2. Omleggingen av stortingsrepresentantenes godtgjørelsesordninger

     Presidentskapet viser til at godtgjørelsene for stortingsrepresentantene nå er sammensatt av flere forskjellige ordninger, som er innført på forskjellige tidspunkter og med ulike begrunnelser. Dette gir ordninger som kan gi grunnlag for mistolkninger når det gjelder omfang og nødvendighet, samtidig som godtgjørelsen i sum ikke kan sies å være spesielt høy. Videre er ordningene i dag utformet slik at man ikke er sikret full likhet med hensyn til økonomisk kompensasjon mellom representanter fra Oslo-området og representanter fra andre distrikter.

       Etter Presidentskapets oppfatning innebærer arbeidsgruppens forslag en forenkling av godtgjørelsesordningene, ved at ordninger saneres og at man derved bedre får synliggjort representantenes reelle godtgjørelser. Forslaget innebærer også at den skattemessige behandling blir enklere enn i dag. Samtidig tar forslaget hensyn til at vervet som stortingsrepresentant medfører spesielle utgifter som man ikke har i andre, mer ordinære stillinger eller funksjoner.

       Presidentskapet er på denne bakgrunn enig i at det blir gjennomført endringer i godtgjørelsesordningene fra 1. juli 1996 slik som foreslått av arbeidsgruppen. Presidentskapet understreker at samlet sett innebærer endringene ingen reell økning av godtgjørelsen til stortingsrepresentantene.

       I « Bestemmelser om stortingsrepresentanters godtgjørelse m.v. », fastsatt av Stortinget 10. november 1966, med senere endringer, foreslås § 1 bokstav a endret slik at den faste årlige godtgjørelsen skal svare til lønnstrinn 60 i statens lønnsregulativ, som fra 1. mai 1996 vil tilsvare kr 378.500 pr. år, se forslaget til overgangsregel under II i vedtaksutkastet. § 1 bokstav b foreslås endret slik at satsene for dagpenger skal utgjøre de satser som i medhold av ligningslovens § 7-1 er fastsatt i takseringsreglene henholdsvis pkt. 3.2.2 om merutgifter til ett måltid for skattytere som daglig reiser mellom hjem og arbeidssted og pkt. 3.2.1 om fravær fra hjemmet - opphold på hybel/brakke. Det foreslås at dagpengene skal utbetales for hele året unntatt juli måned.

       § 2 og § 3 første ledd i de samme « Bestemmelser » inneholder regler om dagpenger til presidenter, komitémedlemmer og delegasjonsmedlemmer for møter og reiser utenfor Stortingets samlingstid. Disse reglene har allerede i dag liten økonomisk betydning. Når det bare blir i juli måned at det ikke utbetales dagpenger til alle representanter, får reglene så liten betydning at de etter Presidentskapets skjønn bør oppheves. Det fremmes forslag om dette.

       Dersom disse endringene i Bestemmelsene om representantenes godtgjørelser blir vedtatt med virkning fra 1. juli 1996, forutsettes at følgende skjer fra samme dato: Avistilskuddet og representanttilskuddet bortfaller, det kreves ikke husleie av de representanter som bor i Stortingets leiligheter, og dekningen av utgifter til mobiltelefon endres fra maksimalt 1.000 tellerskritt pr. kvartal til 4.000 tellerskritt pr. år. Presidentskapet vil i tilfelle iverksette dette etter at Stortinget har behandlet denne innstilling. Avistilskudd og representanttilskudd er allerede utbetalt for hele året 1996. Tilskuddene for annet halvår 1996 bør tilbakebetales, i sammenheng med at den årlige godtgjørelsen forhøyes. Presidentskapet er innstilt på å beslutte at beløpene blir betalt tilbake/trekkes av representantenes godtgjørelse innen 1. januar 1997.