Vedlegg 10. Brev fra Sosial- og helsedepartementet til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 3. mai 1996:

Vedrørende riksrevisjonens Dok.nr.1 (1995-1996) - TRESS-90

       Jeg viser til komiteens brev av 26. april 1996.

       Departementet har forelagt Kontrollkomiteens brev fra Rikstrygdeverket. Rikstrygdeverkets uttalelse (vedlegg C) med de relevante vedlegg følger vedlagt.

       Som det fremgår av Rikstrygdeverkets oversendelsesnotat, ble departementet forelagt saken gjennom dokumentet « Forespørsel om Tilbud » (vedlegg A). Departementets svar av 20. september 1990 vedlegges (vedlegg B). Det fremgår av dette brevet at departementet ikke har hatt konkrete merknader til at tilbudsdokumentet bygde på en lokal løsning som systemstruktur.

Undervedlegg 10.1. Notat fra Rikstrygdeverket v/Terje Hanssen til Sosial- og helsedepartementet, datert 2. mai 1996:

Vedrørende Riksrevisjonens Dok.nr.1 (1995-1996) - TRESS-90

       Kontroll- og konstitusjonskomiteen ber i sitt brev av 26.04.96 til Sosial- og Helsedepartementet om å få tilsendt materiale knyttet til valg av systemstrukturløsning.

       Vedlagt følger:

Vedlegg 1. Rapport av mai 1989, Systemstruktur
Vedlegg 2. Brev fra Norsk Data av 14.06.90, om bruk av
  UNIX-maskiner i transaksjonsmiljø.
Vedlegg 3. Notat fra Trygdedata (udatert), om Trygdedatas
  anbefaling vedr. systemstruktur for TRESS-90.
Vedlegg 4. Notat fra Norsk Data (Bø-senteret) av 30.08.90,
  valg av systemstruktur for TRESS-90.
Vedlegg 5. Rapport fra RTV-arbeidsgruppe av 05.09.90 om systemstruktur.
Vedlegg 6. Notat til styringsgruppen for TRESS-90 fra avd.dir.
  Terje Hanssen, om valg av systemstruktur for TRESS-90.
Vedlegg 7. Referat fra møte 6. og 7. september 1990 i
  Styringsgruppen for TRESS-90.
Vedlegg 8. Referat fra møte 13. september 1990 i
  Styringsgruppen for TRESS-90.
Vedlegg 9. Protokoll av 14.09.90 i MBA, om TRESS-90 -
  kravspesifikasjon for trygdeetatens nye EDB-løsning.


       I TRESS-90 prosjektets innledende fase, som startet sommeren 1988, ble det igangsatt utredningsvirksomhet på tolv ulike områder. Utredningsoppgavene ble gjennomført av arbeidsgrupper bemannet fra Rikstrygdeverket og trygdekontorene. Hovedrapporten fra utredningsarbeidet ble skrevet i august 1989 og bygger i alt vesentlig grad på innholdet i de rapportene som var utarbeidet i de tolv arbeidsgruppene.

       En av disse arbeidsgruppene arbeidet med spørsmål om valg av systemstruktur. Gruppen pekte på seks prinsippskisser som grunnlag for valg av systemløsning jf. vedlegg 1. En ny arbeidsgruppe fikk senere i oppdrag å arbeide videre med prinsippskissene og komme frem til konkrete løsningsalternativ. Denne gruppen besto av representanter for Rikstrygdeverkets Edb-avdeling, samt brukerrepresentanter fra Oslo trygdekontor, trygderevisjonen og transportkonsulenten i Hedmark.

