Til Odelstinget
I proposisjonen fremmer Kommunal- og regionaldepartementet forslag
til endringer i lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
(kommuneloven).
Det foreslås en ny regel om krav til kjønnsbalansert sammensetning
av styrene i kommunalt kontrollerte aksjeselskap.
Videre foreslås det å harmonisere ordlyden i kommunelovens regler
om kjønnsrepresentasjon for folkevalgte organer, slik at de tilpasser
seg ordlyden som ellers er brukt i regelverk som stiller krav til kjønnsbalanse
i visse organ.
Når det i proposisjonen vises til kommuner eller kommunalt eierskap
skal det forstås som både kommuner og fylkeskommuner/kommunalt og
fylkeskommunalt eierskap.
I brev av 5. november 2008 sendte Kommunal- og regionaldepartementet
et forslag til endringer i kommuneloven på høring. Høringsforslaget
gjaldt nye regler om krav til kjønnsbalanse i styrene i kommunalt
kontrollerte aksjeselskap og lovtekniske endringer i kjønnsrepresentasjonsreglene
for folkevalgte organ.
Det kom inn 69 høringsuttalelser. Av disse er 29 fra kommuner,
10 fra fylkeskommuner og to fra fylkesmenn. Blant de resterende
uttalelsene er bl.a. KS, LO, og Likestillings- og diskrimineringsombudet.
Forslaget om å innføre en regel om krav til kjønnsmessig balansert
sammensetning av styrene i kommunalt kontrollerte aksjeselskap får
stor støtte blant høringsinstansene. Særlig kommunene og fylkeskommunene
er positive til forslaget.
Høringsuttalelsene er nærmere omtalt og kommentert i proposisjonen.
Statistisk sentralbyrå har på oppdrag fra Kommunal- og regionaldepartementet
undersøkt hvordan kjønnsrepresentasjonen er i de kommunalt kontrollerte
aksjeselskapene i dag. Resultatene fra undersøkelsen er gjengitt
i proposisjonen.
Kommuner kan delta i aksjeselskap sammen med andre kommuner,
men de kan også delta sammen med andre offentlige rettssubjekter
eller private. Det kan også etableres aksjeselskap hvor kommunen
er eneste aksjonær.
Aksjeloven gjelder for alle aksjeselskaps virksomhet, også de
med kommunal deltakelse.
Ved lov 19. desember 2003 nr. 120 ble det vedtatt regler om kjønnsrepresentasjon
i lov om allmennaksjeselskap og i flere andre lover, jf. Ot.prp.
nr. 97 (2002–2003) om lov om endringer i lov 13. juni 1997 nr. 44
om aksjeselskap, lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskap
og i enkelte andre lover (likestilling i styrer i statsaksjeselskap,
statsforetak, allmennaksjeselskap mv.).
I dag er styrene i følgende virksomheter underlagt regler om
kjønnsbalanse:
Styrer oppnevnt av et offentlig organ,
jf. likestillingsloven § 21
Statsforetak, jf. statsforetaksloven § 19
Statsaksjeselskap, jf. aksjeloven § 20-6
Helseforetak, jf. helseforetakloven § 21
Interkommunale selskap, jf. lov om interkommunale selskap
§ 10
Innovasjon Norge, jf. lov om Innovasjon Norge § 14
Vinmonopolet, jf. vinmonopolloven § 5
Norsk Tipping, jf. pengespilloven § 6
Allmennaksjeselskap, jf. allmennaksjeloven § 6-11a
Statsallmennaksjeselskap, jf. allmennaksjeloven § 20-6
Stiftelser, når staten, en fylkeskommune eller kommune oppnevner
medlemmer av styret, jf. stiftelsesloven § 27 a
Samvirkeforetak, jf. samvirkelova § 69
Dersom styrets sammensetning ikke er i samsvar med lovens krav
og selskapets vedtekter, vil Foretaksregisteret nekte registrering
etter foretaksregisterloven § 5-2. Dette gjelder både ved nyregistreringer
og ved styreendringer.
Departementet foreslår en ny bestemmelse i kommuneloven § 80 a
med krav til kjønnsbalanse i styrene i kommunalt kontrollerte aksjeselskap.
