2. Bakgrunn for forslaget

      I dokumentet vises til at NSB ønsker å utvide Nationaltheatret stasjon fra to til fire jernbanespor, samt å ruste opp og utvide publikumsarealene ved stasjonen til en beregnet kostnad på ca 750 mill. kroner. Det vil i forbindelse med gjennomføringen bli omfattende gravearbeider i Studenterlunden ved den gamle teaterbygningen og betydelige forstyrrelser over en lengre periode i hovedstadens sentrum.

       NSB hevder at begrunnelsen er å forbedre tilbudet til trafikantene ved å la flere tog passere gjennom Oslo-tunnelen, med opphold på Nationaltheatret stasjon. Ved å utvide Nationaltheatret stasjon fra to til fire spor øker kapasiteten fra 16 til 26 tog pr. time i hver retning.

       Etter de foreliggende planer skal Nye Nationaltheatret stasjon få en såkalt nødvendig standardheving, få et utvidet servicetilbud og bli et tidsmessig knutepunkt for kollektivtrafikk. Imidlertid kan det ikke være hverken fornuftig eller i samsvar med de någjeldende planer at lokalstasjonen Nationaltheatret skal bli noe knutepunkt for kollektivtrafikken. Av dokumentet går det fram at det er Oslo Sentralstasjon som har og skal ha knutepunkttjenestetilbudet.

       Planene og arbeidet med den såkalte Nye Nationaltheatret stasjon bør gravlegges slik at de som frykter en oppgraving av Studenterlunden kan beroliges, og slik at investeringsmidlene og planleggingskapasiteten i NSB overføres til arbeidet med Gamlebyen-tunnelen.