Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til EUs ulike rådsforordninger om luftfart som er omtalt i proposisjonen med sikte på å styrke passasjerenes rettigheter i luftfarten, og etter hvert i den øvrige transportsektoren. Komiteen stiller seg positiv til at Regjeringen nå ønsker å innlemme dette i EØS-avtalen. Komiteen merker seg at Regjeringen også ønsker å gå lenger enn våre internasjonale forpliktelser. Komiteen støtter dette. Komiteen mener at passasjerene dermed vil få enklere klageadgang og styrkede rettigheter.
Komiteen konstaterer at flytrafikken er økende, stadig flere flyselskap konkurrerer, prisene går ned og antall passasjerer øker. I en slik situasjon er det viktig at det etableres et regelverk som er forutsigbart, effektivt og oversiktlig både for flyselskaper og flypassasjerer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at forslaget om nye bestemmelser i luftfartsloven som skal styrke håndhevelsen av flypassasjerenes rettigheter og legge grunnlag for tilsyn med de nye avgiftsreglene, har sin bakgrunn i nye regler som er tatt inn eller som ventes tatt inn i EØS-avtalen. Disse medlemmer har også merket seg at lovforslaget på enkelte punkt går lenger enn Norges internasjonale forpliktelser for å sikre en effektiv håndhevelse av flypassasjerenes rettigheter. Disse medlemmer er opptatt av at alle reisende skal ha gode og avklarte rettigheter i forhold til tjenesteleverandør, at slike rettigheter skal være godt opplyst og at rettighetene etterleves av tjenesteleverandør. Disse medlemmer mener derfor det er bra at norske lovbestemmelser kan gå lenger enn internasjonale avtaler, og peker for øvrig på at internasjonalt samarbeid om slike saker kan gjennomføres uavhengig av EU-direktiv.
Disse medlemmer har likevel merket seg at EU ønsker å utvide regulering av passasjerrettigheter til andre områder enn luftfart; jernbanereiser, internasjonal transport med ferjer og internasjonal busstransport. Disse medlemmer støtter utvidelse av forsterkede rettigheter for alle typer reisende, også på nasjonal basis. Disse medlemmer peker også på at i arbeidet med å styrke rettighetene til passasjerer innen transportsektoren, er det viktig å etablere velfungerende ordninger som med virksomme sanksjonsmidler kan sikre at rettighetene blir ivaretatt. Disse medlemmer understreker at en tilsynsordning må inngå i et slikt opplegg. Disse medlemmer mener Norge på egenhånd bør videreføre arbeidet med utvidete og forsterkede passasjerettigheter innenfor andre transportsektorer.
Disse medlemmer viser til at proposisjonen også omhandler felles regler for avgifter på flysikringstjenester, også flyværtjenester; som grunnlag for opprettelse av et felles europisk luftrom (omtalt på engelsk som "Single European Sky"). Også disse reglene har sin bakgrunn i EU-direktiv som er innarbeidet i EØS-avtalen, jf. St.prp. nr. 87 (2005-2006), og som er basert på 4 "forordninger", hvorav "avgiftsforordningen" er én. Disse medlemmer viser til disse medlemmers merknader og forslag i Innst. S. nr. 46 (2006-2007). Disse medlemmer viser til at reglene som Stortingets flertall har valgt å slutte seg til, gjør at det nasjonalt kan utpekes eneleverandør for tjenestene. Disse medlemmer har med tilfredshet merket seg at det skal føres nasjonalt tilsyn med at tjenesteyterne oppgir riktige kostnadstall, og at kostnadstallene skal stilles til disposisjon for representanter for brukerne av tjenestene (transparens). Disse medlemmer understreker at full åpenhet om kostnader er avgjørende viktig for at slike eneleverandører leverer avtalte tjenester på en kostnadseffektiv måte.
Disse medlemmer peker på at flyværtjenesten bør kunne konkurranseutsettes, og at lufttrafikktjenesten bør organiseres i et eget frittstående selskap utenfor Avinor AS. Disse medlemmer viser til disse medlemmers merknader og forslag i innstillingen til St.meld. nr. 15 (2006-2007) Om virksomheten i Avinor 2006-2008.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
foreslår å gi Luftfartstilsynet ansvaret for tilsyn
med passasjerrettighetene innenfor luftfartssektoren. Det gjelder
forbrukere, forretningsreisende og passasjerer med spesielle behov,
for eksempel syketransport. Luftfartstilsynet skal inngå i
et internasjonalt nettverk som får ansvar for å håndheve
forbrukernes kollektive rettigheter i EØS-landene. Komiteen støtter
dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at håndhevelsesbestemmelsene i luftfartsloven
er dårlig tilpasset tilsyn som har som formål å sikre
etterlevelse av regler som gjelder kontraktsrettslige forhold mellom
to private parter, slik som mellom flypassasjerer og et flyselskap.
