Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Kjellaug Nakkim, Kristin Krohn Devold og Trond Helleland om å endre markedsføringsloven med sikte på å bekjempe kataloghaier.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 84 (1997-1998)
  • Kjeldedokument: Dokument nr. 8:10 (1997-98)
  • Dato: 05.02.1998
  • Utgjevar: familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
  • Sidetal: 2

1. Sammendrag

      Stortingsrepresentantene Kjellaug Nakkim, Kristin Krohn Devold og Trond Helleland foreslår i dokumentet at Stortinget skal be Regjeringen fremme de nødvendige forslag til endringer i markedsføringsloven slik at det blir mulig å bekjempe de såkalte kataloghaiene som gjennom forskjellige former for fakturasvindel påfører næringslivet betydelige utgifter.

       Forslagsstillerne mener det både er ønskelig og nødvendig å søke å finne virkemidler i kampen mot « kataloghaiene », og mener at det kan være naturlig å prøve den samme løsning som er valgt i Sverige: å bruke markedsføringsloven til å lovfeste et uttrykkelig forbud mot å levere produkter til noen som ikke har bestilt dem, og mot å sende faktura eller lignende for produkter som ikke er bestilt. I praksis vil dette bety at skriftlig ordrebekreftelse må foreligge før det er tillatt å sende varer eller faktura.

       Forslaget tar ikke sikte på å ramme humanitære og andre « non-profit »-organisasjoners innsamlingsarbeid.

2. Komiteens merknader

       Komiteen vil vise til det betydelige omfang problemet med kataloghaier har. Komiteen vil vise til at politiet for 1997 mottok ca 6.000 anmeldelser på useriøse katalogselskaper. Komiteen er bekymret for at dette er et problem som bare vokser i omfang.

       Komiteen vil understreke det problemet « kataloghaiene » kan representere for særlig mindre bedrifter. Faren for å bli registrert som dårlig betaler på grunn av inkassokrav forårsaket av denne typen ulovlig virksomhet kan bidra til at mange velger å betale krav som ikke er rettmessige.

       Komiteen viser til brev av 15. desember 1997 fra Barne- og familiedepartementet hvor det understrekes at departementet vil komme tilbake med en vurdering av nødvendigheten av lovendring på dette feltet.

       Komiteen er enig i at det bør være et forbud mot virksomheten til kataloghaiene i markedsføringsloven og eventuelt andre lover som ivaretar denne problemstillingen.

       Barne- og familieministeren bes derfor om å komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendring på dette området så snart som mulig.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til Norsk Bedriftsforbunds uttalelse til Dok.nr.8:10 (1997-1998) der det fremgår at forbundet i 1997 mottok over 400 henvendelser fra fortvilte bedriftseiere som var utsatt for « kataloghaier » med derpå følgende trusler om inkasso og gjentatt trakassering pr. telefon.

       Siden 1991 har Oslo Politikammer, ifølge Næringslivets Ukeavis nr. 2 av 16. januar 1998, mottatt til sammen 6.500 anmeldelser mot et hundretalls katalogfirmaer. Også Økokrim arbeider med saker av denne kategori ifølge samme avis. Disse medlemmer vil påpeke at dette medfører en stor belastning for politiets kapasitet og at mange saker henlegges av denne grunn.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er enig med forslagsstillerne i at det er nødvendig å innføre tiltak mot den typen virksomhet som « kataloghaiene » representerer, men er i tvil om en endring i markedsføringsloven er det riktige virkemiddel. Virksomheten rammes av allerede eksisterende lovverk, men er klart vanskelig å komme til livs gjennom dette.

       Disse medlemmer er imidlertid av den mening at det må iverksettes tiltak for å få slutt på denne virksomheten og vil derfor slutte seg til (eventuelt foreslå selv) forslaget om å be Regjeringen vurdere nødvendigheten av å endre markedsføringsloven og komme tilbake til Stortinget med saken.

3. Komiteens tilråding

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:10 (1997-1998) - om forslag fra stortingsrepresentantene Kjellaug Nakkim, Kristin Krohn Devold og Trond Helleland om å endre markedsføringsloven med sikte på å bekjempe kataloghaier - oversendes Regjeringen til utredning og uttalelse.

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 5. februar 1998.

May-Helen Molvær Grimstad, Karita Bekkemellem Orheim, Grethe G Fossum,
leder. ordfører. sekretær.