For hovedvegutbyggingen i Oslo og Akershus vil
det gjenstå et utbyggingsbehov på ca. 5 mrd. kroner
etter at bompengeperioden utløper. Det kan således
konstateres at det fortsatt er et betydelig utbyggingsbehov. For
Oslopakken var det imidlertid presisert i St.prp. nr. 96 (1987-88)
at det kunne bli nødvendig å justere planene etter
hvert. Rammene var blant annet avhengig av endringer i kostnadsoverslag
og trafikkutviklingen.
Utvidelsene og forlengelsene av bompengeprosjektet i
Drammen er et resultat av en rekke enkeltstående prosesser
som har munnet ut i flere stortingsvedtak. Utvidelsene har medført
en samlet innkrevingsperiode på 26 år, 18 år
lengre enn forutsatt i Stortingets første vedtak.
Riksrevisjonen er innforstått med at
alle endringer i bompengepakker er lagt fram for Stortinget til
behandling, delvis som enkeltsaker og delvis i samband med behandlingen
av St.prp. nr. 1. Riksrevisjonen vil peke på at gjentatte
endringer i plangrunnlaget kan redusere oversikten over utviklingen
i prosjektene. Riksrevisjonen har merket seg at departementet i
St.prp. nr. 1 (1997-98) opplyser at Stortinget for framtiden vil
bli orientert om utviklingen i store prosjekter sammenlignet med
prosjektenes opprinnelige overslag.
I Samferdselsdepartementets kommentarer til
rapporten gis det uttrykk for at vegmyndighetene har enkelte styringsproblemer
overfor bompengeselskapene.
Manglende statlig oppfølging av bompengeselskapene
kan etter Riksrevisjonens mening delvis forklares med uklare retningslinjer
fra Vegdirektoratet om vegkontorenes oppfølgingsansvar.
Videre medfører bruken av aksjeselskapsformen styringsmessige
utfordringer for vegkontorene. Aksjeselskap kan ikke instrueres av
det offentlige uten at dette er spesielt nedfelt i stiftelsesdokumenter
eller avtaler. Vegkontorenes oppfølgingsansvar overfor
bompengeselskapene synes i dag ikke ledsaget av tilstrekkelige styringsvirkemidler. Riksrevisjonen
stiller derfor spørsmål ved om dagens organisering
og ansvarsdeling er den optimale for å sikre nødvendig
styring og kontroll av bompengeselskapene.
I de fem bompengeprosjektene Riksrevisjonen
har undersøkt er det ikke foretatt evalueringer eller resultatoppfølging
basert på eventuelle problemer som kan ha oppstått
i prosjektene. Slike evalueringer kunne sikret erfaringsoverføring
til senere prosjekter.