15. Forsvarsdepartementet

15.1 KAP. 1794 NATOS BOSNIA-STYRKE

Sammendrag

       Forsvarsdepartementet la i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11 (1995-1996) fram forslag om norsk militær deltakelse i en implementeringsstyrke (Implementation Force, IFOR) som er etablert under NATOs ledelse i forbindelse med gjennomføringen av fredsavtalen for Bosnia-Hercegovina.

       På grunn av usikkerhet om kostnadene forbundet med deltakelsen, ble det fremmet et bevilgningsforslag som lå noe lavere enn hva IFOR var forventet å koste. Forsvarsdepartementet ville i Revidert nasjonalbudsjett for 1996 legge fram eventuelt reviderte kostnader med bevilgningsforslag. Totalt er det bevilget 879 mill. kroner til formålet fordelt med 759 mill. kroner ved Tillegg nr. 11 og 120 mill. kroner ved St.prp. nr. 27 (1995-1996).

       Kostnadsoverslaget som ble gjort i desember 1995 indikerte at Norges deltakelse i IFOR i 1996 ville koste 1.015 mill. kroner. Usikkerheten var knyttet til flere faktorer. Blant annet var ikke endelig sammensetning og organisering av den nordiske-polske brigade fastsatt og NATO vurderte fortløpende styrkesammensetningen. Det ble videre antydet at totalkostnadene kunne øke med inntil 20 %.

       Reviderte kostnadsberegninger viser et totalt budsjettbehov på 1.045 mill. kroner på kapittel 1794 NATOs Bosnia-styrke, dvs. et merbehov på 166 mill. kroner i forhold til B.innst.S.nr.III 1996.

       I de reviderte beregninger er det tatt hensyn til styrkens nåværende personelloppsetning, gjeldende lønns, skatte- og avgiftsregler, styrkens materiellutrustningsplaner og erfaringer fra den virksomhet som er gjennomført. Det er videre forutsatt at styrken skal være avviklet pr. 20. desember 1996, en forutsetning som for øvrig vil kunne bli endret i løpet av året. Det er stadig mer som tyder på at en eventuell uttrekning av styrken ikke vil bli påbegynt før omkring 20. desember. Dette innebærer at en eventuell full uttrekning av styrken ikke vil være avsluttet før flere måneder inn i 1997. Det er for øvrig heller ikke avklart i hvilken grad det vil bli opprettholdt et internasjonalt militært nærvær i Bosnia etter avslutningen av IFOR. En slik avklaring vil ventelig ikke finne sted før et godt stykke ut på høsten 1996.

       De totale kostnader viser en netto økning på 30 mill. kroner, hvorav driftskostnadene reduseres med 110 mill. kroner i forhold til tidligere beregning og utgifter til etablering, investering og avvikling øker med 140 mill. kroner.

       Av reduksjonen på driftskostnadene skyldes 91 mill. kroner at besetningen på C-130 Hercules transportfly som er stasjonert i Rimini i Italia, er redusert fra 3 til 2 med virkning fra 15. april 1996. I tillegg har flyaktiviteten blitt mindre enn forutsatt. Driftsutgiftene forøvrig er redusert med 19 mill. kroner som i hovedsak skyldes lavere behov i forbindelse med drift av nasjonalt støtteelement, stabsenheter og utgifter til spesialister.

       Når det gjelder utgifter til etablering, investering og avvikling var det i beregningene som forelå pr. desember 1995 i liten grad medregnet avviklingskostnader. Kostnadene til etablering og avvikling er på totalt 258 mill. kroner hvorav det er avsatt 100 mill. kroner til avviklingkostnader.

       Merbehovet foreslås dekket ved en tilleggsbevilgning på 100 mill. kroner for 1996 og ved at 66 mill. kroner foreslås omdisponert innenfor rammen av forsvarsbudsjettet. Det er i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11 (1995-1996) redegjort for at ny betalingsordning når det gjelder materiellanskaffelser gjennom den amerikanske regjerings program for eksport av forsvarsmateriell kalt « Foreign Military Sales » i 1995 ville bli mindre enn planlagt. Det ble derfor foreslått en inndekning på 300 mill. kroner av « likviditetsoverskuddet ». Regnskapet for 1995 viser at « overskuddet » i 1995 og overført beløp til 1996 ble på ytterligere 150 mill. kroner og Forsvarsdepartementet finner grunnlag for å finansiere deler av merbehovet ved omdisponering av disse midler fra kapittel 1760 post 45 Store nyanskaffelser. Omdisponeringen vil ikke ha konsekvenser for investeringene i Forsvaret i 1996, men fordi midlene i utgangspunktet er forpliktet til konkrete materiellprosjekter, vil det ha konsekvenser hvis midlene ikke føres tilbake til investeringskapitlet senere.

       Når det gjelder økonomiske konsekvenser forøvrig, vil det etter all sannsynlighet bli nødvendig med økte innbetalinger til NATOs fellesfinansierte ressursprogrammer som følge av Alliansens fredsoperasjon i det tidligere Jugoslavia. Hvor mye denne økningen kan bli er ikke avklart. Forsvarsdepartementet vil komme tilbake med eventuelle bevilgningsendringer på post 75 kapitlene 1725 og 1760 i den årlige omgrupperingsproposisjonen.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, tar dette til etterretning og slutter seg til Regjeringens forslag og nedsettelse av kap. 1760 post 45 med 66 mill. kroner og økning av kap. 1794 post 01 med 53,3 mill. kroner og økning av post 11 med 112,7 mill. kroner.

       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse viser til egen merknad i innstillingen om St.prp. nr. 11 (1995-1996) hvor dette medlem gikk mot bevilgninger til NATO-styrken i Bosnia. I tråd med dette vil dette medlem stemme mot både tilleggsbevilgningen og omdisponeringen som nå gjøres for å dekke økningen av utgiftene.