Innstilling fra justiskomiteen om lokalisering av en politihøyskoleavdeling i Nord-Norge.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 288 (1995-1996)
  • Kjeldedokument: St.prp. nr. 58 (1995-96)
  • Dato: 17.06.1996
  • Utgjevar: justiskomiteen

1. Sammendrag

   Presidentskapet fattet den 30. mai 1996 følgende beslutning:

       « I henhold til FO § 15 annet ledd beslutter Presidentskapet å omfordele kap. 442 samt vedlegg I i St.prp. nr. 58 (1995-1996) fra finanskomiteen til justiskomiteen. Underretning om beslutningen føres opp t.o. på referat i Stortinget. »

       I St.prp. nr. 58 (1995-1996) legges det fram forslag om lokalisering av en politihøyskoleavdeling i Nord-Norge. Det vises til at det har vært vanskelig å rekruttere og beholde politiutdannet personell i visse politidistrikter i Nord-Norge. I 1995 ble det oppnevnt et utvalg som skulle vurdere spørsmålet om å etablere en egen politiutdanning i Nord-Norge. Utvalgets flertall anbefalte at det ble etablert en filial av Politihøyskolen i Tromsø. Dette fikk støtte fra et flertall av høringsinstansene. Et mindretall foreslo Bodø. Under behandlingen av St.prp. nr. 1 (1995-1996) vedtok Stortinget at det skulle etableres en filial av Politihøgskolen i Nord-Norge med oppstart senest høsten 1997.

       Justisdepartementet har i samarbeid med Politihøgskolen vurdert følgende lokaliseringsalternativer: Alta, Hammerfest, Tromsø, Harstad, Narvik og Bodø. Det er særlig lagt vekt på forventet rekrutteringseffekt, lærerkrefter/utdanningstilbud, samvirke med eksisterende høyskoler, studentvelferd samt kostnader og tilgjengelighet av lokaler for 50-100 studenter. Filialen skal organiseres som en avdeling av Politihøyskolen underlagt skolens styre.

       Høyskolen i Finnmark har følgende avdelinger i Alta: førskolelærer- og lærerutdanning, nærings- og forvaltningsfag og fritids- og kulturfag. Det er gode muligheter for sambruk av lokaler og det er tilstrekkelig ledige lokaler til oppstart i 1997. På grunn av et lite jurist- og politifaglig miljø, vil tilgangen på lokalt undervisningspersonell være meget begrenset.

       Høyskolen i Finnmark har en avdeling for helsefag lokalisert i Hammerfest. Det er mulig å leie lokaler ved eller i nærheten av høyskolen, og forholdene ligger godt til rette for sambruksmuligheter. Det vil i stor grad være behov for å hente inn undervisningspersonell fra andre steder for å dekke undervisningen i politifag og samfunnsvitenskapelige fag.

       Høyskolen i Tromsø har fire avdelinger: lærerutdanning, helsefag, ingeniør- og økonomifag og kunstfag. Lokalsituasjonen er ikke spesielt gunstig, og på sikt må det bygges et nytt bygg. Det finnes tilbud om midlertidig lokalisering, men eiendommen ligger ikke i tilknytning til høyskolen eller universitetet og gir liten sambrukseffekt. Leie- og etableringskostnader i eget bygg vil være relativt store sammenlignet med andre steder. Det er god tilgang på undervisningspersonell innen alle fag.

       Høyskolen i Harstad har to avdelinger: økonomi- og samfunnsfag og helse- og sosialfag. Det er gode muligheter for sambruk av lokaler, og lokalisering til Harstad muliggjør også bruk av Åsegarden militærleir der forholdene bl.a. ligger til rette for etter- og videreutdanning. Kostnadene med etableringen vil bli relativt lave. Undervisningspersonell vil i noen grad kunne rekrutteres på stedet, men det vil også være behov for å hente inn undervisningskompetanse utenfra. Skolen vil få geografisk nærhet til bl.a. brannskolen i Tjeldsund og Kystvakten på Sortland.

       Høyskolen i Narvik har tre avdelinger: ingeniørutdanning, sivilingeniørutdanning og sykepleierutdanning. Det er gode muligheter for sambruk av lokaler og tilstrekkelig ledige lokaler for oppstart i 1997. Kostnadene ved etablering og leie vil være relativt lave. Undervisningspersonell kan i noen grad dekkes på stedet, men det er behov for å hente inn undervisningskompetanse utenfra.

       Høyskolen i Bodø har seks avdelinger: siviløkonomutdanning, lærerutdanning, samfunnsfag, helsefag, humanistiske fag og fiskeri- og naturfag. Det vil bli ledige lokaler i eget bygg i tilknytning til høyskolen. Undervisningen kan også til dels legges i tilknytning til det nye politihuset i Bodø. Forholdene ligger godt til rette for sambruk, og investerings- og driftskostnader blir relativt lave. Undervisningspersonell i juridiske fag, politifag og samfunnsvitenskapelige fag vil i stor utstrekning kunne hentes fra stedet.

       Fylkesvis er henholdsvis Alta, Harstad og Bodø de beste alternativene. Erfaringen tilsier at effekten av desentralisert utdanning er størst i området rundt utdanningsinstitusjonen. Alta ville være det beste alternativet dersom man legger størst vekt på rekrutteringsproblemene i Finnmark, men også Nordland og Troms har forholdsvis store rekrutteringsproblemer. Ut fra en totalvurdering foreslås avdelingen etablert i Bodø. De økonomiske og administrative konsekvenser vil bli lagt fram i St.prp. nr. 1 (1997). Allerede fra høsten 1996 vil det være behov for å ansette en avdelingsleder som kan være med på planleggingen av filialen. Det foreslås derfor opprettet en stilling som avdelingsleder under kap. 442 Politihøgskolen. Utgiftene dekkes innen eksisterende budsjettrammer.

2. Komiteens merknader

     Komiteen viser til B.innst.S.nr.4 (1994-1995) hvor et flertall i justiskomiteen fremmet forslag om å be Regjeringen utrede spørsmålet om å etablere en egen politiutdanning i Nord-Norge. Et mindretall gikk primært inn for å be Regjeringen sette i gang utredning og planlegging av en slik politiutdanning.

       Videre viser komiteen til Fyhn-utvalgets utredning som konkluderte med at det bør etableres en filial av Politihøgskolen i Nord-Norge.

       Komiteen viser også til Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen av B.innst.S.nr.4 (1995-1996):

       « Stortinget ber Regjeringen opprette en filial av Politihøyskolen i Nord-Norge med oppstart senest høsten 97. »

       Komiteens flertall uttalte i samme innstilling:

       « Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, går inn for at det opprettes en filial av Politihøyskolen i Nord-Norge. På bakgrunn av den utredning som er lagt frem om politiutdanning i Nord-Norge, ber flertallet om at Regjeringen foretar de nødvendige avklaringer med hensyn til lokalisering, lokaliteter, fagkompetanse m.m. så raskt at utdanningen kommer i gang senest høsten 97. »

       Mindretallet ønsket oppstart av skolen i løpet av 1996.

       Komiteen vil ut fra ovenstående legge til grunn at lokaliseringen skal skje både ut fra rekrutteringshensyn og ut fra hensynet til lokaliteter og fagkompetanse/fagmiljø.

       Komiteen viser til departementets utredning om selve lokaliseringen, og konstaterer at utvalget konkluderer med at Bodø vil være det beste lokaliseringsalternativ.

       Komiteen har gjennom sitt arbeid med innstillingen og kontakt med de aktuelle lokaliseringsbyer fått det inntrykk at forholdene ligger godt til rette for etablering av en filial av Politihøgskolen i Nord-Norge, og at flere byer vil kunne være gode vertsbyer for denne filialen.

       Komiteen er enig med lokaliseringsutvalget i at Alta ville være det mest aktuelle lokaliseringssted dersom en ensidig skulle vektlegge rekrutteringsproblemene i Finnmark. Hensynet til den samisktalende befolkning taler også for lokalisering i Finnmark. Komiteen er imidlertid i tvil om Alta - som det mest aktuelle alternativet i Finnmark - kan gi et tilbud som har faglig stor nok tyngde. Komiteen vil legge vekt på at politiutdanningen i Nord-Norge skal være et fullgodt tilbud med like stor faglig tyngde som utdanningen ved Politihøgskolen i Oslo. Da må en ha tilgang på kvalifiserte lærekrefter, og studentene må daglig kunne operere i et bredt politifaglig miljø. Det politifaglige miljø i Alta teller 22 polititjenestemenn og en politijurist.

