Regjeringen fremmer i proposisjonen forslag om endring i lov
21. desember 2005 nr. 123 om Statens pensjonsfond (pensjonsfondsloven).
Lovforslaget innebærer en endring i hva som skal inngå i
netto finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomheten, som
er en del av inntektene til Statens pensjonsfond. Forslaget følger
av sammenslåingen av Statoil ASA (Statoil) og petroleumsvirksomheten
til Norsk Hydro ASA (Hydro), og Regjeringens intensjon om å kjøpe
aksjer i det sammenslåtte selskapet.
Statens pensjonsfond ble opprettet med virkning fra 1. januar
2006 som en overbygning over det som tidligere var Statens petroleumsfond
og Folketrygdfondet. Formålet med Statens pensjonsfond
er å understøtte statlig sparing for finansiering
av folketrygdens pensjonsutgifter og å underbygge langsiktige hensyn
ved anvendelse av statens petroleumsinntekter. Statens pensjonsfond
består av Statens pensjonsfond - Utland og Statens pensjonsfond
- Norge. Inntekter i Statens pensjonsfond - Utland er kontantstrømmen
fra petroleumsvirksomheten som blir overført fra statsbudsjettet,
avkastningen av fondets formue og netto finanstransaksjoner knyttet
til petroleumsvirksomheten. Oppbyggingen av kapital i Statens pensjonsfond
- Utland er således for en vesentlig del omgjøring
av olje- og gassressurser på norsk kontinentalsokkel til
finansielle fordringer på utlandet.
Hydro og Statoil inngikk 18. desember 2006 en integrasjonsavtale
om sammenslåing av Hydros petroleumsvirksomhet med Statoil.
Selskapene har siden integrasjonsavtalen ble kunngjort forhandlet fram
en sammenslåingsplan. I henhold til sammenslåingsplanen
vil statens eierandel i det sammenslåtte selskapet bli
om lag 62,5 prosent. I tråd med Stortingets beslutning
fra 2001 om minst 67 prosent statlig eierandel i Statoil, samt St.meld.
nr. 13 (2006-2007) Et aktivt og langsiktig eierskap, legger Regjeringen opp
til at statens eierandel i det sammenslåtte selskapet over
tid skal økes fra 62,5 prosent til 67 prosent. I St.prp.
nr. 60 (2006-2007) Sammenslåing av Statoil og Hydros petroleumsvirksomhet,
heter det videre (s. 21):
"Det vil bli fremmet en Odelstingsproposisjon om endringer
i lov om Statens pensjonsfond. Av § 3 i loven
følger det at salg av aksjer i Statoil inngår
i inntektene til Statens pensjonsfond - Utland. Kjøp av aksjer
er imidlertid ikke nevnt. En symmetrisk behandling av kjøp
og salg av aksjer i definisjonen av fondets inntekter, krever således
en lovendring. En slik proposisjon må fremmes etter at
transaksjonen er godkjent på selskapenes ekstraordinære
generalforsamlinger."
Stortinget sluttet seg i Innst. S. nr. 243 (2006-2007) til Regjeringens
vurderinger i St.prp. nr. 60 (2006-2007). Aksjonærene i
Statoil og Hydro godkjente i ekstraordinære generalforsamlinger
5. juli 2007 sammenslåingen mellom Statoil og
Hydros petroleumsvirksomhet.
Inntektene til Statens pensjonsfond er definert i pensjonsfondsloven.
I inntektene til Statens pensjonsfond - Utland inngår i
dag salg av aksjer i Statoil fratrukket ev. statlige kapitalinnskudd
i selskapet.
Etter departementets syn bør statens kjøp og
salg av aksjer i annenhåndsmarkedet behandles symmetrisk
i beregningen av inntekter til Statens pensjonsfond - Utland. Dette
krever at lovens definisjon av netto finanstransaksjoner knyttet
til petroleumsvirksomheten utvides til også å omfatte
statens kjøp av aksjer (i det sammenslåtte selskapet
StatoilHydro ASA). På den måten vil kjøp
av aksjer i det sammenslåtte selskapet defineres regnskapsteknisk
som finanstransaksjoner, og således være en formuesomplassering
som ikke påvirker overskuddet for Statens pensjonsfond
- Utland slik dette framkommer i statsregnskapet. Dette er i tråd
med den praksis som ble fulgt i forbindelse med børsnoteringen
og delprivatiseringen av Statoil, og som Stortinget sluttet seg
til i Innst. O. nr. 131 (2000-2001). Det vil være staten
ved Olje- og energidepartementet som vil være den formelle
eieren av aksjene i det sammenslåtte selskapet.
