2. Innledning

       På bakgrunn av den interesse som har vært knyttet til sentralforvaltningens praktisering av offentlighetsloven og den erfaring Sivilombudsmannen selv hadde fått ved behandlingen av en rekke klagesaker om dokumentinnsyn besluttet Sivilombudsmannen å iverksette en nærmere undersøkelse av praktiseringen av offentlighetsloven i sentralforvaltningen, og at undersøkelsen i første omgang skulle omfatte Justisdepartementet. Bakgrunnen for at Justisdepartementet ble valgt, var bl.a. departementets lovansvar for offentlighetsloven og fordi departementet behandler en rekke saker fra ulike saksområder der pressen begjærer innsyn etter offentlighetsloven.

       Sivilombudsmannen har i de senere år hatt en rekke klagesaker til behandling som gjelder avslag på begjæringer om innsyn i dokumenter etter offentlighetsloven. I årsmeldingene til Stortinget for 1993, 1994, 1995 og 1996 er flere av disse klagesakene referert. I Sivilombudsmannens årsmelding for 1993 påpekte han at muligheten til å finne frem til saksdokumenter i forvaltningen bl.a. ville være avhengig av hvordan forvaltningen « fører journaler - bøker - over inn- og utgående post ». I Innst.S.nr.168 (1994-1995) henviste kontroll- og konstitusjonskomiteen til de sakene som var omtalt i årsmeldingen for 1994 og fremholdt at « Stortinget har vore svært opptatt av at reglar og intensjonar om offentleg innsyn skal følgjast opp i forvaltninga ». I årsmeldingen for 1995 fremhevet ombudsmannen enkelte prinsipielle synspunkter omkring offentlighetsloven med utgangspunkt i de klagesaker han hadde behandlet. Også i 1997 har Sivilombudsmannen behandlet flere klagesaker som gjelder dokumentinnsyn etter offentlighetsloven. Forvaltningens praktisering av offentlighetsprinsippet har også vært gjenstand for en omfattende oppmerksomhet i dagspressen.