Departementet mener kommunene må ta et særlig ansvar for å fremme
likestilling gjennom å ha styrer i sine aksjeselskap som har en
kjønnsmessig balansert sammensetning. Forslaget om en regel som setter
krav til en slik styresammensetning har praktisk talt fått samstemt
oppslutning i høringsrunden – med unntak av to kommuner. Departementet
foreslår derfor en regel som krever at hvert kjønn skal være representert
med et visst antall medlemmer i styret, tilnærmet lik 40 prosent
av styret, etter mønster av reglene om kjønnsbalanse i allmennaksjeloven
§ 6-11 a og § 20-6, aksjeloven § 20-6 og likestillingsloven § 21.
Det prinsipielt nye i dette forslaget er at det settes egne krav
i loven til aksjeselskap som har særlige eiere, i dette tilfelle
kommuner. Det er et grunnleggende prinsipp at selskap som konkurrerer
i et marked skal underlegges samme lovgivning og like rammevilkår.
Lovkrav til kjønnsbalanse i styrene for de kommunale aksjeselskapene
kan i teorien utfordre dette prinsippet. Departementet kan imidlertid
ikke se at en slik regel vil sette de kommunale aksjeselskapene
i en slik særstilling at det vil være problematisk i forhold til
et slikt prinsipp. Aksjeselskap som faller utenfor regelen står
også fritt til å sammensette sine styrer ut fra en tankegang om
at kjønnsbalanse vil gi bedre kompetanse og større mangfold.
Høringsbrevet slo fast som et klart utgangspunkt at aksjeselskap
som er fullt ut eid av en eller flere kommuner, og som driver en
virksomhet som er slik at selskapet i dag må anses å være omfattet
av prinsippet om analogisk anvendelse av kommuneloven §§ 36, 37
og 38 a, måtte være omfattet av forslaget.
Forslaget om at regelen bør gjelde allment for alle kommunale
aksjeselskap, uavhengig av hvilken type virksomhet selskapet driver,
får full tilslutning av de høringsinstansene som uttaler seg om
dette spørsmålet.
Departementet foreslår derfor at kjønnsrepresentasjonsregelen
skal gjelde styrene i alle kommunale aksjeselskap uavhengig av type
virksomhet. Et avgjørende moment er at det vil bli et betydelig
fortolkningsproblem om man avgrenser en slik regel til å gjelde
en bestemt art av virksomhet.
I høringsbrevet ble det foreslått at kun et samlet kommunalt
og fylkeskommunalt eierskap som skulle være avgjørende for om selskapet
ble underlagt regelverket. At staten og kommuner eier selskaper sammen
er ikke særlig utbredt, etter det departementet har kunnet bringe
på det rene. Departementet er likevel av den oppfatning at loven
bør inneholde en forskriftshjemmel som åpner for å forskriftsfeste
at andre særlige offentlige eierforhold til aksjeselskap mellom
kommuner og staten, skal falle inn under reglene om krav til kjønnsrepresentasjon
i styrene. Departementet vil følge utviklingen av kjønnsbalansen
i disse styrene. For det tilfellet at det skulle vise seg nødvendig
med en særlig regulering her, vil departementet kunne benytte forskriftshjemmelen
til å gi egne regler for disse selskapene.
Et sentralt punkt i høringen var om reglene kun skulle gjelde
for de heleide kommunale aksjeselskap, eller om de også skulle gjelde
der kommunene eide minst 2/3 av aksjeselskapet. Høringsbrevet konkluderte
ikke på dette punkt, men ba høringsinstansene spesielt om å uttale
seg om dette spørsmålet. Det store flertall mener at reglene bør
gjelde fra 2/3 kommunalt eierskap. Departementet foreslår derfor
at reglene får anvendelse for selskap som har et kommunalt eierskap
tilsvarende 2/3 eller mer. I denne sammenhengen legges det avgjørende
vekt på at kommunene selv er så positive til et slikt virkeområde
for reglene.
Departementet foreslår at det innføres et tilsvarende system
for håndhevelsen av reglene om krav til kjønnsbalanse i de kommunale
aksjeselskapene som gjelder for statsaksjeselskapene og allmennaksjeselskapene.
Brønnøysundregistrene foreslås som håndhevingsmyndighet også for
kontroll med styresammensetningen i kommunalt eide aksjeselskap.
Departementet mener det er en forutsetning for å kunne iverksette
regler om kjønnsrepresentasjon for kommunalt kontrollerte aksjeselskap,
at man må få på plass et system for identifikasjon av selskapene. De
aller fleste selskap ville da bli fanget opp for en legalitetskontroll,
selv om man ikke vil være garantert å få med alle selskapene når
man kombinerer ulike kilder som i utgangspunktet er tilpasset andre
formål.
