering av felles lokale kontorer. Flertallet viser til
at det skal arbeides videre med en nemndbasert tvisteløsningsordning,
og viser videre til at dette skal skje gjennom utarbeidelse av forskrift.
Flertallet legger til grunn at det utarbeides
en mest mulig nøytral og likeverdig tvisteløsningsmekanisme,
for eksempel i form av en partssammensatt nemnd. En tvisteløsningsording
som tydelig signaliserer partenes likeverdighet er viktig for å møte
intensjonene om et godt samarbeidsklima og for å redusere
grunnlaget for tvister mellom kommuner og den nye statsetaten.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
i forbindelse med forslaget til statsbudsjett for 2007 vil legge
frem en stortingsmelding med en bred gjennomgang av det arbeids-
og velferdspolitiske virkemiddelapparatet. Komiteen forventer
at meldingen vil legge vekt på hvordan virkemidlene kan
bidra til å hindre at mennesker faller utenfor arbeidslivet, og
på hvordan vi kan sikre at flest mulig av de 800 000
i arbeidsfør alder som i dag er satt på sidelinjen,
igjen får mulighet til å bidra i arbeids- og samfunnsliv.
Herunder bør det spesielt vurderes hvordan dagens regelverk
for oppfølging av sykemeldte fungerer. All erfaring viser
at tidlig intervensjon er en avgjørende faktor for å tilbakeføre
folk til arbeidslivet, men i dag iverksettes avklaring med hensyn
til attføring og krav til aktivitet ofte for sent.
Videre forventer komiteen en grundig gjennomgang
av dagens virkemidler rettet mot uføretrygdede som har
et ønske om å komme tilbake i aktivitet og arbeid,
med tanke på utvidelse og opptrapping av dagens virkemidler,
eksempelvis adgangen til å benytte uføretrygd
som lønnstilskudd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under pkt. 1.4 foran og fremmer følgende
forslag:
"§ 1 Formål skal lyde:
Formålet med loven er å legge til rette for
en effektiv arbeids- og velferdsforvaltning, tilpasset den enkeltes
og arbeidslivets behov og basert på en helhetlig og samordnet
anvendelse av arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven, sosialtjenesteloven
og andre lover som forvaltes av arbeids- og velferdsforvaltningen.
Arbeids- og velferdsforvaltningen skal møte det enkelte
mennesket med respekt, bidra til sosial og økonomisk trygghet
og fremme overgang til arbeid og aktiv virksomhet. Den enkelte mottaker
av stønad har en selvstendig plikt til å stille
sin arbeidskraft/restarbeidskraft til disposisjon.
§ 3 Arbeids- og velferdsetaten skal lyde:
Arbeids- og velferdsdirektoratet leder Arbeids- og velferdsetatens
virksomhet. Arbeids- og velferdsdirektøren har den daglige
ledelsen av direktoratet, og har ansvaret for at mål om
effektivitet og utnyttelse av arbeidskraft nås. Etaten
skal være representert på de stedene som direktoratet
bestemmer, likevel slik at representasjonen på lokalt nivå skal
være i samsvar med § 13, jf. § 14.
Direktoratet er behandlingsansvarlig etter personopplysningsloven § 2
nr. 4 og for tilrettelegging og gjennomføring av internkontrollsystemet
etter personopplysningsloven §§ 13 og 14
i forhold til etaten. Når det hentes ut informasjon fra
brukernes saksmapper skal dette loggføres, og begrunnes.
Departementet kan gi forskrift som nærmere regulerer behandlingsansvaret
i arbeids- og velferdsforvaltningen.
§ 13 Felles lokale kontorer skal lyde:
Arbeids- og velferdsetaten og kommunene skal ha felles lokale
kontorer som dekker alle kommuner. Kontoret skal ivareta oppgaver
for etaten og kommunens oppgaver etter sosialtjenesteloven kapittel
5 og etter introduksjonsloven kapitlene 2 og 3. Etaten og kommunen
kan avtale at også andre av kommunens tjenester skal inngå i
kontoret. Alle NAV - kontorer skal utformes ut fra prinsippet om
universell utforming."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, vil påpeke hvor viktig det er at man
helt fra starten av NAV-samarbeidet har en god dialog mellom de
ulike etatene som nå skal samlokaliseres. For å få til
dette, er det viktig at alle partene er innforståtte med
regelverket som legges til grunn for dette samarbeidet, slik at
interne konflikter kan unngås. De 19 pilotkommunene vil
gi viktige erfaringer med hvordan man kan arbeide og utarbeide gode
rutiner som NAV-kontorene kan styre driften sin etter. Flertallet vil
også understreke at skal NAV-kontorene klare å jobbe
for et felles mål om å få flest mulig
tilbake i arbeid, må kontorenes interne organisering fungere.
Kommer man i en situasjon hvor interne konflikter oppstår
er det selvfølgelig best om dette kan løses lokalt.
Hvis man ikke kommer fram til en løsning mener flertallet at
et sammensatt organ av representanter fra både kommune
og stat kan være en naturlig konfliktløser.