St prp nr 6 (1998-99) om samtykke til godkjenning av
EØS-komiteens beslutning nr 69/98 om endring av
eøs-avtalens vedlegg i (veterinære og plante-sanitære
forhold). uttalelse fra statens helsetilsyn.
I St prp nr 6 (1998-99) er det inntatt en uttalelse
fra Statens helsetilsyn av 14. oktober 1998 (vedlegg 4 til proposisjonen).
På anmodning fra Sosial- og helsedepartementet
har Statens helsetilsyn gitt en utdypning av etatens vurderinger
av spørsmål som behandles i ovennevnte proposisjon.
Vedlagt følger svarbrev fra Statens
helsetilsyn av 13. ds
B. Uttalelse fra Statens helsetilsyn av
13. november 1998.
St prp nr 6 (1998-99) om samtykke til godkjenning av
eøs-komiteens beslutning nr 69/98 om endring av eøs-avtalens
vedlegg i (veterinnære og plante-
sanitære forhold)
Det vises til brev fra Sosial- og helsedepartementet (SHD)
til Helsetilsynet 13. oktober 1998, vårt svar til departementet
14. oktober, og brev hit fra departementet 10. november med anmodning
om utdypning av synspunkter fra helsedirektøren gjengitt
i media. For sammenhengens skyld gjennomgås først
sakens utvikling utover høsten.
I brev av 30. september 1998 til Landbruksdepartementet
(LD), med kopi til bl.a. SHD og fylkeslegene, ga Helsetilsynet innspill
til stortingsmelding om landbrukspolitikken. Brevet var svar på en
invitasjon fra LD til en lang rekke adressater med ulike roller
og funksjoner. I vårt svar berørte vi blant annet
forhold vedrørende internasjonalisering, deregulering av
internasjonal handel og økt smittepress. Vi omtalte ikke konkret
EØS-forhold, WTO-avtale eller andre samarbeidsformer, men
holdt oss til generelle betraktninger. Likevel ble et radiointervju
med ass. helsedirektør i NRK, med like generelle formuleringer,
i presentasjonen i sendingen satt inn i en EØS-sammenheng,
noe som gjorde det nødvendig for ass. helsedirektør å få sendt
ut en korreksjon som del av et intervju med Norsk Telegrambyrå.
Som et ledd i den interne departementshøringen
om Utenriksdepartementets proposisjon om veterinæravtalen
ble som kjent Helsetilsynet bedt om en uttalelse til utkastet til
proposisjon. Med meget kort frist (et par dager) ble det derfor
i vårt svar av 14. oktober naturlig og nødvendig å peke
på ufullstendige eller utilfredstillende sider ved utkastet,
mens vi unnlot å omtale de positive sidene. Som eksempel
på det siste kan her nevnes det forhold at Norge med en
slik avtale vil få formalisert observatørstatus
med tale- og forslagsrett i EUs faste veterinærkomite og
dermed mulighet til å bidra i og påvirke regelverksutviklingen
innen EU.
I sluttfasen av regjeringens arbeid med proposisjon fikk
Helsetilsynet en rekke henvendelser fra media om vårt syn
på veterinæravtalen. Disse ble besvart med at vår
uttalelse til SHD var unntatt fra offentlighet som vanlig i slike
situasjoner, og at vi derfor var avskåret fra å kommentere
saken i den aktuelle fasen. Vårt ovennevnte brev til LD
var offentlig, og kjent av media. De generelle betenkeligheter vi
der ga uttrykk for, førte til at Helsetilsynet både
av en del journalister og andre ble plassert som motstander av veterinæravtalen.
Som det framgår hadde ikke Helsetilsynet
uttalt seg til helheten i avtalen. I ettertid kan vi se at bildet
av vårt standpunkt kanskje hadde blitt mer nyansert og
korrekt dersom vårt brev hadde vært offentlig
tilgjengelig allerede i den omtalte fasen, men Helsetilsynet hadde ikke
annen mulighet enn å holde fast ved unntaket fra offentlighet,
i tråd med departementets brev til oss og vanlig forvaltningskikk.
Som kjent er brevet nå offentliggjort
som trykt vedlegg til proposisjonen. Det er positivt, med det er selvsagt
vanskelig for de som leser brevet å vurdere argumentasjonen,
fordi proposisjonsutkastet som lå til grunn, naturlig nok
ikke er vedlagt. Enkelte av våre anførsler kan
oppfattes som irrelevante av lesere som ikke holder klart for seg
at proposisjonen er en del endret i forhold til utkastet vi la til
grunn.
Da proposisjon gikk i statstråd 5.
november, henvendte vi oss til SHD for å få se
den ferdige proposisjonen. Denne kunne ikke fremskaffes før
neste dag, men vi ble henvist til ODIN og fikk ut teksten. Vi fant
ved en grundig gjennomgang at den ferdige proposisjon var forbedret
i forhold til de fleste av våre innvendinger til utkastet,
og vil omtale de viktigste endringene.
Helsetilsynet etterlyste utredning i relasjon
til risiko- og sårbarhetsanalyser. Proposisjonen har fått
et avsnitt om dette, og fastslår at Regjeringen vil gjøre
bruk av slike analyser også i forhold til import fra EØS-området.
Ideelt sett burde det vært gjennomført en risiko-analyse
før endringer i handel og kontroll med dyr og matvarer.
Helsetilsynet vurderte de kompensatoriske tiltak beskrevet
i utkastet som «gode, men neppe tilstrekkelige».
Proposisjonen har fått en beskrivelse av uheldige svenske
erfaringer med salmonella i importert kjøtt, og fastslår
at norske myndigheters fulle handlefrihet til å skaffe
seg informasjon om varenes faktiske kvalitet ved ankomst vil bli
benyttet i stor utstrekning, herunder muligheten til arrest av varer
mens man venter på prøveresultater. Det pekes
også på nødvendigheten av å sette
av tilstrekkelige ressurser til kontrollvirksomhet.
I forhold til utkastet beskriver også proposisjon
relativt detaljert forhold vedrørende leveranser av fersk fisk
fra tredjeland, og går inn for praktiske ordninger og eventuelt
etablering av flere grensekontrollstasjoner.
Proposisjonen har fått inn beskrivelse
av at nasjonale overvåkningsprogrammer kan gi dokumentasjon
av smittestatus og begrunne skjerping av beskyttelsestiltak. Proposisjonen
slår også fast at Regjeringen vil foreslå endring
av næringsmiddelloven for å sikre hjemmel for
tilsynsmyndigheten til å vederlagsfritt å kunne
ta ut prøvemateriale for nærmere undersøkelser.
Helsetilsynet påpekte et ufullstendig
sitat fra Statens næringsmiddeltilsyns vitenskapelige komite.
En setning med et etter vår mening viktig forbehold manglet.
Denne er nå tatt inn.
Helsetilsynet har etterlyst faglig styrking
av kompetansen på zoonoser i Norge, f.eks. i form av et
zoonosesenter. Proposisjonen har fått et konkret forslag
om en zoonoseenhet, og med forslag om kr. 5 mill. til dette. Forslaget
er å legge enheten til Veterinærinstituttet. Det kan
etter vår mening være grunn til å overveie
om en slik enhet heller bør plasseres i universitets- og høyskolesektoren,
f.eks. ved Veterinærhøgskolen. Vi er også i
tvil om dagens zoonoseråd uten videre er egnet som styre
for enheten.
Helsetilsynet etterlyste en plan for evaluering
av konsekvensene av avtalen. Proposisjonen fastslår at Regjeringen
innen utgangen av år 2001 skal legge fram for Stortinget
en totalvurdering av det nye regelverket og smittesituasjonen sammen
med forslag til endringer som måtte være nødvendige.
Helsetilsynet vil understreke at vi er tilfreds
med at høringen har vært reell og at våre
uttalelser har blitt vurdert og i stor utstrekning tatt til følge.
Noen av de nye elementene i proposisjon er forholdsvis skissemessig
beskrevet, men vi forutsetter at de berørte departementer
arbeider videre med konkretiseringen. Med denne forutsetning, og
fordi volumet av importert kjøtt til Norge er moderat og
neppe blir dramatisk endret som følge av avtalen, finner
vi å kunne karakterisere totalbildet som forsvarlig. Ved
en betydelig endring i importvolumet vil dette bildet kunne endres.
Vi minner om vår anmodning i begge de ovenfor nevnte brev
om at Helsetilsynet blir rådspurt ved nye forhandlinger med
WTO.