Departementet mener at en viktig forutsetning for å innføre en
sanksjonsregel på dette området, er at man har et pålitelig system
for å kunne føre kontroll. Det finnes i dag ikke et register med
oppdaterte opplysninger om hvem som eier de ulike aksjeselskapene til
enhver tid. Departementet er av den oppfatning at dette systemet
må utredes videre, før man kan avgjøre om det holder god nok kvalitet
innenfor rimelige administrative omkostninger, til å danne grunnlag
for et sanksjonssystem. Med bakgrunn i den store tilslutningen lovforslaget
om kjønnsbalanse har fått blant kommunene er det grunn til å tro
at reglene vil bli fulgt opp fra kommunenes side. Departementet
mener lovendringen kan iverksettes uten sanksjonsregel.
Departementet vil arbeide videre med å utrede mulighetene for
å få til et tilstrekkelig effektivt system for kontroll med de kommunale
aksjeselskapenes styresammensetning, slik at man ved utgangen av overgangsperioden
vil kunne presentere tall som gir informasjon om styrene i de kommunalt
kontrollerte aksjeselskapene er sammensatt med korrekt kjønnsbalanse.
Skulle det vise seg at for mange selskap ikke følger loven, vil
man på nytt vurdere om det er behov for en sanksjonsmulighet. I
så fall vil departementets nærmere utredninger av et mulig effektivt
system for kontroll, kunne danne grunnlag for de nærmere vurderingene
av hva slags sanksjonssystem som eventuelt vil være mest hensiktsmessig.
I tillegg vil det kunne ha alvorlige selskapsrettslige konsekvenser
for et selskap at styret ikke oppfyller lovens krav til styresammensetning,
enten det dreier seg om kravet til bosted eller kravet til kjønnsbalanse.
I tråd med forslaget i høringsbrevet foreslår departementet at
det også innføres krav til kjønnsbalansert ansatterepresentasjon
i kommunalt kontrollerte aksjeselskap tilsvarende kravene for allmennaksjeselskap
og statseide aksjeselskap. § 80 a nr. 2 gir departementet hjemmel
til å gi forskrift om gjennomføringen av valget av styremedlemmer
som velges av og blant de ansatte. Representasjonsforskriften (forskrift
18. desember 1998 nr. 1205) må endres for at den også skal gjelde
der kravet til kjønnsbalanse følger av kommuneloven. Endringer i
forskriften vil bli sendt på høring senere.
Departementets forslag i høringsbrevet om å utforme reglene om
representasjon av begge kjønn i kommuneloven §§ 36–37 og 38 a, slik
dette er gjort i likestillingsloven § 21, får støtte i høringen.
Departementet fremmer på denne bakgrunn forslag til endringer i
disse bestemmelsene i tråd med forslaget i høringsbrevet.
Departementet tar sikte på å iverksette den foreslåtte lovendringen
fra 1. januar 2010, med en overgangsperiode på to år for de selskap
som er stiftet før lovendringen trådte i kraft.
Forslaget antas å ha forholdsvis små økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen, Arild
Stokkan-Grande og Kjell Erik Øie, fra Høyre, Kari Lise Holmberg
og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Erlend Helle, fra Kristelig
Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe,
og fra Venstre, Vera Lysklætt, er enig med departementet
i at kommunene må ta et særlig ansvar for å fremme likestilling
gjennom en kjønnsbalansert sammensetning av styrene i sine aksjeselskap. Flertallet viser
også til den positive oppslutningen som forslaget til ny § 80 a
i kommuneloven har fått i høringsrunden.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre, støtter derfor forslaget om at hvert kjønn skal
være representert med et visst antall medlemmer i styret, tilnærmet
lik 40 prosent. Dette flertallet vil understreke
viktigheten av at regelverket gjelder for alle selskaper, uavhengig
av virksomhet, der kommuner eller fylkeskommuner eier minst 2/3
av aksjene.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Stortinget har pålagt privateide ASA-selskaper samme krav
og at dette er gjennomført. Det fremstår derfor som urimelig overfor
disse hvis ikke Stortinget pålegger samme krav til aksjeselskaper
som er eid av kommuner så lenge dette er gjeldene lov. Disse
medlemmer vil understreke at Høyre prinsipielt er motstander
av radikal kvotering, men kan ikke forsvare en forskjellsbehandling
av selskaper som eies av aksjonærer og selskaper som eies av kommunene.
Høyre mener at det er en styrke for selskapene at en gjennom dette
kravet bevisst tar utgangspunkt i hele befolkningen når en leter
etter kompetente styremedlemmer, men mener at dette forholdet burde
kunne ha blitt ivaretatt gjennom kommunene og aksjonærenes eierskapsstrategi.
Dette viser også tilslutningen loven har fått i høringsrunden. På
denne bakgrunn vil disse medlemmer støtte forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, støtter proposisjonens forslag om å utforme
bestemmelsene om kjønnsrepresentasjon i kommuneloven §§ 36–37 og 38
a i samsvar med likestillingsloven § 21.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, viser til
at kommuneloven er en særlov for kommuner og fylkeskommuner som
egne rettssubjekt og forvaltningsorgan. Disse medlemmer ser
også at i tillegg omfatter loven organisering av offentlig tjenesteproduksjon
i kommunale eller fylkeskommunale foretak. Disse medlemmer viser
til at felles for disse organisasjonsformer er at de ikke blir egne
rettssubjekt, men inngår som en del av forvaltningsorganet kommunen.
Disse medlemmer ser at utskilling av offentlig
tjenesteproduksjon i egne rettssubjekt følger enten av lov om interkommunale
selskap eller aksjeselskap.
Disse medlemmer mener at på denne bakgrunn er
forslag om regulering av styresammensetning av aksjeselskap eid
av kommuner og fylkeskommuner, malplassert i kommunelovgivningen.
Disse medlemmer mener at om det skal finne sted
en lovendring som får innvirkning på sammensetning i styrende organ
i aksjeselskapet, anses det hensiktsmessig at denne gjøres opp mot
aksjelovens bestemmelser og ikke opp mot kommuneloven.
Disse medlemmer mener også at likestilling mellom
kjønnene i styrende organer i selskaper har gode intensjoner for
seg. Disse medlemmer mener imidlertid ikke at tvungen
likestilling slik Regjeringen legger opp til, er veien å gå.
Disse medlemmer mener at det er beklagelig at
dagens likestillingspolitikk ser ut til å være fundert på at man
har en "kamp" mellom to poler. Man ser ut til å være låst fast i
likestillingstanken fra 70-tallet og tidlig 80-tall.
Disse medlemmer finner det ikke rimelig at det
offentlige skal bruke store ressurser og et stadig mer omfattende
og detaljert lovverk på å ivareta friske voksne, intelligente, velutdannede
menneskers rettigheter. Disse medlemmer har full
tiltro til menneskenes egen evne til å klare dette, tiltro til at kvinner
og menn kjenner sine behov og rettigheter, og tiltro til at de selv
kan ivareta disse. All annen tankegang er etter disse medlemmers syn
en krenkelse av det enkelte individs integritet og evne til å ta egne
beslutninger.
Disse medlemmer er sterke tilhengere av likestilling,
men mener at denne skal komme som følge av en naturlig utvikling
og ikke som følge av byråkratiske detaljregler og vedtak. Disse
medlemmer vil her vise til at Fremskrittspartiet en rekke ganger
har foreslått avvikling av statlige bevilgninger til likestillingsforskning,
kompetansesenter for likestilling og nedlegging av likestillingsombudet. Disse
medlemmer har også foreslått en liberalisering av likestillingsloven
– og at andre instanser, herunder domstolene og arbeidstilsynet,
kan håndheve de sentrale bestemmelser i loven. Disse medlemmer mener
at selv om man kutter i bevilgninger og fjerner ombud kan enkeltindividets
rettigheter fortsatt opprettholdes med et "slankere" regelverk i likestillingsloven,
arbeidsmiljøloven og avtaler inngått mellom arbeidstaker og arbeidsorganisasjonene. I
tillegg til dette er det en rekke frivillige organisasjoner, ideologiske
organisasjoner og politiske partier som har likestilling som sitt
sentrale varemerke og som arbeider på dette området.
Disse medlemmer mener at det er betydelige krefter
i det norske samfunn som ønsker å videreføre gårsdagens likestillingspolitikk.
Dette bekreftes ikke minst ved at mange fortsatt har en ufravikelig
tro på kjønnskvotering. Disse medlemmer mener at
et individ som har fått et arbeid eller en posisjon på grunn av
sitt kjønn og ikke på grunn av sine kvalifikasjoner, nedvurderes
av samfunnet. Disse medlemmer mener kvotering er
svært diskriminerende. Det må være krenkende for en kvinne å vite
at når hun skal ha en plass i et styre, så er det kjønn det kommer
mest an på, og ikke kompetanse og egnethet. Det kan virke som om
kvinner ikke greier å skaffe seg en styreplass på egenhånd, men
må ha hjelp av en lovregulering. Dette er nedvurdering av alle kvinner.