       Gruppe som la frem sin rapport 05.09.90, konkludere som følger:

       « Gruppen har hatt en meget vanskelig oppgave, da det har vært umulig å finne fram til helt avgjørende kriterier. Etaten har tross alt systemer som fungerer tilfredsstillende både lokalt og sentralt.
       Selv om det fra enkelte hold i gruppen har fremkommet påstander om at en lokal løsning er mest fremtidsrettet, har gruppen likevel kommet fram til at det er få tungtveiende momenter som direkte taler til fordel for en løsning.
       Gruppen mener videre at de delte løsninger tar opp i seg svakheter ved både den sentrale løsning og den lokale løsning, slik at disse faller bort.
       Etter en totalvurdering der man har lagt spesiell vekt på sikkerhetsspørsmål, distribusjonsproblematikk og referansemiljøer, anbefaler gruppen at en sentral løsning legges til grunn for systemstrukturen i TRESS-90.
       Gruppen forutsetter at telenettet har den nødvendige kapasitet, sikkerhet og tilgjengelighet.
       Det vil til enhver tid være nye utviklingsmuligheter i dataverdenen, en utvikling etaten selvsagt må tilpasse seg gjennom drøftinger/forhandlinger mellom brukerrepresentanter og RTV. Ved å velge en sentral løsning mener gruppen den har ivaretatt at valget også skal bygge på kjente og « trygge » systemer ».

       På anmodning fra Edb-avdelingen ga Norsk Data en redegjørelse i sitt brev av 14.06.90 om bruk av UNIX-maskiner i transaksjonsmiljø. Bakgrunnen for denne anmodningen til Norsk Data var at en eventuell lokal løsning basert på åpne standarder, som var en klar strategi i TRESS-90 prosjektet, måtte baseres på en maskinplattform med UNIX operativ system.

       Trygdedata redegjorde for sitt syn, en delt løsning (både sentral og lokal) i et eget notat, jf. vedlegg 3. Systemstrukturgruppen forkastet i sin rapport et slikt alternativ.

       Norsk Data ved NORTRYGD-senteret i Bø redegjorde for sitt syn i notat, jf. vedlegg 4 til Per Jensen som var formann i systemstrukturgruppen.

       Styringsgruppen for TRESS-90 behandlet systemstrukturgruppens rapport på et todagers møte 6. og 7. september 1990. Det vises til vedlegg 8, referat fra møtet, samt den begrunnelse som styringsgruppen ga for sitt valg.

       Når styringsgruppen kom til et annet valg enn arbeidsgruppen skyldes dette bl.a. den vekt man tilla følgende forhold:

1. Arbeidsgruppen påpekte i sin konklusjon jf. ovennevnte, at det hadde vært umulig å finne frem til et helt avgjørende kriterium, m.a.o at det var kriterier som helt klart pekte mot et av alternativene. Arbeidsgruppen viste bl.a. til de to eksisterende system (lokal løsning ved NORTRYGD og sentral løsning ved INFOTRYGD) som begge fungerte tilfredsstillende.
2. At en lokal løsning basert på PCer og klient/tjener teknologi, i motsetning til en sentral stormaskinløsning, ville oppfylle både de standardiseringskrav og ønsker om leverandøruavhengighet man hadde stadfestet (Hovedrapportens pkt. 4.2), og gi bedre integrasjon mellom ulike systemer, samt muliggjøre et fullverdig grafisk grensesnitt.
3. Kunne ta i bruk mer effektive utviklingsverktøy og databasesystemer enn det som fantes i stormaskinverdenen.
4. At en etatsstrategi basert på desentralisering av oppgaver og ansvar til lokalt nivå også måtte komme til uttrykk i plassering av maskinutstyr og data.

       Styringsgruppens vedtak ble senere stadfestet i møte i medbestemmelsesapparatet 14.09.90, jf. vedlegg 9.

       I dokumentet til leverandørene om forespørsel om tilbud om utstyr til TRESS-90 ble valget av lokal løsning lagt som forutsetning. Tilbudsdokumentet ble lagt frem for Sosialdepartementet som ga sitt klarsignal om å iverksette tilbudsinnhenting i brev av 20.09.90.

       Når etaten i dag går inn for en sentral løsning skyldes dette bl.a. at teknologiutviklingen i stormaskinverdenen har utviklet seg anderledes enn det man forutså i 1990. I dag er dessuten etatsutviklingen preget av sterkere spesialisering og av oppgaveløsing på tvers av kontorgrenser, hvilket i større grad betinger sentral lagring av data.