5. Krigsstrukturen og fredsorganisasjonen i Luftforsvaret

Den fremtidige krigsstrukturen og fredsorganisasjonen i Luftforsvaret er omtalt i St.meld. nr. 16 (1992-1993). Det er senere vedtatt å omorganisere styrkeproduksjonen innenfor luftvernet, og det er foreslått å legge ned Lista flystasjon, jf. hhv. St.prp. nr. 38 (1992-1993) og Innst.S.nr.113 (1992-1993) og St.prp. nr. 27 (1993-1994) og Innst.S.nr.141 (1993-1994).

       Luftforsvaret har i stor grad en lik struktur i krig og fred.

       I krig er hovedoppgaven for Luftforsvaret å oppnå kontroll over et luftområde med avgrenset geografisk utstrekning i et avgrenset tidsrom. Det er videre et mål å kunne flytte kontrollen over luftrommet til andre områder i landet, alt etter de trusler en blir utsatt for. Luftforsvaret skal kunne ta imot allierte forsterkninger, operere sammen med og lede flernasjonale flystyrker.

       Utviklingen av styrkekomponentene i Luftforsvaret er nærmere omtalt i kapittel 5 i proposisjonen.

       Hovedelementene i krigsorganisasjonen i Luftforsvaret er flystasjoner med flyskvadroner og luftvernavdelinger og kontroll- og varslingsstasjoner med kontroll- og rapporteringssentre og radarsensorer.

       Frem mot år 2000 er det ikke lagt opp til større endringer for styrkekomponentene i Luftforsvaret. Strukturen i kontroll- og varslingstjenesten er til utredning, og det ser alt nå ut til at tallet på operasjonssentre må reduseres. Flystasjonstrukturen vil i hovedtrekk bli opprettholdt frem mot århundreskiftet.

       I fred regner en med at Luftforsvaret skal utføre en rekke oppgaver knyttet til suverenitetshevdelse, lufttransport og støtte til Kystvakten og Redningstjenesten. Det skal kunne stilles enheter fra Luftforsvaret i øremerkede styrker til FN og utrykningsstyrkene i NATO.

       Ved siden av den operative virksomheten som blir drevet i fred, blir det gjennomført styrkeproduksjon for de totale behov knyttet til krigsorganisasjonen ved en rekke skoler og kompetansesentre i Luftforsvaret.

       For å nå målet om driftsinnsparinger, blir det gjennomført en rekke tiltak der organisasjonen blir slanket og virksomheten konsentrert til færre tjenestesteder. Hoveddelen av dette vil bli gjennomført som interne omorganiseringer.

       Det kan bli fremmet forslag om endringer innen kontroll- og varslingstjenesten.