Domstolloven har regler om hvor mange medlemmer som skal velges
til utvalgene av lagrettemedlemmer og meddommere. For tingrettens
vedkommende innebærer regelen at hvert medlem statistisk sett
kan regne med å gjøre tjeneste én dag
annethvert år. En undersøkelse som Lekdommerutvalget
foretok, viste at dette samsvarer ganske godt med den reelle tjenestehyppigheten.
Den som har gjort tjeneste i mer enn 20 dager i løpet av
en valgperiode, kan kreve seg fritatt fra å bli valgt på ny.
Det er også en viss adgang til å kreve seg fritatt
fra valg av andre grunner enn utført tjeneste.
Utvalget mener at det antallet lekdommere som velges, er for
høyt til at hver av dem får en reell mulighet
til å bli fortrolig med domstolsprosessen og oppgaven som
dommer. Dermed er det fare for at heller ikke domstolene fullt ut
nyter godt av den kompetansen lekdommerne representerer.
Departementet ser at det kan være en fordel med en noe
større tjenestehyppighet for lagrettemedlemmer og alminnelige
meddommere. På bakgrunn av høringsinstansenes
syn og resultatet av den spørreundersøkelsen som
Lekdommerutvalget utførte, mener departementet at antallet
utvalgsmedlemmer skal fastsettes med utgangspunkt i at det enkelte
medlem skal gjøre tjeneste i to saker per år.
Videre slutter departementet seg til utvalgets forslag om rett
til fritak resten av året for lagrettemedlemmer og meddommere
som har gjort tjeneste i minst 15 dager i samme år, og
rett til fritak for resten av valgperioden for den som har gjort
tjeneste minst 60 dager i løpet av valgperioden. Forslagene
om rett til fritak fra nytt valg etter å ha vært
valgt to ganger tidligere og om en generell regel om rett til fritak
dersom helsetilstand eller andre særlige grunner tilsier det,
er ført videre i departementets lovforslag.
Komiteen mener det er av betydning
for rekruttering og motivering av lekfolk at medlemmene i utvalget
faktisk får prøvd seg i løpet av en fireårsperiode.
Dagens praksis gir ingen garanti for at dette skjer. Komiteen mener
derfor det er riktig vei å gå når man
reduserer utvalget og legger opp til at det enkelte medlem skal
gjøre tjeneste i to saker pr. år. De foreslåtte
reglene om rett til fritak for et enkelt år og perioden
totalt sett, er fornuftig ut fra at det kan by på problemer
om fraværet fra ordinær jobb blir for stort. Det
kan i neste runde påvirke rekrutteringen negativt.
Komiteen vil i denne sammenheng også vise til
at departementet er opptatt av at lekfolk har gode personlige forutsetninger
for oppgaven - og at oppgaven å dømme folk i retten
er - og må være - en ansvarsfull gjerning som
må skjøttes med det største alvor. Med
bakgrunn i dette vil komiteen be departementet legge
til rette for at medlemmene i utvalget gis tilbud om en kort innføring
i hva oppgavene deres består i under behandlingen av en
sak. En slik introduksjon kan enten gis av departementet eller den
enkelte domstol der det også kan legges til rette for besøk
i rettssalen.