I Dokument nr. 5 (1998-99) legger Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret frem sin innberetning om virksomheten i 1998. Etter
vedtak i Stortinget høsten 1997 består Ombudsmannsnemnda
i perioden 1. januar 1998 til 31. desember 2001 av følgende
personer:
Ombudsmann Per A. Utsi, Oslo
Ingeborg Botnen, Rjukan
Dagfinn Hjertnes, Florø
Brit Hoel, Arendal
Karen Margrethe Mjelde, Sandnes
Inge Wold, Råde.
Ombudsmannsnemnda avholdt i 1998 5 møter
og har foretatt befaringer til følgende militære
tjenestesteder:
Banak flystasjon, Lakselv
Finnmark regiment, GP
Garnisonen i Sør-Varanger (GSV)
Sør-Trøndelag regiment (STR)
Befalsskolen for infanteriet i Trøndelag
(BSIT)
Trøndelag Sjøforsvarsdistrikt
(TSD),
Stasjon Hysnes og Kråkvåg fort
Ørland hovedflystasjon
Værnes flystasjon
Nemndas omtale av de enkelte befaringer er referert på sidene
33-38. Protokoll fra nemndas møter og befaringer følger
dessuten innberetningen som utrykte vedlegg.
Nemnda var i 1998 som tidligere representert
på Landskonferansen for tillitsvalgte i Forsvaret. Ombudsmannen
og underdirektøren har som vanlig gitt orientering om ombudsmannsordningen
ved en rekke av Forsvarets skoler og ved mange av de kurs for tillitsvalgte
som ble avholdt ved forskjellige avdelinger.
Orienteringer om ombudsmannsordningen overfor befal
har i 1998 funnet sted ved orientering i møter med personellorganisasjonenes
representanter under nemndas befaringer. Ombudsmannen har dessuten forelest
om ombudsmannsordningen ved Befalsskolen for Marinen (BSMA) i Horten
og for militærpolitibefal på kurs avholdt ved
Luftforsvarets skoler, Stavern.
Som det vil fremgå av innberetningens
omtale av de individuelle klagesaker behandlet Ombudsmannen i 1998
105 klagesaker, hvorav 93 er mottatt i løpet av året.
Et stort antall tvistesaker ble dessuten løst ved uformell
kontakt med partene uten ordinær saksregistrering. Avgjørelsen
ble endret i favør av klageren i 30 pst. av klagetilfellene.
Medholdsandelen ligger noe under gjennomsnittet for de senere år,
men på linje med 1997. Klagene i gruppen "sosiale saker",
som omfatter botillegg og andre sosiale stønader, ligger fortsatt
svært lavt i forhold til tidligere. Det er Ombudsmannens
erfaring at så vel de avdelingsvise velferdskontorer som
FO/Velferdstjenesten utøver et godt og betryggende
skjønn ved behandlingen av mannskapenes sosiale problemer.
Også i 1998 utgjør klager
vedrørende fritak for militærtjeneste og utsettelse
med førstegangstjeneste eller repetisjonsøvelser
en hovedgruppe blant soldatklagene.
Antallet klagesaker fra befal er gått
ned fra 30 saker i 1997 til 22 i 1998. Fra sivilt ansatte er det
behandlet 6 klagesaker i 1998 mot 8 i 1997.
Det totale antall refselser har vist en klart
fallende tendens de senere år. I 1988 ble det ilagt 11
239 refselser, mens tallet for 1997 var 3052. Foreløpige
tall for 1998 indikerer en fortsatt nedgang i antallet refselser. Refselsesantallet
i 1. kvartal 1998 var 594 mot 706 i 1. kvartal 1997. Statistikken
for 1997 viser at antallet refselser har gått opp i Sjøforsvaret
og Luftforsvaret, mens det er en klar nedgang i Hæren som
mer enn oppveier økningen i de to andre forsvarsgrenene.
Ulovlig fravær er fortsatt hyppigste
refselsesgrunn.
Ifølge Generaladvokatens oppgaver har imidlertid antallet
refselser for fravær på mer enn 7 dager gått
ned fra 22 i 1996 til 9 i 1997.
Selv om totalantallet for refselser har gått
ned fra 1996 til 1997 viser statistikken at antallet klager over ilagt
refselse til 1. Instans har gått opp fra 266 i 1996 til 313
i 1997, en prosentvis økning fra 7,9 til 10,3 pst. Nemnda
tar dette som et tegn på at det har funnet sted en bedring
i rutinene vedrørende informasjon til refsede om hans klagerett.
Med bakgrunn i nemndas erfaringer tok Ombudsmannen
i en henvendelse i juni 1998 til Generaladvokaten opp spørsmålet
om bedre opplæring om disiplinærordningen i Forsvaret
overfor befal som utøver disiplinærmyndighet.
Nemnda er gjort kjent med at Generaladvokaten har tatt opp disse
spørsmålene med Forsvarets overkommando/Personellstaben
og anbefalt konkrete opplæringstiltak.
Statistikk over møtevirksomheten i
tillitsmannsordningen i Forsvaret (TMO) viser at møtevirksomheten ligger
på samme nivå i 1998 som i 1997. Tallene viser en økende
møtefrekvens i Hæren og Luftforsvaret, men en
reduksjon i Sjøforsvaret.
Under befaringer ved militæravdelingene
i 1996 og 1997 ble nemnda gjort kjent med at det ved flere avdelinger
ble registrert uvanlig høyt sykefravær blant sivilt ansatte.
Saken ble tatt opp med FO/Personellstaben som nå har
etablert en arbeidsgruppe for å utrede spørsmål
knyttet til sykefravær. Arbeidsgruppen skal legge fram
sin innstilling innen mai 1999.
Statistikken viser en oppsiktsvekkende sterk økning i
beslag og andre oppfølgingssaker. Som et nytt tiltak har
gruppene gitt enkelte med særlige problemer tilbud om regelmessig
urinprøvekontroll (urinprøvekontrakt). Erfaringene
synes hittil å være positive.
Nemnda har de senere år påpekt
behovet for å øke Forsvarets innsats i bekjempelsen
av narkoproblemet blant de militære mannskaper. Dette har
hatt sin bakgrunn i at et stadig økende antall soldater
møter til tjeneste som brukere av narkotiske stoffer.
Ved rapporter fra Forsvarets narkogrupper er nemnda
gjort kjent med at gruppene i løpet av året er tilført
forsterkninger av etterforskningskapasiteten og at det finner sted
en materiellmessig forsterkning av narkogruppene. Med bakgrunn i
den urovekkende økning av problemets omfang finner nemnda
grunn til fortsatt å understreke betydningen.
Med bakgrunn i at avdelingene nå står
friere i sin disponering av driftsbudsjettet har nemnda vært
opptatt av å bidra til et mest mulig likeverdig velferdstilbud overfor
personell og har derfor vært opptatt av at budsjettrutinene
skulle sikre en best mulig oversikt og styring av velferdsmidlene.
Nemnda har med tilfredshet merket seg at Stortingets forsvarskomité har
sluttet seg til dette synspunktet, jf. Innst. S. nr. 169 (1997-98).
Tilgangen på vernepliktige mannskaper
vil være synkende t.o.m. 2003. Dette vil skape begrensninger
i Forsvarets virksomhet. Av hensyn til vakt- og tjenestebelastningen
for det enkelte mannskap vil nemnda anse det nødvendig
at omfanget av Forsvarets virksomhet tilpasses til de tilgjengelige
og reduserte personellressurser.
Nemnda vil påpeke at det i Norge registreres
en betydelig andel av årskullene som ikke gjennomfører
militær verneplikt. En oversikt fra Vernepliktsverket viser en
slettelsesandel på hhv. 21 og 22 pst. av årskullene for
1973 og 1974. Av et årskull på 32 000 i 1973 er
ca. 7 100 slettet pr. januar 1999. Av årskullet for 1974
på 31 000 er ca. 6 600 slettet pr. januar 1999. Ytterligere frafall
må påregnes før disse årskullene
når 33 år i hhv. år 2006 og 2007, da
plikten til å avtjene førstegangstjenesten bortfaller.
Medisinsk udyktighet og fritak av overbevisningsgrunner
utgjør en hovedårsak til frafallet fra militære ruller.
Nemnda utelukker ikke at de nye regler vedrørende fritak
av overbevisningsgrunner kan føre til at Forsvaret påføres
ytterligere frafall av mannskaper.
Siden begynnelsen av 1990-tallet har Stortinget
gitt forsvarsgrenene anledning til å innvilge førtidsdimittering
med inntil 6 uker for mannskaper som fyller de oppsatte vilkår.
Ordningen gjelder for mannskaper som avtjener 12 måneders
førstegangstjeneste og som dokumenterer at slik førtidsdimittering
er nødvendig for tiltredelse av fast stilling eller vedkommende
skal påbegynne utdannelse av minst ett skoleårs
varighet. Ved slik førtidsdimittering anses plikten til å gjøre
førstegangstjeneste som oppfylt.
Senere har Stortinget også åpnet
adgang for forsvarsgrenene til å forkorte førstegangstjenesten
for mannskaper som er innkalt til 12 måneders førstegangstjeneste.
Slik forkortet førstegangstjeneste kan gjennomføres
når dette er hensiktsmessig av hensyn til Forsvarets øvrige
virksomhet, f.eks. ved vedlikehold som krever tømte lokaler.
