3. Komiteens merknader

    Komiteen har merket seg at antall saker som er behandlet av Ombudsmannen i 1994 er det høyeste antall siden 1990, og at et stort antall saker dessuten fortsatt har latt seg løse ved uformell kontakt mellom partene. 30 % av klagetilfellene er endret i favør av klageren i 1994.

       Komiteen har videre merket seg at det fortsatt er tilbakegang i antall klagesaker i gruppen « sosiale saker » ned til 10 % i 1994, mens 30 % av klagesakene nå faller i gruppen « Innkalling, fritaking, utsettelse » og de fleste gjelder søknader om utsettelse med førstegangstjeneste, repetisjons- og HV-øvelser.

       Komiteen vil peke på at den nye stønadsordning for selvstendig næringsdrivende og bedrede ordninger for repetisjons- og HV-øvelser synes å ha hatt sin tilsiktede virkning.

       Komiteen har merket seg at 67 % av årskullet i 1992 gjennomførte sin førstegangstjeneste og at frafallet holder seg relativt konstant. Frafallet til repetisjonsøvelser er etter komiteens mening betenkelig stort idet kun 10.300 gjennomførte øvelser i 1994 av 19.100 innkalte.

       Komiteen har merket seg at Forsvarsdepartementet i samsvar med Forvaltningsloven, ikke lenger vil behandle klager fra enkeltpersoner i tilsettingssaker, men at klager som blir framsendt gjennom Ombudsmannen og Stortingets kontrollkomité vil bli behandlet etter samme prosedyre som i dag.

       Komiteen viser til at innstillingen fra det regjeringsoppnevnte utvalg for utredning av velferdstjenesten i Forsvaret for tiden er til høring hos Ombudsmannen og at innstillingen inneholder en rekke forslag både av organisasjonsmessig og annen natur. Komiteen avventer departementets standpunkt til forslagene.

       Komiteen konstaterer med glede at arbeidsløsheten blant dimitterte soldater har gått ned med 30 % fra 1993 til 1994, men er enig med Ombudsmannsnemnda i at voksenopplæringen bør fortsette sin målrettede virksomhet bl.a. ved jobbsøkerkurs.

       Komiteen har merket seg departementets uttalelse om at det under omstillingsprosessen, som ellers, vil være innstilt på at arbeidsmiljøbestemmelsene følges i forhold til det personell som til enhver tid tjenestegjør i Forsvaret, og at personellets sikkerhet går foran alt annet.

       Komiteen har merket seg at det har vært en økende bruk av den krisetelefonordning som ble etablert fra begynnelsen av 1994 i samarbeid med Kirkens SOS og at nemnda betrakter dette tiltaket som en viktig og nødvendig utvidelse av velferdstilbudet overfor soldatene og det øvrige personell.

       Komiteen viser til at Ombudsmannen peker på at det synes å finne sted en unødig beordring av tillitsvalgte til annen tjeneste når de skal delta på tillitsmannskurs. Komiteen mener det bør være tungtveiende grunner til at slikt skal kunne skje.

       Komiteen viser til en spørreundersøkelse om bruk av tobakk og rusmidler under militærtjenesten, og er tilfreds med at det kan fastslås at utviklingen er positiv.

       Komiteen har også merket seg at den positive utviklingen i disiplinærsituasjonen fortsetter og at det fra 1993 til 1994 har vært en nedgang i antall refselser på 32 %

       Komiteen har merket seg at nemnda under sine befaringer er opptatt av at det sikres mest mulig likeverdige tjenesteforhold på tvers av våpengrener og geografisk beliggenhet og at mange av sakene går på standard i bomiljø og flyreisemuligheter mellom hjem og tjenestested.

       Komiteen viser til nemndas referanse til Effektiviseringsutvalgets innstilling. Komiteen viser i denne forbindelse til St.prp. nr. 98 (1991-1992) om militær verneplikt og endringer i tjenestetid og tjenestemønster for personell til førstegangstjeneste, jf. Innst.S.nr.222 fra samme år.