Jeg viser til brev av 18. oktober 2006 med spørsmål
nr. 1 til ovennevnte Odelstingsproposisjon.
Hva vil konsekvensene være for vegbrukerne ved det framlagte
lovutkastet ved konkurs i selskapet, jf. innkjøpte klippekort
mv.
I en situasjon der et OPS-selskap går konkurs vil den
foreslåtte lovendringen hindre at OPS-selskapets konkursbo
kan kreve å tre inn i OPS-avtalen med staten. Man vil dermed
unngå at konkursboet får rett til å drifte
og vedlikeholde vegen i en lang driftsperiode. Det kan være
ganske usikkert om et konkursbo er egnet til å drifte og
vedlikeholde en veg over en lengre periode på en måte
som ivaretar hensynet til trafikantene på en sikker og
forsvarlig måte. Et viktig poeng med den aktuelle lovendringen
er derfor å sikre at det i tilfelle et OPS-selskap går
konkurs, er det enten slik at Vegdirektoratet kan heve kontrakten
og selv overta ansvaret for drift og vedlikehold av vegen på vanlig måte,
eller at långiverne etter en trepartsavtale får
anledning til å sette inn et nytt OPS-selskap som i så fall må godkjennes
av Vegdirektoratet.
I den norske OPS-modellen har ikke OPS-selskapet noe ansvar for
bompengeinnkrevingen, og vil derfor heller ikke stå som
selger av klippekort til trafikantene. Bompengeavtalen som Vegdirektoratet inngår
med bompengeselskapet, og trafikantenes eventuelle avtaler om klippekort
(eller annet), er begge deler helt separate avtaler som ikke har
noe med OPS-kontrakten å gjøre. Forslaget til
lovendring har derfor ingen betydning for klippekort som er solgt
til trafikantene.