Nemnda er kjent med at disse to ulike former
for tidligere dimisjon ofte medfører misforståelser,
bl.a. ved at begge ordninger omtales som "førtidsdimittering". Nemnda
vil derfor presisere at "førtidsdimittering" gjelder dimittering
etter individuell søknad og med inntil 6 uker. "Forkortet
førstegangstjeneste" er dimittering inntil 4 uker før
ordinær dimisjon (i 1999) etter tiltak fra avdelingsledelsen.
Forsvarsdepartementet har opplyst at det med
virkning fra 1999 også er innført adgang til avkortet
førstegangstjeneste med inntil 2 uker for mannskaper med kortere
tjenestetid enn 12 måneder. Nemnda finner på denne
bakgrunn at en ordning med 2 ukers "førtidsdimittering"
for disse mannskaper også bør innføres.
Under nemndas besøk ved Banak flystasjon
i april 1998 ble spørsmålet om redningshelikoptermannskapenes
egen sikkerhet under redningsoperasjoner i Barentshavet sterkt fokusert
av personellet tilhørende 330-skvadronen.
Personellets synspunkter er gjengitt i nemndas
rapport fra besøket på side 33 i innberetningen,
og på sidene 7-8 i innberetningen er det gjengitt utdrag
av korrespondanse i saken.
Nemnda er gjort kjent med at skvadronen nå er
tilført nytt og mer effektivt nødsamband bl.a.
ved anskaffelse av nye nødpeilesendere. Det vil også bli
iverksatt prøvedrift av nytt satellittsamband. Nemnda bemerker
at tiltakene representerer en vesentlig bedring av mulighetene for å lokalisere
et eventuelt havaristed, men bedrer ikke mulighetene for berging
av havarister. Nemnda anser det derfor nødvendig at sikkerhetsforholdene
forbedres ytterligere.
Forsvarets voksenopplæring har etablert
et nært samarbeid med de sivile arbeidskraftmyndigheter
med sikte på å redusere antallet soldater som
dimitterer til arbeidsløshet. Statistikken over ledigmeldte
nydimitterte soldater viser en svært gunstig utvikling
de senere år. Voksenopplæringstilbudene for mannskapene
har også i 1998 i stor grad vært innrettet etter
yrkeslivets behov. Nemnda antar at dette har bidratt til nedgangen i
ledigheten.
Voksenopplæringens årsmelding
for 1998 viser en meget sterk økning i antallet elever
på studietiltak i egen regi. Elevøkningen er særlig
markert innen yrkesfaglig studieretning/videregående
skole. Nemnda anser Forsvarets VO-tilbud som et særlig
viktig tiltak for å redusere det sivile utdanningstap militærtjenesten ellers
ville medføre. Det er nemndas mening at disse tilbudene
bør bli opprettholdt og tilpasset det sivile skolesystem
og yrkeslivet generelt.
I 1998 har Ombudsmannen behandlet totalt 105 registrerte
saker, herav 93 mottatt i løpet av året og 12 fra
tidligere år. I 33 av de ferdig behandlede saker er avgjørelsen
endret i favør av klageren. I tillegg har det vært
en rekke henvendelser der Ombudsmannen og hans medarbeidere har
kunnet løse saker for personellet ved uformell kontakt
med partene. På sidene 9-33 er det i innberetningen gitt
en nærmere beskrivelse av en del av sakene som er blitt
behandlet.
Nemnda har i 1998 foretatt 8 befaringer, og
på sidene 33 - 38 i innberetningen gis en detaljert rapport
fra disse befaringene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Grethe Fossli, Bjørn Tore Godal, Gunnar Halvorsen og Anne
Helen Rui, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde
og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Einar Holstad,
fra Høyre, Ingvald Godal og fra Senterpartiet, Tron Erik
Hovind, har merket seg at antall saker som er behandlet
av Ombudsmannen i 1998 er 105. Dette er en reduksjon fra 1997 på 23 saker.
I 30 pst. av sakene er avgjørelsen endret i favør av
klageren. Dette ligger noe under den gjennomsnittlige medholdsandelen
de siste årene, men på linje med 1997.
Komiteen merker seg at Ombudsmannens
kontor også i år kunne løse en stor del
av tvistesakene ved uformell kontakt mellom partene uten at ordinær
saksregistrering har funnet sted.
Komiteen er tilfreds med at klagene
i gruppen "sosiale saker" fortsatt ligger svært lavt i
forhold til tidligere. Ifølge Ombudsmannens erfaring tyder
dette på at de avdelingsvise velferdskontorer og FO/Velferdstjenesten
utøver et godt og betryggende skjønn ved behandlingen
av sosiale problemer.
Komiteen har merket seg at klager
vedrørende fritak for militærtjeneste og utsettelse
av førstegangstjeneste eller repetisjonsøvelse
utgjør en hovedgruppe blant soldatklagene. Videre har komiteen merket seg
at antall klagesaker både fra befal og sivilt ansatte har
gått ned.
Komiteen har merket seg at den
positive trenden når det gjelder disiplinærforholdene
synes å fortsette. Antall refselser har vist en klart fallende
tendens fra 11 239 i 1988 til 3 052 i 1997. For 1998 indikerer de
foreløpige tall en fortsatt nedgang i antall refselser. Komiteen merker
seg at statistikken for 1997 viser at antall refselser i Sjøforsvaret
og Luftforsvaret har gått opp, mens nedgangen i antall
refselser i Hæren mer enn oppveier økningen i
de to andre grenene. Den hyppigste refselsesgrunn er fortsatt ulovlig
fravær, men komiteen har merket seg at antall refselser
for fravær på mer enn 7 dager er gått
ned fra 22 i 1996 til 9 i 1997. Komiteen har festet
seg ved at klager over refselse har økt og at nemnda tar
dette som tegn på at det har vært en bedring i
rutinene vedrørende informasjon til refsede om hans klagerett.
Komiteen har merket seg at møtevirksomheten
i tillitsmannsordningen ligger på samme nivå i
1998 som 1997. Det har også vist seg å være
en positiv utvikling vedrørende tillitsmannsopplæringen
som er sammenfallende med nemndas tidligere anmodninger. Frafallet
ved tillitsmannskursene synes å være redusert samtidig
som tillitsvalgte ved mindre avdelinger får sin opplæring
ved beordring til kurs ved større avdelinger.
Komiteen har merket seg at det
ved flere avdelinger er registrert uvanlig høyt sykefravær
blant sivilt ansatte. FO/Personellstaben har nå etablert
en arbeidsgruppe som skal utrede spørsmål knyttet
til sykefravær. Arbeidsgruppen skal legge fram sin innstilling innen
mai 1999. Komiteen ber departementet følge opp
denne arbeidsgruppens anbefalinger.
Komiteen har merket seg at statistikken
fra narkogruppene viser en sterk økning i beslag og andre
oppfølgingssaker, til tross for et redusert antall kontroller. Komiteen vil
støtte nemndas påpekning av behovet for å øke
Forsvarets innsats i bekjempelsen av narkotikaproblemet blant de
militære mannskaper.
Komiteen har merket seg at nemnda
har vært opptatt av å bidra til et mest mulig
likeverdig velferdstilbud overfor personellet, og derfor har vært
opptatt av at budsjettrutinene skal sikre en best mulig oversikt
og styring av velferdsmidlene. Stortinget sluttet seg til dette
synspunktet i Innst. S. nr. 169 (1997-98)
Komiteen har merket seg at tilgangen
på vernepliktige mannskaper vil være synkende
til og med 2003. Komiteen har merket seg at medisinsk
udyktighet og fritak av overbevisningsgrunner utgjør en hovedårsak
til frafallet fra militære ruller. Komiteen ber
departementet vurdere konsekvensene av dette.
Komiteen har merket seg at de
to formene for tidlig dimisjon, førtidsdimittering og forkortet
førstegangstjeneste, ofte medfører misforståelse
ved at begge ordninger omtales som førtidsdimittering. Komiteen ber
departementet sørge for at begreper og konsekvenser klargjøres
for de militære avdelinger og vernepliktige mannskaper.
Komiteen har merket seg redningshelikoptermannskapet
ved Banak flystasjons syn på egen sikkerhet under redningsoperasjoner. Komiteen vil
vise til at skvadronen nå er tilført nytt og mer
effektivt nødsamband. Videre vises det til Innst. S. nr.
140 (1998-99) hvor det framgår at det vil bli tatt stilling
til oppstart av anskaffelse av nytt kystvaktfartøy i forbindelse med
budsjettet for år 2000. Et nytt kystvaktfartøy
vil føre til ytterligere forbedring av sikkerhetsforholdene for
mannskapet på redningshelikoptrene.
Komiteen merker seg at statistikken
over ledigmeldte nydimitterte soldater viser en svært gunstig utvikling
de senere år. Komiteen deler nemndas syn på at
Forsvarets VO-tilbud er et særlig viktig tiltak for å redusere
det sivile utdanningstap militærtjenesten ellers ville
medføre.
Komiteen har ellers intet å bemerke,
viser til Dokument nr. 5 (1998-99) og rår Stortinget til å fatte slikt
vedtak:
Dokument nr. 5 (1998-99) om Ombudsmannsnemnda
for Forsvarets innberetning om virksomheten i tiden 1. januar -
31. desember 1998 - vedlegges protokollen.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 3. mai 1999.
Hans J. Røsjorde,
leder. |
Einar Holstad,
ordfører. |
Bjørn Tore Godal,
sekretær. |