Til Odelstinget
Departementet fremmet i Ot.prp. nr. 24 (2005-2006) forslag om
endringer i lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø,
arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven). Den
nye arbeidsmiljøloven trådte i kraft 1. januar
2006, med unntak av § 2-4 om varsling. Ved lov
21. desember 2005 nr. 121 ble bestemmelsene om overtid,
gjennomsnittsberegning av arbeidstiden og reglene om passivt arbeid
og hjemmevakt endret. Dette innebar i hovedsak en reversering av
bestemmelsene tilbake til tidligere regulering, men med enkelte
tilpasninger til arbeidstidsdirektivet (Europaparlaments- og rådsdirektiv
2003/88/EF).
Det ble i Ot.prp. nr. 24 (2005-2006) varslet at det ville komme
en ny proposisjon med forslag om regulering av varsling/ytringsfrihet
i arbeidsforhold og at det kunne bli aktuelt å fremme forslag
om enkelte andre endringer i arbeidsmiljøloven. Disse sakene
er fremmet i separate proposisjoner. Når det gjelder varsling/ytringsfrihet
vises det til Ot.prp. nr. 84 (2005-2006) og Innst. O. nr 6 (2006-2007).
Høringsforslag til enkelte andre endringer i arbeidsmiljøloven
og i diskrimineringsloven ble sendt i februar 2006.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet fremmer på denne
bakgrunn forslag om visse endringer i arbeidsmiljøloven,
fortrinnsvis om arbeidstid, samt forslag om en endring i diskrimineringsloven.
I arbeidsmiljøloven kapittel 10 om arbeidstid foreslås
det at gjeldende bestemmelser om "beredskapstjeneste" og "passiv
tjeneste" slås sammen til en bestemmelse om "arbeid av
passiv karakter". Videre foreslås det at dagens hjemmevaktsbegrep
erstattes av formuleringen "beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet".
Disse endringene innebærer forenklinger og klargjøringer,
uten materiell betydning. Det foreslås videre en begrenset
utvidelse av Arbeidstilsynets og Petroleumstilsynets adgang til å dispensere
fra arbeidstidsreglene; innenfor helse- og omsorgssektoren, vakt-
og overvåkningssektoren, samt i tilfeller hvor det er lang
avstand mellom arbeidsstedet og arbeidstakers bosted. For øvrig
foreslås det enkelte mindre endringer og tilpasninger i
arbeidstidsbestemmelsene, blant annet for å sikre at reglene
er i pakt med arbeidstidsdirektivet.
På bakgrunn av innspill fra Arbeidstilsynet under høringen
foreslås det noen mindre endringer i bestemmelsene om verneombud
og arbeidsmiljøutvalg.
For å legge til rette for tilstrekkelig implementering
av direktivet om utsending av arbeidstakere i forbindelse med tjenesteyting
(Europaparlaments- og rådsdirektiv 96/71/EF),
legges det frem forslag om å ta inn en forskriftshjemmel
om utsendte arbeidstakere i lov om forbud mot diskriminering på grunn
av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven).
Det vises til proposisjonens kapittel 2.1 for nærmere
redegjørelse av gjeldende rett, arbeidstidsdirektivet,
departementets høringsforslag samt høringsuttalelsene.
Departementet mener at dagens skille mellom beredskapstjeneste og
passiv tjeneste fremstår som uklar. Dagens regulering nødvendiggjør
at det trekkes et skille både mellom beredskapstjeneste
og ordinært arbeid, og mellom beredskapstjeneste og passiv
tjeneste.
Det er departementets oppfatning at en sammenslåing
av begrepene i tråd med høringsforslaget vil fjerne
noen grensedragninger som i realiteten er overflødige.
Departementet legger til grunn at presiseringen i gjeldende § 10-4
andre ledd om at arbeidstaker må oppholde seg på arbeidsstedet,
ikke er ment å være et vilkår for at
bestemmelsen skal komme til anvendelse, men en beskrivelse av innholdet
i hva en beredskapstjeneste normalt innebærer. Departementet
mener at det ikke er hensiktsmessig å videreføre
en presisering om at arbeidstaker i beredskapstilfellene må oppholde
seg på arbeidsplassen.
Departementet foreslår at det legges inn en begrensning
i hjemmelsbestemmelsen om at dispensasjon kun skal gis der arbeidet
er særlig passivt. Departementet forutsetter med denne
presiseringen at rekkevidden av Arbeidstilsynets dispensasjonsadgang
skal være den samme som i dag.
Departementet mener at en sammenslåing av begrepene
vil innebære en forenkling, særlig for mindre erfarne
brukere av regelverket og vil dessuten vise til at et flertall av
høringsinstansene støtter endringen.
Departementet mener at det ikke er hensiktsmessig å opprettholde
dagens skille mellom beredskapstjeneste og passiv tjeneste. Formuleringen
"arbeid av passiv karakter" vil gi en bedre beskrivelse. Departementet
foreslår at det i lovteksten tas inn en presisering om
at arbeidet "helt eller i det vesentlige" må være
av passiv karakter for at arbeidstiden skal kunne forlenges.