       Komiteen viser til Fyhn-utvalgets utredning der et flertall anbefalte Tromsø som lokaliseringssted. Komiteen er enig i at Tromsø ville vært et godt alternativ, både i forhold til rekrutteringsproblematikken og det politifaglige miljøet. Komiteen er imidlertid av den oppfatning at Tromsø på kort sikt ikke kan tilby gode nok lokaliteter, og anser derfor ikke Tromsø aktuell som lokaliseringssted ettersom oppstart av skolen vil finne sted allerede høsten 1997.

       Komiteen mener at såvel Narvik som Harstad har gode forutsetninger for å kunne huse en filial av Politihøgskolen. Begge lokaliseringsalternativene kan tilby gode lokaliteter og et allerede etablert høyskolemiljø. Nærheten til Brannskolen i Tjeldsund og Evenes flyplass taler til begges fordel. Etterbruk av Åsegarden militærleir som øvingsarena og botilbud er et godt argument for Harstad. Det samme gjelder nærheten til kystvakten i Sortland. Narvik kan på sin side by på gode øvingsmuligheter gjennom bruk av Elvegårdsmoen leir. Komiteen vil også fremheve Narviks gode tilgang på studenthybler og andre studentvelferdsrelaterte forhold. Harstad og Narvik står etter komiteens oppfatning rimelig likt i egnethet for å kunne etablere politihøyskoleutdanning.

       Bodø fremstår ut fra de fleste synspunkter som et svært godt alternativ. Et mindretall i Fyhn-utvalget anbefalte også Bodø. Komiteen vil for sin del særlig peke på det sterke høyskolemiljøet, mulighetene for et bredt flerfaglig læringsmiljø og gode lokaliteter. Komiteen finner grunn til å legge særlig vekt på at Bodø har flere profesjonsutdanninger og fag som er interessante i forhold til faglig samarbeid med Politihøgskolen. Mulighetene for samarbeid med Hovedredningssentralen i Bodø taler også til Bodøs fordel. Avstanden mellom høyskolens lokaler og byens sentrum med politihuset vil imidlertid by på organisasjonsmessige utfordringer.

       Komiteen står etter dette foran et valg mellom Narvik, Harstad og Bodø. Hva angår hensynet til rekruttering, vil en tro at de tre alternativene stiller rimelig likt.

       Komiteens flertall, alle unntatt representanten Nymo fra Senterpartiet, viser imidlertid til at det er et poeng at også Nord-Trøndelag strir med rekrutteringsproblemer. I så måte vil Bodø være å foretrekke. Bodø stiller etter flertallets oppfatning også sterkest med hensyn til det politifaglige miljøet og dermed tilgang på lokale lærekrefter. Bodø har også uten tvil det største og bredeste studentmiljøet. Når det gjelder mulighetene til politioperativ trening, stiller alle tre alternativene sterkt. Om regionalpolitiske momenter skulle tillegges vekt, ville Harstad og Narvik komme foran Bodø.

       Flertallet ønsker imidlertid igjen å presisere betydningen av at politiutdanningen i Nord-Norge har et høyest mulig faglig nivå og at det legges stor vekt på det tverrfaglige læringsmiljøet. Flertallet vil også vise til de gode mulighetene for etter- og videreutdanningen i Bodø, særlig når det gjelder utdanning innenfor etterforskning av økonomisk kriminalitet, i samarbeid med siviløkonomutdanningen og revisorutdanningen. For Bodøs vedkommende må også det brede studentmiljøet framheves.

       Det beste og fremfor alt sikreste valget vil etter et annet flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet og representanten Nymo fra Senterpartiet, sin mening da være Bodø. Flertallet går derfor inn for at en filial av Politihøgskolen etableres i Bodø.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet vil minne om at Fremskrittspartiet i saker om lokalisering av offentlige virksomheter vanligvis stiller sine representanter fritt under voteringene i Stortinget. Det vil Fremskrittspartiet gjøre også i denne saken.

