Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om anlegg og drift av et nytt transportsystem for naturgass til Frankrike og bytte av SDØE-andel i Norpipe oljerørledning mot andel i Norsea Gas terminalen.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 164 (1994-1995)
  • Kjeldedokument: St.prp. nr. 41 (1994-95)
  • Dato: 24.05.1995
  • Utgjevar: energi- og miljøkomiteen

1. Innledning

   Til Stortinget.

       Nærings- og energidepartementet ber i proposisjonen om fullmakt til å godkjenne plan for anlegg og drift av et nytt transportsystem for gass til Frankrike.

       Videre ber departementet om fullmakt til å bytte uten kontant mellomlegg en SDØE-andel i Norpipe oljerør til Teesside, mot å få en SDØE-andel i Norsea Gas terminalen i Emden, samt en tidligere innføring av en SDØE-andel i Norpipe gassrør til Emden.

2. Anlegg og drift av et nytt transportsystem for naturgass til Frankrike

      Det er i proposisjonen redegjort for dagens transportkapasitet for gass, fremtidige kontraktsfestede leveranseforpliktelser for gass og fremtidig behov for transportkapasitet.

       Departementet viser til at det ut fra kontraktsforpliktelser vil være behov for å øke transportkapasiteten til kontinentet fra 1998 både i vestlig retning mot Belgia eller Frankrike, og i østlig retning mot Tyskland. Totalt udekket transportbehov er anslått til ca 22 mrd. Sm3/år, hvorav ca 10 mrd. Sm3/år skal leveres i Belgia eller Frankrike og opptil ca 12 mrd. Sm3/år i Emden.

       Det er i proposisjonen også redegjort for beslutningen om utbygging av ny transportkapasitet til kontinentet, alternative utbyggingsløsninger, forsyningsutvalgets anbefaling og plan for anlegg og drift av et nytt transportsystem til Dunkerque i Frankrike.

       Nærings- og energidepartementet foreslår i proposisjonen at det gis tilslutning til at et nytt transportsystem for naturgass til Frankrike blir bygget i henhold til den plan for anlegg og drift som rettighetshaverne har fremlagt, og som er presentert i proposisjonen.

       Departementet viser til at Kommunal- og arbeidsdepartementet anser de sikkerhetsmessige forhold ivaretatt ved den fremlagte plan for anlegg og drift.

       Departementet anmoder selskapene om at de innen godkjennelse av avtaleverket for den nye rørledningen fremlegger for departementet en avtale som regulerer en fusjon med Zeepipe, slik at denne løsningen kan vurderes nærmere. Videre bes selskapene om å vurdere hensiktsmessigheten av å inkludere andre eksisterende transportsystemer i en slik prosess. Departementet tar sikte på å sette som vilkår for deltakelse i det nye transportsystemet til Frankrike at departementet eventuelt kan justere eierinteressene for å sikre løsninger som ivaretar behovet for en effektiv utnyttelse av det samlede transportsystemet for gass fra norsk kontinentalsokkel.

       Departementet vil stille blant annet følgende vilkår for godkjennelse av plan for anlegg og drift:

- Konsesjonstiden settes til 31. desember 2020.
- SDØEs andel settes til 60 %. Departementet forbeholder seg retten til å kunne justere SDØEs andel.
- Eventuelle endringer og presiseringer i plan for anlegg og drift skal forelegges departementet til godkjennelse, herunder valg av startpunkt, rørledningsdimensjon og trasé.
- Departementet vil på et senere tidspunkt ta stilling til operatørskap for transportsystemet i driftsfasen.
- Avtaler om transport- og terminalytelser for petroleum av enhver art skal godkjennes av departementet.
- Senest ett år etter at legging av rørledningen er utført, må det gjennomføres en undersøkelse langs traseen og av ankergropene langs rørledningen, med sikte på å registrere eventuelle hindringer for fisket.

       Departementet viser til at de bevilgningsmessige konsekvenser for SDØE i 1995 som følge av anlegg og drift av et nytt transportsystem for naturgass til Frankrike vil være:

- Kap. 2440, post 24 Driftsresultat, foreslås økt med 24 mill. kroner som følge av at driftsutgiftene øker med 16 mill. kroner og kalkulatoriske renter øker med 8 mill. kroner
- Kap. 2440, post 30 Investeringer, foreslås økt med 268 mill. kroner som følge av investeringer i rørledningen og terminalen i Dunkerque
- Kap. 5440, post 80 Renter, foreslås økt med 8 mill. kroner.

       Endringene vil medføre en reduksjon av statens samlede kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten på 284 mill. kroner. I samsvar med dette foreslås kap. 2800, post 50 Overføringer til fondet, og kap. 5800, Overføring fra fondet, redusert med 284 mill. kroner.

       Det vises til at de budsjettmessige endringer er gjort i forhold til gjeldende bevilgning og i forhold til endringer foreslått i St.prp. nr. 36 (1994-1995) Om disponering av innretningene på Nordaust Frigg og sal av statlige eigardelar i Smørbukk og Smørbukk sør.

