6. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet

6.1 Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Eiendomsforvaltning - fullmakter - regnskapsføring

       Riksrevisjonen har ved flere anledninger påtalt at NTNU i strid med bevilgningsreglementets bestemmelser har benyttet tildelte midler på post 11 eller post 46 til finansiering og oppføring av nybygg.

       For regnskapsåret 1994 belastet NTNU post 11 for kjøp av eiendommen « Brygga » og delfinansiering av gjenreisningsprosjektet « Låven ». Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) har bekreftet at det ikke var innhentet fullmakt til kjøp av eiendommen, og at bruk av post 11 ikke var korrekt i noen av de omtalte saker.

       Riksrevisjonen tok opp spørsmål vedrørende regnskapsføringen av to nyere byggeprosjekter ved NTNU: - et nybygg til bruk for Instituttet for produktdesign, Gløshaugen, universitetets disponering av budsjettmidler for 1996 på post 46 til dette formålet har ikke vært forelagt departementet og et nytt byggeprosjekt på Dragvoll der universitetet fikk adgang til å omdisponere inntil 25 mill. kroner fra postene 01 og 11, til post 46. Riksrevisjonen har bedt om forklaring til at NTNU har benyttet de omdisponerte midlene til oppføring av nybygg.

       Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet uttaler bl.a:

       « ... viser NTNU til at man oppfatter det som en etablert praksis at også prosjekter som gir nye arealer kan føres på post 46 innenfor de disponible rammer på denne posten. Departementet vil her bemerke at det ikke er aktuelt for underliggende institusjoner å løse akutte behov for arealutvidelser ved å føre opp nybygg med finansiering over post 46. Det er ikke i tråd med gjeldende regelverk å føre opp nye byggeprosjekter av den karakter som her er nevnt med slik finansiering. Ordinære byggeprosjekter som initieres fra institusjonenes side skal forelegges departementet og behandles som byggesaker etter vanlige prosedyrer. »

       Departementet har på nytt har bedt om en redegjørelse fra NTNU om byggeprosjektet på Dragvoll og utgiftsføringen av dette.

       Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at nybygg og eiendomskjøp gjennomføres uten nødvendige fullmakter og belastes feil post i statsregnskapet. Dette strider mot forutsetningene i budsjettvedtak og gjør at statsregnskapet ikke gir korrekt bilde av virksomheten.

       Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet har svart:

       « Departementet har i tidligere brev vurdert NTNUs bruk av post 11 i 1994 til å restfinansiere ombygging av lokaler. Konklusjonen var at universitetet ikke hadde hjemmel til slik finansiering av ombygging ...
       Departementet har tidligere redegjort for at oppføring av nytt bygg for Institutt for produktdesign i 1996 og disponering av budsjettmidler på post 46 til dette formålet ikke var forelagt departementet som sak fra NTNUs side. Departementets konklusjon ... var at det ikke er i tråd med gjeldende regelverk å føre opp nye byggeprosjekter av denne karakter med slik finansiering.
       Riksrevisjonen omtaler også et prosjekt på Dragvoll som gjelder arealsituasjonen for HF- og SV-fakultetene. Om denne saken vil departementet gi følgende redegjørelse:
       For å avhjelpe den vanskelige arealsituasjonen ved HF- og SV-fakultetene ga departementet ... NTNU fullmakt til å omdisponere inntil 25 millioner kroner fra drifts- til investeringsformål ...
       Departementet ble i mai 1997 kjent med NTNUs planer om et tilbygg på Dragvoll.... KUF ba ....om å få tilsendt rom- og funksjonsprogram og en nærmere redegjørelse for finansieringen. Samtidig ble NTNU bedt om å stille det videre arbeid med prosjektet i bero til departementet hadde behandlet saken ...
       Etter at NTNUs redegjørelse forelå ... ble det klart at prosjektet var basert på et romprogram tilpasset Pedagogisk institutts behov for arealer. Prosjektet skulle finansieres over kap. 0262 post 46 ... eventuelt også delvis over kap. 0281 post 30-5-1.
       ... har departementet pålagt NTNU å ikke gå videre med prosjektet, men eventuelt fremme saken med den dokumentasjon og etter den prosedyre som gjelder for byggesaker. NTNU har ... stilt oppstartingen av byggearbeidene i bero i påvente av en nærmere avklaring i saken.
       ...
       Departementet har konkludert med at prosjektet ... må behandles som en ordinær byggesak.
       Departementet har for øvrig ingen merknader til Riksrevisjonens generelle bemerkninger. »

       Riksrevisjonen konstaterer at departementet overfor NTNU har innskjerpet at det ikke uten hjemmel er anledning til å finansiere eiendomskjøp og nye bygg ved å foreta omdisponering mellom postgrupper på budsjettet.

       Riksrevisjonen har videre merket seg at byggestart for prosjektet på Dragvoll er stilt i bero inntil saken er behandlet som byggesak.

       Riksrevisjonen foreslår: « Kan passere ».