       Dette medlem mener at Narvik, Bodø og Harstad er de mest aktuelle stedene for lokalisering av en ny politihøyskole. Dersom forholdene hadde vært lagt bedre til rette i Tromsø, med ferdige lokaler med tilknytning til universitetet eller høyskolemiljøet, ville dette medlem anbefalt Tromsø som lokaliseringssted. Tromsø er som Nord-Norges største by klart den mest attraktive byen for studentene fra Nord-Norge. Byen har de sterkeste fagmiljøene, spesielt innen juridiske fag. Tromsø har imidlertid ikke egnede ferdigstilte lokaler, og en politihøyskole i Tromsø vil ikke kunne få oppstart innen de tidsfristene som Stortinget tidligere har forutsatt. Alta ligger etter dette medlems vurdering for langt nord til å kunne rekruttere tilfredsstillende fra de fire nordligste fylkene, der problemene med vakanser og ufaglært arbeidskraft er størst.

       Dette medlem mener at Narvik, Bodø og Harstad er akseptable alternativer. Narvik har en meget godt drevet studentsamskipnad med gode tilbud til studentene, og gode lokaler i tilknytning til høyskolesenteret. Det er også en fordel at det er korte avstander mellom høyskolen og ulike idrettsanlegg, øvingsområder og politikammer. Fagmiljøene er imidlertid svakere enn i Harstad og Bodø. Også Bodø har etter dette medlems vurdering gode lokaler i tilknytning til sin høyskole, og har dessuten meget gode lokaler for politifag i den nye politistasjonen. Problemet i Bodø er avstanden mellom de to undervisningsstedene.

       Dette medlem vurderer, alle forhold tatt i betraktning, Harstad som det beste alternativet. Også Harstad har gode lokaler i tilknytning til sin høyskole, og har usedvanlig gode lokaliteter i Åsegarden militærleir som nå skal nedlegges som rekruttskole. I leirområdet finnes det idrettsanlegg, inkludert skytebane, og leiren har meget gode muligheter for øvinger i større politioperasjoner. Det er ledige boliger av god standard i leirområdet, og det finnes ledige brakker som kan benyttes i forbindelse med kurs og etterutdanning. En politihøyskole i Harstad vil derfor gi gode muligheter til å bygge ut et større etterutdannings- og kurssenter. Gjenbruk av offentlige bygninger gjør også Harstad-alternativet økonomisk fornuftig. Åsegarden militærleir ligger sentralt i byen, men også her vil det være nødvendig med transport mellom to utdanningslokaliteter. Harstad er sentralt plassert i det aktuelle rekrutteringsområdet.

       Komiteens medlem Tor Nymo fra Senterpartiet mener at Harstad har meget gode forutsetninger for å kunne huse en filial av Politihøgskolen. Harstad kan tilby meget gode sentrumsnære lokaliteter og et godt faglig/pedagogisk miljø, noe som gir et godt grunnlag for etablering av en kompakt og effektiv politiutdanning, som både ivaretar den skolefaglige og operative undervisning på en god måte. Nærhet til og samarbeid med Norges Brannskole i Tjeldsund, kystvakten på Sortland, Befalsskolen for Infanteriet i Nord-Norge og Evenes flystasjon er etter dette medlems mening et godt utgangspunkt for etablering av tverrfaglige undervisningsopplegg og gjensidig utveksling av relevant kompetanse. Etterbruk av Åsegarden militærleir som øvingsarena og botilbud og øvrig tilgjengelig infrastruktur gjør det mulig å etablere en kostnadseffektiv og god løsning for politiets kurs- og øvingsvirksomhet.

       Dette medlem vil påpeke at det var hensynet til en bedre rekruttering til landsdelen som var årsaken til at Stortinget ba Regjeringen utrede spørsmålet om å etablere en filial av Politihøgskolen i Nord-Norge. Dette medlem viser i den forbindelse til at flertallet i « Fyhn-utvalget » i sin anbefaling mener at Bodø ligger for langt sør til at en oppnår den ønskede rekrutteringseffekt.

       Dette medlem mener at Harstad, under hensyntaken til relevant kompetanse på Høgskolen i Harstad, Norges Brannskole, Kystvakten, Befalsskolen for Infanteriet i Nord-Norge og med støtte fra juristmiljøet i Tromsø, vil kunne tilby et godt faglig miljø. Forholdene i Harstad er også godt tilrettelagt for studenter. Studenter og lærere kan også tilbys leie av statlige boliger som blir tilgjengelige i forbindelse med Forsvarets reduserte virksomhet.