Departementet foreslår ingen endringer i rammene for
hvor mye arbeidstiden kan forlenges når arbeidet "helt
eller i det vesentlige er av passiv karakter". Arbeidsgiver vil
således ikke ha anledning til å forlenge arbeidstiden
utover to timer pr. dag, og Arbeidstilsynet kan bare tillate arbeidsdager
på inntil 13 timer der arbeidet er særlig passivt.
Det vises til proposisjonens kapittel 2.2 for nærmere
redegjørelse av gjeldende rett, departementets høringsforslag
samt høringsuttalelsene.
Departementet viser til at hjemmevaktsbegrepet i loven stammer
fra en tid der arbeidstaker normalt var bundet til å være
i hjemmet. Det har skjedd en stor teknologisk utvikling som har
gått i retning av at hjemmevaktsbegrepet har fått
et annet innhold. Det er i dag sjeldent at arbeidstakeren er bundet
til å være i hjemmet. Departementet vil ikke foreslå at
det skal være et skille mellom de tilfeller arbeidstaker
er bundet til å oppholde seg i sitt hjem og de tilfeller
arbeidstaker har større bevegelsesfrihet.
Departementet mener at "beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet"
vil være en mer hensiktsmessig formulering enn dagens ordlyd.
Når det gjelder omregning av beredskapsvakt, mener departementet
det er hensiktsmessig å videreføre en hovedregel
om omregning. Dette vil redusere konfliktnivået dersom
partene ikke blir enige om å nedfelle en annen løsning
i tariffavtale.
Departementet foreslår ingen endring i dagens hovedregel
om at 1/5 av vakten skal regnes med i den alminnelige arbeidstiden.
Etter departementets oppfatning skal dispensasjonsadgangen være
en sikkerhetsventil myntet på de kvalifisert urimelige
tilfellene. Departementet mener derfor at Arbeidstilsynets myndighet
til å fastsette en annen beregningsmåte ikke bør
endres.
Det vises til proposisjonens kapittel 2.3 for nærmere
redegjørelse av bakgrunnen, gjeldende rett, departementets
høringsforslag samt høringsuttalelsene.
Bestemmelsen i § 10-8 første ledd
andre punktum gir anledning til å inngå muntlig
avtale om å fravike kravet om 11 timers sammenhengende
hvile for "kortvarige arbeidsoppdrag" når det "brått
oppstår fare for alvorlig driftsforstyrrelse". Departementet viser
til at det ikke er i tråd med arbeidstidsdirektivet å inngå slike
avtaler muntlig. For å bringe reglene i overensstemmelse
med arbeidstidsdirektivet foreslår derfor departementet
at bestemmelsen i § 10-8 første ledd
andre punktum oppheves.
Direktivet åpner for at hviletidsbestemmelsene kan fravikes
ved lov ved force majeure, jf. § 10-12 tredje
ledd. Selv om denne bestemmelsen ikke direkte erstatter den muntlige
avtaleadgangen, vil den sammen med adgangen til å fravike
hviletidsbestemmelsen for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser,
sikre tilstrekkelig fleksibilitet.
Bestemmelsen i § 10-6 niende ledd gir mulighet til å fravike
kravene til daglig hvile uten at det fastsettes noen minimumskrav
for hvor kort den daglige hvilen da kan bli. Departementet ser at
plasseringen av bestemmelsen sammen med angivelsen av rammene for
overtiden i § 10-6 niende ledd kan være
egnet til å skape tvil om bestemmelsens rekkevidde og foreslår
derfor at den flyttes til § 10-8. Dette vil ikke innebære
en svekkelse av vernehensynet. Departementet er imidlertid av den
oppfatning at bestemmelsens formulering på flere områder
kan fremstå som uklar og foreslår å justere
ordlyden noe.
Departementet påpeker at benevnelsen "overtidsarbeid"
i denne sammenheng ikke er helt treffende. Departementet foreslår å endre
ordlyden slik at det i stedet henvises til § 10-6
første ledd. På den måten kommer det
klart fram at bestemmelsen gjelder for alt arbeid som blir pålagt
utover avtalt arbeidstid.
Departementet foreslår å presisere grensen
for tariffavtaleadgangen i § 10-6 niende ledd
slik at det tydelig fremkommer at det ikke er anledning til å arbeide
utover 16 timer selv om den sammenhengende arbeidsfrie perioden
mellom arbeidsperiodene blir mindre enn 8 timer.
Departementet har merket seg at arbeidsgiversiden fremholder
at bestemmelsen i § 10-6 niende ledd andre punktum
om avtaleadgang i virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale,
bør beholdes. På denne bakgrunn, og at det samtidig
foreslås å ta ut den individuelle adgangen til å muntlig
avtale ekstraordinært arbeid etter § 10-8
første ledd andre punktum, foreslår departementet
at bestemmelsen blir videreført.
Når det gjelder § 10-8 tredje ledd
tredje punktum foreslås det at formuleringene "daglige"
og "ukentlige" erstattes med "24 timer" og "sju dager".
Det vises til proposisjonens kapittel 2.4 for nærmere
redegjørelse av gjeldende rett, tidligere regulering, departementets
høringsforslag samt høringsuttalelsene.
Departementet viser til at § 10-8 første
ledd kan oppfattes slik at den åpner for svært
lange arbeidsdager dersom den arbeidsfrie perioden legges i forkant av
en arbeidsperiode og i etterkant av den neste. For å unngå tolkningstvil
anses det hensiktsmessig at det kommer klart fram i lovteksten at
en slik organisering av arbeidstiden ikke er tillatt. Det foreslås
en presisering i § 10-8 første ledd om
at den arbeidsfrie perioden må være mellom to
arbeidsperioder. For å unngå uklarheter i tilfeller
hvor arbeidsdagen deles opp i flere arbeidsperioder, foreslås
det presisert at den arbeidsfrie perioden skal legges mellom to
"hovedarbeidsperioder".
Det vises til proposisjonens kapittel 2.5 for nærmere
redegjørelse av bakgrunnen, gjeldende rett, arbeidstidsdirektivet,
departementets høringsforslag samt høringsuttalelsene.
Departementet viser i sine generelle vurderinger til at ny arbeidsmiljølov
innebærer en innstramning i forhold til tidligere når
det gjelder Arbeidstilsynets adgang til å gi dispensasjon
blant annet til gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. Begrensningene
i dispensasjonsadgangen skyldes i hovedsak nødvendige tilpasninger
til arbeidstidsdirektivet. Når det rapporteres at begrensningene
har medført problemer innenfor visse sektorer, er det grunn
til å se nærmere på og vurdere hvorvidt
de muligheter arbeidstidsdirektivet åpner for, bør
benyttes. Departementet mener at det er nødvendig med visse
endringer.
Det er særlig i de tre følgende sektorer hvor
det synes å være behov for en utvidet dispensasjonsadgang,
og hvor det er en tilsvarende åpning i arbeidstidsdirektivet.
Sektoren dekker mange ulike arbeidsformer og arbeidstidsordninger,
og departementet ser at det vil være behov for ordninger
som avviker fra de ordinære reglene. Det skal etter departementets
forslag ikke være adgang til å gå utover
rammene for den alminnelige arbeidstiden slik den er angitt i § 10-4,
men gi en mulighet til å tillate at arbeidstiden konsentreres mer
i enkelte perioder innenfor den ukentlige rammen som følger
av § 10-5 tredje ledd.
Departementet foreslår en begrenset dispensasjonsadgang
i tråd med § 10-12 sjuende jf. åttende ledd.
Departementet forutsetter at Arbeidstilsynet ikke gir dispensasjon
med mindre de ansatte ønsker dette.
Arbeidstidsdirektivet åpner for at det gis dispensasjon
for ulike former for vakt- og overvåkningsarbeid. Vakt-
og overvåkningsarbeid vil ofte inneholde lange passive
perioder, og departementet mener det bør åpnes
opp for en begrenset dispensasjonsadgang også i disse tilfellene.
Departementet foreslår derfor at Arbeidstilsynet skal ha
adgang til å gi dispensasjon for vakt- og overvåkningsarbeid
når arbeidet helt eller delvis er av passiv karakter. Departementet
forutsetter at Arbeidstilsynet ikke gir dispensasjon med mindre
de ansatte ønsker det.
Arbeidstidsdirektivet åpner for en utvidet dispensasjonsadgang
når det er lang avstand mellom arbeidsstedet og arbeidstakers
bosted.
Departementet ser at det kan være nødvendig med
en noe utvidet dispensasjonsadgang for å sikre en helhetlig
regulering av arbeidstidsordningene på samme arbeidsplass,
og foreslår en forsiktig utvidelse av dispensasjonsadgangen.
Departementet foreslår å ta inn i § 10-12
sjette ledd en hjemmel for å gi dispensasjon fra kravene
til daglig og ukentlig hvile, samt forbudet mot søndagsarbeid,
i ovennevnte tilfeller. Departementet forutsetter at Arbeidstilsynet/Petroleumstilsynet
ikke gir dispensasjon med mindre de ansatte ønsker dette.
Departementet forutsetter videre at en dispensasjon innenfor bygge-
og anleggssektoren bare skal gis dersom dette har sikkerhetsmessig
betydning.
I § 10-5 første til tredje ledd refereres
det til "i løpet av 24 timer eller 48/54 timer
i løpet av sju dager". Det foreslås at "eller"
erstattes med "og" i § 10-5 første, andre
og tredje ledd.
Paragraf 10-5 andre ledd fastsetter at den "samlede arbeidstiden"
ikke må overstige 10 timer i løpet av 24 timer.
I høringsbrevet foreslås det at begrensningen
til 10 timer i løpet av 24 timer bare skal gjelde for den
"alminnelige arbeidstiden" idet § 10-6 åttende ledd åpner
for at overtid, på samme måte som tidligere, kan
komme i tillegg til de 10 timene. Departementet foreslår
endringer i tråd med dette.
Paragraf 10-5 tredje ledd begrenser Arbeidstilsynets adgang til å gi
tillatelse til å gjennomsnittsberegne den alminnelige arbeidstiden
til 48 timer i løpet av sju dager, beregnet over en periode
på 8 uker. Tilsvarende begrensning følger ikke
av § 10-5 andre ledd når det gjelder
partenes adgang til å inngå tariffavtale om gjennomsnittsberegning.
