Innstilling frå samferdselskomiteen om kontrollsentralen Oslo ATCC i Røyken - orientering om utsett opning.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 113 (1995-1996)
  • Kjeldedokument: St.prp. nr. 29 (1995-96)
  • Dato: 25.01.1996
  • Utgjevar: samferdselskomiteen

1. Luftfartsformål

Kontrollsentralen Oslo ATCC i Røyken - orientering om utsett opning

       I St.prp. nr. 1 (1993-1994) for Samferdselsdepartementet er det i samband med endra kostnadsoverslag for radar-, data- og kommunikasjonsutstyr til kontrollsentralen opplyst at den skal tas i bruk 1. kvartal 1995. Tidspunktet for opninga blei av utstyrstekniske grunnar seinare utsett til 10. november 1995.

       Opninga av ny kontrollsentral i Røyken er no utsett på nytt. Dette pga. akutt mangel på flygeleiarar ved denne flygekontrolleininga.

       Slik stoda er, vil Luftfartsverket vere sikker på at nytilsette, både flygeleiarar og assistentar, har fått grundig opplæring på det nye systemet, og at ein har eit overskot av tilsette før ein fastset ny dato for opning av det nye anlegget i Røyken. Avgjerda om denne datoen vil bli tatt om kort tid.

2. Komiteens merknader

     Komiteen hadde befaring 18. januar 1996 til nye Oslo kontrollsentral (ATCC) i Røyken, og fikk der presentasjon av prosjektet og orientering om driftssetting av prosjektet ved representanter fra Luftfartsverket.

       Komiteen viser til de betydelige beløp som er lagt ned i investeringer og til radar-, data- og kommunikasjonsutstyr i kontrollsentralen i Røyken.

       Komiteen vil legge vekt på at arbeidet med å skaffe egnet og tilstrekkelig personale til å drive kontrollsentralen prioriteres, både med hensyn til trafikksikkerheten når det gjelder luftfart og når det gjelder å ta i bruk de nedlagte ressurser i kontrollsentralen.

       Komiteen ber Regjeringen orientere Stortinget om tiltak for å imøtekomme behovene for flygeledertjenester i kommende år i St.prp. nr. 1 (1996-1997).

       Komiteen foreslår:

       « Stortinget ber Regjeringen orientere om tiltak for å imøtekomme behovene for flygeledertjenester i kommende år i St.prp. nr. 1 (1996-1997). »

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til Stortingets beslutning om planlegging av nytt kontrollsenter, OSLO FIR, i 1985, jf. St.prp. nr. 1 (1985-1986) Samferdselsdepartementet. Beslutning om bevilgninger til oppstart av anleggsarbeidene ble gjort i 1988, jf. St.prp. nr. 1 (1988-1989).

       Flertallet viser til at Luftfartsverket har informert komiteen om at driftsstart var planlagt til mars-april 1995, men at driftsstart er utsatt til 30. april 1996. Den vesentlige årsak til utsettelsen er mangel på og organisering av operativt personell og tilstrekkelig opplæring for de systemer kontrollsentralen er utstyrt med.

       Flertallet viser til at kontrakter for teknisk utstyr ble inngått i 1991. Luftfartsverket har informert komiteen om at leveransegarantier begynte å løpe fra våren 1995.

       Flertallet finner planlegging og tilrettelegging for bemanning av den nye kontrollsentralen lite tilfredsstillende, særlig med bakgrunn i at planlegging av den nye kontrollsentralen har pågått i over 10 år.

3. Komiteens tilråding

      Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Stortinget ber Regjeringen orientere om tiltak for å imøtekomme behovene for flygeledertjenester i kommende år i St.prp. nr. 1 (1996-1997).

Oslo, i samferdselskomiteen, den 25. januar 1996.

Magnus Stangeland, Johan M Nyland, Solveig Torsvik,
leder. ordfører. sekretær.