6. Samferdselsdepartementet

6.1 Statsregnskapet 1989 - Innkjøpsvirksomheten i Statens vegvesen

       Innkjøps- og lagerfunksjonen i Statens vegvesen har vært tatt opp i antegnelser til statsregnskapene for 1973, 1977 og 1984. En større undersøkelse Riksrevisjonen foretok i 1989 avdekket en rekke mangler vedrørende bruken av regelverket og den administrative styring.

       Saken er omtalt i antegnelsene til statsregnskapet 1989, jf. Dok.nr.1 (1990-1991), og senest frem-lagt for Stortinget i Dok.nr.3:01 (1995-1996), jf. Innst.S.nr.79 (1995-1996) og Stortingets behandling 14.  desember 1995.

       Vegdirektoratet har i brev til departementet redegjort for en rekke tiltak som vil bli iverksatt i løpet av høsten 1996. Samferdselsdepartementets inntrykk er at Vegdirektoratet nå tar antegnelsen og kommentarene i den forbindelse seriøst og arbeider aktivt med å sette i verk tiltak som vil bedre innkjøpsvirksomheten i etaten.

       Samferdselsdepartementet understreker at det tar antegnelsen og komiteens merknad alvorlig. På bakgrunn av Vegdirektoratets tidsplan for oppfølging av antegnelsen, mener departementet at det vil bli vanskelig å avslutte saken innen utløpet av 1996 og uttaler at dette er lite tilfredsstillende. Departementet forutsetter at Vegdirektoratet gir saken den nødvendige prioritet og at det innen utgangen av 1996 redegjør for om de planlagte tiltak er satt i verk i henhold til vedtatt tidsplan. Samferdselsdepartementet forutsetter at det særlig blir redegjort for anskaffelsen av et innkjøps-/materialadministrasjonssystem.

       Riksrevisjonen har merket seg at det ennå ikke har lykkes å få etablert tilfredsstillende rutiner for innkjøps- og materialadministrasjonen i Statens vegvesen, og at kontroll- og konstitusjonskomiteens frist for tilbakemelding ikke kan overholdes. Saken har nå stått til observasjon i seks år uten at den er løst tilfredsstillende. Riksrevisjonen vil derfor foreta en ny gjennomgang av saksområdet og komme tilbake til Stortinget med en ny antegnelse eller eventuelt sak til orientering.

       Antegnelsen til statsregnskapet 1989 anses derfor avsluttet.

6.1.1 Komiteens merknader

       Komiteen tar til etterretning at antegnelsen til statsregnskapet 1989 ansees avsluttet fra Riksrevisjonens side da den nå har stått til observasjon i seks år uten at den er løst tilfredsstillende. Komiteen gjør dette ettersom Riksrevisjonen vil foreta en ny gjennomgang av saksområdet, og kommer tilbake til Stortinget med en ny antegnelse.

       Komiteen forutsetter at det i Riksrevisjonens og Samferdselsdepartementets tilbakemelding søkes plassert ansvar bl.a. i Vegdirektoratet og Vegvesen for den svært dårlige oppfølging saken synes å ha vært utsatt for.

6.2 Statsregnskapet 1991 - Vegvesenets bruk av egne og innleide biler fra private bilutleiefirmaer

       I antegnelsene til statsregnskapet 1991, jf. Dok.nr.1 (1992-1993), viste Riksrevisjonen til at det er foretatt undersøkelse av vegvesenets bruk og utnyttelse av egne biler og innleide biler uten fører fra bilutleiefirmaer. Undersøkelsen avdekket at kostnadene ved innleie var betydelige, at regelverket ikke ble fulgt og at det var mangelfulle retningslinjer med hensyn til utnyttelse av bilene generelt. Saken er senest fremlagt for Stortinget i Dok.nr.3:01 (1995-1996), jf. Innst.S.nr.79 (1995-1996) og Stortingets behandling 14. desember 1995.

       I 1995 uttalte Samferdselsdepartementet blant annet at Vegdirektoratet hadde utarbeidet retningslinjer for vegkontorenes leie av biler og at det var gitt pålegg til vegkontorene om nedtrapping/avvikling av langtidsleien så raskt som mulig. Det ble samtidig opplyst at det hadde skjedd en betydelig reduksjon i omfanget av langtidsinnleie av biler i 1994 og at langtidsleie nå bare forekom ved noen få vegkontorer.

       Samferdselsdepartementet har i brev av 7.  august 1996 uttalt at undersøkelser foretatt av Vegdirektoratet i tre fylker og i direktoratet, viser en ytterligere nedgang av innleie av biler fra private firmaer. Vegdirektoratet har bedt vegkontorene om å avvikle bruken av langtidsleie i løpet av 1996. Videre fremgår det av svarbrevet at Vegdirektoratet vil følge opp saken også overfor de øvrige vegkontorer, slik at bruken av langtidsleie kan bli avviklet i sin helhet i løpet av 1996 i tråd med etatens målsetting.

       Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp Vegdirektoratets målsetting om avvikling av hele langtidsleieordningen innen utløpet av 1996. Forholdet vil bli fulgt opp i den løpende revisjon. Saken anses avsluttet.