Dette har ikke vært tilsiktet, og for så vidt
det også arbeides overtid, følger en slik begrensning
av overtidsbestemmelsen i § 10-6 åttende
ledd. I høringsbrevet foreslås det å presisere en
tilsvarende begrensning til 48 timer i løpet av sju dager
beregnet over en periode på 8 uker, også i § 10-5
andre ledd. Departementet foreslår endringer i tråd med
dette.
En begrensning til 48 timer i løpet av en periode på 8
uker i § 10-5 andre ledd vil komme i tillegg til begrensningen
om at lengre arbeidstid enn fastsatt i § 10-4
(alminnelig arbeidstid) ikke skal kunne benyttes i mer enn 6 uker
i sammenheng. I høringsbrevet vises det til at begrensningen
til 6 uker er overflødig ved siden av begrensningen til
48 timer i løpet av en periode på 8 uker. Det
foreslås derfor å fjerne begrensningen til 6 uker
og departementet foreslår endringer i tråd med
dette.
Paragraf 10-6 femte ledd fastsetter at arbeidsgiver
og arbeidstakers tillitsvalgte i virksomheter som er bundet av tariffavtale,
"for et tidsrom på inntil 12 uker" kan avtale overtidsarbeid
utover de ordinære rammene i fjerde ledd. Det foreslås
i høringsbrevet å fjerne begrensningen på 12
uker i § 10-6 femte ledd. Departementet foreslår
endringer i tråd med dette.
Arbeidsmiljøloven § 2-2 regulerer
arbeidsgivers plikter overfor andre enn egne arbeidstakere.
I Ot.prp. nr. 49 (2004-2005) var det foreslått at § 2-2
ikke skulle videreføre det såkalte hovedbedriftsansvaret
i tidligere lov § 15 nr. 2. Stortinget vedtok
likevel en videreføring og plasserte bestemmelsen som et
nytt andre ledd i § 2-2. Forskriftshjemmelen (tredje
ledd), ble imidlertid ikke korrigert. Denne gir således
kun hjemmel til å gi forskrifter om arbeidsgivers plikter
etter "første ledd". Dette fremstår som en inkurie,
og i høringsbrevet foreslo departementet at forskriftshjemmelen
endres slik at den relaterer seg til arbeidsgivers plikter etter § 2-2 som
sådan.
Departementet foreslår en endring av forskriftshjemmelen
i § 2-2 tredje ledd som presiserer at den relaterer
seg til arbeidsgivers plikter etter bestemmelsen som sådan.
Departementet foreslo i Ot.prp. nr. 49 (2004-2005) at tidligere
lovs regler om arbeidsreglement ikke skulle videreføres
i ny lov. Stortinget vedtok likevel en videreføring av
reglene i den nye arbeidsmiljøloven §§ 14-16
til 14-20.
I §§ 14-17, 14-18 og 14-19 er det
fastsatt at arbeidsreglement i visse tilfeller skal sendes inn til
eller godkjennes av "Direktoratet for arbeidstilsynet". I den nye
arbeidsmiljøloven benyttes "Arbeidstilsynet" som benevnelse
på lovens tilsynsmyndighet. Det forutsettes at vedtak i
første instans i all hovedsak skal fattes av det lokale
arbeidstilsyn og at Direktoratet for arbeidstilsynet skal være
klageinstans.
Av hensynet til brukervennlighet og konsistent begrepsbruk i
loven foreslår departementet at benevnelsen "Direktoratet
for arbeidstilsynet" i §§ 14-17, 14-18
og 14-19 endres til "Arbeidstilsynet".
Det vises til proposisjonens kapittel 3.3 for nærmere
redegjørelse av gjeldende rett, høringsforslag samt
høringsuttalelsene.
Departementet mener at frister for å få fremmet en
sak for tvisteløsningsnemnda etter arbeidsmiljøloven
er en så viktig opplysning at det bør fremkomme tydeligere
av lovteksten enn tilfellet er i dag.
Departementet foreslår at det i lovutkastet tas inn et
tillegg i § 17-2 fjerde ledd som presiserer at
departementet i forskrift kan fastsette nærmere bestemmelser
om frister for å fremme sak for nemnda.
Bestemmelsen i § 17-4 femte ledd siste punktum fastsetter
at det ikke gjelder noen frist for å kreve å fortsette
i stillingen dersom arbeidsgivers oppsigelse "eller avskjed" ikke
fyller lovens formkrav.
Med sikte på klargjøring foreslår
departementet at formuleringen "eller avskjed" tas ut av lovteksten
i § 17-4 femte ledd siste punktum.
Departementet viser til at bestemmelsene om verneombud og arbeidsmiljøutvalg
ble endret under Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 49 (2004-2005) i
forhold til hva som var foreslått i proposisjonen. Endringen
innebar en videreføring av reguleringen i 1977-loven, uten
at nevnte plikter til å sende inn informasjon til Arbeidstilsynet,
ble vurdert særskilt. Departementet mener at det ikke er
hensiktsmessig å opprettholde en plikt til å sende
inn informasjon til Arbeidstilsynet, når tilsynsmyndigheten
ikke lenger ser behov for å motta informasjonen. Departementet foreslår
på denne bakgrunn at plikten til å fremlegge informasjon
for Arbeidstilsynet etter § 6-1 fjerde ledd og § 7-2
sjette ledd, oppheves.
Det blir i § 7-1 fjerde ledd brukt betegnelsen "verne-
og helsepersonalet", mens loven ellers benytter betegnelsen "bedriftshelsetjeneste".
Departementet foreslår at bestemmelsen endres.
Departementet viser i proposisjonen til at kapittel 7 nå kun
omhandler arbeidsmiljøutvalg og foreslås derfor
at overskriften til kapittel 7 endres fra "Arbeidsmiljøsamarbeid"
til "Arbeidsmiljøutvalg".
Det vises til proposisjonens kapittel 3.6 for nærmere
redegjørelse av gjeldende rett, høringsforslaget samt
høringsuttalelsene.
En generell valgrett vil etter departementets vurdering kunne
virke hindrende på nødvendige omstillinger. Departementet
foreslår at en valgrett slik den er kommet til uttrykk
i rettspraksis bør videreføres, og foreslår
at valgretten ikke lovfestes i denne omgang. Departementet mener
at det kan være grunn til å se nærmere
på behovet for å klargjøre og eventuelt lovregulere
spørsmål knyttet til utøvelse av valgrett ved
virksomhetsoverdragelse.
Det vises til proposisjonens kapittel 4 for nærmere
redegjørelse av gjeldende rett, høringsforslag
samt høringsuttalelsene.
For å sikre at bestemmelser knyttet til diskrimineringsforbud
på grunnlag av etnisitet, hudfarge, religion og livssyn
skal kunne gjøres gjeldende for utsendte arbeidstakere,
foreslår departementet å innføre et hjemmelsgrunnlag
for diskrimineringslovens anvendelse for utsendte arbeidstakere
i diskrimineringslovens § 3 nytt tredje ledd.
Forskriften om utsendte arbeidstakere vil med hjemmel i denne
bestemmelsen bli endret slik at utsendte arbeidstakere får
et fullgodt vern også etter disse diskrimineringsgrunnlagene.
Departementet viser til at Regjeringen i samarbeid med partene
i arbeidslivet vil ta initiativ til å gjennomgå gjeldende
særaldersgrenser i privat og offentlig sektor. Departementet
vil komme nærmere tilbake til dette i den varslede stortingsmeldingen
om pensjonsreformen.
Det vises til proposisjonens kapittel 6 for nærmere
redegjørelse av merknader til lovteksten både
i arbeidsmiljøloven og diskrimineringsloven.
Det antas at endringsforslagene ikke vil innebære økonomiske
eller administrative konsekvenser av betydning. For nærmere
redegjørelse av de økonomiske og administrative
konsekvensene vises det til proposisjonens kapittel 7.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise
Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas
Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra
Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø og
fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til at Regjeringen
i Ot. prp. nr. 24 (2005–2006) varslet en ny proposisjon
om både varsling/ytringsfrihet og andre endringer
i arbeidsmiljøloven. Med hensyn til varsling vises til
Ot.prp. nr 84 (2005- 2006), jf. Innst. O. nr 6 (2006-2007). Ot.prp. nr.
91 (2005-2006) omhandler endringer i arbeidsmiljøloven
og diskrimineringsloven.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, merker seg at endringen i arbeidsmiljøloven § 10-4
annet ledd kun er av teknisk karakter og forutsetter at dette ikke
vil ha noen realitetsendringer for gjeldende arbeidstidsordninger. Flertallet støtter
derfor Regjeringens forslag på dette punkt. Flertallet støtter
også Regjeringens forslag til ny § 10-4
tredje ledd som innebærer en modernisering av ordlyden
i tråd med den teknologiske utviklingen som har funnet
sted.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
mener at det er viktig at arbeidstidsbestemmelsene ivaretar arbeidstakernes
behov for vern, samtidig som det åpnes for at partene gjennom
avtaler kan bli enige om arbeidstidsordninger som innenfor visse
rammer kan tilpasses de lokale forhold og behov. Dette flertallet deler
Regjeringens oppfatning av at det på enkelte områder
er nødvendig med en utvidelse av Arbeidstilsynets dispensasjonsadgang
på arbeidstidsbestemmelsene. I bygge- og anleggssektoren
kan Arbeidstilsynet gi samtykke til at bedrifter som ikke er bundet
av tariffavtale, kan avtale arbeidstidsordninger som fraviker § 10-8
og § 10-10 annet ledd. Dette flertallet presiserer
at det ikke skal gis dispensasjon uten at arbeidstakerne ønsker å følge
ordningen det søkes om og forutsetter at det innhentes
dokumentasjon på dette.
Dette flertallet presiserer videre at dispensasjon
skal ha en sikkerhetsmessig begrunnelse og foreslår at
denne forutsetningen legges inn i lovteksten.
Dette flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"§ 10-12 sjette ledd skal lyde:
(6) Arbeidstilsynet kan gi samtykke til arbeidstidsordninger
som fraviker § 10-8 og § 10-10
annet ledd når det er lang avstand mellom arbeidsstedet
og arbeidstakers bosted. Slikt samtykke kan bare gis dersom det
har sikkerhetsmessig betydning å legge til rette for en
helhetlig regulering av arbeidstidsordningene på arbeidsplassen.
Fravik fra § 10-8 første og annet ledd
forutsetter at arbeidstakerne sikres kompenserende hvile eller,
der dette ikke er mulig, annet passende vern."
I helse- og omsorgssektoren og vakt og overvåkning gis
det mulighet til å etablere ordninger med lange arbeidsdager
der hvor store deler av arbeidet er av passiv karakter. Dette
flertallet presiserer at det ikke skal gis dispensasjon
med mindre de ansatte ønsker det.
Dette flertallet viser til Regjeringens vurderinger
av behovet for å klargjøre spørsmål
knyttet til utøvelse av valgrett ved virksomhetsoverdragelse og
slutter seg til disse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener videre det er viktig at
arbeidstidsbestemmelsene ikke stenger for fleksible arbeidstidsordninger. Disse medlemmer viser
til at arbeidslivet er mangfoldig, og mener det er viktig med en
dispensasjonsadgang i de tilfellene der det ikke kan inngås
fleksible tariffavtaler med avvikende arbeidstidsordninger. I flere
sektorer vil det være nødvendig med avvikende arbeidstidsordninger,
eksempelvis helse- og omsorgssektoren, vakt- og overvåkning
og bygg og anleggsvirksomhet.
Disse medlemmer støtter en dispensasjonsadgang
i § 10-12 nytt sjette ledd, men foreslår
følgende ordlyd:
"§ 10-12 nytt sjette ledd skal lyde:
Arbeidstilsynet kan, med unntak av § 10-2 første, annet
og fjerde ledd og § 10-11 sjuende ledd, samtykke
i arbeidstidsordning som fraviker bestemmelsene i dette kapittel
når det er lang avstand mellom arbeidsstedet og arbeidstakers
bolig. Unntak fra § 10-8 første og annet
ledd og § 10-12 femte og sjette ledd forutsetter
at arbeidstakerne sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder,
eller der dette ikke er mulig, annet passende vern. For bruk av
overtid gjelder vilkårene § 10-6 første
ledd. Arbeidstaker må i det enkelte tilfelle samtykke til
overtidsarbeidet. Kravet om individuelt samtykke gjelder tilsvarende
der det gis samtykke til gjennomsnittlig arbeidstid på over
48 timer i løpet av sju dager i løpet av ett år."
For øvrig støtter disse medlemmer § 10-12 nytt
sjuende og nytt åttende ledd.
Disse medlemmer viser videre til Regjeringens
vurdering og de høringsuttalelsene som har fremkommet når
det gjelder valgretten ved virksomhetsoverdragelse. Disse
medlemmer mener dagens rettstilstand er uklar og utilfredsstillende
og ber Regjeringen ta initiativ til en utredning av de rettslige spørsmålene
knyttet til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser
at en sammenslåing av begrepene "beredskapstjeneste" og
"passiv tjeneste" i begrepet "arbeid av passiv karakter" vil kunne
føre til en betydelig utvidelse av grunnlaget for dispensasjon ved
passiv tjeneste. En slik utvidelse vil slik disse medlemmer ser
det bidra til vanskelig grenseoppgang og misforståelser.
Flere av høringsinstansene peker på at sammenslåingen
ikke vil virke klargjørende, og disse medlemmer slutter
seg til dette syn. Disse medlemmer er også enige
med Landsorganisasjonen (LO) i at dagens skille mellom de to begrepene
er veletablerte og at det ikke er forhold som med styrke tilsier
at de bør endres.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn stemme
imot forslaget til endring i § 10-4 annet og tredje
ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre støtter forslag til utvidet
dispensasjonsadgang, men anser, i likhet med en rekke av høringsinstansene,
at dispensasjonsadgangen ikke bør begrenses til de tilfeller
der partene ikke har avtalekompetanse. Disse medlemmer mener
også at mangfoldet i dagens arbeidsliv gjør det
påkrevd med adgang til forskjellige arbeidstidsordninger.
I likhet med Næringslivets Hovedorganisasjon og Kommunenes
Sentralforbund anser disse medlemmer at det på en
rekke arbeidsområder vil være behov for ordninger
med fleksibel arbeidstid, for eksempel innen helse- og omsorg, innen
oljeindustrien, sentrale samfunnsoppgaver som anleggsvirksomhet,
transport og teletjenester. Særlig innenfor områder
der tidsfrister er avgjørende for virksomheten og virksomhetens økonomiske
levekår gjør det påkrevd med adgang til
spesielle arbeidstidsordninger, vil disse medlemmer legge
til rette for utvidet dispensasjonsadgang. Disse medlemmer mener
det er viktig at aktuelle arbeidstidsordninger støttes
av de ansatte og vil begrense Arbeidstilsynets dispensasjonsadgang
til de tilfeller der slik støtte kan oppnås.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
forslaget om en omformulering av hjemmevaktsbegrepet til "beredskap
utenfor arbeidsstedet" og er enig med departementet i at den teknologiske
utviklingen har gitt hjemmevaktsbegrepet et annet innhold i dagens
situasjon. Disse medlemmer er imidlertid enige med
Næringslivets Hovedorganisasjon, som i sin høringsuttalelse har
gått inn for at kompensasjon for beredskapsvakt utenfor
arbeidsstedet bør overlates til avtale mellom partene.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme
forslag om alternativ lovtekst til § 10-4 fjerde
ledd.
"§ 10-4 fjerde ledd skal lyde:
Om og i hvilken utstrekning beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet
skal regnes med i den alminnelige arbeidstid, fastsettes ved skriftlig
avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker."
Avslutningsvis viser komiteen til at departementet
ved en inkurie har foreslått å bruke begrepet pleie-
og omsorgsarbeid i § 10-12 sjuende ledd, mens det
i proposisjonens punkt 2.5 er benyttet begrepet helse- og omsorgsarbeid,
jf. brev til komiteen av 8. november 2006 fra arbeids-
og inkluderingsministeren som følger vedlagt. Dette er
rettet opp.
Komiteen slutter seg for øvrig
til Regjeringens vurderinger og forslag.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 1
§ 10-12 nytt sjette ledd skal lyde:
Arbeidstilsynet kan, med unntak av § 10-2- første, annet og fjerde ledd og § 10-11 sjuende ledd, samtykke i arbeidstidsordning som fraviker bestemmelsene i dette kapittel når det er lang avstand mellom arbeidsstedet og arbeidstakers bolig. Unntak fra § 10-8 første og andre ledd og § 10-12 femte og sjette ledd forutsetter at arbeidstakerne sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder, eller der dette ikke er mulig, annet passende vern. For bruk av overtid gjelder vilkårene § 10-6 første ledd. Arbeidstaker må i det enkelte tilfelle samtykke til overtidsarbeidet. Kravet om individuelt samtykke gjelder tilsvarende der det gis samtykke til gjennomsnittlig arbeidstid på over 48 timer i løpet av sju dager i løpet av ett år.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
§ 10-4 fjerde ledd skal lyde:
Om og i hvilken utstrekning beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet skal regnes med i den alminnelige arbeidstid, fastsettes ved skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i arbeidsmiljøloven og diskrimineringsloven (arbeidstid mv.)
I
I lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) gjøres følgende endringer:
§ 2-2 tredje ledd skal lyde:
(3) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av arbeidsgivers plikter etter denne paragraf.
§ 6-1 fjerde ledd skal lyde:
(4) Hvem som til enhver tid fungerer som verneombud ved virksomheten, skal kunngjøres ved oppslag på arbeidsplassen.
§ 7-1 fjerde ledd skal lyde:
(4) Arbeidsgiveren og arbeidstakerne skal ha like mange representanter i utvalget. Lederen for utvalget velges vekselvis av arbeidsgiverens og arbeidstakernes representanter. Representantene for bedriftshelsetjenesten har ikke stemmerett i utvalget. Ved stemmelikhet gjør lederens stemme utslaget.
§ 7-2 sjette ledd skal lyde:
(6) Arbeidsmiljøutvalget skal hvert år avgi rapport om sin virksomhet til virksomhetens styrende organer og arbeidstakernes organisasjoner. Direktoratet for arbeidstilsynet kan gi nærmere regler om årsrapportens innhold og utforming.
Kapittel 7 skal lyde:
Kapittel 7. Arbeidsmiljøutvalg
§ 10-4 andre ledd skal lyde:
(2) For arbeid som helt eller i det vesentlige er av passiv karakter, kan arbeidstiden forlenges med inntil halvparten av de passive periodene, men ikke med mer enn to timer i løpet av 24 timer og ti timer i løpet av sju dager. Arbeidstilsynet kan når arbeidet er særlig passivt, gi samtykke til at arbeidstiden forlenges utover det som er fastsatt i første punktum, men slik at arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer. Den alminnelige arbeidstiden må ikke overstige 48 timer i løpet av sju dager.
Nåværende tredje ledd oppheves. Nåværende fjerde ledd blir tredje ledd og skal lyde:
(3) For beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet skal som hovedregel minst 1/5 av vakten regnes med i den alminnelige arbeidstid. Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan ved skriftlig avtale fravike bestemmelsen i første punktum. Arbeidstilsynet kan etter krav fra arbeidsgiver eller arbeidstakernes tillitsvalgte fastsette en annen beregningsmåte dersom beregningen av arbeidstiden etter første punktum vil virke åpenbart urimelig.
Nåværende femte og sjette ledd blir fjerde og femte ledd.
§ 10-5 skal lyde:
Gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid
(1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ni timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager.
(2) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstiden skal ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ti timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger 54 timer i noen enkelt uke.
(3) Arbeidstilsynet kan samtykke i at den alminnelige arbeidstiden i løpet av en periode på høyst 26 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den samlede arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker. Før Arbeidstilsynet treffer sin avgjørelse, skal ordningen av arbeidstiden drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte. Referat fra drøftingene samt utkast til arbeidsplan skal vedlegges søknaden. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.
§ 10-6 femte ledd skal lyde:
(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.
§ 10-6 niende ledd skal lyde:
(9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstakerskal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.
§ 10-8 første ledd skal lyde:
(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder .
§ 10-8 tredje ledd skal lyde:
(3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Det kan ikke avtales kortere arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timeri løpet av sju dager. Grensen på 8 timer gjelder ikke når arbeid utover avtalt arbeidstid (jf. § 10-6 første ledd) eller arbeid ved utkalling under beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale arbeid i den arbeidsfrie perioden, når dette er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser.
§ 10-12 sjette, nytt sjuende og nytt åttende ledd skal lyde:
(6) Arbeidstilsynet kan gi samtykke til arbeidstidsordninger som fraviker § 10-8 og § 10-10 andre ledd når det er lang avstand mellom arbeidsstedet og arbeidstakers bosted. Slikt samtykke kan bare gis dersom det har sikkerhetsmessig betydning å legge til rette for en helhetlig regulering av arbeidstidsordningene på arbeidsplassen. Fravik fra § 10-8 første og andre ledd forutsetter at arbeidstakerne sikres kompenserende hvile eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.
(7) Arbeidstilsynet kan gi samtykke til arbeidstidsordninger som fraviker § 10-8 første og andre ledd og grensen på 13 timer i § 10-5 tredje ledd for helse- og omsorgsarbeid samt vakt- og overvåkningsarbeid der arbeidet helt eller delvis er av passiv karakter (jf. § 10-4 andre ledd). Slikt samtykke kan bare gis dersom arbeidstakerne sikres kompenserende hvile eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern .
(8) Samtykke etter sjette og sjuende ledd forutsetter at partene ikke har kompetanse til å etablere den aktuelle arbeidstidsordning ved tariffavtale.
Nåværende sjette ledd blir nytt niende ledd.
§ 14-17 andre ledd første punktum skal lyde:
(2) Når ikke bestemmelsene i første ledd får anvendelse, må arbeidsreglementet for å bli gyldig, godkjennes av Arbeidstilsynet.
§ 14-18 andre punktum skal lyde:
Reglementsutkast etter § 14-17 andre ledd skal sendes Arbeidstilsynet senest tre måneder etter at virksomheten er satt i gang.
§ 14-19 andre og tredje ledd skal lyde:
(2) Dersom utkast etter § 14-17 andre ledd inneholder bestemmelser som strider mot loven eller er ubillige overfor arbeidstakerne, eller dersom utkastet ikke er istandbrakt på lovlig måte, skal Arbeidstilsynet nekte å godkjenne det.
(3) Dersom et reglement fastsatt ved avtale etter § 14-17 første ledd inneholder bestemmelser som strider mot loven, skal Arbeidstilsynet gjøre partene i avtalen oppmerksom på dette, og påse at bestemmelsene blir rettet.
§ 15-4 andre ledd siste punktum oppheves.§ 17-2 fjerde ledd skal lyde:
(4) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om oppnevning av nemndas medlemmer, om dens sammensetning, om frister for å fremme sak for nemnda og om øvrige regler om saksbehandlingen.
§ 17-4 femte ledd skal lyde:
(5) Retten til å fortsette i stillingen etter § 15-11 gjelder dersom søksmål reises innen utløpet av oppsigelsesfristen, og innen åtte uker fra forhandlingenes avslutning eller fra oppsigelsen fant sted. Det samme gjelder hvis arbeidstaker skriftlig underretter arbeidsgiver om at søksmål vil bli reist innen åtte-ukersfristen. Fristene gjelder ikke dersom arbeidsgivers oppsigelse ikke oppfyller formkravene i § 15-4 første og andre ledd, jf. tredje ledd i paragrafen her.
II
I lov 3. juni 2005 nr. 33 om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven) skal § 3 nytt tredje ledd lyde:
Departementet gir forskrift om lovens anvendelse for utsendte arbeidstakere, jf. arbeidsmiljøloven § 1-7.
III
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Jeg viser til arbeids- og sosialkomiteens behandling av ovennevnte
proposisjon. Jeg er blitt oppmerksom på en inkurie i proposisjonen
og henstiller om at komiteen foretar nødvendige endringer
slik at feilen rettes opp.
Det foreslås i § 10-12 sjuende ledd
at Arbeidstilsynet kan gi samtykke til arbeidstidsordninger som fraviker
enkelte av arbeidstidsbestemmelsene for blant annet pleie- og omsorgsarbeid.
Proposisjonens punkt 2.5 benytter imidlertid gjennomgående
formuleringen helse- og omsorgsarbeid, og det fremgår av merknadene
til bestemmelsen under punkt 6.1 at det var meningen at denne formuleringen
også skulle vært benyttet i forslaget til § 10-12
sjuende ledd. Jeg henstiller derfor om at § 10-12
sjuende ledd får slik ordlyd:
Arbeidstilsynet kan gi samtykke til arbeidstidsordninger
som fraviker § 10-8 første og andre ledd og
grensen på 13 timer i § 10-5 tredje ledd
for helse- og omsorgsarbeid samt vakt- og overvåkningsarbeid der
arbeidet helt etter delvis er av passiv karakter (jf. § 10-4
andre ledd). Slikt samtykke kan bare gis dersom arbeidstakerne sikres
kompenserende hvile eller, der dette ikke er mulig, annet passende
vern.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 21. november 2006
Karin Andersen |
André N. Skjelstad |
leder |
ordfører |