Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde
Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig
Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay
Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, viser
til at den framlagte proposisjonen inneholder endringer i både sjøfartsloven
og i tvangsfullbyrdelsesloven.
Komiteen mener det er viktig for
Norge som har en lang kyst og et sårbart miljø at lovverket er utformet
slik at man sikrer klare regler for ansvar når det gjelder sjøulykker
og kostnader i forbindelse med dette. Etter at Norge i 2002 tok
forbehold i "1996-begrensningskonvensjonen", står Norge fritt til
selv å regulere dette ansvaret med hensyn til London-konvensjonens
begrensninger av ansvaret for sjørettslige krav. Dagens regelverk
ble vedtatt i lov 17. juni 2005, og man mente da at ansvarsgrensene
var satt høyt nok til de tilfeller man kunne tenke seg. Ulykken den
12. januar 2007 med MS "Server" utenfor Fedje har vist at grensene
er for lave. Dette fordi statens kostnader ved aksjonene etter ulykken
nærmer seg ansvarsgrensene i sjøloven § 175 a. Kostnadene ved aksjonene
etter ulykken kunne ha blitt vesentlig høyere om deler av skipet
hadde sunket tidligere under slepet eller om bunkersolje i forskipet
hadde lekket ut. Komiteen støtter derfor
Regjeringens forslag til økte ansvarsgrenser i sjøloven § 175 a. Komiteen støtter også de avveininger
som er gjort i lovforslaget om at endringene skal gjelde for skip
over 2000 tonn. Komiteen vil påpeke
at ansvaret for å sette i verk tiltak etter forurensningsloven gjelder uavhengig
av beløpsgrensene i sjøloven, og at de endringer som her foreslås,
derfor ikke skal ha noen innvirkning med hensyn til plikter i forurensningsloven.
Komiteen støtter Regjeringens endringsforslag
til sjøloven § 183 slik at den samsvarer med bunkerskonvensjonen.
Komiteen støtter også det framlagte
forslaget til endring av tvangsfullbyrdelsloven § 1-8 femte ledd.
Dette vil ordne opp i rettstilstanden som ikke var tiltenkt ved
innføringen av ny tvistelov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til forslaget fra Regjeringen og de begrunnelser som er fremlagt.
Disse medlemmer vil likevel tillate
seg å vise til uttalelsen fra Norges Rederiforbund hvor det blant
annet uttales
"... Vi ønsker imidlertid å peke på at Norge nå har betydelig
høyere ansvarsgrenser for slike krav enn de øvrige nordiske land.
Etter vårt syn bør det være en målsetting fra norske myndigheters
side å etterstrebe mest mulig like ansvars- og erstatningsregler
i Norden."
Disse medlemmer mener at Rederiforbundet
her har et poeng. I mange sammenhenger understrekes det at det er
viktig og ønskelig med mest mulig lik lovgivning for å sikre at
man unngår uforutsette negative konsekvenser. Disse
medlemmer ber derfor Regjeringen følge opp denne utfordringen mht.
en mer lik lovgivning i Norden.