Disse medlemmer mener at Ot.prp. nr. 57 (2008–2009)
er et skritt i feil retning. Man bør heller sørge for at alle virksomheter,
både offentlige og private, får levelige kår til verdiskaping –
og lar dem slippe mer papirarbeid for å tilfredsstille byråkratiske regler. Disse
medlemmer går på denne bakgrunn imot de foreslåtte lovendringer.
Disse medlemmer vil primært stemme imot forslag
til nytt kapittel 12 A, herunder forslag til § 80 a. Subsidiært
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Forslag til nytt kapittel 12A, herunder forslag til § 80 a –
tilbakesendes Regjeringen for vurdering opp mot aksjelovgivningens
bestemmelser for eventuell inkorporering i aksjeloven."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag til nytt kapittel 12A, herunder forslag til § 80 a –
tilbakesendes Regjeringen for vurdering opp mot aksjelovgivningens
bestemmelser for eventuell inkorporering i aksjeloven.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 25. september 1992 nr. 107
om kommuner og fylkeskommuner
(kjønnsbalanse i styrene i aksjeselskaper
som er eid av kommuner)
I
Lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner
blir endret slik:
§ 36 nr. 2 skal lyde:
Skal det velges to eller tre medlemmer, skal hvert kjønn
være representert på den enkelte liste. Skal det velges fire eller
fem medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst to.
Skal det velges seks til åtte medlemmer, skal hvert kjønn være representert
med minst tre. Skal det velges ni medlemmer, skal hvert kjønn være
representert med minst fire, og skal det velges flere medlemmer,
skal hvert kjønn være representert med minst 40 prosent. Ved
valg til folkevalgte organer som etter lov bare
består av medlemmer av kommunestyre eller fylkesting, og ved valg av
arbeidsutvalg for folkevalgte organer, skal disse reglene følges
så langt det er mulig. Når det gjelder representasjon av
begge kjønn i styret i selskaper som er eid av kommuner og fylkeskommuner
i fellesskap, vises til kapittel 12 A.
§ 37 nr. 3 skal lyde:
Viser det seg at et kjønn etter denne fremgangsmåte vil
bli representert med færre medlemmer fra en liste enn det
som følger av kravene i § 36 nr. 2, rykker kandidater
fra det underrepresenterte kjønn så langt mulig opp på listen i
det omfang som er nødvendig for å oppnå slik balanse.
§ 38 a nr. 3 skal lyde:
Kravene til kjønnsbalanse i § 36 nr. 2 gjelder
tilsvarende. Viser det seg at et kjønn vil få færre medlemmer
enn det som følger av første punktum, skal kandidater
fra det underrepresenterte kjønn settes inn i det omfang som er
nødvendig for å oppnå slik balanse. Ved valg til folkevalgte organer
som etter lov bare består av medlemmer av kommunestyre eller fylkesting,
og ved valg til arbeidsutvalg for folkevalgte organer, skal disse
regler følges så langt det er mulig.
Nytt kapittel 12 A skal lyde:
Kapittel 12 A. Aksjeselskaper der kommuner
eller fylkeskommuner eier minst to tredeler av selskapet. Representasjon
av begge kjønn i styret.
§ 80 a. Representasjon av begge
kjønn i styret
1. Reglene i aksjeloven § 20-6 om representasjon
av begge kjønn i styret gjelder tilsvarende for aksjeselskap hvor
kommuner og fylkeskommuner til sammen eier minst to tredeler av
aksjene i selskapet. Departementet kan gi forskrifter om at reglene
i første punktum også skal gjelde for aksjeselskaper som eies av
kommuner eller fylkeskommuner med under to tredeler, når resten av
selskapet er eid av staten eller selskaper som direkte eller indirekte,
er heleid av staten.
2. For å legge til rette for at valget oppfyller kravene i
nr. 1 kan departementet gi forskrift om den nærmere gjennomføringen
av valget av styremedlemmer som velges av og blant de ansatte, jf.
aksjeloven § 6-4, herunder også eventuelt i selskaper som nevnt
i nr. 1 annet punktum.
II
1. Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
2. For selskaper som er stiftet og registrert i Foretaksregisteret
før loven settes i kraft, skal styret være sammensatt i samsvar
med loven her innen to år etter ikraftsettingsdatoen.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 19. mai 2009
Tore Hagebakken |
leder og ordfører |