6.2.1 Komiteens merknader

       Komiteen tok i februar 1997 kontakt med Samferdselsdepartementet for å få opplyst status i saken. Komiteen viser til Samferdselsdepartementets uttalelse i brev av 10. februar 1997 til Vegdirektoratet hvor departementet konstaterer at Vegdirektoratets målsetting ikke er oppfylt med hensyn til avvikling av langtidskontraktene innen utløpet av 1996.

       Komiteen finner dette uakseptabelt da saken første gang ble omtalt i statsregnskapet for 1991, jf. Dok.nr.1 (1992-1993).

       Komiteen forutsetter at Samferdselsdepartmentet pålegger Vegdirektoratet omgående å ordne opp i saken slik at aktuelle langtidsleiekontrakter avvikles innen utgangen av første halvår 1997.

       Komiteen forutsetter at forholdet blir fulgt opp i den løpende revisjon.

6.3 Statsregnskapet 1994 - Anskaffelsesvirksomheten i Statens teleforvaltning (STF)

       I antegnelsene til statsregnskapet 1994 påpekte Riksrevisjonen svakheter ved anskaffelsesvirksomheten til Statens teleforvaltning (STF), jf. Dok.nr.1 (1995-1996), Innst.S.nr.108 (1995-1996) og Stortingets behandling 30. januar 1996. En gjennomgåelse av rutinene avdekket at konkurranseprinsippet ikke var tilstrekkelig ivaretatt ved kjøp av varer og tjenester. Kjøp etter forhandling og direkte kjøp ble som hovedregel benyttet, og anbudsprotokoll ble ikke ført. Undersøkelsen avdekket også manglende kjennskap til gjeldende regelverk blant flere av innkjøperne.

       Departementet har i brev av 7. august 1996 vist til at STF har etablert en rådgivnings- og koordineringsfunksjon i forbindelse med store anskaffelser. Av brevet fremgår videre at regelverk og prosedyrer ved anskaffelse er formidlet til de innkjøps- og budsjettansvarlige. Regelverket og prosedyrene er, sammen med elektronisk bestillingsblankett, anbudsprotokoll m.v., gjort elektronisk tilgjengelige for de innkjøpsansvarlige. Oppdatering, endring og opplæring i regelverk vil skje kontinuerlig. De budsjettansvarlige skal gis opplæring i regelverket og rutinene for anskaffelser.

       Riksrevisjonen har merket seg departementets tiltak. Forholdet vil bli fulgt opp i den løpende revisjon. Saken anses avsluttet.

6.3.1 Komiteens merknader

       Komiteen tar til etterretning at forholdet vil bli fulgt opp i den løpende revisjon.

6.4 Statsregnskapet 1994 - Bruk av eksterne konsulenter i Statens teleforvaltning (STF)

       I antegnelsene til statsregnskapet 1994 tok Riksrevisjonen opp bruken av eksterne konsulenter i Statens teleforvaltning (STF), jf. Dok.nr.1 (1995-1996), Innst.S.nr.108 (1995-1996) og Stortingets behandling 30.  januar 1996. I perioden 1992-1994 var det totalt utbetalt ca 45 mill. kroner som konsulenthonorarer.

       STF begrunnet den høye konsulentbruken med at etaten hadde vært i en sterk vekstperiode og at det var vanskelig å få besatt mange stillinger. Dette medførte at etaten over en periode måtte benytte konsulenter til mange oppgaver, og det viste seg å være vanskelig å få dekket behovet for kompetanse på teleteknisk side. Høsten 1995 gjennomgikk STF etatens kompetanse- og ressursbehov med sikte på å få besatt ledige stillinger og foreta eventuelle omdisponeringer. Videre gjennomgikk STF anskaffelsesprosedyrene. Etter Samferdselsdepartementets syn ville disse tiltakene bidra til å redusere konsulentbruken.

       Departementet har i brev av 7.  august 1996 bl.a. uttalt at konsulentbruken ifølge opplysninger fra STF viser en klar reduksjon i første halvår og at bruken for hele 1996 vil holde seg innenfor budsjettet, selv om konsekvensene av St.prp. nr. 70 (1995-1996) Om avvikling av resterende eneretter på telesektoren, kan føre til økt behov for eksterne konsulenter. Kjøp av konsulenttjenester skal nå skje i overensstemmelse med Regelverk for statens anskaffelsesvirksomhet m.v.

       Selv om STF arbeider aktivt med å redusere konsulentbruken, er denne ennå høy. Samferdselsdepartementet forutsetter derfor at STF innen utgangen av januar 1997 redegjør for omfanget av konsulentbruken i 1996 og iverksetter ytterligere tiltak for å redusere bruken. STF har opplyst at arbeidet med å utarbeide rutiner for bruk av konsulenter er blitt forsinket. Arbeidet ventes nå avsluttet i 1996. Departementet forutsetter at STF kommer tilbake til dette i forbindelse med rapporteringen av konsulentbruken i 1996.

       Regnskapet viser at det er utbetalt ca 60 mill. kroner for perioden 1992-1995 til eksterne konsulenter. Riksrevisjonen har merket seg at bruken av konsulenter er lavere i 1995 enn i 1993 og 1994. Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp STFs tiltak for å redusere konsulentbruken. Saken står fortsatt til observasjon.

6.4.1 Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at konsulentbruken synes å være for nedadgående i Statens teleforvaltning, og at det er utarbeidet rutiner for bruk av konsulenter.

       Komiteen slutter seg til at saken fortsatt står til observasjon.