       Dette medlem finner å legge betydelig vekt på de muligheter som en lokalisering til Harstad vil gi for etablering av et kompakt tverretatlig operativt utdanningssenter, gjennom sambruk av tilgjengelige etablissementer/infrastruktur og kompetanse, innen de operative disipliner som brann, redning og kystvakt. Styret for Norges Brannskole understreker nettopp denne utfordringen i en uttalelse om mer samordnet opplæring og innsats i arbeidet for brannforebygging - og etterforskning. Lokalisering av Politihøgskolen til Harstad vil gi gode muligheter for utveksling av lærerkrefter og samordning av praktiske øvelser, noe som vil gi et kvalitativt bedre resultat og lavere driftskostnader. Så er tilfellet også for arbeidet med det indre kystoppsyn og samarbeid med kystvakta.

       Lokalisering i Harstad vil gi en samfunnsmessig meget god effekt, som impuls til vekst og utvikling i et område preget av stagnasjon og tilbakegang. Videre vil bruk av Åsegarden leir til et operativt utdanningssenter kunne gi en god løsning for gjenbruk av statlig eiendom som blir tilgjengelig når Forsvaret reduserer sin virksomhet i Harstad.

       Dette medlem mener at det i Harstad ligger spesielt godt til rette, både kompetanse- og infrastrukturmessig, for lokalisering av en filial av Politihøgskolen. Et slikt valg vil også legge grunnlag for etablering av et framtidsrettet tverrfaglig operativt utdanningssenter i Åsegarden. Utstrakt sambruk av lokaler og gjenbruk av statlig eiendomsmasse vil gjøre kostnadene ved etablering og drift svært lave. Harstad gir også en kostnadseffektiv løsning for politiets kurs- og øvingsvirksomhet.

       Dette medlem mener at med to jevngode faglige alternativ i henholdsvis Harstad og Bodø, må avgjørende vekt legges på regionalpolitiske og samfunnsøkonomiske momenter. Dette medlem vil på bakgrunn av dette anbefale at en filial av Politihøgskolen etableres i Harstad.

       Dette medlem vil subsidiært be Regjeringen vurdere å opprette et kurs- og øvingssenter for politiet i Åsegarden leir i Harstad dersom Harstad ikke vedtas som lokaliseringssted for den nye avdelingen av Politihøgskolen. Senteret skal dekke politiets behov for etter- og videreutdanning spesielt innen de politioperative disipliner, og skal primært dekke kurs- og øvingsbehovet for Senja, Narvik, Lofoten og Vesterålen og Troms politidistrikt. Det skal også tas høyde for at andre politidistrikt i Nord-Norge skal kunne tilbys deltakelse på aktuelle kurs- og øvingsopplegg. Det skal videre gis tilbud om nasjonale kurs innen spesielle emner, hvor det er etablert spesiell kompetanse i området/regionen.

       Dette medlem ber på bakgrunn av den dokumentasjon som er framlagt i forbindelse med lokalisering av den nord-norske filial av Politihøgskolen, om at Regjeringen foretar de nødvendige avklaringer med hensyn til organisering og andre administrative forordninger slik at kurssenteret snarest mulig kan starte opp sin virksomhet.

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet og representanten Nymo fra Senterpartiet:

Forslag 1

       Den nye avdelingen av Politihøgskolen i Nord-Norge legges til Harstad

Forslag fra representanten Nymo fra Senterpartiet:

Forslag 2

       Stortinget ber Regjeringen vurdere å opprette et kurs- og øvingssenter for politiet i Åsegarden leir i Harstad.

4. Komiteens tilrådning

       Komiteen viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I.

       Den nye avdelingen av Politihøgskolen i Nord-Norge legges til Bodø.

II.

       Stortinget samtykker i at det opprettes en ny stilling i samsvar med forslaget i St.prp. nr. 58 (1995-1996) under kap. 442 Politihøgskolen.

Oslo, i justiskomiteen, den 17. juni 1996.

Lisbeth Holand, Jan Otto Fredagsvik, Olav Akselsen,
leder. ordfører. sekretær.