Komiteen har ellers ingen merknader, viser til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I.
Stortinget ber Regjeringen om å ta nødvendige skritt for å gjøre Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) til et organ uavhengig av departementet og komme tilbake med konkret forslag til oppnevningsmåter og organisering i forbindelse med statsbudsjettet for 1998.
II.
Stortinget ber Regjeringen om å innføre en egen muntlig karakter i språk som tilvalgsfag.
III.
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at foreldrene til elever med individuelle opplæringsplaner etter sakkyndig vurdering skal kunne velge mellom:
- |
Vurdering med karakter. Det samme vurderingsgrunnlag og vurderingsform som elever uten individuelle opplæringsplaner. Hvis eleven/foreldrene ønsker det, kan det anmerkes på vitnemålet at eleven har hatt en individuell opplæringsplan. |
- |
Vurdering uten karakter. Eleven skal i stedet få et vitnemål med en beskrivelse av den undervisning eleven har fått og de mål eleven har nådd.
|
IV.
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til spørsmålet om oppbygging av et nasjonalt vurderingssystem for grunnskolen i sammenheng med sak om evaluering av Reform 97 som skal legges fram for Stortinget våren 1997.
V.
St.meld. nr. 47 (1995-1996) om elevvurdering, skolebasert vurdering og nasjonalt vurderingssystem - vedlegges protokollen.
|
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 18. desember 1996.
|
Jon Lilletun, |
Jan Tore Sanner, |
Siri Frost Sterri, |
leder. |
ordfører. |
sekretær. |