6.1.1 Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen ved flere anledninger overfor Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet har påtalt at Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet (NTNU) i strid med bevilgningsreglementets bestemmelser har benyttet tildelte midler til finansiering og oppføring av nybygg fra poster som ikke var tiltenkt disse formål. Komiteen har videre merket seg at departementet har bekreftet overfor Riksrevisjonen at det heller ikke var innhentet fullmakt til kjøp av eiendommen « Låven » på Dragvoll i 1994. Komiteen viser også til de andre forhold som er omtalt i dokumentet. Komiteen er enig med Riksrevisjonen i at det er kritikkverdig at nybygg og eiendomskjøp gjennomføres uten nødvendige fullmakter fra ansvarlig departement og at dette i tillegg belastes feil post i statsregnskapet. Komiteen vil i denne sammenheng understreke viktigheten og nødvendigheten av at forutsetningene i budsjettvedtakene som fattes av Stortinget følges for fremtiden. Komiteen konstaterer med tilfredshet at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet ovenfor NTNU nå har innskjerpet disse forhold, og at det ikke uten hjemmel er anledning til å finansiere eiendomskjøp og nye bygg ved å foreta omdisponeringer mellom postgrupper på budsjettet. Komiteen har også merket seg at byggestart for prosjektet på Dragvoll er stilt i bero inntil saken er behandlet som byggesak.

       Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon: « Kan passere ».

6.2 Budsjettering av inntekter - forklaringer til statsregnskapet for 1996

       Med bakgrunn i Bevilgningsreglementets bestemmelse om realistisk budsjettering har Riksrevisjonen vurdert forholdet mellom bevilgning og regnskap for inntektskapitlene. Postene 01 Inntekter ved oppdrag og 02 Salgsinntekter m.v. er vurdert spesielt. Det framgår at merinntektene øker fra år til år.

       15 kapitler har over 1 million kroner i merinntekter, varierende fra kr  1.583.000 til kr  223.753.000, mens for 6 kapitler er den relative merinntekten 158 % eller mer.

       Det er registrert salgsinntekter m.v. (post 02) på 25 kapitler, hvorav mindreinntekter på to av kapitlene. 13 av kapitlene har merinntekter som varierer fra kr  1.147.000 til kr  110.911.000. Relativt regnet er det 11 kapitler med merinntekter utover 157 %

       For kapitlene under programkategori 07.60 Høgre utdanning, har departementet gitt en generell forklaring til merinntektene som med unntak for noen få kapitler synes lite opplysende, og bare unntaksvis foreligger spesielle forhold som har ført til de store merinntektene.

       Departementet har opplyst at hovedtyngden av merinntektene er opptjent under programkategori 07.60 Høgre utdanning, og merknadene vil særlig omfatte denne kategorien. De senere år er det fra departementets side lagt stor vekt på å stimulere institusjonene i universitets- og høgskolesektoren til å øke oppdragsvirksomheten og at det skal skje i institusjonenes egen regi framfor i stiftelser som faller utenfor institusjonenes regnskaper. Dette ser ut til å ha økt oppdragsvirksomheten for de fleste institusjonene i sektoren.

       Departementet vektlegger realistisk budsjettering, men med inntekter som varierer til dels kraftig over tid, kan det være vanskelig å forutsi hvor stor økningen vil være. Departementet har generelt lagt vekt på å budsjettere inntektene nøkternt, men departementet påpeker at fra 1997 er bevilgningsforslaget økt vesentlig for å øke graden av realistisk budsjettering.

       Departementet vil følge opp inntektsbevilgningene i forbindelse med proposisjonen om omgruppering høsten 1997. Det legges også opp til ytterligere oppfølging i 1998-budsjettet.

       Departementet opplyser at de forventer ytterligere økning i oppdragsvirksomheten og vil fortsette å følge utviklingen med sikte på å foreta nødvendige budsjettmessige tilpasninger.

       Riksrevisjonen stiller spørsmål ved om departementet har lagt for stor vekt på å budsjettere inntektene lavt. De siste årenes budsjettforslag og regnskap viser at kravet om realistisk budsjettering ikke i tilstrekkelig grad synes ivaretatt når det gjelder departementets inntektskapitler.

       Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet har svart:

       « ... legger departementet vekt på en realistisk budsjettering av utgiftsposter og inntektsposter. I de senere årene har det derfor vært foretatt til dels kraftige oppjusteringer av bevilgningene under utgifts- og inntektskapitlene i universitets- og høgskolesektoren som følge av økte oppdragsinntekter. ...
       Departementet har lagt opp til nøkternhet med hensyn til budsjettering av inntekter. Det er viktig at institusjonene unngår å komme i en situasjon med mindreinntekter som krever en tilsvarende utgiftsreduksjon ...
       Jeg viser for øvrig til redegjørelse for iverksatte og planlagte tiltak i departementets brev av 1. august 1997 og har ikke ytterligere kommentarer til Riksrevisjonens antegnelse. »

       Riksrevisjonen understreker at kravet om realistisk budsjettering også gjelder inntektskapitlene, og forventer at departementet i større grad tar hensyn til dette i framtidige budsjetter.

       Riksrevisjonen foreslår: « Passerer ».

6.2.1 Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen stiller spørsmål ved om Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet har lagt for stor vekt på å budsjettere inntektene for lavt. Komiteen viser videre til Riksrevisjonens bemerkning om at de siste årenes budsjettforslag og regnskap viser at kravet til realistisk budsjettering ikke i tilstrekkelig grad synes ivaretatt når det gjelder Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets inntektskapitler. Komiteen vil i denne sammenheng understreke at kravet om realistisk budsjettering også gjelder inntektskapitlene, og registrerer at departementet nå har lagt opp til nøkternhet med hensyn til budsjettering av inntekter. Komiteen er enig med departementet i at det er viktig at institusjonene unngår å komme i en situasjon med mindreinntekter som krever en tilsvarende utgiftsreduksjon som kan skape problemer for planlagt drift. Komiteen forutsetter på denne bakgrunn at departementet i større grad tar hensyn til dette i framtidige budsjetter.

       Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon: « Passerer ».