Det sammenslåtte selskapet vil hete StatoilHydro ASA.
Navneskiftet er reflektert i forslagene til endringer i pensjonsfondsloven.
For øvrig vises det til at et nytt navneforslag vil bli
lagt fram til avgjørelse av generalforsamlingen i StatoilHydro
i 2008.
Utgifter utover brutto salgssum knyttet til gjennomføring
av salg av andeler vedrørende Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) og Statoil-aksjer
trekkes i tråd med loven ikke ut når en beregner
henholdsvis kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten
og netto finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomheten.
Departementet vil ikke foreslå endringer på dette området.
Statens utgifter til kjøp av aksjer (utover markedsprisen
på aksjene) vil således falle utenfor definisjonen
av netto finanstransaksjoner i loven.
Departementet foreslår på denne bakgrunn å endre § 3
i pensjonsfondsloven som følger:
"Inntekter i Statens pensjonsfond - Utland er kontantstrømmen
fra petroleumsvirksomheten som blir overført fra statsbudsjettet,
avkastningen av fondets formue og netto finanstransaksjoner knyttet
til petroleumsvirksomheten.
Kontantstrømmen
framkommer som summen av postene i annet punktum, fratrukket postene
i tredje punktum. I kontantstrømmen inngår:
1. de samlede skatte- og avgiftsinntekter
av petroleumsvirksomheten som innkreves ifølge lov 13. juni
1975 nr. 35 om skattlegging av undersjøiske
petroleumsforekomster m.v. og lov 29. november 1996 nr.
72 om petroleumsvirksomhet
2. avgiftsinntekter ved utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet
på kontinentalsokkelen
3. avgiftsinntekter ved utslipp av NOx i petroleumsvirksomhet
på kontinentalsokkelen
4. inntekter som følge av Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten, definert som driftsinntekter
og andre inntekter fratrukket driftsutgifter og andre direkte utgifter
5. statlige inntekter på nettooverskuddsavtaler
i enkelte utvinningstillatelser
6. utbytte fra StatoilHydro ASA
7. overføringer fra Petroleumsforsikringsfondet
8. statens inntekter i forbindelse med fjerning eller annen
disponering av innretninger på kontinentalsokkelen
9. statens eventuelle kjøp av andeler som ledd
i Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
Følgende
poster trekkes fra:
1. statens
direkte investeringer i petroleumsvirksomheten
2. statens utgifter til Petroleumsforsikringsfondet
3. statens utgifter i forbindelse med fjerning eller annen
disponering av innretninger på kontinentalsokkelen
4. statens eventuelle kjøp av andeler som ledd
i Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
Netto
finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomheten framkommer
som summen av brutto inntekter ved salg av aksjer i StatoilHydro ASA,
fratrukket følgende poster:1. statlig kjøp av aksjer i StatoilHydro ASA,
definert som markedsprisen staten betaler for aksjene
2. statlig kapitalinnskudd i StatoilHydro ASA
og selskap som ivaretar statens interesser i petroleumsvirksomheten."
Et kjøp av aksjer i det sammenslåtte selskapet StatoilHydro
ASA vil i henhold til forslaget i denne proposisjonen finansieres
av midler som ellers hadde vært overført Statens
pensjonsfond - Utland. Avkastningen av disse midlene vil likevel
tilfalle Statens pensjonsfond - Utland over tid. Det skyldes at
kjøp av aksjer i StatoilHydro ASA er en investering som
vil gi avkastning i form av utbyttebetalinger i framtiden, og som
etter loven er en del av kontantstrømmen som overføres
Statens pensjonsfond - Utland fra statsbudsjettet. Intensjonen bak
lovforlaget om at statens eierandel i det sammenslåtte
selskapet over tid skal økes fra 62,5 prosent til 67 prosent,
kan således forstås som en omplassering av statens
formue fra Statens pensjonsfond til aksjer i StatoilHydro ASA. Som
inntekt fra salg av aksjer i Statoil er dette i lovens § 3
definert som statens brutto salgsinntekter, dvs. at utgifter knyttet
til salget holdes utenfor. Tilsvarende gjelder i forhold til utgifter
som påløper i forbindelse kapitalinnskudd. En
videreføring av dette prinsippet slik det legges opp til
i denne proposisjonen, innebærer at utgifter som påløper
i forbindelse med kjøp av aksjer i StatoilHydro ASA (utover
markedsprisen på aksjene) skal holdes utenfor ved beregning
av netto finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomheten.