Slik departementet ser det, kan uklarleik rundt tilsynsomgrepet
og kva tilsynet skal og kan gjere, vere eit demokratisk problem.
Rettleiing som er knytt til tilsyn, kan i praksis bli ei meir skjult
og indirekte form for statleg styring. Vidare kan uklarleik om når eit
tilsyn skal gripe inn, og om kva krav som blir stilte til tilsynsobjektet,
vere eit problem for rettstryggleiken. Uklart definerte omgrep kan
også vere eit problem for effektiviteten fordi svakt definerte
styringssystem gjer tilsynsorgana usikre om oppdrag, metode og reaksjonsmiddel.
Departementet meiner derfor at tilsyn skal vere kontroll av om verksemda
til kommunane er i tråd med lover og forskrifter. Tilsyn
bør definerast som ein kontrollmekanisme og bør
skiljast frå rettleiingsaktivitetar.
Departementet peikar på at det vil vere ein glidande
overgang mellom påpeiking av lovbrot og informasjon om
kva som kan gjerast for å oppfylle krava i lova. Departementet
ser det som viktig å framheve at eit skilje mellom tilsyn
og rettleiing ikkje er det same som at fylkesmannen ikkje framleis skal
kunne rettleie. Det sentrale er at det skal skiljast tydeleg, både
i lovgrunnlaget og i praksis. Det må vere tydeleg for kommunen
når fylkesmannen har den eine eller den andre rolla. Som
tilsynsmyndigheit er fylkesmannen kontrollør og kan peike
på avvik og gi pålegg dersom kommunen ikkje oppfyller
dei pliktene han har fått i lovgivinga.
I denne samanhengen er det eit viktig poeng at så lenge
kommunen ikkje bryt lova, står kommunen fritt til å følgje
eller ignorere dei råda fylkesmannen gir og alternative
måtar å oppfylle krava i lova på. Det vil
i så fall ikkje vere noko i vegen for at tilsynet til dømes
i etterkant av eit gjennomført tilsyn - i eit sluttmøte
eller liknande, gir kommunen rettleiing om korleis eit avvik kan
lukkast. Føresetnaden er likevel at kommunen spør
etter denne rettleiinga.
Komiteen er enig med utvalget og Regjeringen
i at det er viktig med et klart skille mellom kontrollvirksomheten
og rettledningsvirksomheten. Et slikt skille må imidlertid
ikke undergrave fylkesmannens mulighet til å ha dialog
med kommunene. Komiteen mener at de ulike statlige
direktoratene i større grad må brukes som rettledningsvirksomheter overfor
kommunene. Moderne informasjonsteknologi gjør at geografisk
nærhet er mindre viktig i dette arbeidet og at kompleksiteten
i den faglige rettledningen tilsier at det i større grad
foretas rettledning fra direktoratene. Det vil være uhensiktsmessig å bygge opp
rettledningskompetanse på alle fagområder hos alle
fylkesmennene.
Fylkesmannsembetene må etter komiteens syn
være tydelige på hvilken rolle de har overfor kommunene.