Innstilling fra justiskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Jan Simonsen om etablering av et nytt fengsel i Østfold fylke.

Dette dokument

1. Sammendrag

       Stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Jan Simonsen har den 13. mai 1996 fremsatt følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om etablering av en ny fengselsinstitusjon i Østfold fylke. »

       I begrunnelsen for forslaget vises det til at det i dag er et sterkt press på norske fengselsinstitusjoner. Østfold fylke har i dag 5 fengselsinstitusjoner med til sammen ca 160 plasser. Østfold er som grensefylke avhengig av godt sikrede fengselsinstitusjoner og har et stort behov for varetektsplasser. I dag dekkes ikke behovet for fengselsplasser, noe som innebærer stor bruk av ressurser til transport av fanger.

       De langsiktige økonomiske konsekvenser av å bygge et nytt fengsel i Østfold vil være gunstige fordi større enheter krever lavere bevilgninger i forhold til flere små enheter, og man vil også spare vedlikeholdskostnader. Også andre stordriftsfordeler vil gi økonomisk gevinst ved bygging av et nytt fengsel i Østfold mot at noen små legges ned. Flere av de eksisterende fengslene er små med plass til mellom 12 og 25 fanger. De er også lokalisert i til dels eldre og uegnede bygninger.

       Forslagsstillerne peker på at i enkelte andre land har man etablert privat drevne fengsler for å sikre tilfredsstillende antall fengselsplasser. Erfaringene med slike fengsler er gode både i USA og i England. Disse fengselsmodellene viser at det er mulig å drive også norske fengsler på annet vis en det vi i dag er kjent med fra norske forhold. Finansieringen kan skje ved f.eks. stykkpris, ved rammebetinget tilskudd, eller ved delvis egenfinansiering.

       Forslagsstillerne konkluderer med at fengselsinstitusjonene i Østfold bærer preg av lav sikkerhetsmessig standard, dårlig kvalitativ fengselstjeneste både relatert til ansatte og innsatte. Antallet betjenter er lavt i forhold til antall innsatte og de ansatte frykter for sin sikkerhet. En egen avdeling for kvinnelige fanger mangler, og det er generelt behov for flere fengselsplasser pga kapasitetsmangel.

2. Komiteens merknader

      Komiteen viser til at det fremgår av dokumentet at dagens fengselsinstitusjoner i Østfold bærer preg av en ikke tilfredsstillende kvalitativ fengselstjeneste både relatert til ansatte og innsatte. Antall innsatte overskrider for tiden et forsvarlig nivå ifølge de ansattes organisasjoner. Dessuten har fylket to av landets eldste fengsler. Komiteen har også merket seg at Østfold fengselstjenestemannslag i lengre tid har pekt på behov for et nytt fengsel i fylket.

       Komiteen er kjent med at departementet arbeider med en melding om kriminalomsorgen, og forutsetter at anstaltstrukturen blir gjennomgått i denne meldingen, og at det blir sett nærmere på behovene i ulike distrikt i lys av en helhetsvurdering for landet, der også forholdet mellom åpne og lukkede plasser vurderes opp mot de framtidige behov.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, tar det også som en selvfølge at anstaltenes bygningsmasse, byggeår og lokalitetenes forfatning vurderes med henblikk på sikkerhet, og med henblikk på de fengselsesfaglige utfordringer vi ser i framtida. Dette gjelder også behovet for differensiering i forhold til sammensetningen av fangebefolkningen.

       Flertallet er klar over at det i dag foregår et utstrakt samarbeid innad i fengselsdistriktene og til tider mellom distriktene for å utnytte fengselskapasiteten fullt ut.

       Flertallet viser til at vi har flere små og dyre fengsler rundt i distriktene. Det gjelder Østfold, men også en del andre fylker. På bakgrunn av opplysninger fra departementet har flertallet lagt til grunn at dekningsgraden når det gjelder antall fengselsplasser pr. innbygger i Østfold er 0,0749, mens landsgjennomsnittet ligger på 0,0635. Flertallet finner det imidlertid på det nåværende tidspunkt ikke naturlig å ta konkret stilling til dokumentets forslag. Som nevnt innledningsvis mener flertallet at også andre forhold enn dekningsgraden, som fengslenes størrelse, alder og lokalisering, må tas i betraktning ved vurderingen av om det er behov for nye fengselsplasser. Flertallet vil ellers peke på at behovet for ekstra varetektskapasitet pga. grensenære områder bør tillegges vekt sett i sammenheng med de mange beslag av narkotika som har funnet sted i dette området. Flertallet er også kjent med at det pålegges de enkelte politikammer betydelige transportoppgaver av varetektsinnsatte pga. manglende fengselskapasitet.

       Flertallet regner som nevnt med at departementet i den bebudede stortingsmeldingen vurderer fengselsstrukturen vi har i dag. Ved en slik gjennomgang kan man bl.a. få vurdert hensiktsmessigheten av å ha lukkede og åpne avdelinger på samme sted, kanskje også knyttet til et frigangshjem i nærheten. Dette kan være en løsning som vil være bedre i tråd med fengselsfaglige prinsipper. Slik vil det være lettere å møte de behov den nye sammensetningen av fangebefolkningen har, og dagens krav til sikkerhet, helse og miljø vil bli lettere tilfredsstilt.

       Flertallet ser at et slikt valg kan ha økonomiske konsekvenser på transportsiden, men viser også til at de små fengslene er forholdsmessig dyrere enn de større er.

       Flertallet minner også om at komiteen i B.innst.S.nr.4 (1995-1996) ba om en vurdering av det svenske systemet for fangetransporter, som muligens vil kunne gi økonomiske gevinster, spesielt på politikamrenes budsjetter.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet viser til Dok.nr.8:91 (1995-1996) der det meget grundig dokumenteres at det er behov for en ny fengselsinstitusjon i Østfold.

       Dette medlem viser videre til at Halden kommune har ledig byggetomt som kommunen ønsker benyttet til nytt fengsel.

       Dette medlem mener at behovene for flere fengselsplasser i dag er så prekære at det er hevet over enhver tvil at Østfold er et av de stedene der det må bygges nytt fengsel. Dersom Fremskrittspartiet får gjennomslag for forslag om radikale økninger i straffereaksjonene, vil behovene for lukkede fengselsanstalter øke ytterligere. Dette medlem mener derfor at det ikke vil være til fortrengsel for økt behovsdekning andre steder i landet, at departementet blir pålagt allerede nå å starte opp planleggingen av en ny fengselsinstitusjon i dette distriktet. Det er nødvendig å bruke de nødvendige midler til å sikre et tilstrekkelig antall fengselsplasser i de fleste fengselsdistrikt. En ny fengselsinstitusjon i Østfold, hvor behovet er dokumentert til stede, vil ikke forhindre at det blir satt av midler til nye fengsler andre steder, dersom den politiske viljen til å prioritere kriminalomsorgen er til stede.

       Dette medlem legger derfor frem følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om etablering av en ny fengselsinstitusjon i Østfold fylke. »

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

       Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om etablering av en ny fengselsinstitusjon i Østfold fylke.

4. Komiteens tilråding

     Komiteen viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

       Dok.nr.8:91 (1995-1996) - forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm og Jan Simonsen om etablering av et nytt fengsel i Østfold fylke - oversendes Regjeringen til utredning og uttalelse i forbindelse med det pågående arbeidet med en stortingsmelding om kriminalomsorgen.

Oslo, i justiskomiteen, den 14. juni 1996.

Lisbeth Holand, Anne Helen Rui, Olav Akselsen,
leder. ordfører. sekretær.