3. Bytte av SDØE-andel i Norpipe oljerørledning mot andel i Norsea Gas terminalen

      Departementet viser til at oljen fra Ekofiskområdet og andre felt i søndre Nordsjø transporteres gjennom en rørledning fra Ekofisk til Teesside i England. Gassen fra området transporteres gjennom en rørledning til Emden i Tyskland som også transporterer gass fra felt i Nordre Nordsjø via Statpipe. Norpipe A.S. eier og driver olje- og gassrørledningen. I tillegg er det et norsk aksjeselskap, Norsea Gas A.S., som eier og driver mottaksterminalen i Emden. Tilsvarende er det to britiske aksjeselskaper som eier og driver henholdsvis et oljestabiliseringsanlegg, Norpipe Petroleum UK Ltd, og et våtgass fraksjoneringsanlegg, Norsea Pipeline Ltd, ved Teesside i England.

       Det foreslåtte byttearrangementet for dagens transportkapasitet for gass, vil innebære at SDØE vil få ens andel i gasstransportkjeden bestående av Norpipe gassrør og Norsea Gas terminalen, og SDØE-andelen vil utgjøre 20 % fra år 2005 og øke til 40 % fra år 2007. SDØEs andel i Norpipe oljerør fra år 2005 vil bli redusert fra 40 % til 5 %. Byttearrangementet er fremforhandlet av eierne av Norpipe og er i samsvar med vilkår departementet stilte for å gå med på en forlengelse av Norpipes driftstillatelse for olje- og gassrøret fra hhv. år 2005 og år 2007 til år 2028; jf. St.prp. nr. 62 (1993-1994), Ny utbygging av Ekofiskfeltet m.v.

       Departementet viser til at den foreslåtte gjennomføring av byttearrangementet vil gi et bedre samsvar mellom eierskap i de ulike ledd av transportsystemene og et bedre samsvar mellom eierandel og skiperandel, noe som vil bidra til en mer effektiv drift av transportsystemene. Det vises i denne sammenheng også til drøfting i St.meld. nr. 26 (1993-1994), Petroleumsmeldingen.

4. Komiteens merknader

    Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Breimo, Ranveig Frøiland, Aud Gaundal, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna og Karita Bekkemellem Orheim; fra Senterpartiet, lederen, Odd Roger Enoksen og Håkon Giil; fra Høyre, Gunnar Fatland og Eva R Finstad; medlemmet fra Kristelig Folkeparti, Hilde Frafjord Johnson; medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Paul Chaffey og medlemmet Oscar D Hillgaaar, har ingen merknad til den framlagte plan om anlegg og drift av et nytt transportsystem for naturgass til Frankrike.

       Komiteen har positivt merket seg at 11 rettighetshavere har gått sammen, og at rørledningen organiseres som et nytt interessentskap med disse rettighetshaverne.

       Komiteen er enig i at Statoil er operatør ved utbyggingen av transportsystemet og tar til etterretning at departementet på et senere tidspunkt vil ta stilling til operatørskap for transportsystemet i driftsfasen.

       Når det gjelder bytte av SDØE-andel i Norpipe oljerørledning mot andel i Norsea Gas terminalen, mener komiteen dette er i tråd med vedtatte retningslinjer både i St.meld. nr. 46 (1986-1987) og i St.meld. nr. 26 (1993-1994). Det er viktig å videreføre hovedregelen om at selskapenes fortjeneste bør tas ut på feltene og ikke i transportsystemet.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at de samla leveringsforpliktelsene til kontinentet er raskt økende og vil kunne bygge seg opp mot et nivå på 62 mrd. Sm3/år i år 2005. Disse medlemmer mener at i tiden framover bør det blant annet ut fra en langsiktig ressursdisponering utvises stor varsomhet med å ta opp forhandlinger og inngå kontrakter om nye gassleveranser.

5. Komiteens tilråding

    Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       På statsbudsjettet for 1995 gjøres følgende endringer:

I.

Kap. 2440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(jf. kap. 5440):
24 Driftsresultat, overskudd reduseres med kr 24.000.000
30 Investeringer, økes med kr 268.000.000

Kap. 2800

Statens petroleumsfond (jf. kap. 5800):
50 Overføring til fondet, reduseres med kr 284.000.000

Kap. 5440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(jf. kap. 2440):
80 Renter, økes med kr 8.000.000

Kap. 5800

Statens petroleumsfond (jf. kap. 2800):
50 Overføring fra fondet, reduseres med kr 284.000.000

II.

       Stortinget samtykker i at Den norske stats oljeselskap a.s. kan delta i anlegg og drift av et nytt transportsystem for naturgass til Frankrike i samsvar med Nærings- og energidepartementets anbefaling.

III.

       Stortinget samtykker i at Nærings- og energidepartementet gis fullmakt til å bytte en SDØE-andel i Norpipe oljerør på 35 % fra 2005 mot å få en SDØE-andel i Norsea Gas terminalen på 20 % fra 2005, og ytterligere økt til 40 % fra 2007, samt en eierandel på 20 % i gassrøret i perioden 2005 til 2007.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 24. mai 1995.

Ragnhild Queseth Haarstad, Aud Gaundal, Paul Chaffey,
leder. ordfører. sekretær.