4. Komiteens tilråding

       Komiteen har ellers ingen merknader, viser til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I.

       Stortinget ber Regjeringen om å ta nødvendige skritt for å gjøre Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) til et organ uavhengig av departementet og komme tilbake med konkret forslag til oppnevningsmåter og organisering i forbindelse med statsbudsjettet for 1998.

II.

       Stortinget ber Regjeringen om å innføre en egen muntlig karakter i språk som tilvalgsfag.

III.

       Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at foreldrene til elever med individuelle opplæringsplaner etter sakkyndig vurdering skal kunne velge mellom:

- Vurdering med karakter. Det samme vurderingsgrunnlag og vurderingsform som elever uten individuelle opplæringsplaner. Hvis eleven/foreldrene ønsker det, kan det anmerkes på vitnemålet at eleven har hatt en individuell opplæringsplan.
- Vurdering uten karakter. Eleven skal i stedet få et vitnemål med en beskrivelse av den undervisning eleven har fått og de mål eleven har nådd.

IV.

       Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til spørsmålet om oppbygging av et nasjonalt vurderingssystem for grunnskolen i sammenheng med sak om evaluering av Reform 97 som skal legges fram for Stortinget våren 1997.

V.

       St.meld. nr. 47 (1995-1996) om elevvurdering, skolebasert vurdering og nasjonalt vurderingssystem - vedlegges protokollen.

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 18. desember 1996.

Jon Lilletun, Jan Tore Sanner, Siri Frost Sterri,
leder. ordfører. sekretær.