Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til EUs ulike rådsforordninger om luftfart som er omtalt i proposisjonen med sikte på å styrke passasjerenes rettigheter i luftfarten, og etter hvert i den øvrige transportsektoren. Komiteen stiller seg positiv til at Regjeringen nå ønsker å innlemme dette i EØS-avtalen. Komiteen merker seg at Regjeringen også ønsker å gå lenger enn våre internasjonale forpliktelser. Komiteen støtter dette. Komiteen mener at passasjerene dermed vil få enklere klageadgang og styrkede rettigheter.

Komiteen konstaterer at flytrafikken er økende, stadig flere flyselskap konkurrerer, prisene går ned og antall passasjerer øker. I en slik situasjon er det viktig at det etableres et regelverk som er forutsigbart, effektivt og oversiktlig både for flyselskaper og flypassasjerer.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at forslaget om nye bestemmelser i luftfartsloven som skal styrke håndhevelsen av flypassasjerenes rettigheter og legge grunnlag for tilsyn med de nye avgiftsreglene, har sin bakgrunn i nye regler som er tatt inn eller som ventes tatt inn i EØS-avtalen. Disse medlemmer har også merket seg at lovforslaget på enkelte punkt går lenger enn Norges internasjonale forpliktelser for å sikre en effektiv håndhevelse av flypassasjerenes rettigheter. Disse medlemmer er opptatt av at alle reisende skal ha gode og avklarte rettigheter i forhold til tjenesteleverandør, at slike rettigheter skal være godt opplyst og at rettighetene etterleves av tjenesteleverandør. Disse medlemmer mener derfor det er bra at norske lovbestemmelser kan gå lenger enn internasjonale avtaler, og peker for øvrig på at internasjonalt samarbeid om slike saker kan gjennomføres uavhengig av EU-direktiv.

Disse medlemmer har likevel merket seg at EU ønsker å utvide regulering av passasjerrettigheter til andre områder enn luftfart; jernbanereiser, internasjonal transport med ferjer og internasjonal busstransport. Disse medlemmer støtter utvidelse av forsterkede rettigheter for alle typer reisende, også på nasjonal basis. Disse medlemmer peker også på at i arbeidet med å styrke rettighetene til passasjerer innen transportsektoren, er det viktig å etablere velfungerende ordninger som med virksomme sanksjonsmidler kan sikre at rettighetene blir ivaretatt. Disse medlemmer understreker at en tilsynsordning må inngå i et slikt opplegg. Disse medlemmer mener Norge på egenhånd bør videreføre arbeidet med utvidete og forsterkede passasjerettigheter innenfor andre transportsektorer.

Disse medlemmer viser til at proposisjonen også omhandler felles regler for avgifter på flysikringstjenester, også flyværtjenester; som grunnlag for opprettelse av et felles europisk luftrom (omtalt på engelsk som "Single European Sky"). Også disse reglene har sin bakgrunn i EU-direktiv som er innarbeidet i EØS-avtalen, jf. St.prp. nr. 87 (2005-2006), og som er basert på 4 "forordninger", hvorav "avgiftsforordningen" er én. Disse medlemmer viser til disse medlemmers merknader og forslag i Innst. S. nr. 46 (2006-2007). Disse medlemmer viser til at reglene som Stortingets flertall har valgt å slutte seg til, gjør at det nasjonalt kan utpekes eneleverandør for tjenestene. Disse medlemmer har med tilfredshet merket seg at det skal føres nasjonalt tilsyn med at tjenesteyterne oppgir riktige kostnadstall, og at kostnadstallene skal stilles til disposisjon for representanter for brukerne av tjenestene (transparens). Disse medlemmer understreker at full åpenhet om kostnader er avgjørende viktig for at slike eneleverandører leverer avtalte tjenester på en kostnadseffektiv måte.

Disse medlemmer peker på at flyværtjenesten bør kunne konkurranseutsettes, og at lufttrafikktjenesten bør organiseres i et eget frittstående selskap utenfor Avinor AS. Disse medlemmer viser til disse medlemmers merknader og forslag i innstillingen til St.meld. nr. 15 (2006-2007) Om virksomheten i Avinor 2006-2008.

Tilsyn med passasjerrettigheter og avgiftsregler

Komiteen har merket seg at Regjeringen foreslår å gi Luftfartstilsynet ansvaret for tilsyn med passasjerrettighetene innenfor luftfartssektoren. Det gjelder forbrukere, forretningsreisende og passasjerer med spesielle behov, for eksempel syketransport. Luftfartstilsynet skal inngå i et internasjonalt nettverk som får ansvar for å håndheve forbrukernes kollektive rettigheter i EØS-landene. Komiteen støtter dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at håndhevelsesbestemmelsene i luftfartsloven er dårlig tilpasset tilsyn som har som formål å sikre etterlevelse av regler som gjelder kontraktsrettslige forhold mellom to private parter, slik som mellom flypassasjerer og et flyselskap. Heller ikke synes luftfartsloven å ha bestemmelser som er tilpasset økonomisk tilsyn i henhold til "avgiftsforordningen".

Disse medlemmer støtter forslaget om at Luftfartstilsynet får oppgavene med å føre tilsyn med passasjerrettigheter, og har merket seg at høringsinstansene også gjør det.

Disse medlemmer støtter videre forslaget om at ansvar for tilsyn med avgiftsforordningen også legges til Luftfartstilsynet, og har merket seg at også dette forslaget får bred tilslutning hos høringsinstansene. Disse medlemmer viser også til at Fremskrittspartiet ønsker etablert et felles transporttilsyn for hele transportsektoren.

Disse medlemmer har merket seg at endring i luftfartsloven gjennomføres med to generelle nasjonale håndhevelsesbestemmelser. Disse medlemmer viser til at en på samme måte kan endre lovverk som omhandler passasjertransport innenfor andre transportsektorer for å styrke passasjerenes rettigheter uavhengig av EU-direktiv og EØS-avtalen, og anbefaler at dette blir gjort. Disse medlemmer viser også til departementets egen påpekning om at det bør gjennomføres en større gjennomgang av hele luftfartsloven. Disse medlemmer forutsetter at et slikt arbeid igangsettes.

Klageorgan

Komiteen har merket seg at det foreslås hjemmel for å etablere et nytt klageorgan for flypassasjerer som mener de ikke har mottatt det de har krav på fra et flyselskap eller andre tjenesteleverandører. Komiteen finner det positivt at et slikt klageorgan etableres, spesielt fordi man vil inkludere alle flyselskaper som flyr til/fra Norge i en slik ordning. Dette vil fjerne ulempen man i dag har ved at man må forholde seg til to ulike klageorgan. Med dette sikres passasjerene like rettigheter uansett hvilket flyselskap de benytter, og flyselskapene får like konkurransevilkår.

Komiteen støtter videre at klageorganet etableres som et uavhengig organ utenfor forvaltningen.

Sanksjoner

Komiteen mener det er viktig at brudd på etterlevelse av reglene på passasjerrettigheter får konsekvenser. Det er i proposisjonen foreslått et sett med sanksjoner som kan ilegges. Komiteen støtter disse sanksjonene.

Felles klagenemnd for transportsektoren

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har merket seg at det i proposisjonen er åpnet for at man etter hvert vil vurdere etablering av en felles klagenemnd for hele transportsektoren. Flertallet støtter en slik tanke, og mener det vil være viktig også for andre reisende enn flypassasjerer, å ha et klageorgan. Flertallet ber derfor om at dette arbeidet forseres.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter forslaget om å opprette et felles klageorgan og at ny klageordning forankres i lov og forskrift. Disse medlemmer har merket seg synspunktene om etablering av en bredere klageordning for flere transportsektorer, en generell transportklagenemnd. Disse medlemmer støtter en slik tanke. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet ønsker et felles Transportdepartement, et felles Transportdirektorat og et felles Transporttilsyn for å få en felles enhetlig organisering for hele transportområdet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om etablering av et felles Transportdepartement med ansvar for informasjonstransport, energitransport, land-, vann- og lufttransport, inkludert havner, flyplasser og transportterminaler."

"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om etablering av et felles Transportdirektorat med ansvar for all infrastruktur."

"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om etablering av et Statens transporttilsyn som står for kontroll av all transport, og som skal påse at regler, særlig sikkerhetsbestemmelser, følges."

"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om etablering av en felles Transportklagenemnd for å ta seg av klager fra passasjerer innen alle transportsektorer."

Merknader til lovendringene

Komiteen støtter de foreslåtte lovendringer.

Komiteen viser i denne forbindelse til vedlagte brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til Stortinget, datert 27. februar 2007, med anmodning om retting av lovtekst i Ot.prp. nr. 9 (2006-2007) Om lov om endringer i lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven).