Forslag frå Framstegspartiet og Høgre:
Forslag 1
Busser og taxi skal ikke betale gebyr eller avgift for å benytte oppstillingsplasser ved Oslo Lufthavn AS.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen foreta en ny gjennomgang av prosjektet flyplass i Båtsfjord for å redusere kostnadene, uten at flysikkerheten reduseres.
Forslag 3
I tråd med flertallsmerknader i Innst.S.nr.228 (1996-1997) om Norsk luftfartsplan 1998-2007 og løfte gjennom Luftfartsverket, støttes bygging av nytt tårn på Sandefjord lufthavn, Torp med 30 mill. kroner av de totale kostnader på 45 mill. kroner.
Forslag frå Framstegspartiet:
Forslag 4
Kap. 2450 |
Luftfartsverket (jf. kap. 5450, 5491 og 5603) |
|
30 Flyplassanlegg, |
|
kan overførast, blir redusert med |
kr |
20.000.000 |
|
frå kr 798.300.000 til kr 778.300.000 |
Kap. 5450 |
Luftfartsverket (jf. kap. 2450) |
|
35 Til investeringsformål (overført frå |
|
kap. 2450 post 24 Driftsresultat), |
|
blir redusert med |
kr |
20.000.000 |
|
frå kr 847.800.000 til kr 827.800.000 |
Forslag frå Høgre:
Forslag 5
1350 |
Jernbaneverket (jf. kap. 4350) |
|
30 Investeringar i lina, |
|
kan overførast, blir auka med |
kr |
66.000.000 |
|
frå kr 1.257.800.000 til kr 1.323.800.000 |
Forslag frå Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 6
Stortinget ber departementet fremme et forslag om innføring av bompenger for privatbiler inn til Oslo Lufthavn, Gardermoen, hvor inntektene nyttes til å styrke kollektivandelen.
Forslag 7
Stortinget ber om at det i det videre utredningsarbeid med E6 gjennom Melhus tas med flere alternativer, bl.a. tunnel gjennom Vassfjellet.
Forslag 8
Fullføring av sammenknytning av Rv 808 og E6 i Finneidfjord videreføres med sikte på raskest mulig fullføring, og Stortinget ber Regjeringen foreta omdisponering innafor rammene på stamvegrutene slik at arbeidet kan videreføres i 1998.