Heller ikke synes luftfartsloven å ha bestemmelser som
er tilpasset økonomisk tilsyn i henhold til "avgiftsforordningen".
Disse medlemmer støtter forslaget om
at Luftfartstilsynet får oppgavene med å føre
tilsyn med passasjerrettigheter, og har merket seg at høringsinstansene
også gjør det.
Disse medlemmer støtter videre forslaget om
at ansvar for tilsyn med avgiftsforordningen også legges
til Luftfartstilsynet, og har merket seg at også dette
forslaget får bred tilslutning hos høringsinstansene. Disse
medlemmer viser også til at Fremskrittspartiet ønsker
etablert et felles transporttilsyn for hele transportsektoren.
Disse medlemmer har merket seg at endring i luftfartsloven
gjennomføres med to generelle nasjonale håndhevelsesbestemmelser. Disse medlemmer viser
til at en på samme måte kan endre lovverk som
omhandler passasjertransport innenfor andre transportsektorer for å styrke
passasjerenes rettigheter uavhengig av EU-direktiv og EØS-avtalen,
og anbefaler at dette blir gjort. Disse medlemmer viser
også til departementets egen påpekning om at det
bør gjennomføres en større gjennomgang
av hele luftfartsloven. Disse medlemmer forutsetter
at et slikt arbeid igangsettes.
Komiteen har merket seg at det foreslås
hjemmel for å etablere et nytt klageorgan for flypassasjerer
som mener de ikke har mottatt det de har krav på fra et
flyselskap eller andre tjenesteleverandører. Komiteen finner
det positivt at et slikt klageorgan etableres, spesielt fordi man
vil inkludere alle flyselskaper som flyr til/fra Norge
i en slik ordning. Dette vil fjerne ulempen man i dag har ved at
man må forholde seg til to ulike klageorgan. Med dette
sikres passasjerene like rettigheter uansett hvilket flyselskap
de benytter, og flyselskapene får like konkurransevilkår.
Komiteen støtter videre at klageorganet
etableres som et uavhengig organ utenfor forvaltningen.
Komiteen mener det er viktig at brudd
på etterlevelse av reglene på passasjerrettigheter
får konsekvenser. Det er i proposisjonen foreslått
et sett med sanksjoner som kan ilegges. Komiteen støtter
disse sanksjonene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, har merket seg at det i proposisjonen er åpnet
for at man etter hvert vil vurdere etablering av en felles klagenemnd
for hele transportsektoren. Flertallet støtter
en slik tanke, og mener det vil være viktig også for
andre reisende enn flypassasjerer, å ha et klageorgan. Flertallet ber
derfor om at dette arbeidet forseres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
forslaget om å opprette et felles klageorgan og at ny klageordning
forankres i lov og forskrift. Disse medlemmer har
merket seg synspunktene om etablering av en bredere klageordning
for flere transportsektorer, en generell transportklagenemnd. Disse
medlemmer støtter en slik tanke. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet ønsker et felles Transportdepartement, et
felles Transportdirektorat og et felles Transporttilsyn for å få en
felles enhetlig organisering for hele transportområdet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om etablering av et
felles Transportdepartement med ansvar for informasjonstransport,
energitransport, land-, vann- og lufttransport, inkludert havner,
flyplasser og transportterminaler."
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om etablering av et
felles Transportdirektorat med ansvar for all infrastruktur."
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om etablering av et
Statens transporttilsyn som står for kontroll av all transport,
og som skal påse at regler, særlig sikkerhetsbestemmelser,
følges."
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om etablering av en
felles Transportklagenemnd for å ta seg av klager fra passasjerer
innen alle transportsektorer."
Komiteen støtter de foreslåtte
lovendringer.
Komiteen viser i denne forbindelse til vedlagte
brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
til Stortinget, datert 27. februar 2007, med anmodning om retting
av lovtekst i Ot.prp. nr. 9 (2006-2007) Om lov om endringer i lov
11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven).