I Dokument nr. 8:24 (1998-99) fremmer representantene
Ellen Gjerpe Hansen, Sverre J. Hoddevik og Petter Løvik
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utarbeide
forslag for konkurranseutsetting av riksveiferjesambandene.»
Som bakgrunn for forslaget blir det vist til
at en avgjørende forutsetning for å opprettholde
og øke aktiviteten i kystnorge er gode kommunikasjoner.
Riksveiferjene utgjør en viktig del av et godt kommunikasjonstilbud.
I en forskningsrapport utarbeidet av Oeconomica
på vegne av Norges Rederiforbund vises det til at erfaringen
med konkurranseutsetting av riksveiferjesamband så langt
har vært gode. I rapporten vises det til at ved de fire
første sambandene som ble lagt ut på anbud i 1995
gikk driftskostnadene ned med 10-15 pst. og tilskuddsbehovet ble
redusert med 23 pst. Det vises til at i 1996 utgjorde tilskuddet
til tilskuddsberettigede riksveiferjer ca. 600 mill. kroner av en
omsetning på 1,7 mrd. kroner.
Ved å tilbakeføre de innsparte
midlene til riksveiferjesambandene kan kvaliteten på riksveiferjetilbudet
bli betydelig bedret. Kapasiteten kan økes og det kan bli hyppigere
avganger. Det er viktig for å bedre fremkommeligheten i
kystnorge, noe som er avgjørende for verdiskapning, sysselsetting
og bosetting.
Ved å sette riksveiferjesambandene
ut på anbud vil fornyelsestakten innen ferjeflåten økes
og kvaliteten bedres.
De er viktig at anbud medfører at konsesjonæren
er ansvarlig både for anskaffelse av ferjemateriell og
drift av sambandet.
Et bedret ferjetilbud vil redusere behovet for
bygging av broer, veier og undersjøiske tunneler. I en
slik sammenheng kommer et bedret ferjetilbud gunstig ut økonomisk.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei
og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet,
Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig
Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre,
Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn
Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May
Britt Vihovde, har innhentet følgende uttalelse,
datert 26. februar 1999, fra Samferdselsdepartementet:
«Vi viser til komiteens brev av 29.01.1999, samt
til svarbrev av 18.02.1999. Ved en inkurie er den siterte uttalelsen
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet i Innst. O. nr. 82 (1990-91)
gjengitt som uttalelse fra flertallet. Korrekt tekst følger:
I
Ot.prp. nr. 64 (1989-90) Om endringer i lov 4. juni 1976 nr. 63
om samferdsel ble det bl.a. foreslått en generell adgang
til bruk av anbud i ferjesektoren.
I merknadene til § 24c)
i Innst. O. nr. 82 (1990-91) uttalte imidlertid medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet bl.a.:«Disse medlemmene har ikke prinsipielle
innvendinger mot at det gis adgang for bruk av anbudsprinsippet
også for riksvegferjene og for andre rutegående
ferjer, men på bakgrunn av den usikkerhet som er knyttet
til viktige problemstillinger ved eventuell bruk av anbud, mener
disse medlemmene at det foreløpig bare bør gis
adgang til begrensede forsøk med bruk av anbud ved tildeling
av tilskudd til riksvegferjer. Disse medlemmene ber departementet
komme tilbake til Stortinget med spørsmålet om
innføring av anbudsprinsippet ved tildeling av løyve
og tilskudd for riksvegferjer og andre rutegående ferjer
på et senere tidspunkt.»
Forslag
til lovvedtak fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet med bakgrunn
i ovennevnte merknader fikk flertall ved Stortingets endelige behandling
av lovforslaget.
I samsvar med dette ble det vedtatt
at tilskudd til rutegående ferjer ikke tildeles på grunnlag
av anbud, dog kan det gjennomføres avgrensede forsøk
med bruk av anbud ved tildeling av tilskott til riksvegferjer.
Lovendringen
ble iverksatt 15. april 1994, og Vegdirektoratet utlyste i 1995
de første forsøkene med anbud i riksvegferjedriften.
Resultatet av prøveprosjektene så langt er under
evaluering i Vegdirektoratet, og denne forventes ferdigstilt førstkommende
høst. Departementet legger til grunn at en slik evaluering
er nødvendig for å avklare den usikkerhet som
ble uttrykt i forbindelse med stortingsbehandlingen av nevnte lovforslag,
og vil legge saken frem for Stortinget når evalueringen
er avsluttet.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til evalueringsrapporten
som departementet omtaler i sin uttalelse, og vil be om at denne snarest
mulig blir lagt fram for Stortinget på en egnet måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til flertallets merknader
i Innst. S. nr. 251 (1996-97):
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti,
vil først ta stilling til eventuell utvidelse av bruk av
anbud i riksvegferjedriften til det foreligger evaluering av forsøksordningen.»
Flertallet viser til at anbud
benyttes i fire samband og legger fortsatt til grunn at en utvidelse
av anbudsordningen ikke gjennomføres før en grundig evaluering
av dagens fire ferjesamband er gjennomført.
Flertallet viser til at overgangen
fra saldering til dagens rammetilskuddsordning ser ut til å ha
gitt økt effektivisering av ferjedriften.
Flertallet mener at det vil være
nødvendig med en grundig vurdering av hvilke andre tiltak
som kan tas i bruk ved en ytterligere effektivisering, med vektlegging
av hensynet til sikkerhet og tilbud.
Flertallet legger til grunn at
dette også bør vektlegges i forbindelse med evalueringen
av forsøkene med anbud i ferjedriften.
Flertallet vil derfor foreslå at
forslaget i Dokument nr. 8:24 (1998-99) avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil peke på at komitémerknader forventes
vurdert innen rimelig tid, og vil i den forbindelse bl.a. vise til
merknader i Innst. O. nr. 82 (1990-91) der departementet ble bedt
om å komme tilbake til Stortinget med spørsmålet
om innføring av anbudsprinsippet ved tildeling
av løyve og tilskudd for riksveiferjer og andre rutegående
ferjer på et senere tidspunkt. Disse medlemmer vil
i dette spesielle tilfelle således bemerke den lange tiden
som har gått siden Innst. O. nr. 82 (1990-91) ble behandlet
i Stortinget våren 1991 og til evalueringsrapport forventes å foreligge
høsten 1999.
Disse medlemmer vil understreke
at stortingsflertallet har påført bedrifter og
beboere i kystnorge økte kostnader ved å forhindre
at anbud ikke er tatt i bruk på riksveiferjesambandene,
med unntak av et fåtall prøveordninger. Dersom
det hadde vært gjennomført konkurranseutsetting
på alle riksveiferjesambandene, ville man oppnådd
en bedre ressursutnyttelse og frigjort midler til å bedre
kapasiteten og frekvensen innen riksveiferjedriften.
Disse medlemmer konstaterer at
partier som verbalt uttrykker vilje til å bedre landets
kommunikasjoner generelt og distriktenes spesielt, har utvist en motvilje
mot å bedre ressursutnyttelsen innen samferdselssektoren,
og har slik bidratt til å svekke sysselsettingen og bosettingen
i distriktsnorge.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til sitat av brev datert 9. mars 1998 fra SAVOS (Møre
og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland, Vest-Agder, Aust-Agder)
til tidligere samferdselsminister Odd Einar Dørum:
«Anbod:
Ifølgje Nordlandsforsking
si evaluering av forsøk med anbod i riksvegferjedrifta,
kan ein trekke følgjande førebelse konklusjonar
om bruk av anbod. Anbod fører til:– betre frekvens/fleire avganger
– lengre åpningstid/nattåpent
– nye ferjer
– auka kapasitet
– reduserte driftskostnader med
10-15 pst.
– redusert tilskot med om lag
23 pst.
– Mogleg resultat med auka midlar
frå Stortinget kombinert med anbod:
Om vi forutsett same effekt med bruk av anbod på sambanda
på Kyststamvegen som tidlegare erfaringar, kan vi få følgjande
mogleg resultat med auka løyvingar frå Stortinget
kombinert med bruk av anbod:
– Avgangar kvar H-time
på samtlige ferjesamband på Kyststamvegen E39
innan år 2001.
– Effektivisering i ferjeselskapa
med 41 mill. kroner (15 pst. reduksjon i driftskostnadane).
– Auka løyvingar frå Stortinget
med 24 mill. kroner i perioden 1998-2001.
– Auka nytte for trafikantane
med spart ventetid med 53 mill. kroner (nytte/kostnad på 2,2)
i tillegg til ikkje kvantifiserte nytteeffektar som er nemnt ovanfor.
Ei vektlegging av nytte som ikkje er kvantifisert, vil føre
til ein langt høgare nytte/kostnad enn 2,2.
Tilråding:
SAVOS
arbeidsgruppe for samferdsel og kommunikasjon rår SAVOS-rådet
til å arbeide for å få innført avgangar
kvar H-time mellom kl. 06.00-20.00 og nattåpent
på alle samband på Kyststamvegen E39 innan år 2001.
Vi rår til at SAVOS-rådet henvender seg til samferdselsministeren
og samferdselskomiteen i Stortinget for å få auka
løyvingar til betre ferjefrekvens på ferjesambanda
på E39 og utlysing av sambanda på anbod.»
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utarbeide
forslag for konkurranseutsetting av riksveiferjesambandene.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag
for konkurranseutsetting av riksveiferjesambandene.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:24 (1998-99) - forslag fra stortingsrepresentantene Ellen Gjerpe Hansen, Sverre J. Hoddevik og Petter Løvik om at Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag for konkurranseutsetting av riksveiferjesambandene - avvises.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 25. mars 1999.
Oddvard Nilsen,
leder. |
Thore Aksel Nistad,
ordfører. |
May Britt Vihovde,
sekretær. |